Voiko ilman koulutusta luoda uraa/menestyä työmaailmassa/alkaa yrittäjäksi?
Olen työteliäs ja osaava ihminen, mutta opiskelu on minulle täysin ylivoimaista. Ammatin valinta ym. psykologit on kierretty ja oppiminen on helvetin hankalaa näilä käytössä olevilla metodeilla, mutta kun saan itse oppia omalla tavallani ja paneutua asiaan opin todella nopeasti ja tehokkaasti, mutta opiskelu EI ONNISTU koulussa. En haluaisi jäädä kouluttamattomaksi luuseriksi työkkäriin vaan luoda uran ja menestyä ja hyödyntää tietojani ja vahvuuksiani.
Kommentit (29)
Opiskella pitää mutta koulutusta et tarvitse. Näin uskon itse vakaasti.
Toivo Sukari ainakin on pärjännyt.
Hyvin pärjää jos pelaat vahvuuksillasi ja ulkoistat ne asiat mitä et hallitse. Itsellä KTM paperit ja enemmistö näihin käytetystä ajasta meni täysin hukkaan. Paremmin olisin menestynyt käyttämällä ajan itseni kehittämiseen ja yritykseeni.
Yrittäjyys ei ole koulutuksesta kiinni. Joskus tuntuu että pitkälle kouliintuneista ei ole yrittäjiksi (huippubiotekniikan yritykset poislukien)
Et voi pärjätä muulla kuin ahkeruudella ja työkokemuksella. Itsellä lukiopaperit ja olen tiimissä missä kaikki muut on dipl.inssejä, eikä ketään muita edes palkata. Lisäksi minulla on isoin palkka koko porukasta......mutta olen joutunut ihan älyttömästi tekemään töitä asemani eteen. (Ylitöitä, joustoja, kursseja ym..ym..) eli on se mahdollista, mutta vaatii työtä.
Minä olen pankissa asiantuntija lukion päästötodistuksella. Minulla lukihäiriö joka vaikeuttaa opiskelua.
Nöyryys, rohkeus ja epämukavuuden sietäminen. Pitää tarttua myös vaikeisiin ja hankaliin asioihin ja tehdä aina parhaansa. Olla valmis kritiikkiin, kyky ottaa opikseen ja kehittyä. Sosiaalisia taitoja, olla kaukaa viisas. Esim jakaa arvostusta. Kukaan ei halua tehdä töitä itsekkään, laiska ja kusip***ään kanssa. Pitää pystyä voittamaan ihmiset puolelleen ja myös pitää kiinni rajoistaan.
Oman ammattitaidon kehittäminen. Motivaatio. Haastaa itsensä. Niillä pääsee pitkälle.
Tee työstäsi intohimo. Silloin etenee uralla, kun on jokin kannustin. Älä tee näkymätöntä työtä, pitää pystyä markkinoimaan saavutuksia, mutta ei Itsekehuen. Pitää osata sanoa oikeat sanat oikeaan hetkeen.
Nykyään on vaikea päästä töihin ilman nimellistä ammattipätevyyttä.
Moni vastaaja kai on aloittanut työuransa aikana, jolloin ylioppilas kelpasi moniin toimistotöihin suoraan?
Kuorma-autoa ei voi ajaa ammatikseen ABC-kortilla jne.
En väitä, etteikö olisi mahdollista ura ilman koulutusta, mutta verrattomasti vaikeampaa se nykyään on.
Usein erilaiset laatusertifikaatitkin vaativat
tiettyyn toimeen tietyn koulutuksen.
Alan AMK- tutkinto on yleensä useimpien toimien perusvaatimus.
Juuri keskustelin erään metsäalan toimijan kanssa.
Hän oli aika tuore metsätalouden insinööri.
Eräässä alan organisaatiossa 20v töitä tehneet metsäteknikot pistettiin koulunpenkille potkujen uhalla, että heille saadaan nykyajan vaatimulset täyttävä AMK- tutkinto.
Sairasta.
Tottakai, oma yrityshän on sillon se melkeenpä ainut vaihtoehto menestyä, koska normi töihin vaaditaan ties mitä paperia nykyään, vaikka ihmisenä ihminen ei olis se paras mahdollinen työntekijä mutta paperi ratkaisee pääseekö edes yrittämään. Joten yrittäjyys ainoo mahis kouluttautumattomana menestyä. Tosin siinä on rajoituksia esim ei voi perustaa lääkäri vastaanottoa 😂
Ehei. Yritysmaailmassa jos näkyy pientäkään epävarmuutta, ei ole mitään uskottavuutta ja syödään elävältä. Ja mikäs olisikaan suurempi tekijä vähentämään uskottavuutta kuin se, ettei ole opiskellut mitään. Joo, yrittäjällä ei ole mitään "työhaastattelua" joka pitäisi läpäistä, mutta aika vaikea on olla yrittäjä ilman mitään sidosryhmiä.
Bill Gates jätti lukion kesken (ei siis ollut Harvardin yliopistossa vaan Harvardin Collegessa yhden vuoden) ja ihan hyvin pärjäsi elämässä.
Jos päässä liikkuu mitään hyviä toteutuskelpoisia ideoita, niin ei siinä muodollisilla papereilla tee yhtään mitään.
Richard Branson on käynyt pelkän peruskoulun, jonka lisäksi hänellä todettiin myöhemmin myös lukihäiriö, ja hän on täysin omin avuin nostanut Virgin Recordsin ja Galacticin miljardifirmoiksi ja heppu on nykyään itsekin miljardööri. Saipa vielä aateloinninkin kuningattarelta ja on oikeutettu sir-arvonimeen.
Nykyajan ammattikoulu on sen verran suuri vitsi että on käytännössä aivan samaa opiskeleeko siellä vaiko ei.
Vierailija kirjoitti:
Bill Gates jätti lukion kesken (ei siis ollut Harvardin yliopistossa vaan Harvardin Collegessa yhden vuoden) ja ihan hyvin pärjäsi elämässä.
Jos päässä liikkuu mitään hyviä toteutuskelpoisia ideoita, niin ei siinä muodollisilla papereilla tee yhtään mitään.
VOI VTTU!
Ei maailma toimi niin että saa jonku kivan idean ja sitte kaikki vaan sujuu suunnitelmien mukaan. Ei välttämättä silloinkaan vaikka tekisi valtavan työmäärän sen eteen, mikä onkin välttämätöntä.
Kyllä voi jos sinulla on selkeä visio mitä haluat tehdä ja olet ottanut selvää kannattaako se. Ja olet valmis kohtaamaan vastuksiakin ja työskentelemään ahkerasti.
Tunnen moniakin ns. self made maneja, (tällä tarkoitan myös naisia tässä yhteydessä)
Vierailija kirjoitti:
Ehei. Yritysmaailmassa jos näkyy pientäkään epävarmuutta, ei ole mitään uskottavuutta ja syödään elävältä. Ja mikäs olisikaan suurempi tekijä vähentämään uskottavuutta kuin se, ettei ole opiskellut mitään. Joo, yrittäjällä ei ole mitään "työhaastattelua" joka pitäisi läpäistä, mutta aika vaikea on olla yrittäjä ilman mitään sidosryhmiä.
Mistä alapeukut?
Jos työ on ns yksinkertainen työ, nii kyl mäki oon sen henkinen et omal pääl oon itsevarma, koulu vaan hidastaa, lannistaa ja puuduttaa. Jopa innostus saattaa haihtuu koulun penkillä, vaikka muuten jaksais tosi itsevarmasti siivota, myydä tai keittää kahvia.
Voi.