Sähköyhtiön vuokrattavat aurinkopaneelit
Selailin aikani kuluksi eri firmojen sivuja, ja törmäsin vuokrattaviin aurinkopaneeleihin. Aiheesta lukiessa meni sormi suuhun. Muutaman blogin silmäily aiheesta hämmensi vielä enemmän. Päätin kysyä täältä siinä toivossa että löytyisi aito vuokraaja joka selventäisi tuon kuvion mulle.
Yhtäkkiä vaikuttaisi, että ihminen maksaisi normaalin sähkölaskunsa lisäksi useita euroja kuukausitasolla siitä että saa hyvän mielen kun osallistuu näennäisesti ilmastotalkoisiin. Firma siis lupaa keskimäärin 1€ hyvityksen/kk vuokralaiselle, joka maksaa vuokraa reilu 4€/kk/vuokrattu paneeli normaalin sähkölaskunsa lisäksi.
Onko kyse siis vain hyvän mielen ostamisesta, vai onko tuosta vuokrapaneelista jotain konkreettista hyötyä vuokralaiselle?
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä voisi ajatella tällä hankinnalla tukevansa aurinkoenergian käyttöönottoa laajemminkin. Ei tällä hetkellä oikein ole järkeä ostaa aurinkoenergiaa tavalliseen käyttöön. Se on niin monikertaisesti kalliimpaa verrattuna vaikka vesivoimaan. Tulevaisuudessa aurinkoenergian merkitys tulee kuitenkin kasvamaan. Monet haluaa olla kehityksen kärjessä mukana.
Kiitos vastauksesta, mutta ei tuo oikein vielä selventänyt tuota vuokrahimmeliä mulle. Aurinkovoimaan yleisellä tasolla olen kyllä tutustunut kun paneeleita/kerääjiä olen omaan tölliin pohtinut. En siis kaipaa väittelyä kannattavuudesta yleisellä tasolla, vaan ennemminkin vastauksen siihen onko vuokralaiselle sitoa konkreettista hyötyä noista paneeleista vai ovatko ne enemmän hyvän mielen tuottamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä voisi ajatella tällä hankinnalla tukevansa aurinkoenergian käyttöönottoa laajemminkin. Ei tällä hetkellä oikein ole järkeä ostaa aurinkoenergiaa tavalliseen käyttöön. Se on niin monikertaisesti kalliimpaa verrattuna vaikka vesivoimaan. Tulevaisuudessa aurinkoenergian merkitys tulee kuitenkin kasvamaan. Monet haluaa olla kehityksen kärjessä mukana.
Kiitos vastauksesta, mutta ei tuo oikein vielä selventänyt tuota vuokrahimmeliä mulle. Aurinkovoimaan yleisellä tasolla olen kyllä tutustunut kun paneeleita/kerääjiä olen omaan tölliin pohtinut. En siis kaipaa väittelyä kannattavuudesta yleisellä tasolla, vaan ennemminkin vastauksen siihen onko vuokralaiselle sitoa konkreettista hyötyä noista paneeleista vai ovatko ne enemmän hyvän mielen tuottamiseen.
Mielestäni vastaaja vastasi osittain kysymykseesi. Näen tuon vuokrauksen lähinnä hyvän mielen tuottajana. Aurinkopaneelien tuotto ei ole Suomessa millään tasolla järkevää. Lisäksi paneelit kehittyvät vielä ja niiden lämmönvarausominsisuudet ovat vielä alkutekijöissä.
Jos saa hyvää mieltä maksamalla sähköstään enemmän, niin sitten on hyvän mielen tuottamista.
Minä taas saisin todella huonoa mieltä, olemalla typerys.
Vierailija kirjoitti:
Onko kyse siis vain hyvän mielen ostamisesta, vai onko tuosta vuokrapaneelista jotain konkreettista hyötyä vuokralaiselle?
Tätä se on. Aurinkopaneelit on aika kannattamattomia, vain jos saat siirrot ja verot vältettyä ja teet asennus ym työt itse niin kannattaa.
Tässä pikavippaajien ja velkaongelmaisten maassa kannattaa olla poikkeus, ja keskittyä sen oman taloutensa hoitamiseen. Että oma talous on +merkkinen, eikä ole muiden armoilla esim. sosiaaliturvan.
Jos ei tästä saa hyvää mieltä, niin ei sitten mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä se on. Aurinkopaneelit on aika kannattamattomia, vain jos saat siirrot ja verot vältettyä ja teet asennus ym työt itse niin kannattaa.
Tämä on ihan totta.
Laskin viime vuonna että aurinkopaneelien hinnanalaskusta johtuen homma voisi jopa kannattaa "tee se itse" menetelmällä.
Telineet tehdä itse mahdollisemman halvalla. Esim romuraudasta tai muuta kierrätysmetallista.
Täällä ei vuokraajia siis ole? Kun tunnustettava on, että olen niin itsekäs että kiinnostaa tuo paneeli lähinnä siltä kantilta että saisi sähkölaskua maltillisemmaksi ilman suuria investointeja, mutta tuo näyttää siltä että tulee vain lisää maksua tyhjästä.
Aurinkopaneelit on hyödyllisiä vain jos niitä on riittävästi ettei tarvitse kytkeä taloa verkkoon. Pääsee kerralla eroon siirtomaksuista.
Aurinkoenergia on suomessa muutenkin aika turha paitsi jossain sähköttömällä kesämökillä. Talvella sitä sähköä eniten tarvitaan, ja kesällä on enemmän ylituotantoa.
Vierailija kirjoitti:
Aurinkoenergia on suomessa muutenkin aika turha paitsi jossain sähköttömällä kesämökillä. Talvella sitä sähköä eniten tarvitaan, ja kesällä on enemmän ylituotantoa.
Silloinkaan ei taida kannattaa kytkeä mökkiä verkkoon kun joutuu maksamaan "verkkopalvelumaksuja" ympäri vuoden vaikka tarkoitus olisi myydä ylituotanto verkkoon :D