Muistanko oikein, että 80-luvulla koulu olisi alkanut vasta puolessa välissä elokuuta?
Muistelen, että meillä olisi koulu useammankin kerran alkanut 15.8. Se oli se koulunaloituspäivä silloin. Vai muistanko väärin? Ja koulu loppui aina viimeistään 31.5., ei päivääkään myöhemmin?
Milloin alkoi tämä nykysysteemi, että koulu alkaa jo 7.8. esimerkiksi, ja saattaa loppua vasta jopa 2.6. kevätjuhlaan?
Kommentit (23)
Yksi viikko kesälomia on leikattu pois elokuusta etenkin niiden nykyisten syyslomien takia joita ei ollut olemassa 1980-luvulla.
Eikö tosiaan ollut syyslomaa 80-luvulla? Ainakin minua vanhemmat puhuvat, että oli perunannostoloma. Onko se sitten ollut ennen 80-lukua?
ap
Mä alotin koulun 2003 ja kyllä siihen aikaan vielä saattoi koulu alkaa vasta 15.8. aikoihin ja joinakin vuosina loppui jo 30.5. tai 31.5.
Vierailija kirjoitti:
Eikä ollut syyslomia, kevätlukukausi alkoi aina ensimmäisenä arkipäivänä uudenvuodenpäivän jälkeen.
No hyi...Onneksi nykyään aloitetaan vasta loppaisen jälkeen. Tuo marras-joulukuun pimeä aika on niin väsyttävä, että vuodenvaihteessa tarvitsee kunnon loman.
ap
Kunnat saa päättää alkamisajan esim. Turussa alkoi 14.8. viime syksynä ja monesti myöhemminkin. Syysloma 2 päivää, niin kuin 80-luvullakin.
Perunannostoloma oli 2 päivää, viikon syysloma on uudempi juttu eikä edelleenkään käytössä kaikkialla.
1993 oli ensimmäinen kerta kun lukuvuosi loppui vasta kesäkuun puolella. Tuolloin 5.6.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ollut syyslomia, kevätlukukausi alkoi aina ensimmäisenä arkipäivänä uudenvuodenpäivän jälkeen.
No hyi...Onneksi nykyään aloitetaan vasta loppaisen jälkeen. Tuo marras-joulukuun pimeä aika on niin väsyttävä, että vuodenvaihteessa tarvitsee kunnon loman.
ap
Ei aloiteta kaikkialla.
Ei kaupungissa ollut mitään maalaisten perunannostolomia.
Vierailija kirjoitti:
Oli, koska kaupunkilaiset tarvittiin maalle avuksi. Melkein joka perheessä oli mummola maalla.
Vierailija kirjoitti:
Olipahan!
Syysloma ei ollut silloin viikkoa vaan pari päivää. Uudenvuoden jälkeen kouluun heti. Varmaan oli kuntakohtaisia eroja. Silloin kun oli lauantait koulupäivä, alkoi koulu vasta syyskuussa. Eiköhän nyt ole ihan hyvä systeemi.
Vierailija kirjoitti:
Syysloma ei ollut silloin viikkoa vaan pari päivää. Uudenvuoden jälkeen kouluun heti. Varmaan oli kuntakohtaisia eroja.
Kuntakohtaisia eroja tosiaan. Meillä mentiin vasta loppiaisen jälkeen kouluun. Vasta aikuisena törmännyt tähän uudenvuoden juttuun.
Samana päivänä kouluun kun tuli tieto Elviksen kuolemasta?
Joo, ei ollut syyslomia, tai sellainen taisi tulla ekaa kertaa kokeiluna ekhä yläasteella tai liukiossa. Koulu alkoi siinä 15.-17.8. paikkeilla. Jossain vaiheessa mielestäni muuttui tuo kevätlukukauden päätös sinne toukokuun päättävän viikon lauantaille, eli että se menee joskus kesäkuun puolelle. Koulun aloitin -82
Omat vanhempani puhuivat perunannostolomasta, 50-luvun alussa syntyneitä molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Veit sanat siistiin. Koulu saattoi,alkaa joskus jopa 18.8.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tosiaan ollut syyslomaa 80-luvulla? Ainakin minua vanhemmat puhuvat, että oli perunannostoloma. Onko se sitten ollut ennen 80-lukua?
ap
Tunnettiin myös karvalakinhakuloma niillä, jotka olivat opiskelemassa kauempana kotoa. Perunannostoloma taisi olla siihen aikaan, kun oli vielä lauantaisin koulua. Silloin koulu alkoi syyskuun 1. päivä ja perunat nostettiin syyskuussa. Ennen ei yleensä ollut viikon mittaista syyslomaa ja vaikka koulu olisi alkanut vasta loppiaisen jälkeen, eikä koulu alkanut kesällä kovin aikaisin.
Kunnat saavat itse päättää aloitusajan ja lomat, vain päättymispäivä on määrätty.
MInulla sattui olemaan käsillä kevättodistus vuodelta 1973. Silloin koulu alkoi sorsanmetsästyspäivänä 20. päivä elokuuta.
Mun lapsuudessani koulu päättyi keväällä 31.5. ja alkoi syksyllä 1.9.!
Vierailija kirjoitti:
ap
Se oli 50-60 luvuilla ja oli yhden päivän.