Tarkoittaako "vesi nousee 10 metriä" käutännössä sitä, että meri tulee 10 metriä maalle?
Niin kuin uutisissa äsken annettiin ymmärtää vai mitä tarkoittaa käytännössä?
Kommentit (31)
Ihmettelin samaa, mutta tarkoitti ilmeisesti rannasta sisäänpäin etäisyyttä.
Jep. Espoon rannikolla talot jo vedessä.
Niin, vai 10 suoraan ylöspäin? Se olis jo aika pelottava
10 m ylöspäin. Eli maalle kilometritolkulla, riippuen paikallisesta maan korkeuseroista.
Jos ja kun Antarktis sulaa niin meren pinta nousee laskennallisesti n.60m ,kannattaa mennä ostamaan kumisaappaat ja mitta.
Jo parin sentin merenpinnan nousu vaikuttais jo tosi paljon. Näitä asioista pitäis uutisissa aina havainnollistaa, koska ei ihmiset tajua, mitä parin sentin nousu tarkoittaa. Luulevat, että vesi tulee kaksi senttiä eteenpäin rantahiekalle. ..
Se tarkoittaa että vesi saa orgasmeja kymmenen metrin matkalla.
No kyllähän täti selitti, että vesi on tullut 10m lähemmäs taloa. Varmaankin oli kysytty paljonko vesi on noussut. Käsittääkseni oli talon asukas eikä vedennousunselostusammattilainen
hetkonen. Jääkö mun uusi asunto sitten veden alle? Tässä on mun koko omaisuus kiinni.
Heh, itse asun saaristossa ja olen seurannut vedenkorkeusennusteita lapsesta asti. Esim. +60 cm tarkoittaa että vesi on meidän lipputangolla asti ja koko rantanurmikko on veden alla.
Vierailija kirjoitti:
hetkonen. Jääkö mun uusi asunto sitten veden alle? Tässä on mun koko omaisuus kiinni.
Se on mahdollista ja jopa todennäköistä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ja kun Antarktis sulaa niin meren pinta nousee laskennallisesti n.60m ,kannattaa mennä ostamaan kumisaappaat ja mitta.
Jos meren pinta alkaa tosissaan nousemaan niin luulen että monet maat yhdessä rahoittavat kanavan kaivamisen saharan autiomaahan. Siellä on laaja alue joka on meren pintaa alempana. Halvemmaksi se tulee kun alkaa pykätä tulvavalleja joka kaupungin ympärille.
Kuinka monta miljardia litraa vettä tarvitaan nostamaan valtamerien pintaa edes metrillä? Mieti nyt vähän.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Espoon rannikolla talot jo vedessä.
Ei kannata mereen rakentaa niitä.
Zinc
Eli jakomäestä rantatontteja ostamaan
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta miljardia litraa vettä tarvitaan nostamaan valtamerien pintaa edes metrillä? Mieti nyt vähän.
Et vissiin ole juuri seurannut uutisia yms.. Antarktiksen jäätikkö on paksuimmalta kohdaltaan n 2km ja pinta-alaakin riittää muutaman euroopan verran joten mars mars saapasostoksille. Tsiikaileppa kartasta moniko suurkaupunki on alla tuon 60m merenpinnasta :)
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän täti selitti, että vesi on tullut 10m lähemmäs taloa. Varmaankin oli kysytty paljonko vesi on noussut. Käsittääkseni oli talon asukas eikä vedennousunselostusammattilainen
Meille jotka eivät ko. pätkää nähneet, tämä oli kullanarvoinen kommentti. Nyt ymmärrän miten tämä sekaannus on syntynyt.
Entiset kalliit rantatonttikodit muuttuvat ei edes ilmaiseksi-kodeiksi?
En tiedä, mitä uutisissa on sanottu tai annettu ymmärtää, mutta ei tarkoita. Jos vesi nousee 10 metriä, niin maata peittyy rannan muodosta ja jyrkkyydestä riippuen nollasta metristä moneen kilometriin. Se tarkoittaa ihan sitä mitä se sananmukaisesti tarkoittaa, eli meren pinta nousee 10 metriä siitä korkeudesta, missä se nyt on. Siis ylöspäin.