Enkeliuskomukset ym. New age hölynpöly korostaa ihmisen narsistisia piirteitä.
Seuraan aika läheltä parinkin ihmisen hurahtamista kaikenlaisiin huuhaa-juttuihin. Olen huomannut saman kaavan näissä tapauksissa.
Ensin henkilö yleensä aloittaa joogan. Sitten hän hurahtaa siihen, ja lisäksi meditpintiin. Meditpintiin hurahtaminen johdattaa Buddha patsaiden, tiettyjen kivien, ja muiden "taikakalujen" hankkimiseen. Näistä päästään omiin "voimaeläimiin", yksisarvisiin ja enkeleihin.. .
Lopulta ollaan syvällä uskomusten sekamelskassa, mihin yhdistyy idän uskontoja ja mystiikkaa, valoa, energiaa ja rakkautta, eläimiä ja enkeleitä, taikakaluja ja (salattuja) tarkoituksia ja merkityksiä milloin missäkin.
Sitten nämä "valaistuneet" alkavat tuijotetaan omaa napaansa yhä enemmän, etsien kokoajan ja jatkuvasti ympäriltään merkkejä ja ohjeita OMAAN ITSEENSÄ liittyen. Kohta he näkevät kaikki tapahtuneet, kaikki kohtaamiset, kaikki (hyvät) asiat juuri heihin liittyväksi heidän hyväkseen.
Itseäni on alkanut suututtamaan kyseisten ihmisten kasvava itsekeskeisyys. Minä, minun, minulle, ymmärrän, voimaannun, kehityn.
Suurintaosaa ärsyttää ne energiasyöpöt ihmiset, jotka valittavat vain omista ongelmistaan jatkuvasti. Näen että edellä kuvaama tilanne on sama asia toiselta kantilta; nämä hurahtaneet energiasyöpöt hehkuttvat kaikkee itseensä liittyvää koko ajan.
Onko muilla kokemuksia aiheesta? Näen tämän kehityksen vaarallisena ja narsismia ruokkivana ideologiana, vaikka se onkin naamioitu "rakkaudelliseen armon ja positiivisen energian" pakettiin.
Kommentit (83)
Mulla tulee korvista nämä. Joskus muinoin (ennen kun tästä ilmiöstä tuli näin ylitsepursuava) mulla oli ystävä joka hörhöili kristallien, unisiepparien ja tarotkorttien kanssa enkä kyllä innostunut yhtään. Mutta nyt kun lehdet ei muusta kirjotakkaan ja some työntää näitä juttuja, kirjakaupat on täynnä näitä henkisyysoppaita ja julkkikset järjestään kouluttautuu "terapeuteiksi" ja joogiksi tai tantraohjaajiksi.
Apua oikeesti, miten ihmisiä kiinnostaa näin paljon? Mitä tää siis oikeesti on? Jos ne ei usko mihinkään buddhiin tai muihin, jos ne on ihan vaan ateisteja ja nämä uskontoihin perustuvat jutut on vaan harrastuksia - miksi pitää olla näitä shamaanitaikakaluja? Häh?
En kiellä, etteikö aloittajan kuvaamalla tavalla voisi olla, mutta sanon sen, että itsekeskeisyys ei ole automaattisesti pahasta. Joskus me ihmiset ollaan oman hyvinvoinnin kustannuksella epäitsekkäitä. Jos ihminen on olemassa, niin silloinhan hän on oman elämänsä päähenkilö. Itseensä keskittyminen on olennaista, mutta niin, ettei se tule muiden ihmisten kanssa olemisen tielle. Ja sanomattakin selvää, että toisten rajoja olis kannattavaa kunnioittaa, jos on ilmaissut ettei hörhöjutut nappaa. Mutta totta kai ne merkit ympäristöstä tulkitaan omaan itseensä liittymisen kautta, kenenkäs muun?
Vierailija kirjoitti:
New ageen ei kannata lähteä. Kokemusta on, hurahdin kun olin jotenkin pettynyt normi kristinuskoon. Ja new age on uskomattoman yleinen nykyään, kaikki eivät edes puhu siitä tuolla nimellä vaan ovat henkisiä tai ajattelevat laajemmin. Mutta heidän puheistaan käy ilmi, mistä on kyse.
Ja ei, en mennyt psykoosiin, en ole nähnyt piruja/enkeleitä/mitään selittämätöntä, en edes menettänyt paljon rahaa, muutamia kirjoja ja enkelijuttuja ostelin. Mutta se maailma jotenkin vei mennessään, aloin uskoa merkkeihin ja uniin ja enkelikortteihin. Ja ties mihin karmisiin ihmissuhteisiin :D
Vaikka olen nykyään aika rationaalinen, niin jotenkin jäi tunne että taustalla on jotain pahaa tai jotain sinne päin. En osaa selittää. Kukaan ihminen ei ollut mulle paha, mutta ilmeisesti jotain tässä maailmassa on, jota emme näe. Kutsutaan nyt sitä vaikka henkimaailmaksi. Mutta kaikki näkymätön ei ole positiivista ja hyvää.
Nykyään olen päät
New Agessa on paljon ihan asiaakin. Ongelma ovat epätäydelliset ihmiset. Tämä johtaa itsekeskeisyyteen altruismin sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Apua oikeesti, miten ihmisiä kiinnostaa näin paljon? Mitä tää siis oikeesti on? Jos ne ei usko mihinkään buddhiin tai muihin, jos ne on ihan vaan ateisteja ja nämä uskontoihin perustuvat jutut on vaan harrastuksia - miksi pitää olla näitä shamaanitaikakaluja? Häh?
Ateismi ei välttämättä sovi ihmiselle, kun monella on luontainen tarve etsiä/luottaa johonkin itseään korkeampaan voimaan. Ja ateistisessa maailmankuvassa tiede saattaa ottaa uskonnon paikkaa. Sen varaan rakennetaan käsitys olemassaolosta yms. Kaupallisuus jyllää nykymaailmassa ja siksipä "taikakalutkin" on pääasiassa bisnestä, vaikka niiden ostajat saattavatkin jotain niiden ostamisesta/omistamisesta kokea saavansa.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen teksti oli ihan asiaa. Tätä ei nyt pitäisi ajatella kuitenkaan niin, että jotkut kristityt olisivat ikään kuin parempia ihmisiä, koska eivät ole. Kristityt uskovaiset ovat yleensä täysin hakoteillä. Näkeehän sen esim israelin tekojen puolusteluista. Hirmutekoja ja kansamyrhää puolustellaan, mikä sotii täydellisesti esim. Jeesuksen opetuksia vastaan. Tietämättömyys ja ymmärtämättömyys hallitsevat ja vallitsevat. Henkisyys itsessään on ihan kiinnostava aihe keskustella.
Ihmisillä tuntuu olevan sitkeä harhakäsitys että kristityt pitäisivät itseään parempina ihmisinä. No, ok, kristittyjä voi olla monenlaisia. Mutta jos olet uudestisyntynyt Jeesukseen uskova niin sanoisin että siinä käy päinvastoin. Eli uskoon tullut ihminen huomaa ja näkee ja havahtuu siihen miten huono ihminen on. Moni kokee niinkuin Paavali, että on syntisistä suurin. Ihan oikeasti. Pyhä Henki näyttää sulle sun syntisyyden. Että sulla ei ole mitään, ei karvan verran mahdollisuutta maksaa itse omia syntejäsi, hyvittää omia pajoja tekoja ja ajatuksia. Vain Jumala on hyvä. (Joo, Jumala sallii ihmisten tehdä pahaa, silti Jumala on hyvä. Samalla oikeudenmukainen, joka tarkoitta että ei voi jättää tuomitsematta)
Israelista ja Juutalaisista en jaksa sanoa mitään, kannattaa ottaa selvää itse jos kiinostaa muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Manipuloivat narsistit voivat piilottaa oman narsisminsa muilta (ja itseltään) tähän hömppäpömppään helposti.
Karma> jos joku esim. sairastuu oman empatiankyvyttömyyden voi ohittaa toteamalla että se sai mitä ansaisti, se oli karmaa se.
Skeptisyys> jos ei heti hurahda mukaan on negatiivinen ja ennakkoluuloinen ilon pilaaja. Ei uskalla ottaa hyvää elämäänsä. On ahdasmielinen. Kaikki muut uskaltaa olla avoimempia ym.
Valta> kanavoi energiaa ja uskottelee (uskoo itsekin enemmän tai vähemmän) että on "korkeammalla tasolla" ym.
Vieraissakäynti (kaikkien narsistien pahe) > samanhenkisten kanssa löytyy helpommin ihana yhteys rakkausenergiasta ym.
Ym ym
Taidat olla itse narsisti. Ei tuollainen muita narsisteiksi syyttäminen ole muuten selitettävissä. Projisoit oman narsistisuutesi muihin.
Voi sinua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tunnet vain sellaisia hölynpölyyn uskojia jotka toitottavat totuuksiaan ääneen, et yhtään sellaista joka ei puhu asiasta halaistua sanaakaan vaikka uskoo ihan yhtä voimakkaasti johonkin new age -juttuun? Niinpä.
Verraten muihin ihmisten uskomuksiin tai intohimoihin mitä ihmiset itsestään ilmentävät, New age ihminen on se kaikista itsekeskeisin.
Ap
Sinulla voi olla tuollainen kokemus. Omasta mielestä itsekeskeisin lahko löytyy näistä tiktok sukupuolisekoilijoista, jotka ei vaan vaadi muilta kunnioitusta, mutta myös tietynlaista kielenkäyttöä. Myös suoria tappouhkauksiakin annetaan väärinajattelijoille, terf:eille. Itse en ole näin avointa narsismia ja radikaalia oman maailmankuvan pakottamista muista ihmisryhmistä vielä löytänyt. Toki jos poisluetaan ristiretket ynnä muut menneiden aikojen jutut
On paljon sellaista mikä ei ole narsismia. Ne niputetaan tänäpäivänä kaikki narsismiksi.
Ihminen voi olla itsekeskeinen, itserakas, itsekäs, itseään täynnä, egoisti, ylimielinen, besserwisser, oman napansa ympärillä pyörivä, ihan täysi kuspää ja mulukku olematta narsisti.
Samaa miettinyt. Vaikka altruismi ja ykseyden ymmärtäminen on ihan keskeistä koko hommassa, niin joillain se vaan tuppaa kääntymään niin että MINÄ olen herännyt ja voi teitä pieniä, jotka vielä unessa elätte elämäänne.
Naurattaa myös kun youtubessa ym. feediin tunkee jatkuvalla syötöllä näitä "NÄIN MANIFESTOIT ITSESI RIKKAAKSI" ja muita gurujen mielipiteitä siitä, milloin tiedät olevasi herännyt jne jne.
Ehkäpä tuo on osa sitä oman tiensä valintaa.
Nuo new age -kuviot on sellaisille, joilla ei pää tai motivaatio kestä tavallista palkkatyötä, missä joutuu kaiken lisäksi kuuntelemaan pomoakin. Guruna saa leikkiä jumalaa.
Pelkkää rahastusta, satoja ja tuhansia euroja joutuu maksamaan jostain huuhaakursseista, mistä saa muka-pätevyyden ja sitten nämä kurssilaiset perustavat oman bisneksen missä kurssittavat muita hölmöjä ja tarjoavat energiahoitoja ym huttua ja tietenkin oheistuotteita. Kristallit, rummut, kivet, buddhapatsaat, hilavitkuttimet, huivit, tarot-kortit ym.
Pysykää kaukana noista kuvioista. Olen nähnyt miten ihmiset ajautuu psykoosiin ja näkee demoneja. Jotain outoa noissa kuvioissa on.
Ja se on just tota että MINÄ olen vapautunut egosta, MINÄ tiedän, MINÄ kanavoin, MINÄ autan. Jokainen noista tarvis ammattiapua itse.
Itse keräilen tiettyjä kiviä ja myös olen saanut onnea elämääni ja hyvän intution. Tästä en huutele muille että oma onneni säilyy,koska kateellisia on tää maa täysi. . Tarot korttien,kivien ja omien energia asioiden parissa olen just niin paljon kun itse haluan. Kaikkia ei tarvitsekaan kiinnostaa.
Huvittaa ne jotka on siinä kieltämisessä ja itsepetoksessa että nuo on jollain tavalla kristinuskon mukaisia tai hyväksymiä vaikka asia on täysin päin vastoin.
Narskuilla se menee itselle helpommin läpi kun ei ole sitä omaatuntoa tai syyllisyyttä. Ne kaasuvalottaa elämänsä muiden ohella itseään. Raamatun mukaan lieskat odottaa niitä jotka näiden asioiden kanssa vehtaavat :D
Ei sillä että kristinusko olisi yhtään sen vähemmän hubbabubbaa.
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa ne jotka on siinä kieltämisessä ja itsepetoksessa että nuo on jollain tavalla kristinuskon mukaisia tai hyväksymiä vaikka asia on täysin päin vastoin.
Narskuilla se menee itselle helpommin läpi kun ei ole sitä omaatuntoa tai syyllisyyttä. Ne kaasuvalottaa elämänsä muiden ohella itseään. Raamatun mukaan lieskat odottaa niitä jotka näiden asioiden kanssa vehtaavat :D
Ei sillä että kristinusko olisi yhtään sen vähemmän hubbabubbaa.
Mutta taitaa kristityillä se rauha löytyä yhdestä paikasta, nuo hörhöt tarvii aina uuden hilavitkuttimen tai hoidon että pysyy energiat tasapainossa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tutulta, eräs kampaajatuttuni onnä juurikin kuvaamallasi tiellä hurahtanisensa kanssa. En käy enää hänellä kun en jaksa kuunnella niitä juttuja :(
Ette sovi kavereiksi sitten enää ilmeisesti muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Feminismi intersektionatsismeineen vasta huuhaata onkin. Kaikkialla vaanii patriarkaatti ja toksinen maskuliinisuus..
Kaiken lisäksi sukupuolentutkimus ei noudata tieteellistä metodia, mutta mielellään
Kiinnostavaa! Miten se ei noudata tieteellistä metodia? Aidosti kiinnostaa, en tunne asiaa yhtään. Jotenkin olen luullut, että sukupuolentutkimus on ihan oikea tieteenala ja tärkeäkin. Tosi harmi, jos sen tutkimus pilataan huonoilla metodeilla.
En tunne näitä porukoita tarpeeksi huomatakseni tuollaista ilmiötä. Joogassa tietysti keskitytään omaan suoritukseen (paitsi ohjaaja) ja myös ohjatut meditaatiot ovat sellaisia, missä jokainen keskittyy itseensä.
Näistä voimaeläinjutuista en tiedä, mutta voisin kuvitella, että yhtä lailla kuin kampaaja keskittyy sen asiakkaansa tukkaan niin voimaeläintulkitsijat keskittyvät asiakkaansa voimaeläimeen. Muihin keskittyvät lähinnä nämä "palveluntarjoajat" siis
Vierailija kirjoitti:
Nuo new age -kuviot on sellaisille, joilla ei pää tai motivaatio kestä tavallista palkkatyötä, missä joutuu kaiken lisäksi kuuntelemaan pomoakin. Guruna saa leikkiä jumalaa.
Pelkkää rahastusta, satoja ja tuhansia euroja joutuu maksamaan jostain huuhaakursseista, mistä saa muka-pätevyyden ja sitten nämä kurssilaiset perustavat oman bisneksen missä kurssittavat muita hölmöjä ja tarjoavat energiahoitoja ym huttua ja tietenkin oheistuotteita. Kristallit, rummut, kivet, buddhapatsaat, hilavitkuttimet, huivit, tarot-kortit ym.
Pysykää kaukana noista kuvioista. Olen nähnyt miten ihmiset ajautuu psykoosiin ja näkee demoneja. Jotain outoa noissa kuvioissa on.
Ja se on just tota että MINÄ olen vapautunut egosta, MINÄ tiedän, MINÄ kanavoin, MINÄ autan. Jokainen noista tarvis ammattiapua itse.
Tämä kurssittaminen ei eroa mitenkään vaikkapa kristillisestä avioliittoleiristä tai jopa akateemisesta koulutuksesta. Kaikki nämä perustuvat jonkun oppeihin, joista joku on kasannut jonkinlaisen kokonaisuuen ja siirtää sen toisille. Itsetutkiskelun paikka miksi huuhaa harmittaa, ja muut eivät.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä tämän tyyppiset ihmiset ovat kaikkein kovaäänisimpiä. Tiedän kuitenkin myös monia, jotka auttavat täysin anonyymisti tai esimerkiksi rukouksen kautta, eli siitä ei jää edes mitään näkyvää jälkeä.
Vierailija kirjoitti:
Mä veikkaan että tämä on enemmänkin sellainen juttu, että narsistiset ihmiset löytävät nämä new age ja taikausko jutut. Narsismiinhan liittyy myös sellainen maaginen ajattelu itsestä. Narsisti saattaa aidosti luulla voivansa vaikuttaa johonkin ajatuksen voimalla (hox ei tietysti kaikki).
Ilmiön kyllä tunnistan yhdestä kaveristani. Kaikki elämässä (muillekin tapahtuvat asiat) nähdään merkkeinä ja johdatuksina siinä omassa elämässä ja omia tunteita kaivellaan loputtomiin ymmärtämättä että muidenkin tunteet ovat yhtä tärkeitä.
Tämän kaverin lapsenlapsi sai saman syntymäpäivän kuin lapsensa. Eli vanhemmalla ja lapsella on sama syntymäpäivä. Sen sijaan että hän näkisi sen erityisenä asiana lapsensa ja hänen lapsensa välillä, niin hän selitti kuinka tämä on merkki siitä että hänestä tulee tälle lapsenlapselle aivan erityisen tärkeä henkilö. Että koska tämä lapsi syntyi samana päivänä kuin oma lapsensa, niin
Totta. Narsististen persoonien lisäksi new age kiehtoo myös elämässään kovia kokeneita, syystä tai toisesta ulkopuoliseksi jääneitä/itsensä tuntevia ihmisiä. Yhdistelmä on vaarallinen jälkimmäisten kannalta, koska narsismipiirteiset henkilöt ottavat mielellään "gurun" paikan näissä porukoissa. Toisaalta käsittelemättömät traumat voivat näkyä niin, että ihmisellä on tarve "opettaa" muita voidakseen tuntea itsensä ehjäksi ja hyödylliseksi. Todellisuudessahan tällaisen ihmisen pitäisi ehdottomasti keskittyä omaan paranemiseensa, ei muiden ohjeistamiseen rikkinäisyydestä käsin.
En pidä myöskään siitä, kuinka uushenkisyyspiireissä kriittinen ajattelu ja analyyttisyys leimataan usein "egon kautta elämiseksi" ja "matalissa värähtelyissä elämiseksi". Tavallaan korostetaan sitä, että jokaisella on oma totuutensa ja elämänpolkunsa mutta toisaalta omaa ajattelua ei kuitenkaan saisi olla. Myös sellaisen lapsenomaisen viattomuuden ja puhtoisuuden ihannointi sekä mm. kiitollisuuden ja anteeksiannon pakottaminen ulkoapäin johtavat monen kohdalla siihen, että terve kriittisyys ja ns. sisäinen ääni saatetaan tukahduttaa kokonaan. Oikea henkinen ihminen kun on lapsekkaan naiivi ja sinisilmäinen, nöyrä ja anteeksiantavainen oman tasapainoisuutensa kustannuksellakin (huom. sarkasmia).
Ihmisten rajatontonta typeryyttä noihin höpöjuttuihin uskominen korostaa.