Laihdutus, miten onnistuit?
Minulla ei onnistu, miettinyt jo i-t-semurhaa sen vuoksi
Kommentit (70)
Mulla on menossa painonpudotus niin, että luovun kuukaudeksi kaikesta herkusta. Koska olen monessa asiassa päättäväinen, olen vain päättänyt olla syömättä herkkuja, koska niiden takia lihoinkin. Reilun viikon ajan on mennyt hyvin. Vaikka muu perhe herkuttelee, syön itse vaikka appelsiinia. Herkuttomuus on helppoa, kun hommaa kotiin riittävästi hedelmiä ja vihanneksia ja syö säännöllisesti 5 kertaa päivässä. Vaakaa aion katsoa vasta kolmen viikon päästä. Olo on keveämpi ja pystyn säädellä paremmin ruuan tarvetta, kun ei ole sokeripöhössä.
M44 kirjoitti:
Joo toi Ketohomma on ihan uskomattoman helppo. Yhtää ei tarvi olla nälässä ja kilot lähtee sekä turvotuksen tunne.
Sokerit, pullat, leivät, peruna, pasta jne pois.Mut miksi laihtua? Etkö muka kelpaa isona? Kelle muka et kelpaa?
Me ollaan kaikki erilaisia. Nauti vaan elämästäsi. Ketoilu tuo kyllä uudenlaista lempeyttä itseä kohtaan. Mut jos sulla on jo ikää niin ei kroppa palaudu vaikka rasvaa lähtiskin. Sit on vaan löysää nahkaa.Ole rohkeasti oma itsesi. Ei sun ole pakko olla laiha
Siellä yksi bodypositive-hihhuli äänessä. Lihavuus on terveysriski ja sitä EI pidä hyväksyä. Itsestään voi tykätä, vaikka samalla myöntäisi että myös korjattavaa löytyy. Laihdutus lähes poikkeuksetta aina parantaa elämänlaatua, jos lähtötilanne on oikeasti ylipainoinen.
Syömällä vähemmän ja laskemalla kaloreita, tiputin 20kg...selkärankaa se vaatii tottakai mutta niin se vaan menee, ei siinä muu auta.
Ap, kovasti tsemppiä! Jos sulla on paljon ylipainoa, kokeile pääsisitkö ihan terveydenhuollon kautta johonkin laihdutusryhmään tai valmennukseen tai ravitsemusterapeutille. Jos olet huomannut että et pärjää yksin, hae apua! Nautitko liikunnasta? Etsi joku laji mistä voit nauttia ja tehdä oman juttusi perhe-elämän keskellä. Se antaa voimaa. Ala syödä herkkunälkään proteiinipirtelöitä ja -vanukkaita. Ne on tosi makeita ja pitää nälkää, vaikka ovat sokerittomia ja vähäkalorisia. Yritä pitää kiinni kylläisyyden tunteesta niin vältät mieliteot. :)
Pikkuhiljaa. Ensin opettelin syömään 5 kertaa päivässä. Muutaman kuukauden minulla oli kello aina soimassa ja muistuttamassa asiasta. Sitten keho alkoi oppimaan tunnistamaan nälkää. Samaan aikaan aloin kiinnittämään lautasannokseen huomiota ja otin mukaan pikkuhiljaa kasviksia.
Sitten aloin opettelemaan uuden rutiinin kaupassa. Tein kauppalistan etukäteen ja pysyin siinä. Kun listalla ei lukenut mitään herkuista, eivät ne tulleet kaupassa vastaankaan. Eräänä päivänä huomasin, etten ole ajatellut karkkihyllyn viikkoihin. En muista edes pyydettäessä tuoda herkkuja kotiin, kun rutiinit oli niin muuttuneet.
Sallin itselleni herkuttelun, jos menen ulos tai jos joku tarjoaa herkkuja, kotiin en osta mitään. Välillä otan kourallisen rusinoita kotona, jos oikein herkkuhimo iskee.
Näin toimin 3 vuotta ja painoa tippui 25kg. Nyt syön edelleen terveellisesti ja olen ottanut arkiliikunnan lisäksi mukaan muutakin liikuntaa. Katsotaan, saanko näillä keinoin tiputettua loput 12kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ex-tonnikeiju kirjoitti:
vinkit:
- Osta jäsenyys sulamo.fi:hin, ala laskea kaloreita. Aluksi vähän vaivalloista mutta nopeasti oppii ja alat ulkoa muistaa paljonko missäkin on kaloreita
- 4 päivää ketolla/pätkäpaastolla, ei näin! Kokeile nyt edes kuukausi sitä, ja varmista että teet sen oikein (tässäki nauttaa se ruokien kirjaaminen ylös ja ravintoarvojen seuraaminen). Hiilarien vähentäminen oikeasti auttaa todella monia laihtumaan, ja kun maltat tarpeeksi pitkään jatkaa, makeanhimo lähtee. Sanon tämän entisenä pullahiirenä, joka on laihduttanut vähähiilarisella ruokavaliolla 40 kg, liikuntana lähinnä reippaat kävelylenkit. :)
- Aikuisena ihmisenä sinun vaan täytyy päättää, kumpi on tärkeämpää: terveys vai hetkellinen mielihyvä karkeista? Sanot vaikka kaikille, että vaikka kuinka anelisit, sulle ei saa antaa karkkipussista yhtäkään karkkia. Usein kuulee ettei kannata täysin kieltää itseltään mitään, mutta usein totaalikieltäytyminen on ainoa oikeasti toimiva keino päästä sokerikoukusta.
- Varmista ihan ensimmäisenä että tärkeimmät asiat on kunnossa: nukut tarpeeksi pitkät ja hyvät yöunet, juot vettä 2-3 litraa päivässä (kahvia ei tähän lasketa koska diureetti!), mielellään vielä edes hieman liikut ja vältät parhaasi mukaan stressiä.
Ehkä noista pääset jo liikkeelle. :)
Ei tarvitse edes ostaa mitään jäsenyyttä. Myfitnesspal puhelimeen ja sitä voi käyttää ilmaiseksi.
Myfitnesspal näyttää välillä ravintoarvot päin helvettiä. Sulamo paljon luotettavampi.
Näin ei ainakaan mulle ole tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketogeeeninen pätkäpaasto. Sitä ennen en saanut kiloakaan lähtemään vaikka mitä yritin, siis se jälkeen kun täytin 40. Tällä karisi kilot ihan silmissä!
Kokeillut sitä, samoin pelkkää pätkäpaastoa.
ApEtkö laihtunut silläkään? Kauanko jatkoit?
4 päivää. Koskaan ei ole itsekuri riittänyt pitempään diettiin. Siksi sitä its e mur haa mietinkin
Rolf, vähänkö säälittävää, ai oikein neljä päivää 😭😭😭
Olen onnistunut pudottamaan viime syksystä 8 kg, painoindeksi muuttunut 26:sta 23,5:een, eli en edes kauhean lihava ollut. Ikää on 59 vuotta, joten näin "vanhanakin" onnistuu. Jätin karkit pois, vaikka mies ja teini niitä syövätkin, mutta kun päätin olla ilman niin olin myös. Ja olen edelleen, paitsi jäätelöä syön välillä. Lisäksi syön vain kolmesti päivässä, viimeisen kerran n. klo 17. Syön korkeintaan 1500 kcal päivässä, useimmiten vähemmän, ellen käy joskus ravintolassa syömässä. Sitten syön seuraavana päivänä vähemmän. Nälkäinen en ole ollut.
No ensinnäkin lopetin elämästä kuureilla ja päätin että alan pitää kehostani hyvää huolta. Tuunasin syömisen sellaiseksi että saan siitä iloa, mutta se on silti terveellistä. Eli syön suurimman osan päivästä terveellisesti ja säännöllisesti, mutta sinne voi mahtua pieniä määriä herkkuja (esim. pari keksiä tai vaikka tummaa suklaata pari palaa kahvin kanssa) ja kerran viikossa herkkupäivä milloin voin mässätä vaikka pitsaa tai hampurilaisaterian. Yksi tärkein muutos on, että syön sen 500 g kasviksia/hedelmiä/marjoja joka päivä ja syön säännöllisesti tiettyihin ruoka-aikoihin tietynkokoisia annoksia. Terveellinen ruoka on minusta ihan maistuvaa ja terveellisenä pidän ihan normaalia kotiruokaa. Makuni on laajentunut paljon sen jälkeen kun päätin alkaa ennakkoluulottomammin kokkailemaan eri raaka-aineista, eri proteiininlähteistä ja hyödynnän paljon sesongin kasviksia ja hedelmiä
Minua inspaa se että löydän uusia herkullisia terveellisiä reseptejä ja koen voivani hyvin, kun syön hyvin. Eikä olo ole turvonnut ja väsynyt liikakilojen takia.
Liikun niin mistä pidän, en niinkuin joku suositus sanoo. Tärkeää on kuitenkin hiukan patistaa itseään, koska laiskuus iskee helposti "en minä jaksakaan lähteä ulkoilemaan"
Laihdutus vaati kyllä itsekuriakin, suunnittelua ja järjestelmällisyyttä, mutta painon pitäminen samassa on ollut aika helppoa. Kun tavat oppii, niitä on helpompi pitää. Iloa saan enemmän siitä että olen normaalipainoinen, kuin siitä että mässään.
Vierailija kirjoitti:
Täällä sä voivottelet ja mariset vaikka nytkin voisit käyttää ajan siihen, että alat kirjoittaa niitä sun syömisiä ylös ja lasket niiden sisältämän energiapitoisuuden. Missä sun elämänhallintataidot on? Nyt vähän selkärankaa aikuinen nainen, ja asennemuutosta kehiin. Jos ei oma terveys motivoi tarpeeksi, niin motivoisiko sitten se kylmä fakta, että SINÄ olet lastesi roolimalli, he ottavat sinusta mallia halusit tai et. Joten nyt kasaa itsesi ja kaiva esiin tahdonvoima, sinä ja perheesi ansaitsette terveen, jaksavan äidin.
Lapset tappelee, oikeasti tuoko saa sinut syömään? Kaikki lapset joskus tappelee.
Olen terve ja liikun 3xvko 1 h 30min. Läski on rumaa, siksi haluan lahtua.
Kyllä lasten tappelu saa minut joskus ahmimaan, myös viiltelen itseäni aina kun dieetti epäonnistuu eli kerran viikossa.
Jos saisin laihdutettua niin sekin loppuisi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
M44 kirjoitti:
Joo toi Ketohomma on ihan uskomattoman helppo. Yhtää ei tarvi olla nälässä ja kilot lähtee sekä turvotuksen tunne.
Sokerit, pullat, leivät, peruna, pasta jne pois.Mut miksi laihtua? Etkö muka kelpaa isona? Kelle muka et kelpaa?
Me ollaan kaikki erilaisia. Nauti vaan elämästäsi. Ketoilu tuo kyllä uudenlaista lempeyttä itseä kohtaan. Mut jos sulla on jo ikää niin ei kroppa palaudu vaikka rasvaa lähtiskin. Sit on vaan löysää nahkaa.Ole rohkeasti oma itsesi. Ei sun ole pakko olla laiha
Olen tänä vuonna 35. En halua olla vanha JA läski.
On ok olla lihava nuorena, koska naama kuitenkin kunnossa.
Ja hoikat 40v naisetkin näyttää nuoremmilta.
Ap
Ai diabetes ei haittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M44 kirjoitti:
ApAi diabetes ei haittaa?
Ei, koska siihen saa lääkkeet :)
Ap
Monet yrittää parantaa diabetesta ruokavaliolla, mutta kaikilla ei riitä itsekuri. Siksi niin monella lihavalla lääkkeet.
Tarvitset jotain ihan muuta apua kuin ruokavalioneuvontaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M44 kirjoitti:
ApAi diabetes ei haittaa?
Ei, koska siihen saa lääkkeet :)
Ap
Vika on siis enemmän psyykkinen...
Vierailija kirjoitti:
Tiedän että vikaa päässä, mutta saisin sen kuntoon, kunhan laihtuisin.
Joku 58 kilon paino olisi täydellinen. Harmi vaan kun tuntuu toivottomalta kun nyt 100kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän että vikaa päässä, mutta saisin sen kuntoon, kunhan laihtuisin.
Joku 58 kilon paino olisi täydellinen. Harmi vaan kun tuntuu toivottomalta kun nyt 100kg.
Jep. Viiltelet itseäsi, haaveilet piristä, flippaat lasten kähinöistä, mässäilet ja (muka) suunnittelet itsaria läskiesi takia. Kaikki tämä parenee taikaiskusta kun laihdut.
Hohhoijaa. Mene psykiatrille.
Ap, ota joku tietty hetki viikosta, jolloin kirjoitat paperille/vihkoon ylös painosi (esim. lauantaisin klo 8 aamulla tai heti kun heräät).
Jos pudotat keskimäärin pienenkin määrän joka viikko, se on paljon vuodessa, esim.:
- keskimäärin 0,1 kg / vk = 5,2 kg vuodessa
- keskimäärin 0,2 kg / vk = 10,4 kg vuodessa
- keskimäärin 0,3 kg / vk = 15,6 kg vuodessa
Päästäkseen sataan kiloon niin se ei ihan hetkessä ole tapahtunut. Niin ei myöskään tapahdu hetkessä laihtuminen, se voi viedä hyvin pitkän aikaa. Jos on ahmimistaipumusta, erityisesti tiukka laihduttaminen voi olla tuhoisaa. Järkevintä on elää terveellisesti, ja syödä riittävästi niin ei tule ahmimista ja keskittyä huolehtimaan itsestään. Löytää keinoja pitää itsestään huolta, mitkä tuntuu itselle luontaisilta ja mahdollisimman mukavilta. Paino voi tippua itsekseen. Jos taas asettaa itselleen tiukan painotavoiteen, yrittää liikaa ja ottaa painosta pakkomielteen niin voi käydä helposti niin että motivaatio lopahtaa ja repsahtaa vanhoihin tapoihin "kun millään ei ole mitään väliä kun on epäonnistunut".
T.ex ahmimishäiriöinen
Myfitnesspal näyttää välillä ravintoarvot päin helvettiä. Sulamo paljon luotettavampi.