Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen ainoa toiminnallisten häiriöiden poliklinikka tutkii potilaita, joiden oireisiin ei löydy lääketieteellistä syytä – lääkärien oudot suositukset herättävät kritiikkiä

Vierailija
25.02.2020 |

https://yle.fi/uutiset/3-11219303?origin=rss

HUS suosittelee klinikallaan nykyään mm. Maria Nordinin Eroon oireista -kurssia, jonka tehosta ei ole mitään näyttöä. Missä on lääkäreiden etiikka?

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kokenut pitkittyneitä vaikeita vieroitusoireita (vahinkoa?) psyykenlääkkeistä mitä minulle on määrätty pitkiksi ajoiksi. Monen lääkärin mielestä olen varmaan joku luulotautinen, siltä on vähän tuntunut. Toisaalta eipä kyseisiä pillereitä ole tutkittu kovin montaa kuukautta eikä pitkäaikaistutkimus tai harmit ole ollut suuren kiinnostuksen alla tutkimuksen suhteen. On kyllä ihan helvetillistä saada harmia jostain jota ei edes uskota tai oteta vakavasti. Voin samaistua CFS potilaisiin hyvin.

Vierailija
22/74 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne oikein muuta voi tehdä jos laajoissa tutkimuksissa ei ole selvinnyt mitään heidän hoidollaan hoidettavaa vaivaa. Kuten jutussa sanottiin joitakin ovat esim. Marian "hoidot" auttaneet. En tiedä onko se plasebo vaikutusta vai ei, mutta onko sillä välitäkään jos apua saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä Kela-lääkäreitäkin. Tosin kukaan ei tiedä, keitä he ovat, koska ovat salaisuuksia.

Nehän on suomen parhaat lääkärit. Niin sairasta ja vaivaista ei olekkaan ettei kelalääkärit sitä paranna. Ne on niin hyviä ettei niiden tarvitse edes nähdä potilasta niin silti se parantuu.

Mä olen ymmärtänyt, että kelalääkärit tekevät päätöksensä tiettyä kriteeristöä käyttäen, samoin kuin esim. Tuomarit lakia tulkitessaan. Mikäli asia on näin, eivät lääkärit ole mätiä, vaan järjestelmä.

Vierailija
24/74 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä joku House juttu :D

Olisikin. House sentään pyrkii diagnosoimaan potilaansa eikä lähetä heitä huuhaakursseille kuvittelemaan oireitaan pois.

Vierailija
25/74 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin tästä juuri itsekin ja mietin samaa. Uskomatonta, että tähän ollaan tultu terveydenhuollossa 2020-luvulla. Täyteen puoskarointiin. Potilas on kuin halveksittava rikollinen, jota täytyy ristikuulustella, vähätellä ja pilkata. Potilaan tulisi itse tietää mitä sairastaa, ja toisaalta taas ei saisi lausua sanaakaan omista ajatuksista, koska lääkärin ego voisi kokea kolauksen. Lääkärit kun ovat jumalasta seuraavia, joiden mokia suojellaan ja pimitetään viimeiseen asti jopa ylimmissä valvovissa elimissä. Suojatyöpaikan turvista voi tehdä ihan mitä vain.

Medical abuse & gaslighting

Vierailija
26/74 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö täällä kirjoittavat edes, että mitä tarkoittaa toiminnallinen häiriö?

Tiedän todella, ja olen läheltä seurannut.

Vierailija
27/74 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä joku House juttu :D

Olisikin. House sentään pyrkii diagnosoimaan potilaansa eikä lähetä heitä huuhaakursseille kuvittelemaan oireitaan pois.

Ps. Omakustanteisesti, tietenkin. "Hei me säästetään tällä!"

Vierailija
28/74 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne oikein muuta voi tehdä jos laajoissa tutkimuksissa ei ole selvinnyt mitään heidän hoidollaan hoidettavaa vaivaa. Kuten jutussa sanottiin joitakin ovat esim. Marian "hoidot" auttaneet. En tiedä onko se plasebo vaikutusta vai ei, mutta onko sillä välitäkään jos apua saa.

Eihän sitä ole tutkittu, onko Marian "hoidot" auttaneet vai mikä on auttanut. Näistä vaihtoehtotutkimuksista ja niiden tehosta pitäisi tehdä jotain tutkimusta, ennen kuin niitä suositellaan. Kurssin käyneiden tarinat ei ole todisteita tehosta, ne on tarinoita.

Vierailija
29/74 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On keskusteltu lehdissä, mm. Iltalehdessä ja Lääkärilehdessä sekä sosiaalisen median monilla alustoilla.

Vierailija
30/74 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä ole tutkittu, onko Marian "hoidot" auttaneet vai mikä on auttanut. Näistä vaihtoehtotutkimuksista ja niiden tehosta pitäisi tehdä jotain tutkimusta, ennen kuin niitä suositellaan. Kurssin käyneiden tarinat ei ole todisteita tehosta, ne on tarinoita.

Vaihtoehtohoidoista siis

Vierailija
31/74 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kustannustehokkuus" tuntuu olevan terveydenhoidon uusi taikasana, hyvästä hoidosta tai potilaan kokemuksesta riippumatta.

Vierailija
32/74 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin tästä juuri itsekin ja mietin samaa. Uskomatonta, että tähän ollaan tultu terveydenhuollossa 2020-luvulla. Täyteen puoskarointiin. Potilas on kuin halveksittava rikollinen, jota täytyy ristikuulustella, vähätellä ja pilkata. Potilaan tulisi itse tietää mitä sairastaa, ja toisaalta taas ei saisi lausua sanaakaan omista ajatuksista, koska lääkärin ego voisi kokea kolauksen. Lääkärit kun ovat jumalasta seuraavia, joiden mokia suojellaan ja pimitetään viimeiseen asti jopa ylimmissä valvovissa elimissä. Suojatyöpaikan turvista voi tehdä ihan mitä vain.

Medical abuse & gaslighting

Lisää tuohon vielä collective, niin saa todenmukaisemman kuvan. Surullista ja surkeaa, vastenmielistä.

Vierailija
33/74 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan kaikille klinikan potilaille tosiaan tehty laajat ja perusteelliset tutkimukset ennen lähetettä klinikalle? Ettei vain olisi helppo keino päästä kalliista tapauksista eroon.

Vierailija
34/74 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan kun tästä klinikasta luin jäin vähän siihen käsitykseen että se olisi tarkoitettu paikaksi mihin tuotaisiin kokeiluun maailmalla jo hyväksi havaittuja hoitokäytäntöjä näihin mysteerivaivoihin. Ehdin jo läheiseni puolesta innostuakin, mutta nyt... Samaa "kuvittele itsesi terveeksi" -huttua hoetaan ihan tavallisellakin lääkärin vastaanotolla.

Vierailija
35/74 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä Kela-lääkäreitäkin. Tosin kukaan ei tiedä, keitä he ovat, koska ovat salaisuuksia.

Nehän on suomen parhaat lääkärit. Niin sairasta ja vaivaista ei olekkaan ettei kelalääkärit sitä paranna. Ne on niin hyviä ettei niiden tarvitse edes nähdä potilasta niin silti se parantuu.

Mä olen ymmärtänyt, että kelalääkärit tekevät päätöksensä tiettyä kriteeristöä käyttäen, samoin kuin esim. Tuomarit lakia tulkitessaan. Mikäli asia on näin, eivät lääkärit ole mätiä, vaan järjestelmä.

Vakuutuslääketiedettä.

Vierailija
36/74 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo karpolla on asiaa kertoi jalan amputoinnin parantumisesta. Aika puutteellinen koulutus lääkärillä jos oikeasti meinaa että jalan amputointi paranee.

Vierailija
37/74 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon klinikan ohjeistuksissa lukee, että n. 80% toiminnallista häiriötä sairastavista on naisia, näistä suurin osa alle 35-vuotiaita ja heistä isolla osalla taustalla seksuaalinen hyväksikäyttö tai muu trauma sekä mahdollinen persoonallisuushäiriö. Että ei kannata liikaa sitä kipeetä alavatsaa tai yliliikkuvia niveliä nuoren naisen lääkärissä valitella...

Vierailija
38/74 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos epäillään oikeaa sairautta, jota ei tunnisteta, niin ei siihen kuitenkaan mitään huuhaahoitoja voida määrätä vaan parempiin tutkimuksiin.

Jos taas epäillään luulosairautta, niin pitäisi potilaalle tarjota kunnollista psykiatrista apua.

Harmi vaan, että nämä menevät usein kastiin "emme tiedä, mikä potilasta vaivaa, määrätään masennuslääkettä". Tai nykyään noita uskomushoitoja...

Vierailija
39/74 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolle polillehan kuuluu mm. tinnitus. Se nyt ainakin on olemassa oleva vaiva, vaikka sitä ei millään tutkimus- tai kuvantamismenetelmillä voikaan havaita tai lääkkeillä parantaa.

Lääketieteessä pitäisi olla rohkeutta sanoa milloin asiaan ei vielä tunneta parannuskeinoa, eikä leimata kaikkia sellaisia luulotaudiksi.

Vierailija
40/74 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tässähän on kyse henkilöistä, joilla on ”oireita”, joilla ei löydy syytä. Eli hoidetaan mielikuvitusoireita mielikuvitushoidolla.

Jos oireille ei löydy syytä, ei se johdu siitä että potilas kuvittelisi oireensa vaan lääkäri ei vaan osaa tehdä oikeaa diagnoosia. Ennen vatsahaavaakin pidettiin stressin aiheuttamana, mutta sittenpä löytyikin se oikea syy, helikobakteeri. Jos jotain olen elämäni aikana oppinut niin sen, että lääkärien tietämys on vielä todella rajallista. Vatsavaivoista eivät vielä ymmärrä paljoakaan, kaikilla potilailla on vaan "ärtynyt suoli" vaikka vatsa voitaisiin saada kuntoon esim. muokkaamalla sen bakteerikanta normaaliksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan