HUSissa todettu koronatapaus
https://yle.fi/uutiset/3-10897264
Voi ei... Huolestuttaako muita tämä edes hiukan? 😕 Yritän suhtautua realistisesti, mutta vähän alkaa kyllä jo huolettamaan...
Kommentit (233)
Mua huolestutti silloin, kun Kiinassa alettiin laittaa miljoonakaupunkeja karanteeniin. Meni yöunetkin välillä, kun ilmeisen vakava tauti vaikuttaa olevan kyseessä. Nyt olen hyväksynyt, että tilanne on, mikä on. Ei voi kuin suojata itsensä ja läheiset parhaansa mukaan. Itselläni on parikin kroonista sairautta ja pk-seudulla joudun kulkemaan eli heikoilla olen, mutta ei mahda mitään. Vanhemmat yli 70 v. ja monilla ystävillä myös perussairauksia. Surullista tietenkin on, jos huonosti käy kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Itse todella huolissani vanhoista vanhemmistani ja muista rakkaistani. Kyllä pelottaa ja ahdistaa. Moneen viikkoon en ole nukkunut kunnolla ja rauhoittavia menee.
Tässä tilanteessa kannattaa nauttia joka hetkestä ja sopia vanhat riidat. Voi olla pian liian myöhäistä monen osalla.
Kohta kuollaan rytinällä toverit
Tänään jonkun lehtijutun (ei suomalainen, en valitettavasti muista mikä juttu kun olen lukenut niin monta) yhteydessä oli tällaisia kuolleisuuslukuja
Alle 40 v 0,2 %
40-49 v 0,4 %
50-59 v 1,3 %
60-69 v 3,6 %
Vanhemmissa isommat, yli 80 v oli reilusti isommat. Nuo muistan kun ovat läheisten ikäluokkia, muita en.
No, Helsinkivantaa tikkurila mikkeli lappeenranta oli koronan reitti ja sit töihin päiväksi ja sitten hussiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä pitäisi olla huolissaan?
Ainakin itseäni huolettaa, että tähän ei ole vielä keksitty parannuskeinoa. Lisäksi leviäminen vaikuttaa mahdottomalta estää. Vaikka tiedän, että kyse ei ole nähtävästi laajalti tappavasta taudista, huolettaa kuitenkin juuri se, ettei parannuskeinoa ajankohtaisesti ole eikä voi tietää, pystyisikö oma keho nujertamaan viruksen. Epätietoisuus ei ole mukavaa. Minullakin on lähipiirissä vanhuksia, diabeetikkoja ym., joilla on heikentynyt vastustuskyky...
Ap
Enemmän itse hoitajana olen huolissaan esim. tavallisesta kausi-influenssasta (rokotteesta huolimatta) tai vaikka vatsatauti epidemiasta tai sairaalabakteereista yms. infektioista joita on sairaaloissa koko ajan.
Okei. En itse ole hoitaja vaan ihan toisella alalla, joten minulla ei ole minkäänlaista asiantuntemusta tästä. Hyvä, jos sinä osaat suhteuttaa tämän realistisempiin mittakaavoihin. Itseäni lähinnä tämä epävarmuus ja epätietoisuus tässä huolestuttaa. Yritän kyllä parhaimpani mukaan tarkastella objektiivisesti...
Ap
No tiedoksi, että Helsingissä sairaalabakteerin kantajat käyvät ihan samoissa vessoissa kuin muutkin ja saavat käydä kahvioissa ja yleisissä tiloissa. Ei sitä edes yritetä pitää kurissa, kuin käsiä pesemällä. Leikkauksien yhteydessä ollaan tarkempia, mutta vaihtelevalla menestyksellä. Tähän kuolee ihmisiä n. 1500 suomessa.
Virus voi tappaa levitessään kymmeniä tuhansia. En usko, että kuitenkaan millään paljon yli 200 000 menee millään.
200,000 kuollutta voi olla aika todenperäinen määrä nykyisten tilastojen valossa. Jos samaan aikaan on kausi-influenssaa, niin sitten 350,000-450,000, kun influenssa ja koronavirus runtelevat kehoa yhdessä. Plus astma, sydän- ja verisuonisairaudet ja muut. Eihän tämä pandemia ole edes alkuun päässyt, Kiinan oikeita lukuja eivät tiedä edes he itse.
Ei pelkästään huoleta, vaan suorastaan pelottaa. T. Sairaanhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Tänään jonkun lehtijutun (ei suomalainen, en valitettavasti muista mikä juttu kun olen lukenut niin monta) yhteydessä oli tällaisia kuolleisuuslukuja
Alle 40 v 0,2 %
40-49 v 0,4 %
50-59 v 1,3 %
60-69 v 3,6 %
Vanhemmissa isommat, yli 80 v oli reilusti isommat. Nuo muistan kun ovat läheisten ikäluokkia, muita en.
Näin nuo samat luvut, ovat alunperin täältä
https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demograph…
Siellä on myö esim. seuraava:
PRE-EXISTING CONDITION
DEATH RATE*
Cardiovascular disease 10.5%
Diabetes 7.3%
Chronic respiratory disease 6.3%
Hypertension 6.0%
Cancer 5.6%
no pre-existing conditions 0.9%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä pitäisi olla huolissaan?
Ainakin itseäni huolettaa, että tähän ei ole vielä keksitty parannuskeinoa. Lisäksi leviäminen vaikuttaa mahdottomalta estää. Vaikka tiedän, että kyse ei ole nähtävästi laajalti tappavasta taudista, huolettaa kuitenkin juuri se, ettei parannuskeinoa ajankohtaisesti ole eikä voi tietää, pystyisikö oma keho nujertamaan viruksen. Epätietoisuus ei ole mukavaa. Minullakin on lähipiirissä vanhuksia, diabeetikkoja ym., joilla on heikentynyt vastustuskyky...
Ap
Enemmän itse hoitajana olen huolissaan esim. tavallisesta kausi-influenssasta (rokotteesta huolimatta) tai vaikka vatsatauti epidemiasta tai sairaalabakteereista yms. infektioista joita on sairaaloissa koko ajan.
Okei. En itse ole hoitaja vaan ihan toisella alalla, joten minulla ei ole minkäänlaista asiantuntemusta tästä. Hyvä, jos sinä osaat suhteuttaa tämän realistisempiin mittakaavoihin. Itseäni lähinnä tämä epävarmuus ja epätietoisuus tässä huolestuttaa. Yritän kyllä parhaimpani mukaan tarkastella objektiivisesti...
Ap
Tieto usein lisää vain tuskaa. Ei ole välttämättä ollenkaan hyvä että ihmiset tietäisivät kaikista taudin aiheuttajista joita vaikkapa ihan tavallisella kauppareissulla voi saada varsinkin kun tämäkin saa aikaan tälläisen paniikin.
Infektioita vain pitäisi paremmin opetella jokaisen torjumaan. Käsien pesulla jne.Niin, tieto tällaisista asioista on vähän kaksipiippuinen juttu. Panikointi on hölmöä ja turhaa, mutta toivoisin ehkä itse hieman enemmän tietoa siitä, että jo mitä tarkkaan ottaen tästä nyt tiedetään ja mitä tarkkaan ottaen globaali tiedeyhteisö tekee parannuskeinon löytämiseksi. Uskon, että tämän eteen kyllä tekee todella moni ihminen jo töitä kellon ympäri ja he tietävät, mitä tekevät. Toivoisin ehkä vain jonkinlaista mielenrauhaa ja tietoa siitä, että teenkö varmasti itse tarpeeksi kunhan vain pesen kädet huolellisesti. Se tuntuu kovin pieneltä asialta... mutta toisaalta tiedän, että jo tämäkin on todella monelta aivan hukassa oleva taito, että ehkä todella sitä on tärkeää näin merkittävästi korostaa...
Ap
Käsien pesu ei erityisen merkittävä tietääkseni ole juuri tämän taudin estämiseksi. Se vain sattuu olemaan se keino jolla minkä tahansa infektion leviämistä voidaan estää tehokkaasti. Oman sairastumisriskin pienentämiseksi tärkeintä on pestä omia käsiä ei panikoida siitä kuinka huonosti tai hyvin muut pesevät kätensä varsinkin kun puhutaan nyt infektioiden leviämisestä sairaaloiden ulkopuolella eikä esim. sairaaloissa tehtävissä toimenpiteissä.
Onpa yllättävää, että matkusteleva nainen on suomessa se tartuntalähde. Voihan matkusteluhulluus..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse todella huolissani vanhoista vanhemmistani ja muista rakkaistani. Kyllä pelottaa ja ahdistaa. Moneen viikkoon en ole nukkunut kunnolla ja rauhoittavia menee.
Tässä tilanteessa kannattaa nauttia joka hetkestä ja sopia vanhat riidat. Voi olla pian liian myöhäistä monen osalla.
Ja koskaan muulloin te ette näitä asioita ole miettineet? Voi luoja, mitä teeskentelijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei pelkästään huoleta, vaan suorastaan pelottaa. T. Sairaanhoitaja
No voivoi
T.huippukirurgi
Missäköhän HUSin alueella tartunta on?
Muistakaa että 4/5 sairastaa taudin lieväoireisena - oireina muutaman päivän yskä/kuume.
Pitäiskö husin alueella nyt ottaa lapset pois Päiväkodeista ja kouluista? Ottaako kukaan?
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkin hoitoon pääsevät vain ne jotka ovat noutaneet viruksen ulkomailta.
Suomessa tartunnan saanut ei ole oikeutettu edes testiin.
Eli selviää vasta kuoleman jälkeen, oliko koronaa vai jotain muuta. Kiva.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun tautia alkaa tippua Suomeen, se myös leviää nopeasti, koska leviämisen estämiseksi ei tehdä yhtikäs mitään.
Arvattavasti se leviää myös sairaaloissa holtittomasti.
En ihmettele jos terveydenhoitoväki vaihtaa alaa tai ilmoittautuu sairaaksi suojellakseen itseään.
Kyllä sulla on sitten vilkas mielikuvitus. Kirjotappa romaani.
Menen huomenna HelsinkiVantaalle p junalla
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö husin alueella nyt ottaa lapset pois Päiväkodeista ja kouluista? Ottaako kukaan?
Olen ajatellut kyllä asiaa.
Nyt kun tautia alkaa tippua Suomeen, se myös leviää nopeasti, koska leviämisen estämiseksi ei tehdä yhtikäs mitään.
Arvattavasti se leviää myös sairaaloissa holtittomasti.
En ihmettele jos terveydenhoitoväki vaihtaa alaa tai ilmoittautuu sairaaksi suojellakseen itseään.