Miten korvanne kestävät keikoilla ja leffassa?
Omille korvilleni nykyiset volyymit ovat yksinkertaisesti liikaa. Vaikka on tottakai korvatulpat, niin esimerkiksi metallimusiikin pommitehosteet pistävät kyllä omat korvani tulppien kanssakin tukkoon. Aina ei halua lymyillä jossain takimmaisena tai narikan puolella vaan haluaisi nähdäkin bändin lavaesiintymistä. Mutta festarit ja bändikeikat saa ilmeisesti jatkossa unohtaa jos haluaa kuulonsa edes jotenkin säilyttää.
Elokuvateatterissa leffasta nauttiminen kärsii itsellä kun pitää jo etukäteen pohtia missähän kohtaa katsomossa omine korvineen pystyisi olemaan.
Onko joku keksinyt selviytymispakin tilanteeseen vai olenko ainoa joka on alkanut kokea nykyiset volyymit epämiellyttäviksi? Ja miksi ylipäätään äänen täytyy olla kipurajoilla?
Kommentit (171)
Heikosti. Leffat menee hyvin tulpilla mut keikat käy silti korviin, miettinyt et noi kupusuojaimet auttaisi mut vielä jäänyt ottamatta. Kehtaisiko niitä käyttää keikoilla?
Enpä ole tiennytkään että leffoissa on noin kovat äänet, koska en ole itse käynyt niissä kymmeniin vuosiin. Lapseni käyvät säännöllisesti, voipi olla että nyt tulee vähän taukoa...
Itse olen jo vanha gubbe ja minulla on tinnitys, suurimpana syynä varmaankin nuoruudessa harjoitettu autostereoiden paukutus. Joskus kun baarissa sattuu olemaan bändi eikä ole sattunut tulemaan korvatulppia mukaan, niin pitelen vaan kylmästi korvia.
Mulla sama juttu ja jostain syystä päädyin media-alan opiskelijaksi. :D meillä tulee välillä yllätyksiä miksatessakin.
Miksaaja on se joka säätää voluumia. Valitettavasti voluumitaso on monesta asiasta kiinni, äänekkyyttä laskee ja lisää moni muukin asia kuin pelkkä äänenvoimakkuus. Kukaan ei siis pysty suoraan sanomaan mikä on äänenvoimakkuus, sillä sitä mitataan monella eri mittayksiköllä. Yleensä puhutaan äänenpaineesta kun puhutaan desibeleistä.. mutta koska äänenvoimakkuus on myös kokemus, se ei kerro kaikkea. Lisäksi laitteet mittaa eri tavalla esim. sähköisesti desibeli-lukemaa joten se ei välttämättä vastaa sitä oikeaa äänenvoimakkuutta.
Keikoilla/tapahtumissa tulee olla aika paljon desibelejä koska muuten ihmismassan keskellä ei kuulu mitään.
Ehdottaisin että:
-valitse pieniä keikkoja/tapahtumia. Näissä voluumitasoa ei tarvitse nostaa niin paljon.
-pohdi mitä tapahtumia/konsertteja haluat käydä katsomassa: korkeat äänet on yleensä niitä mitkä saa sormet korviin kun kun voluumia on paljon.
-valitse yllesi jotain pehmeää, samoin kavereillesi. Joku huppu vois toimia niiden korvatulppien päällä
-seiso kaukana kovista isoista pinnoista (nämä nostaa äänenvoimakkuutta useita desibelejä).
-istu jossain missä edessäsi/kaiuttimien väliin jää ääntä imeviä elementtejä esim. pehmustettuja penkkejä ja paljon ihmisiä
-vältä klassisen musiikin konsertteja: näissä äänenvoimakkuus vaihtelee paljon (dynamiikka)
Miksaaja on se joka vastaa äänenvoimakkuudesta, mutta miksauspöydän luona se vasta kova meteli onkin. Yleensä miksaaja ei voi asialle mitään jos joku valittaa (kaikkeen ei voi vaikuttaa) ja muutokset tulis tehdä ennen konserttia. Toki niitä säädetään myös konsertin aikana.
Tässäpä nyt jotain mitä tuli mieleen.
korvatulpilla saa ehkä muutaman kymmenen desibelin vaimennuksen. kuppikuulosuojat siihen päälle, niin saa vähän lisää vaimennusta. sitten vielä kypärä päähän. se vaimentaa hieman päähän kohdistuvaa melua (näin ainakin ammunnoissa väitettiin)
Korvatulppia käyttänyt jo vuosia, konserteissa, leffoissa ja baareissa. Ihmettelen aina miten joillain korvat kestävät olla ilman suojausta, eikö korvatulpattomat saa tinnitusta tai kuulovauriota?
Leffassa pärjää yleensä ilman tulppia. Keikoilla toki tulpat ja silloin on ihan ok. Moottoripyöräillessä tulpat myös ja ampuessa tuplasuojaus.
Eo oo ikinä käyttäny tulppia. Enkä käytä.
Minulla on avaimenperänä korvatulppakotelo, eli pidän aina mukana hyvälaatuiset silikonikorvatulpat. Niissä on 27 desibelin SNR-arvo, ja näiden kanssa olen pärjännyt hyvin yökerhoissa ja keikoilla. Laitoin ne aina korviin ennen sisälle menoa (...ennen korona-aikaa). En muista että ikinä olisi kenelläkään muulla ollut samanlaisia mukana, mutta usein sain positiivisia reaktioita että ai noihan voikin pitää itsekin mukana. Korvatulppien kanssa on myös helpompi keskustella musiikin yli, kun musiikki tuntuu suodattuvan voimakkaammin kuin puhetaajuudet.
Suosittelen!
Juutuupista näkee ja kuulee kaiken aivan kivasti, Ei tarte mennä Wackeniin asti
Vierailija kirjoitti:
HYVÄ SULLE
Vierailija kirjoitti:
Minulla on avaimenperänä korvatulppakotelo, eli pidän aina mukana hyvälaatuiset silikonikorvatulpat. Niissä on 27 desibelin SNR-arvo, ja näiden kanssa olen pärjännyt hyvin yökerhoissa ja keikoilla. Laitoin ne aina korviin ennen sisälle menoa (...ennen korona-aikaa). En muista että ikinä olisi kenelläkään muulla ollut samanlaisia mukana, mutta usein sain positiivisia reaktioita että ai noihan voikin pitää itsekin mukana. Korvatulppien kanssa on myös helpompi keskustella musiikin yli, kun musiikki tuntuu suodattuvan voimakkaammin kuin puhetaajuudet.
Suosittelen!
Unohtui lisätä, nuo korvatulpat on ollut myös korvissa jos olen porannut kotona reikiä kantaviin betoniseiniin poravasaralla oman korvan vieressä. Suojaustaso on siis hyvä.
Hyvin kestää korvat, ja jossei kestäis niin lisää viinaa auttaa kestämään!!! ;-D
Vierailija kirjoitti:
MITÄÄ ! MITÄÄÄ!
Ihan käsittämätöntä ettei ihmisten kuuloa ajatella lainkaan! Itsekin sain nuorena sitkeän tinnityksen klubikeikalla. Naurettavaa, että musiikkia pitää käydä kuuntelemassa korvatulppien kanssa. Kaikenlaista säädellään lainsäädännöllä, miksei melutasoa?
Otan aina korvatulpat mukaan. Keikoilla en nykyään käy mutta ihan leffaankin. Jotenkin kovat äänet ovat alkaneet ahdistaa.
Itselläkin leffassa korvatulpat. Keikoilla en käy.
Laitoin kerran palautetta erityisen kovista äänistä leffassa. Sain vastauksen, että äänet olivat k.o. näytöksessä normaalitasolla ja jakelijan tms. päätösvallassa, ei teatterin. Eli yhtä tyhjän kanssa.
Kokeile peltoreita korvatulppien lisäksi, niin sanottu tuplakuulonsuojaus.
Sehän se koko idea onki, että Metalli tulee perkele täysillä!