Mies ei tee MITÄÄN lomalla lasten kanssa, koska
hän ei niin välitä luistelusta / hiihdosta, pulkkamäestä / kirjastosta / uimahallista / mummolassa vierailusta jne ja ei myöskään keksi tai toteuta itse mitään muutakaan. Öööh.. en tajunnutkaan että taaperoa viedään puistoon tai pulkkamäkeen siksi että vanhempi on siitä niin innoissaan. Toisaalta mies ei myöskään vie lapsia esim kalastamaan tai ota mukaan muihin asioihin joita itse tykkää tehdä.
Mietin millainen on miehen kokemus ja muisto perhe-elämästä jälkikäteen, kun hän ulkoistaa itsensä kaikesta perheen yhteisestä toiminnasta. Koen oman roolini välillä rankkana kun kuitenkin haluan tarjota lapsille erilaisia kokemuksia (hoidan myös päävastuun kodista ja lapsiin liittyvästä metatyöstä). Samalla tämä on antoisaa elämää, sillä meillä on lasten kanssa paljon ihania yhteisiä muistoja ja kokemuksia.
Molemmat käydään kokopäivätyössä, sama ammatti vieläpä, joten lähtökohdat samanlaiset.
Miten muilla?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Ap, sun on vain sanottava todella tiukasti miehellesi, että keksii lapsen kanssa tekemistä - mieluisaa tai epämieluisaa, mutta hänen täytyy tehdä jotain lasten kanssa. Ne yhteiset jutut löytyy kyllä sieltä. Mä aikoinaan ihmettelin ja riitelin, kun oma mieheni ei ikinä leikkinyt lasten kanssa kotona. Teki vain kotitöitä, "tärkeitä asioita" ja perushoidot kuten hammaspesut ja ruokkimisen yms, leikkiminen ja viihdyttäminen jäi aina mun vastuulle. Mies sitten lopulta selitti, että hänelle on helpompaa lähteä johonkin kodin ulkopuolelle ja sillä tavalla puuhata lapsen kanssa, kotona läsnäolo on hänelle vaikeaa koska muistaa koko ajan jotain ns. tärkeämpää mitä pitäisi tehdä ja ahdistuu jos ei saa asiaa heti hoidettua. Näin me sitten sovittiin, että mies lähtee lapsen kanssa paikkoihin (ihan saa päättää itse) ja minä leikin lapsen kanssa kotona koska tykkään siitä ja mua v*tuttaa tuolla ihmisvilinässä hengailu.
Mä ainakin olen sanonut tiukasti, mutta ei tunnu yhteisiä juttuja löytyvän. Joskus harvoin auttaa lukion matikassa.
Meillä mies ei tee lomalla mitään koska hän on lomalla. Jännä et ite en voi lomalla jättää lasta, koiraa ja kotia hoitamatta. Mutta miehen mielestä hänellä on lomalla oikeus pelata pleikkaa 24/7 ja jättää kaikki muu tekemättä!
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies ei tee lomalla mitään koska hän on lomalla. Jännä et ite en voi lomalla jättää lasta, koiraa ja kotia hoitamatta. Mutta miehen mielestä hänellä on lomalla oikeus pelata pleikkaa 24/7 ja jättää kaikki muu tekemättä!
Tuttua! Ja sit työaikana ei voi tehdä mitään, kun on rasittunut töistä. Enkö minä sitten ole?
No meillä onkin niin, että mies touhuaa mieluiten lasten kanssa kaikkea ”lapsekasta” hoplopit, kylpylät ym lähtee aina oma aloitteisesti, eikä siinä se on todella hienoa.
Mutta mitään pakollista ja hoidollista hän ei sitten teekkää, osittain ei ehdi töidensä takia eikä tarvitsekaan koska olen Itse kotona mutta ole aina ihan järjettömän väsynyt kun joka päivä pyörii samojen rutiinien ympärillä, aina aamupalasta harrastuksien viemiseen ja viimeisenä hammaspesut ja nukutukset. Sitten lapset usein toteavat, että äiti ei tee mitään kivaa ja on tylsä... Huoh.