Miksi joku haluaa nimenomaan KATUmaasturin?
Sehän on ihan tavallinen henkilöauto, paitsi isompi ilmanvastus ja hieman(!) korkeampi maavara. Kun nelivetoisinahan niitä myydään aika vähän, ja monia ei sellaisina edes saa.
Kommentit (31)
Tiedän useita vanhempia ihmisiä, jotka ajavat katumaastureillaan, koska eivät pääse könyämään matalemmista autoista ylös.
Itse tykkään ajaa korkeammalla, näen paremmin. Käytän myös koiria paljon metsässä, enkä normaali maavaraisella pääsisi aina perille. No, neliveto autossani aina kuitenkin on. Jatkuva.
Asutaan maalla ja täällä tiet on aika huonossa kunnossa. Pienellä maavaralla ja ei-nelivedolla on täällä ongelmissa. Mitään aitoa maasturia ei kuitenkaan sentään tarvita.
Sieltä ylhäältä on kiva katsella kun rahvas tarpoo tuulessa ja sateessa loskaisella jalkakäytävällä tai ajaa pärssinen maata viistäen ruosteisella nissanillaan.
Varsinkin Helsingin keskustassa se on kätevä.
Sillähän voi tukkia koko jalkakäytävän kerralla ja loiskauttaa lätäköistä kunnon kuraryöpyn jalankulkijoiden niskaan .
Tyhjäkäyntiäkin kannattaa suosia, kun auto on paikallaan että jalankulkijat ym. köyhiäisetkin saisivat vähän nokkadieselin möyryämistä korviinsa ja hajua nenäänsä...häh, häh, hää....
Hyvää se vaan niille tekee...
Tykkään istua korkeammalla, näkee hyvin ja on turvallisempi olo.
Katumaasturi on yksi turhimpia keksintöjä. Oikeat maastoautot, joilla ajetaan maastossa ja hankalissa olosuhteissa, ovat asia eriseen. Mut nämä suomalaisten rakastamat honda crv:t ja nissan käskait ja vastaavat, ei tsiisus ei mitään järkeä. Oma juttunsa on tietenkin se, jos on joku ylemmyyskompleksi tai muu itsetunto-ongelma, mut puhunkin nyt normaalin ihmisen näkökulmasta. Maavaraa, jos sellaista lisää tarvitsee, saa kyllä tavan henkilöautoonkin, on olemassa korotussarjoja sekä ihan automalleja, eli näitä all-road ja cross-country yms.
Mulla lähti siitä, kun kunta ei aurannut täällä katuja, mutta töihin piti lähteä aamulla aikaisin kelillä kuin kelillä. Eli kunta syypää.
Vierailija kirjoitti:
Katumaasturi on yksi turhimpia keksintöjä. Oikeat maastoautot, joilla ajetaan maastossa ja hankalissa olosuhteissa, ovat asia eriseen. Mut nämä suomalaisten rakastamat honda crv:t ja nissan käskait ja vastaavat, ei tsiisus ei mitään järkeä. Oma juttunsa on tietenkin se, jos on joku ylemmyyskompleksi tai muu itsetunto-ongelma, mut puhunkin nyt normaalin ihmisen näkökulmasta. Maavaraa, jos sellaista lisää tarvitsee, saa kyllä tavan henkilöautoonkin, on olemassa korotussarjoja sekä ihan automalleja, eli näitä all-road ja cross-country yms.
Aika olemattomalla maavaralla tavanomaiset henkilöautot on varustettu.
Suomen tiestölle suorastaan kelvottomia.
Esiaa voisi auttaa kylla pakettiauton renkailla ja jousituksen korotuksella, mikäli se on mahdollista.
Tavallisesti perhefarkuissa näkee päinvastaista, littanalättänärenkaat ja madallussarja.
Kaupan pihaan ajaessa pohja raapii maata.
Ei, en omista katumaasturia.
Se on ajotaidon puutetta, jos ei osaa metsäteillä ajaa ilman maasturia. Rallikisat olisivat tällä väitteellä mahdottomia.
Katumaasturin valtti on kaupungeissa talvi, jos ajat parkkiin lumentäyteiseen ja jäätyneeseen kadunvarteen niin mahdollisuutesi päästä katumaasturilla ruudusta pois ilman lapiita ovat paremmat. Myös tuo korkeampi ajoasento ikäihmisillä on hyvä syy.
Vierailija kirjoitti:
Se on ajotaidon puutetta, jos ei osaa metsäteillä ajaa ilman maasturia. Rallikisat olisivat tällä väitteellä mahdottomia.
Katumaasturin valtti on kaupungeissa talvi, jos ajat parkkiin lumentäyteiseen ja jäätyneeseen kadunvarteen niin mahdollisuutesi päästä katumaasturilla ruudusta pois ilman lapiita ovat paremmat. Myös tuo korkeampi ajoasento ikäihmisillä on hyvä syy.
Ralliautoissa on pohjapsnsssrit, eikä mitään rimpuloita muovipaneeleita.
Olen todistanut tänä talvena Mersun pohja"panssarin" irtoamista R-kioskin pihalla.
Ajelen metsätiellä kyllä meidän perheautollamme, mutta se ei olekaan uusi, vaan viime vuosituhannelta. Olen myös vaihtanut siihen korkeampiprofiiliset renkaat.
Eipä katumaastureille olisi tarvetta, jos autojen maavara olisi taksveto-Ladan tai Samaran luokkaa.
Joo, kankeus iskenyt iän myötä ja nivelkivut, paljon paremmin saa itsensä katumaasturiin sisälle ja ulos, varsinkin kun olen pitkä ihminen. Ja näkyvyys tosi hyvä. Auton ulkonäkökin miellyttää suuresti ja tietynlainen ylellisyys.
Sitten ne on vielä rumia, muotokieli on sama kuin traktorissa. Ovat painavia, niillä ei saisi esim. ajaa moneenkaan parkkihalliin mutta omistajat ovat niin pässejä etteivät edes tiedä paljonko tuo auto painaa saatikka että seuraisivat painorajoitusmerkkejä. Kuluttavat paljon ja siitä huolimatta ovat hitaita joitakin poikkeuksia lukuunottmatta. Omistajien mielestä aivan erinomaisia kun eivät tiedä minkälaisia on nopeat autot. Vievät tilaa eikä tunnu osuvan parkkiruutuun millään. Maasto-ominaisuuksia niissä ei ole. Tilaa on korkeintaan saman verran kuin farmarimallin henkilöautossa. Vaikea on ymmärtää miksi joku tuollaisen traktorin muotoisen lotjan ostaa. Joskus olen kuullut selitykseksi että niistä näkee hyvin ulos. Mikäli ulos näkeminen on ollut ongelma normaalissa henkilöautossa niin siihen ei auton vaihto auta vaan pitää ymmärtää pysyä poissa yleisesttä liikenteestä ja hakeutua lääkäriin.
Minusta isompi auto on turvallisempi. Tarpeeksi tilaa lapsille, lemmikeille ja tavaroille. Tarpeeksi maavaraa huonommille teille. Ja nykyään asfaltitkin on usein kamalassa kunnossa ihan pk-seudullakin. Näkyvyys on henkilöautoa parempi. Minä tykkään, enkä enää hlöautoon vaihtaisi! Oikeaa maasturia en taas tarvi. Tuo välimalli on 👌
Keski-Eurooppa on niitä täynnä. Koska ryhmäpaine, yms. tiedättehän. Ihminen on laumaeläin ja sellaisena pysyy. Ei me hirveästi olla kehitytty aikojen saatossa.
Vierailija kirjoitti:
Katumaasturi on yksi turhimpia keksintöjä. Oikeat maastoautot, joilla ajetaan maastossa ja hankalissa olosuhteissa, ovat asia eriseen. Mut nämä suomalaisten rakastamat honda crv:t ja nissan käskait ja vastaavat, ei tsiisus ei mitään järkeä. Oma juttunsa on tietenkin se, jos on joku ylemmyyskompleksi tai muu itsetunto-ongelma, mut puhunkin nyt normaalin ihmisen näkökulmasta. Maavaraa, jos sellaista lisää tarvitsee, saa kyllä tavan henkilöautoonkin, on olemassa korotussarjoja sekä ihan automalleja, eli näitä all-road ja cross-country yms.
😂
Tiet on nykyään niin surkeassa kunnossa, urilla ja reikiä täynnä. Ja koko ajan menee huonommaksi, kun rahaa niiden kunnossapitoon ei muka ole. Ei noilla enää ilman maastoautoa pärjää.
Täällä köyhät ja katkerat kitisee, kun ei ole varaa ostaa sellaista 😉
Vierailija kirjoitti:
Tiedän useita vanhempia ihmisiä, jotka ajavat katumaastureillaan, koska eivät pääse könyämään matalemmista autoista ylös.
Itse tykkään ajaa korkeammalla, näen paremmin. Käytän myös koiria paljon metsässä, enkä normaali maavaraisella pääsisi aina perille. No, neliveto autossani aina kuitenkin on. Jatkuva.
Kyllä tulee koirista kovat ilmasopäästöt.
Ensin syövät yhden katumaasturin päästöjen verran ja teillä siis kahden maasturin verran. Tämän päälle näille koirille vielä hommataan se katumaasturikin!
Koska pieni muna.