Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatteko millainen kohu sikainfluenssan aikaan oli?

Vierailija
26.02.2020 |

Itsellä ei ole muistikuvia enää.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samanlaista vouhotusta kuin nytkin. Loppui sitten vähin äänin, kun puolet suomalaisista ei, yllätys yllätys, kuollutkaan.

Vierailija
2/22 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Olin raskaana ja minun piti kuolla suunnilleen siihen että joku puhuu siitä kun olen paikalla. Sairastin sen raskaana eikä kukaan kuollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyllä esim. lehdissä ihan älyttömiä otsikoita. Ekat tartunnat kun tuli täällä niin lehdet huus NYT SE ON TÄÄLLÄ. Siihenhän piti puolet väestöstä lehtien mukaan kuolla. Samanlaista hysteriaa kun nyt.

Vierailija
4/22 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lintuinfluenssakohussa ei voinut autoakaan pestä ilman huolta linnunkakasta.

Vierailija
5/22 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tappeli rokotusjonossa.

Vierailija
6/22 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs Sars ja Ebola?

Vierailija
7/22 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistan tämän eri tavalla. Sikainfluenssaan kuoli alkuvaiheessa joku 8-vuotias, ja sen jälkeen viimeistään ihmiset oppivat pesemään käsiään ja yskimään kainaloihinsa. Rokotteen saatiin nopeasti, ja siksi se tauti sitten talttuikin. Muutenhan se olisi jatkanut jylläämistään ja niittänyt enemmänkin lapsia.

Vierailija
8/22 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs Sars ja Ebola?

Sarsiin taisi Suomessa kuolla yksi. Sika, lintu tai ebola ei ole täällä tappanut ketään.

Vierailija
9/22 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa jo, ootte sairaita.

Vierailija
10/22 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin viimeisilläni raskaana enkä voinut enää saada rokotetta. Lapsen synnyttyä hän oli niin pieni että ei saanut rokotetta. Lapsen isä ei halunnut rokotetta, joten ketään meistä ei rokotettu. Synnärillä oli vierailukielto ja paniikki pahimmillaan elokuussa 2009. Sairastin itse sikainfluenssan toisessa aallossa muutamaa vuotta myöhemmin. Muut perheestäni, töistä ja lähipiiristä eivät sairastuneet. Naapuruston mies sairastui samaa aikaa, joutui teholle ja keuhkojen siirtoon.

Vierailija
11/22 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kaverit alkoivat kysellä oman kaupunkini rokotusjonotilannetta. En tiennyt, emme olleet jonossa.

Tätä kamalasti kyseenalaistettiin miksi en halunnut rokottaa lapsiani tai itseäni testaamattomalla rokotteella.

Vierailija
12/22 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa jo, ootte sairaita.

Tietääkseni en enää vaikka silloin 2010 sikainfluenssan sairastin. En tarvinnut enkä tunne ketään muutakaan joka olisi tarvinnut tehohoitoa vaikka monta kymmentä prosenttia ensin arvoitiin että sitä tulee tarvitsemaan.

Kaikki sairastaneet eivät edes menneet hakemaan hoitoa joten tilastoista jäänyt pois moni joilla se olikin peloteltua lievempi.

Vierailija
13/22 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs Sars ja Ebola?

Sarsiin taisi Suomessa kuolla yksi. Sika, lintu tai ebola ei ole täällä tappanut ketään.

Lintuinfluenssasta ei edes ole yhtään varmistettua ihmisestä toiseen levinnyttä tapausta. Kaikki tiedetyt tartunnat ovat olleet linnusta ihmiseen.

Vierailija
14/22 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, että joku lapsi kuoli sikainfluenssaan ja siitä uutisoitiin.

Vierailija
15/22 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vouhotus, sairastuin enkä kuollut siihen.

Vierailija
16/22 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikainfluenssaan kuoli selvästi enemmän perusterveitä kuin mitä koronavirukseen on kuollut. Koronavirukseen kuolleista lähes kaikki ovat olleet vanhuksia tai vakavasti sairaita. Lapsia tai perusterveitä suhteellisen nuoria ihmisiä on kuollut erittäin vähän. Mutta oli sikainfluenssaankin kuolleista 80-90 prosentilla jokin perussairaus.

Vierailija
17/22 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

44 ihmistä kuoli sikainfluenssaan Suomessa.

Vierailija
18/22 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikainfluenssan aiheuttamat reaktiot oli ensimmäisenä (?) panepidemia vuonna verrattavissa hysteriaan. Terveyskeskuksissa oli käsirysyä kuka saa rokotteen, joita ei ollut kaikille. Loput ajattelivat kuolevansa. Muistan että joku/jotkut oli menneet aseen kanssa että rokotuksen varmasti sai. Töissäkin oli kauhea paniikki osalla. Itse en rokotetta ottanut. Kaksi vuotta myöhemmin sain Itse tuon H1N1 viruksen. Olin viikon sairaalassa ja aika heikossa hapessa. En ollut niin kivulias kuin normi influenssassa, mutta voimaton kuin tyhjä ilmapallo. En kyllä ota rokotteita vieläkään.

Vierailija
19/22 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni sairasti sen. Meihin muihin perheessä ei tarttunut.

Vierailija
20/22 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, että ennen rokotusta perusterveitä nuoria aikuisia ja lapsi kuoli ja oli todella sairaina tehohoidossa. Onneksi rokote tehosi ja pahemmalta vältyttiin. Todella ikävä, että jotkut saivat rokotteesta vakavia, jopa katastrofaalisia haittoja, mutta silti jälkikäteen arvioituna rokotteesta oli Suomessa enemmän hyötyä kuin haittaa. Ei se tietysti paljoa lohduta narkolepsiaan sairastuneita, mutta ilman rokotusta itkettäisiin tautiin turhaan kuolleista lapsista ja nuorista terveistä ihmisistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän