Mies ei tee MITÄÄN lomalla lasten kanssa, koska
hän ei niin välitä luistelusta / hiihdosta, pulkkamäestä / kirjastosta / uimahallista / mummolassa vierailusta jne ja ei myöskään keksi tai toteuta itse mitään muutakaan. Öööh.. en tajunnutkaan että taaperoa viedään puistoon tai pulkkamäkeen siksi että vanhempi on siitä niin innoissaan. Toisaalta mies ei myöskään vie lapsia esim kalastamaan tai ota mukaan muihin asioihin joita itse tykkää tehdä.
Mietin millainen on miehen kokemus ja muisto perhe-elämästä jälkikäteen, kun hän ulkoistaa itsensä kaikesta perheen yhteisestä toiminnasta. Koen oman roolini välillä rankkana kun kuitenkin haluan tarjota lapsille erilaisia kokemuksia (hoidan myös päävastuun kodista ja lapsiin liittyvästä metatyöstä). Samalla tämä on antoisaa elämää, sillä meillä on lasten kanssa paljon ihania yhteisiä muistoja ja kokemuksia.
Molemmat käydään kokopäivätyössä, sama ammatti vieläpä, joten lähtökohdat samanlaiset.
Miten muilla?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Olen sitten itsekin etelänvetelä, mutta täällä ainakin sataa ihan koko ajan ja ruoho vihertää.
Ulkona ei ole mitään tekemistä, uimahalli tai joku sisäpaikka pitää olla lasten kanssa.
Jos lapsi on jo kuitenkin muun kuin vauvaikäinen, niin miksi et ole miehellesi sanonut ja ohjeisranut, että pitää tehdä lapsen kanssa yhdessä jotain? Tai tehneet koko perheenä yhdessä.
On se vastuu hiukan sinunkin asiasi jos tilanne jo vuosia ollut tämä.
Miksi olet tyytynyt tilanteeseen.
Ai naisen tehtävänä on ohjeistaa miehelle miten toimia? Esim. minä olen "ohjeistanut", että nuorempi haluaisi nähdä Frosenin (jonka kaikki kaverit jo nähneet) ja vanhempi Parasiten, että voisiko mies käydä katsomassa lasten kanssa edes jomman kumman. Ei voi, ei kiinnosta. Eli minä joko käyn katsomassa molemmat, tai yritetään kysyä esikoisen kaverin isää leffakaveriksi pojille.
Että ei se ohjeistus kauheasti auta.
T. 11
Ap, sun on vain sanottava todella tiukasti miehellesi, että keksii lapsen kanssa tekemistä - mieluisaa tai epämieluisaa, mutta hänen täytyy tehdä jotain lasten kanssa. Ne yhteiset jutut löytyy kyllä sieltä. Mä aikoinaan ihmettelin ja riitelin, kun oma mieheni ei ikinä leikkinyt lasten kanssa kotona. Teki vain kotitöitä, "tärkeitä asioita" ja perushoidot kuten hammaspesut ja ruokkimisen yms, leikkiminen ja viihdyttäminen jäi aina mun vastuulle. Mies sitten lopulta selitti, että hänelle on helpompaa lähteä johonkin kodin ulkopuolelle ja sillä tavalla puuhata lapsen kanssa, kotona läsnäolo on hänelle vaikeaa koska muistaa koko ajan jotain ns. tärkeämpää mitä pitäisi tehdä ja ahdistuu jos ei saa asiaa heti hoidettua. Näin me sitten sovittiin, että mies lähtee lapsen kanssa paikkoihin (ihan saa päättää itse) ja minä leikin lapsen kanssa kotona koska tykkään siitä ja mua v*tuttaa tuolla ihmisvilinässä hengailu.
Meillä oli samanlaista. Nyt exä ulisee, kun teinit eivät ole hänen kanssaan oikein missään tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, sun on vain sanottava todella tiukasti miehellesi, että keksii lapsen kanssa tekemistä - mieluisaa tai epämieluisaa, mutta hänen täytyy tehdä jotain lasten kanssa. Ne yhteiset jutut löytyy kyllä sieltä. Mä aikoinaan ihmettelin ja riitelin, kun oma mieheni ei ikinä leikkinyt lasten kanssa kotona. Teki vain kotitöitä, "tärkeitä asioita" kuten laskujen maksua ja perushoidot kuten hammaspesut ja ruokkimisen. Mutta leikkiminen ja viihdyttäminen jäi aina mun vastuulle. Mies sitten lopulta selitti, että hänelle on helpompaa lähteä johonkin kodin ulkopuolelle ja sillä tavalla puuhata lapsen kanssa, kotona läsnäolo on hänelle vaikeaa koska muistaa koko ajan jotain ns. tärkeämpää mitä pitäisi tehdä ja ahdistuu jos ei saa asiaa heti hoidettua. Näin me sitten sovittiin, että mies lähtee lapsen kanssa paikkoihin (ihan saa päättää itse) ja minä leikin lapsen kanssa kotona koska tykkään siitä ja mua v*tuttaa tuolla ihmisvilinässä hengailu.
*korjattu tuo yksi epäselvä lause
Olemme molemmat lomalla. Tämä sama kuvio toistuu myös arkena.
Vierailija kirjoitti:
Tiedäthän, että jos eroat, niin mies ei edelleenkään tee noita asioita?
Olen tänään jo johonkin ketjuun kertonut, että olen äitipuoli, jolla on tuollainen mies. Eksä tulee aina linjoja myöten, kun lapset ovat koko viikonlopun sisällä nenä ruudussa karkilla eläen.
(Ps. Meille ei tule yhteisiä lapsia. Ja ei, minä en ala niitä lapsia hoitamaan).Itsekin olen eronnut ja minua suututtaa, kun hyvistä miehistä erotaan moisen pikkuasian takia. Ymmärrän kyllä, että isätyyppi olisi kivempi, mutta on väärin rikkoa lasten koti tämä vuoksi. Itse ongelma ei siinä korjaannu pätkääkään.
Ja vielä enemmän suututtaa, kun eron jälkeen valitetaan isän uusperhe-elämää. Mitäs erosit? Kannattiko ottaa turha ero?
Miten niin tyytynyt tilanteeseen? Olen hoka päivä järjestänyt lapsille jonkun aktiviteetin. Mies ei ile tullut mukaan koska häntä ei ne asiat niin kiinnosta. Ei myöskään järjestä mitään itse. Tästä on_toki_keskustellut. Mikään ei kuitenkaan ole muuttunut.
Kyllä. Seurustelin fiksun, koulutetun ja huomaavaisen miehen kanssa, josta vuosien varrella kuoriutuikin Uuno Turhapuro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko kannattanu puhua miehen kanssa näistä asioista ennen lasten hankkimista? Tai siitä halusiko mies edes lapsia? Koska kuulostaa paljon siltä ettei mies halunnut lapsia.
Todellisuus voi olla jotain ihan muuta vaikka olisi kuinka puhuttu.
Ja vasta useamman lapsen jälkeen ap huomasi tämän?
Itse en voi kauheasti tehdä, koska exsällä lähti mopo keulimaan oikein kunnolla --> uusi teinivaihde, materialismi hulluus, mun psyykkinen pahoinpitely koveni kovenemistaan, laskelmoi "omat" rahat jemmaan ja "mun" rahat käyttöön --> sitten erosi kun oli itsellä asiat mahdollisimman hyvin ja mulla mahdollisimman huonosti ja siinä samalla maksimoi oman hyötynsä ja mun tappion --> mulla ei ole varaa tehdä kauheesti edes itseni kanssa mitään, saati sitten lasten. Elämä on :/
Siis jos mies on lomalla niin lomallahan kuuluu olla tekemättä mitään. Kyllä ne lapset voi opettaa keskenään leikkimään tai sit pleikkari päälle ja räkänokat siihen eteen kinailemaan kenen vuoro seuraavaks. Loma on joko lomareissua tai kotona lepäämistä varten. Miksi pitäisi sännätä paikasta toiseen ahteri tulessa?
Sama oli oman miehen kohdalla. Mies ei halunnut lähteä lasten kanssa edes taloyhtiön leikkipihalle siksi aikaa, että olisin saanut tunnin verran siivota rauhassa, koska pihalla on tylsää. Tylsää se minunkin mielestä oli istua hiekkalaatikon reunalla ja kehua jokaista hiekkakakkua. Elokuvat, teatterit, muskarit, konsertit ja erilaiset näyttelyt käytiin aina ilman iskän seuraa. Nyt lapset ovat jo nuoria aikuisia. Mies ihmetteli joku aika sitten, miksei lapset koskaan soita hänelle vaan aina minulle. Niinpä, minä en sitä ihmettele.
Vierailija kirjoitti:
Siis jos mies on lomalla niin lomallahan kuuluu olla tekemättä mitään. Kyllä ne lapset voi opettaa keskenään leikkimään tai sit pleikkari päälle ja räkänokat siihen eteen kinailemaan kenen vuoro seuraavaks. Loma on joko lomareissua tai kotona lepäämistä varten. Miksi pitäisi sännätä paikasta toiseen ahteri tulessa?
Tarkoitat varmaan, että mies opettaa lapset leikkimään keskenään? Oletko tullut ajatelleeksi, että lapset kaipaavat vanhempien aikaa ja seuraa?
Taas päivän mies-basher ketju vissiin. Ettekö naiset tajua että miehen asia tuoda fyrkkaa, fiksaa autoa ja joskus potkia hieman palloa poikien kanssa. Muut vähäpätöisemmät asiat ovat naisen vastuulla, joten ei sovi yhtään valittaa. Entisaikoihin naiset tiesivät paremmin paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti sinulla ei ole lapsiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat varmaan, että mies opettaa lapset leikkimään keskenään? Oletko tullut ajatelleeksi, että lapset kaipaavat vanhempien aikaa ja seuraa?
Sama se kumpi opettaa, vaikka tuo nyt on lähtökohtaisesti naisen tehtävä. Mitä hemmettiä niit monia kakaroita sit hankkii jos ei opeta niitä leikkimään keskenään? Leikkiväthän koiratkin keskenään. Ja kyllä lapset saa vanhempien aikaa ja seuraa kun istuu itte siinä samas huonees missä pleikkaria pelataan. Voi itse laittaa kuulokkeet päähän ja kattoo leffaa puhelimesta, siinähän ollaan kuiteskin paikalla jos jotain sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Sama oli oman miehen kohdalla. Mies ei halunnut lähteä lasten kanssa edes taloyhtiön leikkipihalle siksi aikaa, että olisin saanut tunnin verran siivota rauhassa, koska pihalla on tylsää. Tylsää se minunkin mielestä oli istua hiekkalaatikon reunalla ja kehua jokaista hiekkakakkua. Elokuvat, teatterit, muskarit, konsertit ja erilaiset näyttelyt käytiin aina ilman iskän seuraa. Nyt lapset ovat jo nuoria aikuisia. Mies ihmetteli joku aika sitten, miksei lapset koskaan soita hänelle vaan aina minulle. Niinpä, minä en sitä ihmettele.
Ja tämän ne miehet tajuaa aina liian myöhään. Onneksi oma mies ei ole samanlainen. Opiskeleva tytär soittelee molemmille paljon ja jutellaan usein kolmistaankin vaikka ja mitä.
No, meillä mies on tehnyt tyttöjen kanssa paljon ja on ottanut heitä töihinkin mukaan (sellainen duuni jossa voi niin tehdä) ja ovat tottuneet tekemään kumman tahansa vanhemman kanssa yhtä lailla. Oma isäni oli erilainen, välit kyllä hyvät, mutta kun sitten kahden lähdettiin harvoin jonnekin, oli outoa yhtäkkiä keksiä juteltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama se kumpi opettaa, vaikka tuo nyt on lähtökohtaisesti naisen tehtävä. Mitä hemmettiä niit monia kakaroita sit hankkii jos ei opeta niitä leikkimään keskenään? Leikkiväthän koiratkin keskenään. Ja kyllä lapset saa vanhempien aikaa ja seuraa kun istuu itte siinä samas huonees missä pleikkaria pelataan. Voi itse laittaa kuulokkeet päähän ja kattoo leffaa puhelimesta, siinähän ollaan kuiteskin paikalla jos jotain sattuu.
Toivon hartaasti, että sinulla ei ole lapsia eikä ikinä tulekaan.
Ei ole naisen vastuulla toimia miehensä aivoina ja aloitekykynä eikä perheen hupimarsalkkana. Mies on oletettavasti myös aikuinen ja älyllinen olento. Hän tarttuu toimeen, suunnitteluun ja tekemiseen omatoimisesti ilman ohjausta ja patistusta. Ihan samoin voi oppia kuin nainenkin elämisen. Toimii niin kuin aikuinen eikä ole perheen lisälapsi. Lopettakaa naiset jo se aikuisen miehen Idioottina pitäminen ja puolesta hengittäminen ja eläminen. Tuollaisen saappaan ei pitäisi edes pystyä lisääntymään joka on elinkelvoton eikä asioita opi itse.