Aion uusia nyt halvat sieltä täältä haalitut seka-astiat kerralla ja ostaa kunnollisen yhtenäisen astiaston
Mutta saako enää kunnollisia yhtenäisiä astioita mistään? Ei pentik tai kermansavi.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Minä ostin/sain lahjaksk nuorena ihanan astiaston, Iittalan lasit ja komeat Hackmannin aterimet. Enpä ole ikinä raaskinut ottaa niitä arkikäyttöön. Tai no lautasia käytän jonkin verran, mutta lasit pölyttyy vitriinissä ja aterimet puulaatikossaan ylähyllyllä...
Ota ihmeessä käyttöön! Kaunis kattaus on puoli ruokaa, on paljon mukavampi ruokailla kuin vain syödä.
Pienitalomaalta kirjoitti:
https://www.maammekauppa.fi/tuote-osasto/kotimaiset-kodin-ja-sisustamis…
Jees täältä onneksi löytyy Suomessa valmistettua :)
Minulla on isompia Iittalan kartio laseja limsalasiksi ja aikuisten käyttöön, ja pieniä kartio laseja lasten käyttöön.
Iittalan kastehelmi lautasia on kahvitteluun.
Mariskooli on esim karkkeja varten, lastenjuhliin. Nämä kaikki siis Suomessa valmistettu 😊Sitten on erivärisiä muumi mukeja ja ihan rändöm kivoja mukeja kahvitteluun.
Googletin muuten arcticaa ja löytyi tämä uutinen:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tiesitko-tata-suomalainen-design-va…Uutisen mukaan Helsingissä valmistetaan esimerkiksi Runo-, Paratiisi-, Arctica-, Lumi- ja KoKo- sarjojen lautasia. 😊👍
Se oli uusi tieto että "Suomessa ei ole aterinvalmistusta ollenkaan, vaan kaikki Hackmannin aterimet tulevat eri puolilta Eurooppaa ja Aasiaa."
Yllättävää, kaikki Suomen aterimet siis valmistetaan ulkomailla :o Pitäisi Suomessa kyllä olla tehdas, tulisi lisää bisnestä Suomeen 👍
Hei, valitettavasti juttu jota lainasit on kirjoitettu vuonna 2015. Arabian omilla sivuilla lukee näin:
2016 Arabian keramiikkatehdas lopettaa tuotannon Helsingissä ja tuotetoimitukset tulevat alihankkijoilta.
Tässä linkki:
Minulla on isompia Iittalan kartio laseja limsalasiksi ja aikuisten käyttöön, ja pieniä kartio laseja lasten käyttöön.
Mariskooli on esim karkkeja varten, lastenjuhliin. Nämä kaikki siis Suomessa valmistettu 😊Sitten on erivärisiä muumi mukeja ja ihan rändöm kivoja mukeja kahvitteluun.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tiesitko-tata-suomalainen-design-va…Uutisen mukaan Helsingissä valmistetaan esimerkiksi Runo-, Paratiisi-, Arctica-, Lumi- ja KoKo- sarjojen lautasia. 😊👍
Se oli uusi tieto että "Suomessa ei ole aterinvalmistusta ollenkaan, vaan kaikki Hackmannin aterimet tulevat eri puolilta Eurooppaa ja Aasiaa."
Yllättävää, kaikki Suomen aterimet siis valmistetaan ulkomailla :o Pitäisi Suomessa kyllä olla tehdas, tulisi lisää bisnestä Suomeen 👍
Tuo juttu on vuodelta 2015, enää Arabian tehdasta ei ole, muistaakseni Romaniassa tai Thaimaassa valmistetaan.
Meillä on sekalaisia Ikean astioita ja osa 20 vuotta sitten häälahjaksi saadusta astiastosta ehjänä, lisäksi kaiken maailman sekalaisia lahjaksi saatuja mukeja. Lasten ollessa pieniä järkeiltiin miehen kanssa ettei kannata ostaa kalliita astioita kun lapsiperheen arjessa niitä kumminkin menee rikki. No nyt on lapset jo 15 ja 17 v eli astiat kyllä pysyvät jo ehjänä... Välillä tekis mieli laittaa kaikki kirpparille ja ostaa uudet, mutta kun olen kulutusvastainen niin en sitten kumminkaan viitsi. Joskus vähän nolottaa jos on ruokavieraita kun astiat on mitä sattuu roinaa.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävää, kaikki Suomen aterimet siis valmistetaan ulkomailla :o Pitäisi Suomessa kyllä olla tehdas, tulisi lisää bisnestä Suomeen 👍Tuo juttu on vuodelta 2015, enää Arabian tehdasta ei ole, muistaakseni Romaniassa tai Thaimaassa valmistetaan.
Juu (kirjoitin yllä). Koska suomalaisina aiemmin tunnetut brändit valmistetaan ulkomailla, olen sitä mieltä, että me kuluttajatkin voimme aivan yhtä hyvin ostaa ulkomailta. Nykyäänhän se käy kuin leikki!
Pentikin lautaset valmistetaan vielä Suomessa.
Minä rupesin ostamaan yhtä mieleistä Pentikin astiastoa lautanen kerrallaan joskus 90-luvun loppupuolella. Kesti pitkään kerätä koko sarja, mutta kyllä se silmää miellyttää edelleen. Itsekin jemmasin lahjaksi saatuja laseja pitkään, mutta sitten tajusin, että se arki voi loppua yllättäen.
Äiti sai sukulaisiltaan synttärilahjaksi kalliin astiaston 90-luvun alkupuolella. Siellä se on vieläkin käyttämättömänä kaapissa odottamassa jotain tarpeeksi juhlavaa tilaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina inhonnut eri paria olevia kuppeja, laseja ym. Lapsuuden kodissa oli jotain hirveitä kahvikuppeja, joista puolesta korva irti. Joka vuosi ostettiin 6 kuppia mahdollisimman halpoja jotain puolalaisia. Niitä olikin sitten kaapit täynnä osasta korva irti, osa säröillä. Inhosin ja häpesin. Samoin lasit oli eri paria ja lautaset. Hyi.
Itse ostin heti samaa merkkisarja, kun muutin omilleni ja nyt 20 vuotta samalla menty. Osia ostan tarvittaessa lisää, kun rikkoutuu tai naarmuuntuu. Lahjaksi on lapset saaneet jotain mukeja, mutta niiden paikka on alakaapissa, ei siellä missä muut astiat. Kyllä itsellä silmä ja mieli lepää kauniista ja siististä kodista. Muuten en ole mikään turhamainen ole ja en osaa sisustaa ym., mutta tuo astiajuttu on iso asia.
Eriparisetkin voi kuitenkin sopia hyvin yhteen oikein hyvin.
Sepä siinä, kun käy vieraita, niin olisi kiva olla kahvikuppeja ja lautasia samaa sarjaa tai ainakin yhteensopivia. Aamukahvimukit on lempparimukit ja ne asia erikseen, joista ei luovuta. Arcticaa on ollut vain lautasia, mutta ne ovat menneet rikki. ap
Minäkin tein näin. Myin kaikki sekalaiset Arabiat ja Iittalat. Vain juomalaseikdi jätin Ultima Thulet ja ostin niitä muutaman lisää. Lautasiksi ostin (syvät, kulhot, isot ja pienet) niitä Ikean 0,50€/kpl maksavia valkoisia ohuita lautasia. Ne on maailman parhaat! :D Meinasin ostaa jotain merkkiä mutta nää on niin kauniit ja mitään ei tapahdu vaikka putoaa lattialle. Bonarina se että ne on ohuita ja pinoutuu sillai kivasti että vie vain vähän tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tein näin. Myin kaikki sekalaiset Arabiat ja Iittalat. Vain juomalaseikdi jätin Ultima Thulet ja ostin niitä muutaman lisää. Lautasiksi ostin (syvät, kulhot, isot ja pienet) niitä Ikean 0,50€/kpl maksavia valkoisia ohuita lautasia. Ne on maailman parhaat! :D Meinasin ostaa jotain merkkiä mutta nää on niin kauniit ja mitään ei tapahdu vaikka putoaa lattialle. Bonarina se että ne on ohuita ja pinoutuu sillai kivasti että vie vain vähän tilaa.
Ja nyt kuulostan vähän okv-Miialta mutta nää on vitivalkoisia! Love.
Minä ostan astiani suomalaisilta keraamikoilta, juuri niiltä taiteen maistereilta, joita tuolla toisessa ketjussa nauretaan pitkäaikaistyöttömiksi.
Seuraan kiinnostuksella, miten Arabian brändi ”kehittyy”, kun tuotanto on siirtynyt Suomesta pois.
Mulla on 70-luvun arcticaa vielä arkikäytössä. Eivät ole oikein nättejä enää, mutta en raaski heittää toimivaa tavaraa mäkeen :) Kirppareilta löytyy ihania astioita ja rakastan kun on värejä ja erilaisuutta! Itse en kokenut vaillejäämistä astioiden muodossa lapsena, enkä hävennyt perhettäni, joten ei näin aikuisena tarvitse sitä taakkaa enää kantaa, niin kuin joillain näyttää olevan.
Ikävä kyllä nykyään harmillisen harva viitsii maksaa siitä että tuotteet on valmistettu Suomessa. Koska se nyt vain on (reippaasti) kalliimpaa kuin halpatyömaissa. Ja mitä harvempi siitä haluaa maksaa, sen kalliimmaksi käy. Ehkä ei oikein ymmärretä sitä että kotimaassa tehtyjen ja mielellään vielä kotimaisomisteisten firmojen tuotteisiin käytetty raha jää tänne Suomeen pyörimään ja kaikkien elintasoa nostamaan, mutta halpatuontikrääsää ostaessa raha valuu ihan muualle.
Mulla on päinvastainen suunnitelma.
Mä aion vaihtaa kaikki setit, pois ja kaikki astiat tulevat olemaan parhaita ja soveltuvimpia siihen hommaan mihin ne sopivat.
V-tut seteistä, kun niissä on aina mukana jotain paskaa mikä on liki käyttökelvotonta. Joka tarvike tulee olemaan luokassaan parhaiten toimivaa omassa genressään.
Aion toteuttaa tämän pikkuhiljaa ja tavara kerrallaan ..
Zinc
Koskee myös kaikkia keittiötarvikkeita. Katselin yksi päivä De Bueyerin kasareitakin sillä silmällä, että olsivat varmaan hyviä, mutta jäin pohtimaan, että mitä ne kasarit tykkäisi pitkäaikaisesta esim. bolosoossin keittelystä.
Varmaan ovat laadukkaita, mutta sopivatkohan ihan kaikkeen jäin pohtimaan.
Zinc
Olen nytkin kantanut jo kaikkea vähän käytettyä tavaraa varastoon. Sen verta hamsteriluonne olen kuitenkin, etten ole raaskinut heittää (vielä) täysin toimivia vanhoja arabioita ynnä muita mäkeen, joita en tarvitse.
Joku päivä sitten niinkin.
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Mä aion vaihtaa kaikki setit, pois ja kaikki astiat tulevat olemaan parhaita ja soveltuvimpia siihen hommaan mihin ne sopivat.
V-tut seteistä, kun niissä on aina mukana jotain paskaa mikä on liki käyttökelvotonta. Joka tarvike tulee olemaan luokassaan parhaiten toimivaa omassa genressään.
Zinc
Ei setti tain yhteneväiset ruokalautaset tarkoita sitä, että olisi pakko ostaa myös kermanekka jos sille ei ole tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zinc
Ei setti tain yhteneväiset ruokalautaset tarkoita sitä, että olisi pakko ostaa myös kermanekka jos sille ei ole tarvetta.
Joo, mutta se tarkoittaa sitä, että jos Syvät lautaset on sopivat, niin pienet ja isot ei tai mukit ei ole sopivia yms.
Sitten on "naimisissa" niiden paskojen lautasten kanssa, joita inhoaa, kuten mulle kävi kunnes kannoin ne varastoon. Olen ollut ihan onnellinen kun ne on siellä, eikä kaapissa, kun inhosin niitä.
Zinc
Just.
Korvattomia joita käytettiin oman perheen kesken. Kunnon astiasto kaapissa vain pyhäkäyttöön.
edes muutama hienompi astia, tykkään, vaikka paljon eriparisia ittelläkin.