Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko rinnan kasvain oireilla "juilimisena" ja satunnaisina kiputiloina?

Vierailija
23.02.2020 |

Minulta leikattiin toisesta rinnasta hyvänlaatuinen kasvain kolme vuotta sitten. Leikkaus epäonnistui siltä osin, että marginaalia jäi liian vähän, eikä koko kasvainta saatu pois. Kävin muistaakseni yhden kerran jälkitarkastuksessa, jossa ei näkynyt mitään ihmeellistä. Uutta aikaa ei enää varattu.

Rinnassa on koko ajan leikkauksen jälkeen ollut pieniä tuntemuksia. Nyt kuitenkin viimeisen vuoden aikana eräänlainen juiliminen ja pistelevät kivut ovat lisääntyneet. Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta? Voiko uusinut kasvain oireilla tällä tavoin? Tk-lääkäri vähätteli asiaa leikkauksen jälkeen ja sanoi, että erilaiset tuntemukset hermostossa ovat ihan normaaleja. Pitäisikö kuitenkin hakeutua taas mammografiaan?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän siellä kannattaisi käydä muutenkin parin vuoden välein.

Vierailija
2/15 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeutuisin ehdottomasti heti lääkäriin, jos asia huolettaa. Oma kasvaimeni suureni muutamissa kuukausissa moninkertaiseksi ja oli koko ajan enemmän tai vähemmän kipeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakeutuisin ehdottomasti heti lääkäriin, jos asia huolettaa. Oma kasvaimeni suureni muutamissa kuukausissa moninkertaiseksi ja oli koko ajan enemmän tai vähemmän kipeä.

Oliko tämä kasvain siis myös rinnassa? Saanko kysyä, minkälaista kipua sinulla oli?

ap

Vierailija
4/15 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko tämä kasvain siis myös rinnassa? Saanko kysyä, minkälaista kipua sinulla oli?

ap

Kyllä, oli rinnassa. Kipu oli satunnaista tuikkimista ja kosketusarkuutta.

Vierailija
5/15 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kyllä, oli rinnassa. Kipu oli satunnaista tuikkimista ja kosketusarkuutta.

Ok, kiitos. Minulla ei niinkään ole ollut kosketusarkuutta, mutta juuri tuota tuikkimista ja sellaista "kiristävää" kipua tuolla syvällä, missä se kasvainkin oli. Pakko varmaan varata aika. Ei näiden asioiden kanssa kamalasti kannata odotella. :(

ap

Vierailija
6/15 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin heti. Tsemppiä.

Vierailija
7/15 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkö ihmiset uskalla enää kuormittaa terveyspalveluja, vai miksi tällaista pitää kysellä?

Vierailija
8/15 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin kerran mammografiaan ja ultraääneen, kun rintaa vihloi. Ei pahasti, mutta usein. Lääkäri sanoi, että hyvin moni tulee vihlomisen vuoksi, mutta se johtuu hormoneista.

Vierailija
9/15 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä menin kerran mammografiaan ja ultraääneen, kun rintaa vihloi. Ei pahasti, mutta usein. Lääkäri sanoi, että hyvin moni tulee vihlomisen vuoksi, mutta se johtuu hormoneista.

Myös mastopatia voi aiheuttaa kipua, ja kystat.

Vierailija
10/15 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös mastopatia voi aiheuttaa kipua, ja kystat.

Ei minulla kipua ollut, vaan lievää vihlontaa. Vähän kuin hammasta olisi vihlonut.

Vierailija
11/15 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla 9 mm syöpäkasvain aiheutti kipua rinnassa, vaikka yleensä kasvaimet eivät kipuile. Kipu oli juilimista ja vihlaisuja.

Toisaalta myös leikkaus (ja sädehoidot) ovat nyt syöpähoitojen jälkeen aiheuttaneet hyvin samantyylistä kipua. Mulla leikkauksesta nyt 1,5 v. Onko sulla ap aiemmin oireillut vanha leikkauskohta mitenkään?

Mutta hakeudu tutkimuksiin!

T. Rs-diagnoosi 43-vuotiaana

Vierailija
12/15 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla 9 mm syöpäkasvain aiheutti kipua rinnassa, vaikka yleensä kasvaimet eivät kipuile. Kipu oli juilimista ja vihlaisuja.

Toisaalta myös leikkaus (ja sädehoidot) ovat nyt syöpähoitojen jälkeen aiheuttaneet hyvin samantyylistä kipua. Mulla leikkauksesta nyt 1,5 v. Onko sulla ap aiemmin oireillut vanha leikkauskohta mitenkään?

Onpa hyvä, että kasvaimesi ilmoitti kivulla, jotta se löydettiin varhaisessa vaiheessa! Toivottavasti toipuminen on sujunyt hyvin. <3

Minulla on ollut koko ajan leikkauksen jälkeen jonkinlaisia tuntemuksia rinnassa. Hermotuksen paraneminen vei varmasti aikansa, mutta en usko, että se selittää kipua enää tässä vaiheessa. Tai mistä minä tiedän. Joka tapauksessa olen nyt varannut ajan lääkärille, toivottavasti ei ole syytä huoleen.

Kipu vaihtelee aika paljon päivän mukaan. Eilen esimerkiksi vihloi ja pisteli aamusta iltaan, tänään vain satunnaisesti ja juuri nyt ei tunnu mitään kipua. Sen takia on ollut välillä helppoa "unohtaa" tämä vaiva, vaikka itsekin tiedän, ettei kasvain/syöpä useimmiten edes tuota kipua.

ap

Vierailija
13/15 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

vyöruusun ensi-oireet tuollasia kans.

Vierailija
14/15 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vyöruusun ensi-oireet tuollasia kans.

Kipu leikatun rinnan kudoksessa, poistetun kasvaimen kohdalla? 

ap

Vierailija
15/15 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa hyvä, että kasvaimesi ilmoitti kivulla, jotta se löydettiin varhaisessa vaiheessa! Toivottavasti toipuminen on sujunyt hyvin. <3

Minulla on ollut koko ajan leikkauksen jälkeen jonkinlaisia tuntemuksia rinnassa. Hermotuksen paraneminen vei varmasti aikansa, mutta en usko, että se selittää kipua enää tässä vaiheessa. Tai mistä minä tiedän. Joka tapauksessa olen nyt varannut ajan lääkärille, toivottavasti ei ole syytä huoleen.

Kipu vaihtelee aika paljon päivän mukaan. Eilen esimerkiksi vihloi ja pisteli aamusta iltaan, tänään vain satunnaisesti ja juuri nyt ei tunnu mitään kipua. Sen takia on ollut välillä helppoa "unohtaa" tämä vaiva, vaikka itsekin tiedän, ettei kasvain/syöpä useimmiten edes tuota kipua.

ap

Hyvä, että varasit ajan lääkärille :)

Toivotaan, että mitään ei löytyisi! On itselläkin hankalaa kaikenlaisten tuntemusten kanssa. Loppuiän sitä pelkää, että uudet (tai vanhat) oireet olisikin syöpää... Nyt mulla kaikki hyvin, tänä vuonna jo 2-vuotistarkastus.

Tulethan kertomaan tuloksista

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi