Enkeliuskomukset ym. New age hölynpöly korostaa ihmisen narsistisia piirteitä.
Seuraan aika läheltä parinkin ihmisen hurahtamista kaikenlaisiin huuhaa-juttuihin. Olen huomannut saman kaavan näissä tapauksissa.
Ensin henkilö yleensä aloittaa joogan. Sitten hän hurahtaa siihen, ja lisäksi meditpintiin. Meditpintiin hurahtaminen johdattaa Buddha patsaiden, tiettyjen kivien, ja muiden "taikakalujen" hankkimiseen. Näistä päästään omiin "voimaeläimiin", yksisarvisiin ja enkeleihin.. .
Lopulta ollaan syvällä uskomusten sekamelskassa, mihin yhdistyy idän uskontoja ja mystiikkaa, valoa, energiaa ja rakkautta, eläimiä ja enkeleitä, taikakaluja ja (salattuja) tarkoituksia ja merkityksiä milloin missäkin.
Sitten nämä "valaistuneet" alkavat tuijotetaan omaa napaansa yhä enemmän, etsien kokoajan ja jatkuvasti ympäriltään merkkejä ja ohjeita OMAAN ITSEENSÄ liittyen. Kohta he näkevät kaikki tapahtuneet, kaikki kohtaamiset, kaikki (hyvät) asiat juuri heihin liittyväksi heidän hyväkseen.
Itseäni on alkanut suututtamaan kyseisten ihmisten kasvava itsekeskeisyys. Minä, minun, minulle, ymmärrän, voimaannun, kehityn.
Suurintaosaa ärsyttää ne energiasyöpöt ihmiset, jotka valittavat vain omista ongelmistaan jatkuvasti. Näen että edellä kuvaama tilanne on sama asia toiselta kantilta; nämä hurahtaneet energiasyöpöt hehkuttvat kaikkee itseensä liittyvää koko ajan.
Onko muilla kokemuksia aiheesta? Näen tämän kehityksen vaarallisena ja narsismia ruokkivana ideologiana, vaikka se onkin naamioitu "rakkaudelliseen armon ja positiivisen energian" pakettiin.
Kommentit (83)
Siis tunnet vain sellaisia hölynpölyyn uskojia jotka toitottavat totuuksiaan ääneen, et yhtään sellaista joka ei puhu asiasta halaistua sanaakaan vaikka uskoo ihan yhtä voimakkaasti johonkin new age -juttuun? Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Noh, sitten alkoi elämä heittää vuosi toisensa jälkeen isoja vastoinkäymisiä niin kyllä on selvästi hörhöilytaso laskenut enkä jaksa myöskään yhtään katsoa sitä epäaitoa henkisen egon hurjastelua mitä näillä ihmisillä new age-ihmisillä usein ilmenee...
Joo, tuo on hyvin totta, että joukossa paljon just tuo epäaitoa egopelleilyä ja muutenkin kliseistä touhua. Guru avaa mietintäsessiot tiibetiläisellä äänikulholla ja sitten paukutellaan ringissä Indian Bazaar -vaatteissa "shamaanirumpua" ja horistaan itämaisia säkeitä. Parhaassa tapauksessa session jälkeen vielä poltellaan kannabista, että päästään oikein "spirittiin" :)
Olen tuon kaiken kokenut useammassakin maassa, kun minulla on ystäviä, jotka käyvät näissä sessioissa säännöllisesti. Sama meininki maasta toiseen ja kun vielä tietää sen, että osa näistä ystävistä ei todellakaan edes ole erityisesti "sisällä" tuossa tai muussakaan "henkisessä touhussa".
Vierailija kirjoitti:
Siis tunnet vain sellaisia hölynpölyyn uskojia jotka toitottavat totuuksiaan ääneen, et yhtään sellaista joka ei puhu asiasta halaistua sanaakaan vaikka uskoo ihan yhtä voimakkaasti johonkin new age -juttuun? Niinpä.
Verraten muihin ihmisten uskomuksiin tai intohimoihin mitä ihmiset itsestään ilmentävät, New age ihminen on se kaikista itsekeskeisin.
Ap
Mä veikkaan että tämä on enemmänkin sellainen juttu, että narsistiset ihmiset löytävät nämä new age ja taikausko jutut. Narsismiinhan liittyy myös sellainen maaginen ajattelu itsestä. Narsisti saattaa aidosti luulla voivansa vaikuttaa johonkin ajatuksen voimalla (hox ei tietysti kaikki).
Ilmiön kyllä tunnistan yhdestä kaveristani. Kaikki elämässä (muillekin tapahtuvat asiat) nähdään merkkeinä ja johdatuksina siinä omassa elämässä ja omia tunteita kaivellaan loputtomiin ymmärtämättä että muidenkin tunteet ovat yhtä tärkeitä.
Tämän kaverin lapsenlapsi sai saman syntymäpäivän kuin lapsensa. Eli vanhemmalla ja lapsella on sama syntymäpäivä. Sen sijaan että hän näkisi sen erityisenä asiana lapsensa ja hänen lapsensa välillä, niin hän selitti kuinka tämä on merkki siitä että hänestä tulee tälle lapsenlapselle aivan erityisen tärkeä henkilö. Että koska tämä lapsi syntyi samana päivänä kuin oma lapsensa, niin hän tuli tavallaan uudelleen äidiksi. Eikä ole ainoa looginen päättely laatuaan. Varmaan jos joku läheinen kuolisi, niin sekin tapahtuisi jotta hän ymmärtäisi jotain merkityksellistä.
Kaikki ihmiset on kokeneet vaikeita asioita, useampiakin ikäviä juttuja. Mutta nää enkelityypit nostaa tässäkin asiassa itsensä ja vaikeutensa aivan toisten yläpuolelle. Ja sitten ollaan tosi herkkiä tietysti.
Jotenkin ap:n teologinen porttiteoria kuulostaa kammottavalta yleistykseltä. Mutta siis ensimmäinen joogapiikki johtaa lopulta aina höpsismin heroiiniin eli yksisarvishoitoihin...
Aivan oikeassa olet, ja saman oon huomannut. Joskus kun nuorempana etsin itseäni, eksyin näihin new age-piireihin, ja todellakin alkoi rasittamaan se oman itsen ja oman egon nostaminen kokoajan keskiöön. Ei kuule haittaa, jos nyt joku sun vierellä kärsii, kunhan itse olet tutkimassa itseäsi ja syvällä itsessäsi :D
Kristinuskossa kuitenkin iso ajatus on se muiden ihmisten auttaminen ja huomiointi, ei se sellainen minä-minä ja minun henkinen kasvuni. Joo, suututin pari egon vallassa olevaa hörhelöä, jotka tietenkin siis ajattelivat, että ovat vapautuneet egostaan, ja lähdin ihan "tavalliselle" ristin tielle, jossa on mulle sopivammat arvot.
Ap, tämä on niin totta! Lopuksi nämä new age -gurut päätyvät vielä psykoosiin kun sekoavat kaikkien taikakalujensa ja visioidensa ja merkkiensä kanssa.
Juu, tottahan tuo. Nämä ihmiset ovat yleensä henkisten piirien valtavirtaporukkaa, eli eivät erityisen henkisiä tai ns. vanhoja sieluja. Mutta ovat kuitenkin siinä mielessä edistyneitä, että henkisyys kiinnostaa.
Tuohon energiasyöppöyteen sen verran, että on ihan itsestäsi kiinni, koetko jonkun ihmisen energiasyöpöksi, vai et. Eli ei toinen voi imeä energiaasi ellet itse sitä edesauta, olit tällaisen henkilön seurassa tai et. Oma suhtautuminen on tässä oleellinen asia. Muuten samaa mieltä aloituksestasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se sua niin ärsyttää mihin joku uskoo?
Siksi, että tuputtaa sitä muille. Lisäksi näistä tulee täysin itsekeskeisiä omaan napaan tuijottelijoita.
Ap
Tästä on kokemuksia. Mutta eivät ne itse sitä tajua kuinka itserakasta touhua se on
Tuntuu että nykyään on oikein muodikasta olla itsekeskeinen narsisti joka haukkuu muita narsistiksi. Oikeasti nämä s*tanan enkelit ja muut wannabe noidat jne ovat niin täynnä itseään että ihme etteivät tukehdu omaan erinomaisuuteen. Hitto saunan taakse tuommoiset.
Eksytystä on tuo kaikki, varokaa! Uskokaa Jumalaan ja Jeesukseen sekä tehkää parannus synneistänne niin pelastutte kadotukselta!
Aloituksen teksti oli ihan asiaa. Tätä ei nyt pitäisi ajatella kuitenkaan niin, että jotkut kristityt olisivat ikään kuin parempia ihmisiä, koska eivät ole. Kristityt uskovaiset ovat yleensä täysin hakoteillä. Näkeehän sen esim israelin tekojen puolusteluista. Hirmutekoja ja kansamyrhää puolustellaan, mikä sotii täydellisesti esim. Jeesuksen opetuksia vastaan. Tietämättömyys ja ymmärtämättömyys hallitsevat ja vallitsevat. Henkisyys itsessään on ihan kiinnostava aihe keskustella.
Manipuloivat narsistit voivat piilottaa oman narsisminsa muilta (ja itseltään) tähän hömppäpömppään helposti.
Karma> jos joku esim. sairastuu oman empatiankyvyttömyyden voi ohittaa toteamalla että se sai mitä ansaisti, se oli karmaa se.
Skeptisyys> jos ei heti hurahda mukaan on negatiivinen ja ennakkoluuloinen ilon pilaaja. Ei uskalla ottaa hyvää elämäänsä. On ahdasmielinen. Kaikki muut uskaltaa olla avoimempia ym.
Valta> kanavoi energiaa ja uskottelee (uskoo itsekin enemmän tai vähemmän) että on "korkeammalla tasolla" ym.
Vieraissakäynti (kaikkien narsistien pahe) > samanhenkisten kanssa löytyy helpommin ihana yhteys rakkausenergiasta ym.
Ym ym
"Universumi ja elämäsi on juuri sellainen kuin millaisrksi manifestoit sen itsellesi". Höpön höpön. Empatiakyvyttömyyden normalisointia. Esimerkiksi sotien keskellä kärsivät lapsetko eivät muka osaa manifestoida riittävästi tai riittävän "hyvin"?
New ageen ei kannata lähteä. Kokemusta on, hurahdin kun olin jotenkin pettynyt normi kristinuskoon. Ja new age on uskomattoman yleinen nykyään, kaikki eivät edes puhu siitä tuolla nimellä vaan ovat henkisiä tai ajattelevat laajemmin. Mutta heidän puheistaan käy ilmi, mistä on kyse.
Ja ei, en mennyt psykoosiin, en ole nähnyt piruja/enkeleitä/mitään selittämätöntä, en edes menettänyt paljon rahaa, muutamia kirjoja ja enkelijuttuja ostelin. Mutta se maailma jotenkin vei mennessään, aloin uskoa merkkeihin ja uniin ja enkelikortteihin. Ja ties mihin karmisiin ihmissuhteisiin :D
Vaikka olen nykyään aika rationaalinen, niin jotenkin jäi tunne että taustalla on jotain pahaa tai jotain sinne päin. En osaa selittää. Kukaan ihminen ei ollut mulle paha, mutta ilmeisesti jotain tässä maailmassa on, jota emme näe. Kutsutaan nyt sitä vaikka henkimaailmaksi. Mutta kaikki näkymätön ei ole positiivista ja hyvää.
Nykyään olen päättänyt pysyä suht rationaallisessa maailmankuvassa, jos ahdistaa, luen vaikka Raamattua ja iltarukouksen ja jätän ennustukset sikseen ja jätän asiat joihin en voi vaikuttaa, Herran haltuun. Ja vaikutan tietty itse niihin asioihin, joihin voin.
Olkaa varovaisia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se sua niin ärsyttää mihin joku uskoo?
Siksi, että tuputtaa sitä muille. Lisäksi näistä tulee täysin itsekeskeisiä omaan napaan tuijottelijoita.
Ap
Tästä on kokemuksia. Mutta eivät ne itse sitä tajua kuinka itserakasta touhua se on
Tuntuu että nykyään on oikein muodikasta olla itsekeskeinen narsisti joka haukkuu muita narsistiksi. Oikeasti nämä s*tanan enkelit ja muut wannabe noidat jne ovat niin täynnä itseään että ihme etteivät tukehdu omaan erinomaisuuteen. Hitto saunan taakse tuommoiset.
Onpa sulla kiihkeää tekstiä. Oletko mahdollisesti katkera omasta epätäydellisyydestäsi?
Nro 37 lisää: ainoa narsismiin viittaava juttu olivat jotkut "gurut" jotka olivat tietävinään kaiken ja nauttivat siitä ihailusta ja vallantunteesta kuin saivat "aistia" jotain toisista ihmisistä. Toki voivat myös rahastaa, mutta narsistithan elävät jo ihailusta yms keskipisteenä olemisesta.
Vierailija kirjoitti:
Manipuloivat narsistit voivat piilottaa oman narsisminsa muilta (ja itseltään) tähän hömppäpömppään helposti.
Karma> jos joku esim. sairastuu oman empatiankyvyttömyyden voi ohittaa toteamalla että se sai mitä ansaisti, se oli karmaa se.
Skeptisyys> jos ei heti hurahda mukaan on negatiivinen ja ennakkoluuloinen ilon pilaaja. Ei uskalla ottaa hyvää elämäänsä. On ahdasmielinen. Kaikki muut uskaltaa olla avoimempia ym.
Valta> kanavoi energiaa ja uskottelee (uskoo itsekin enemmän tai vähemmän) että on "korkeammalla tasolla" ym.
Vieraissakäynti (kaikkien narsistien pahe) > samanhenkisten kanssa löytyy helpommin ihana yhteys rakkausenergiasta ym.
Ym ym
Taidat olla itse narsisti. Ei tuollainen muita narsisteiksi syyttäminen ole muuten selitettävissä. Projisoit oman narsistisuutesi muihin.
Niinpä. Monet uudet ideologiat ja uudistusminen itseisarvona lepäävät tekopyhyyden perustuksilla.
Ap