Sain tekstiviestin jossa lukee: Sinun kirje seurantanumerolla FI-GM.... On yritetty toimittaa tänään - Klikkaa tästähttp://..
Olen ollut kotona päivän. Eikö postin kuuluisi soittaa ovikelloa jos yrittävät laittaa kirjettä postilaatikkoon eikä se mahdu sisään?
Kommentit (42)
Nyt järki käteen ja poistat viestin, mitään epämääräisissä viesteissä olevia linkkejä ei ainakaan saa mennä klikkaamaan.
Onhan tätä paskasuomea ilman possessiivisuffiksia jo ’Minun Sonera’:sta lähtien tuputettu ja vedottu kansainväliseen kielen yhdenmukaisuuteen. Huijaus tuo viesti silti on.
Numerosta: 48812
"Sinun kirje, seurantanumerolla FI-GM26332013, on yritetty toimittaa tänään - Klikkaa tästä: http://fjz.us./IJXrj
-> ohjautuu mukamas PostNordin pakettihakuun, tuo seurantatunnus on jo valmiina hakukentässä, klikkaa hae lähetys, niin aukeaa:
"Pakettisi on matkalla"
Tila: Ei toimitettu jakelukeskuksesta
Syy: Maksimi paino ylitetty
Maksamatta postitusmaksu: 2,00€
Paketti toimitetaan kun postitusmaksu on maksettu.
Kun klikkaa "maksuun" kohtaa, aukeaa:
Dailyplanning kyselylomake, jossa kysytään tiedot ja lopussa on täppä ruudussa "Valitsemalla Rekisteröidy hyväksyt käyttöehdot. Kyseessä on tilauspohjainen tuote, jonka hinta on 69,95€ joka 28. päivä 60 päivän uusimisjakson jälkeen, ellei tilausta lopeteta."
Elikkä semmonen huijaus kyseessä, jo on kalliit postikulut :D
Pahinta tässä on vielä se, että odotan oikeasti PostNordilta pakettia, mutta sen pitäisi tulla vasta ensi viikolla :D
Mua edelleen kiinnosta mistä ovat saaneet nimenomaan niiden yhteystietoja jotaka oikeasti odottavat pakettia tai kirjettä?
Huijausviesti. Ei ole sattumaa että tulee juuri kun odotat lähetystä. Joku taho vuotaa tilaajien tietoja vääriin käsiin. Puolisolle tuli tällä viikolla samanlainen viesti, kun odotti pakettia pitkästä aikaa.
Mulle tuli samanlainen viesti. Linkistä pääsin maksamaan sveitsiläisen maksupalvelun kautta toimitusmaksun ja sain uuden seuranta koodin.
Katso postmodernin tai postin sivuilta tuolla seurantakoodilla. Jos se löytyy sieltä, niin eiköhän se ole sitten aito. Mutta tuskinpa löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Eli on vain sattumaa, että odotan tilausta juuri tälle tai huomiselle
ap
Joo, sattumaa. Tähän huijaus perustuu. Kun huijausviestejä läheteään tuhansittain, joukkoon osuu paljon sellaisia viestin vastaanottajia, jotka odottavat lähetystä ja voivat mennä lankaan. Mullekin meinasi käydä niin.
Se pieni parin euron maksu ei ole ongelma, vaan että syötät luottokorttinumeron varmistusnumeroineen kaikkineen huijareille. Tästä on uutisoitu IT-alan lehdissä.
Jos olet haksahtanut maksamaan, tarkkaile luottokortin tapahtumia, ja ota yhteyttä kortin antajaan jos löytyy epäselviä maksuja.
Helpointa oli peruuttaa koko kortti, koska huijareiden maksut voivat olla pieniä, joita ei huomaa, tai ne voivat tulla kuukausien viiveellä, kun on lopettanut tarkkailun ja luulee jo selvinneensä. Puhun omasta kokemuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Mua edelleen kiinnosta mistä ovat saaneet nimenomaan niiden yhteystietoja jotaka oikeasti odottavat pakettia tai kirjettä?
Ei ne niitä saakaan, pelkkää sattumaa. Riittävän monelle kun laittaa yhtä aikaa (tietokoneella arvottuja / generoituja puhelinnumeroita), niin aina joku osuu kohdalle.
Esim. omalle lapselleni tuollainen tuli juuri SMSinfo-numerosta, eikä hän tilaile yhtikäs mitään.
Olipa ensimmäinen kerta kun minulle oli tullut vastaavanlainen viesti. Uteliaisuuttani menin netissä katsomaan löytyykö jotain. Olihan siellä jo kiitettävästi kommentteja ja varoituksia. Kiitokset kommentoijille! (En vastaa edes tuntemattomasta numerosta tuleviin puheluihin ennenkuin tarkistan netistä numeron. Tosi harvoin tärppää asiallinen numero johon voin soittaa.
FI-GM26332013 tänään tuli huijaustextari. Kannatti googlettaa tuo "seurantatunnus" viesti pois ja blokkaus päälle.
Sain postiennakkokirjelapun.
En ollut tilannut mitään.
Lähettäjän nimeä ei mainittu.
Oletin sen ilmiselväksi huijaukseksi ja olin heittämässä lappua uuniin.
Kävin kuitenkin postissa kysymässä, voisiko olla jotain muuta kuin huijaus.
No, sehän oli bisneskumppanini postia, riittämätön postimaksu oli jumittanut painavan kirjeen postiin.
Toimikohan ko. postitoimipiste asianmukaisesti, kun ei ilmaissut alkup. lähettäjän nimeä?
No klikkaapa kuule ja lähetä kuva pankkikortista, verkkopankkitunnuksista ja ehkä passistakin kannattaa se henkilötietosivu skannata ja lähettää kysyjälle.
Assburger kirjoitti:
Sain postiennakkokirjelapun.
En ollut tilannut mitään.
Lähettäjän nimeä ei mainittu.
Oletin sen ilmiselväksi huijaukseksi ja olin heittämässä lappua uuniin.
Kävin kuitenkin postissa kysymässä, voisiko olla jotain muuta kuin huijaus.
No, sehän oli bisneskumppanini postia, riittämätön postimaksu oli jumittanut painavan kirjeen postiin.
Toimikohan ko. postitoimipiste asianmukaisesti, kun ei ilmaissut alkup. lähettäjän nimeä?
Voisi toki myös kysyä bisneskumppanilta, miksi ei varmistanut painavan kirjeensä oikeaa postimaksua, ettei olisi jumittanut sitä sinne postiin. Toivottavasti ensi kerralla ko. bisneskumppanilla on paremmat hoksottimet ja hiukan enemmän älyä.
Sama viesti tänään. Näkyy vain "Info" eikä mitään numeroa. Onneksi tekstarissa on myös punainen huutomerkki joka pysäytti miettimään ennen kuin avaan viestin. Olen ollut näin korona-aikana koko päivän etätöissä joten huijaus. Poistin ja ilmoitin sen roskapostiksi. Sellainen valikko oli valmiina.
Postiennakkokirjelapussa ei voi olla muuta virusta kuin koronavirus. Jos sitäkään.
Klikkaa ehdottomasti linkkiä ja muista antaa myös luottokortin numero ja henkilötunnus kaiken varalta, että saat kirjeen perille!