Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pystyisitkö antamaan anteeksi vuosien takaiset pettämiset?

Vierailija
24.02.2020 |

Pitkä liitto takana, lapsia ja omaisuutta. Arki ok, tunteita ja intohimoa on. Mies tunnusti vuosien takaiset pettämiset, lähinnä kännissä tapahtuneita ”hairahduksia” mutta toistuvasti useiden vuosien ajalta. Olo tuntuu tosi pettyneeltä, miten olen antanut valehdella itselleni vuosikaudet. Mies halukas muuttamaan käytöstään ja hakeutuu terapiaan.

Miten suhtautuisit?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi, olen antanut aikoja sitten, eikä niitä muistella.

Sehän oli pelkkä panosuhde, kummallakaan ei mitään halua sitoutua toisiinsa.

Elämässä tapahtuu niin paljon asioita joita täyty antaa anteeksi niin itselle kuin muille. Ja sopeuduttava tiettyyn epävarmuuteen.  Kukaan ei tiedä miten varman yksikään työpaikka on nykyisin, tai mihin sairauteen saattaa koko elämä kaatua.   Pitää suhteuttaa asiat.

Vierailija
22/46 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mammat, te jotka sanotte ettette antaisi anteeksi pettämistä vaan ero olisi heti varmaa.

Ette tiedäkään kuinka paljon ja usein teitä on petetty ja petetään vastaisuudessakin. 

Miehet eivät kerro eivät liion tutut.  Mutta te ette sitä tiedä, koska se jota petetään, tietää asian aina viimeisenä tai ei koskaan.

Joten pitäkää pienempää suuta siitä erovouhkaamisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulisi ilmi, että mieheni on pettänyt minua vaikka 5 vuotta sitten, kun avioliitossamme meni aika huonosti, niin tämä liitto olisi varmasti ohi. Kaikki sen jälkeen tulleet parisuhteeseen liittyvät asiat tuntuisivat niin likaisilta, että en voisi vain antaa niiden olla. Pitkäaikainen valehtelu olisi liikaa ja anteeksi en antaisi.

Arvostan itseäni niin paljon, että en voisi valehdella asioita mustasta valkeaksi itselleni, vaan pettäminen näivertäisi liikaa ja en voisi enää uskoa mitään miehen sanomista. Olisi siis kaikille paras, että tiet erkanisivat ja olisimme kohteliaita toisillemme, mutta emme enää ystäviä.

Olemme itse asiassa keskustelleet pettämisasian miehen kanssa suhteemme alkuaikoina ja muutama vuosi sitten otimme lyhyen päivittävän keskustelun aiheesta. Me molemmat tiedämme siis toisen ajatukset ja seuraukset asiasta. Perheemme on kuitenkin niin valtava asia molempien elämässä, että sen sitä ei kumpikaan halua rikkoa ikinä. Rakkaus, ystävyys ja pitkä yhteinen historia ovat myös asioita, joiden haluamme olevan aina ehjiä.

Vierailija
24/46 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi voi, olen antanut aikoja sitten, eikä niitä muistella.

Sehän oli pelkkä panosuhde, kummallakaan ei mitään halua sitoutua toisiinsa.

Elämässä tapahtuu niin paljon asioita joita täyty antaa anteeksi niin itselle kuin muille. Ja sopeuduttava tiettyyn epävarmuuteen.  Kukaan ei tiedä miten varman yksikään työpaikka on nykyisin, tai mihin sairauteen saattaa koko elämä kaatua.   Pitää suhteuttaa asiat.

Vai oli pelkkä panosuhde? Miksi sinä et kelvannut siihen reiäksi?

Työpaikka on aika eri asia kuin pitkä parisuhde ja niitä kahta ei voi verrata mitenkään toisiinsa. Samoin sairaudet. Eivät ne liity oikeaan parisuhteeseen taas mitenkään. En minä ainakaan ole parisuhteessani epävarma ollenkaan ja ihmettelen sellaisten liittojen mielekkyyttä yleensäkään, jossa on epävarmuutta. Mutta jokainen taaplaa tavallaan. Itse teen ainakin hyvää jälkeä aina enkä rakenna parisuhdettani huojuvaksi pinoksi jos ymmärrät asian kuvainnollisesti.

Vierailija
25/46 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi mammat, te jotka sanotte ettette antaisi anteeksi pettämistä vaan ero olisi heti varmaa.

Ette tiedäkään kuinka paljon ja usein teitä on petetty ja petetään vastaisuudessakin. 

Miehet eivät kerro eivät liion tutut.  Mutta te ette sitä tiedä, koska se jota petetään, tietää asian aina viimeisenä tai ei koskaan.

Joten pitäkää pienempää suuta siitä erovouhkaamisesta.

Haukotus taas... Jaxuhalit.

Vierailija
26/46 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten ihmeessä "muuttamaan käytöstään"? Eikö nämä asiat tapahtuneetkaan vuosia sitten, jonka jälkeen hän jo muutti käytöstään kun lopetti sikailut?

Käytöksen muuttamisella tarkoitetaan tässä sitä, että hän on lupautunut lopettamaan kaikki ns. miesten reissut, risteilyt yms mitkä voivat altistaa pettämistilanteille sekä hakeutumaan terapiaan pohtimaan omaa käytöstään ja sitä, mikä tilanteen on aiheuttanut.

Vierailija
27/46 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten ihmeessä "muuttamaan käytöstään"? Eikö nämä asiat tapahtuneetkaan vuosia sitten, jonka jälkeen hän jo muutti käytöstään kun lopetti sikailut?

Käytöksen muuttamisella tarkoitetaan tässä sitä, että hän on lupautunut lopettamaan kaikki ns. miesten reissut, risteilyt yms mitkä voivat altistaa pettämistilanteille sekä hakeutumaan terapiaan pohtimaan omaa käytöstään ja sitä, mikä tilanteen on aiheuttanut.

Jos on pakko, niin miehesi voi pettää sinua helposti vaikka työpäivän aikana ja siihen mene noin viitisen minuuttia. Terapia taas, noh, käyttäisin rahat viisaammin. Mutta jos olet nyt tyytyväinen, niin hyvä juttu. Muut kyllä nauravat sinulle, mutta nauru pidentää ikää. :)

Vierailija
28/46 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on pakko, niin miehesi voi pettää sinua helposti vaikka työpäivän aikana ja siihen mene noin viitisen minuuttia. Terapia taas, noh, käyttäisin rahat viisaammin. Mutta jos olet nyt tyytyväinen, niin hyvä juttu. Muut kyllä nauravat sinulle, mutta nauru pidentää ikää. :)

Ihmettelen pilkallista asennettasi muutenkin herkässä aiheessa. Mielipiteitä ja ajatuksia minä tässä kyselin, enkä sanonut olevani tyytyväinen. Ap.

Vierailija
29/46 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä voinko täysin antaa anteeksi. Onkohan siitä nyt pari vuotta, kun vastaava tuli ilmi. Elämä on palannut melko entisille raiteilleen. Miehen mielestä varmaan paremmaksi. Itse olen ehkä jotenkin ulkoistanut asian ja ottanut henkistä etäisyyttä. Asia ei oikeastaan satu enää, eikä raivostuta. En aio alkaa kytätä sen tekemisiä jatkossakaan. Olen työstänyt omia ajatuksiani ja tunteitani, joita tämä kaikki on tuonut pintaan. Ja jos jonain päivänä itse haluan tehdä jotain "ei-sallittua", niin en aio liikoja miettiä miehen näkemystä asiaan. Ajattelen myös niin, että ilman tuota miestä ja hänen tekojaan minusta ei olisi koskaan tullut näin vahvaa ja omilla jaloillani seisovaa ihmistä. Myös ymmärrykseni ja myötätuntoni muita kohtaan ovat kasvaneet huomattavasti.

Vierailija
30/46 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pettäminen on minulle aina ja kaikissa tapauksissa anteeksiantamaton teko. 

Vierailija
31/46 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä kovin suurta painoarvoa antaisi pettäjän lupauksille. Hän petti jo yhden lupauksen, joten helposti voi pettää toisenkin. Pettämiseen ei mitään reissuja tarvita. Se voi tapahtua vaikka teillä kotona sillä välin kun olet töissä tms. 

Vierailija
32/46 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole ymmärrystä niille, jotka perustelee tekojaan sillä että ihmisiä me vaan ollaan. Niin ollaan, selkärankaisia moraalin kanssa toimivia ihmisiä.

Hetkellisiä virhearvioita voi tehdä, mutta on oltava valmis seurauksiin. Toistuva tai jatkuva pettäminen ei liity millään lailla siihen, että ollaan vaan ihmisiä.

Vierailija
33/46 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä kovin suurta painoarvoa antaisi pettäjän lupauksille. Hän petti jo yhden lupauksen, joten helposti voi pettää toisenkin. Pettämiseen ei mitään reissuja tarvita. Se voi tapahtua vaikka teillä kotona sillä välin kun olet töissä tms. 

Joo siis tottakai kuka tahansa voi pettää missä tahansa. Mutta tapahtuuhan nämä nyt toki helpommin kaveriporukassa, missä ”kaikki pettää”. Ja sen porukan kanssa hän ei enää halua reissata. Ei minulla ole mitään halua kontrolloida hänen elämäänsä.

Vierailija
34/46 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi antaa anteeksi enkä unohtaa sitä että kun minä olen panostanut parisuhteeseen täpöllä niin toinen on naiskennellut suunnilleen jokaista kohdalle osunutta ja valehdellut tietoisesti vuodesta toiseen. Antanut ymmärtää että ollaan me, toisiimme ja meidän perheeseen sitouduttu, yhteistä elämää rakentamassa kun oikeasti on haistattanut pitkät. Ja toistuva mun terveyden vaarantaminen (sp-taudit) olisi myös sen verran vihamielinen, harkittu teko etten edes haluaisi antaa anteeksi.

Lopuksi, pakkohan siinä olisi kyseenalaistaa ihan kaikki puheet ja teot. Luottamus saisi sellaisen kolhun ettei sitä enää takas saisi. 

Vierailija
35/46 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi sama, eron kynnyksellä mies oikein ylpeili sillä kuinka paljon on pettänyt. Siihen asti oli kiivaasti kieltänyt kaiken vaikka joskus olinkin epäillyt.

Olimme eroamassa jo mutta kyllä tuo silti loukkasi, vei pohjan pois niiltä hyviltäkin asioilta joita meillä oli ollut. Enkä olisi enää pystynyt jäämään suhteeseen sellaisen ihmisen kanssa johon en voisi luottaa.

Vierailija
36/46 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Mun miesserkku oli avoliitossa naisen kanssa ja vaikka serkkuni petti avovaimoaan, olisi avovaimo halunnut jatkaa suhdetta, mutta miesserkkuni lopulta jätti avovaimonsa.

Mun mielestä on aika erikoista, että nainen haluaa jatkaa suhdetta, vaikka mies on pettänyt. Varsinkaan jos se ei ole rahasta kiinni

Syitähän on vaikka mitä, miksei halua toisesta luopua, vaikka toinen pettäisi. Tuo mainitsemasi raha on varmaan yksi iso syy, samoin toisen asema yhteiskunnassa (arvostettu ammatti jne). Lapset, yhteinen talo/omaisuus, tottumus, yhteiset tuttavat jne.

Vierailija
37/46 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on suhteen aikana käynyt uittamassa munaansa muualla ja jättänyt tästä kertomatta, niin se kertomattimuus olisi melkein isompi juttu kuin munanuitto.

En myöskään ymmärrä miksi jotkut ovat niin kiinni siinä siipassaan, että eivät lähde sillä hetkellä suhteesta kun asia tulee ilmi. Olkoon vaikka 10 lasta ja 30 vuotta kestänyt parisuhde, niin ainakin minä lähtisin heti ja ymmärrystä teoille ei tulisi yhtään, vaan päinvastoin.

Yrittäkää mammahyvät siis hieman kerätä rahaa sukanvarteen, jotta ette ole taloudellisesti kiinni äijissänne.

No mitäs väliä sillä kertomisella tai kertomatta jättämisellä enää on, jos suhde on ohi samalla hetkellä kun pettäminen tulee ilmi? Kuulostat kyllä tajuttoman itsekkäältä, olisit valmis pilaamaan lastenne elämän jonkun 10 vuotta sitten tapahtuneen kännipanon vuoksi.

Vierailija
38/46 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on suhteen aikana käynyt uittamassa munaansa muualla ja jättänyt tästä kertomatta, niin se kertomattimuus olisi melkein isompi juttu kuin munanuitto.

En myöskään ymmärrä miksi jotkut ovat niin kiinni siinä siipassaan, että eivät lähde sillä hetkellä suhteesta kun asia tulee ilmi. Olkoon vaikka 10 lasta ja 30 vuotta kestänyt parisuhde, niin ainakin minä lähtisin heti ja ymmärrystä teoille ei tulisi yhtään, vaan päinvastoin.

Yrittäkää mammahyvät siis hieman kerätä rahaa sukanvarteen, jotta ette ole taloudellisesti kiinni äijissänne.

En ole taloudellisesti kiinni mielessäni, mulla on oma omaisuus ja omat säästöt. Mutta tokihan ero merkitsisi talouden tiukentumista reippaasti, mikä kostautuisi erityisesti lapsille. Se tuntuu kovin epäreilulta. Ap.

Vierailija
39/46 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
40/46 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisin antamaan. En ole ikinä ymmärtänyt, miksi juuri se seksi on niin iso juttu, että sen takia pitää hajottaa koko pakka. Seksi on seksiä ja ihmisen perustarve.

Voisin antaa anteeksi ihan suhteenkin, siis missä on ollut tunteita. Puoliso kuitenkin valinnut minut ykköseksi.