Vääntäkää minulle rautalangasta miten niin naisen euro on 0,84€
En edelleenkään ymmärrä. Kun nainen menee vaikka ruokakauppaan töihin niin hän saa minimissään TESsin minimin. Myös mies saa minimissään saman TESsin saman minimin.
Maksaako naiset ruokakaupan perunoista enemmän kuin miehet vaikka hintalapussa lukee 1€/kg vai mitä ihmettä..
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
Vaikkapa siten että minä tienaan mieheni ansioista 82%. Molemmilla saman tason koulutus, oma työkokemukseni 5v pidempi.
Arvaatte varmaan että itse naisvaltaisella alalla ja mies miesvaltaisella. Eli minun euroni on 0,82€.
Mene samaan työpaikkaan missä miehesi on, niin saat parempaa palkkaa.
Suomessa ei ole mitään naisen euroa erikseen. Euro on euro kaikille. Jos huomaat, että joillekin maksetaan sukupuolesta riippumatta samasta työstä samalla kokemuksella yms eri palkkaa, ota yhteys johonkin viranomaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka työnantajasta riippuvainen. Olen naisvaltaisella alalla kunnalla, mies miesvaltaisella alalla valtiolla. Samaa exceliä väännämme molemmat. Minulla maksetaan 2350 ja miehelle 4400. En ymmärrä miksi, koska voisin hoitaa mieheni työt koska tahansa ja hän minun. Munalisä on poikkeuksellisen korkea.
Kunnalla ja valtiolla usein tuppaa olemaan eri palkat. Eri työnantaja. Ymmärrätkö?
En ymmärrä jos samaa työtä tehdään. Siinä ei pitäisi sukupuolien eikä työnantajien vaikuttaa. Samasta työstä sama palkka, ymmärrätkö?
Hyvin hyvin suurella todennäköisyydellä esimerkiksi tulosvastuut ja työnkuva eivät ole julkisella ja yksityisellä samat. Ei voi verrata.
Vierailija kirjoitti:
Vaikkapa siten että minä tienaan mieheni ansioista 82%. Molemmilla saman tason koulutus, oma työkokemukseni 5v pidempi.
Arvaatte varmaan että itse naisvaltaisella alalla ja mies miesvaltaisella. Eli minun euroni on 0,82€.
Onko teillä sama työnkuva samalla työnantajalla? Koulutus ei kerro vielä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet valinnut huonommin palkatun alasi, jos et ole palkkatasoon tyytyväinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvaatte varmaan että itse naisvaltaisella alalla ja mies miesvaltaisella. Eli minun euroni on 0,82€.Palkkaa ei makseta koulutuksesta, johon sinäkin vetoat.
Muutenkin on aivan turhaa heitellä sinun mallisi mukaisia vertailuja, koska pelkkä palkka ja koulutuksen taso on laiskaa argumentointia
Pitäisikö sitä maksaa sitten työstä? Siitä missä minä pidän nopean juoksutauon ja mies pari tunnin ruokista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvaatte varmaan että itse naisvaltaisella alalla ja mies miesvaltaisella. Eli minun euroni on 0,82€.Palkkaa ei makseta koulutuksesta, johon sinäkin vetoat.
Muutenkin on aivan turhaa heitellä sinun mallisi mukaisia vertailuja, koska pelkkä palkka ja koulutuksen taso on laiskaa argumentointia
Pitäisikö sitä maksaa sitten työstä? Siitä missä minä pidän nopean juoksutauon ja mies pari tunnin ruokista?
Sopimuksessasi varmaan lukee mistä sinulle maksetaan? Jos teillä on eri työnantaja ja työnkuva ne poikkeavat yhtään, ei voi verrata.
Vierailija kirjoitti:
Asia on suhteellisen yksinkertainen.
Naisten on vaikeampi saada ylennyksiä, joista tulee isompaa palkkaa. Naisia on myös edelleen yritysten johtoportaassa aika vähän. Miesten on helpompi päästä "parempiin" tehtäviin ja silloin myös palkka nousee.
TESin minimi on vain niille, jotka ovat vasta aloittaneet työssä. Vähitellen tapahtuu muutos siihen suuntaan, että miehet nousevat johtaviin asemiin, naiset taas jäävät siihen entiseen työhön. Ikälisät toki tulee naisillekin.
Tiedän itse tapauksen, jossa naisella oli kokemusta 3 vuotta ja miehellä puoli vuotta. MIehelle annettiin ylennys ja palkankorotus, vaikka hän ei ollut ehtinyt oikein edes perehtyä työhönsä. Naiselle sitä ei edes tarjottu. Tällaista tapahtuu paljon.
Tämä on ihan tutkittu asia, jos oikeasti haluat tietää niin aiheesta löytyy tutkimustietoa ihan googlettamalla. Hiukan epäilyttää tämä sun kysymyksenasettelu, haluatko oikeasti käydä keskustelua ja millaiset "rautalankaselitykset" kelpuutat.
Naisilla ei ole samoja organisointitaipumuksia kuin miehillä. Tämä tulee naiselta, jolla on ollut paljon naisesimiehiä. Naisilla ei ole samoja haluja panna yhtä paljon tunteja omaan työhönsä. Naiset eivät myös osaa pyytää samalla tavalla korvausta omasta panoksestaan, koska naiset odottavat miehiä enemmän sitä, että joku lukee heidän ajatuksensa. Mikä työelämässä tosi harvoin tapahtuu. Mikä on oikein. Elämässä on monia eri areenoja, ja joillain niistä naiset ovat luontaisesti parempia. Työelämä ei ole yksi niistä. Nämä ovat vain tosiasioita. Turha niistä on suuttua. Miehillä on omat yhtä suuret haasteensa. (Jotka eivät teitä kiinnosta, koska olette omanapaisia valittajia.)
Bonuksena se, että jos oikeasti joku nainen olisi yhtä hyvä kuin joku mies, hän saisi paikan, koska kuka nyt ei ottaisi yhtä hyvää 0,84 hinnalla. Älkää idiootit uskoko, ettei markkinat osaa hyödyntää tätä mikäli on syytä. Tottai kai itse ostatte marketissakin kahdesta samanlaatuisesta tuotteesta sen halvemman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään työpaikassa ei ole kahta tunnin ruokataukoa.
Oletko sinä kykenevä tekemään samaa työtä kuin miehesi? Tuosta vaan, heittämällä?
Sanonta meni alunperin: "miehen euro on naisen 80 senttiä". Miehelle tuosta jää siis 20 senttiä.
Luulisi tosiaan naisilla olevan 101% täystyöllisyys, jos naisille maksettaisiin 84% miesten palkasta.
Olen lukemattomia kertoja pyytänyt palstalla YHDENKIN alan yleistä työehtosopimusta, jossa on eri palkat naisille ja miehille. Eipä ole vielä kukaan sellaista esittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka työnantajasta riippuvainen. Olen naisvaltaisella alalla kunnalla, mies miesvaltaisella alalla valtiolla. Samaa exceliä väännämme molemmat. Minulla maksetaan 2350 ja miehelle 4400. En ymmärrä miksi, koska voisin hoitaa mieheni työt koska tahansa ja hän minun. Munalisä on poikkeuksellisen korkea.
Kunnalla ja valtiolla usein tuppaa olemaan eri palkat. Eri työnantaja. Ymmärrätkö?
En ymmärrä jos samaa työtä tehdään. Siinä ei pitäisi sukupuolien eikä työnantajien vaikuttaa. Samasta työstä sama palkka, ymmärrätkö?
Työnantajalla on oikeus määrittää työstä maksettava palkka. Toisella on varaa maksaa enemmän kuin toisella. Olisihan se hienoa, että samasta työstä saa saman palkan, mutta kun asiat eivät ole niin yksinkertaisia. Itseäni ainaskin korpisi tehdä tehokkaammin töitä kuin joku lusmu jos saan kuiteskin saman palkan kuin lusmu.
Eli samapalkkaisuutta ei ole kuin kaunopuheissa. Huomattu on IRL.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvaatte varmaan että itse naisvaltaisella alalla ja mies miesvaltaisella. Eli minun euroni on 0,82€.Miksi olet valinnut huonommin palkatun alasi, jos et ole palkkatasoon tyytyväinen?
Niin, sanopas se... ei huolta, asia on työn alla. Onneksi tässä voi äänestää jaloillaan.
Jos naiselle maksettaisiin samasta työstä pienempää palkkaa, niin kukaan ei palkkaisi kuin naisia töihin. Asiaa on tutkittu tieteellisesti ja naisten ja miesten välinen keskipalkkaero johtuu miesten tekemästä suuremmasta työmäärästä ja miehet hakeutuvat vaativimpiin töihin. En ole koskaan kuullut lapsettoman miehen pyytävän, että saisi tehdä osittaista, vaikka 60% työaikaa, naisia sitten taas tiedän useita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvaatte varmaan että itse naisvaltaisella alalla ja mies miesvaltaisella. Eli minun euroni on 0,82€.Miksi olet valinnut huonommin palkatun alasi, jos et ole palkkatasoon tyytyväinen?
MiksI et ole itse valinnut alaa jossa tienaat 100 000€/kk? Eikö rahkeet riitä? Tämän vuoksi maksatan kaiken miehelläni enkä tunne siitä mitään tunnontuskia. Osaan ja hallitsen täysin samat hommat, mutta en saa silti samaa palkkaa koska eri työnantaja ja sukupuoli. Lompakkoloisin hyvällä omatunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä kykenevä tekemään samaa työtä kuin miehesi? Tuosta vaan, heittämällä?
Oletat että mies pystyisi minun työhöni? Koska on parempi?
En suinkaan oleta että ilman asianmukaista koulutusta tekisin toisen alan töitä. Aivan niin kuin minunkaan työtäni ei tehdä ilman koulutusta. Oikeasti nyt, meidän välisille palkkaeroille ei löydy mitään muuta perustetta, kuin että miehen tekemä työ arvotetaan paremmaksi. Toki sillä alalla myös nainen saa saman palkan, mutta senhän te tiesittekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletat että mies pystyisi minun työhöni? Koska on parempi?
En suinkaan oleta että ilman asianmukaista koulutusta tekisin toisen alan töitä. Aivan niin kuin minunkaan työtäni ei tehdä ilman koulutusta. Oikeasti nyt, meidän välisille palkkaeroille ei löydy mitään muuta perustetta, kuin että miehen tekemä työ arvotetaan paremmaksi. Toki sillä alalla myös nainen saa saman palkan, mutta senhän te tiesittekin.
Jos palkkaero johtuu sukupuolesta kannattaa heti olla yhteydessä tasa-arvovaltuutettuun. Argumentissasi ei ole muutenkaan mitään järkeä, onko miehesi työ siis työpaikka, johon pääsevät vain miehet? Jos miehesi tulisi tekemään sinun töitäsi olisiko palkka korkeampi?
Naiset ovatkin häipymässä huonopalkkaisilta naisvaltaisilta aloilta, hoitoalalla jo 40% sairaanhoitajista on vaihtanut alaa. Mielenkiintoista nähdä miten sairaanhoito aiotaan hoitaa jatkossa.
Te jotka hoette, että naiset itse valitsevat huonon palkkakehityksen etsiytymällä naisvaltaisille aloille ja jäämällä kotiin hoitamaan lapsia, oletteko yhtään panneet merkille, että naisetkin ovat ymmärtäneet tämän ja tehneet vaivihkaa pikkuhiljaa heille itselleen parempia ratkaisuja? Ja nyt se alkaa vaikuttaa myös muidenkin elämään ja valtionkin toimintaan ja tämän maan tulevaisuuteen, ja nyt itketään synnytystalkoiden ja kadonneen 'naisille luontaisen' hoivavietin perään. Sitä saa mitä kyntää, ei naiset ole niin tyhmiä kuin luulette.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalla on oikeus määrittää työstä maksettava palkka. Toisella on varaa maksaa enemmän kuin toisella. Olisihan se hienoa, että samasta työstä saa saman palkan, mutta kun asiat eivät ole niin yksinkertaisia. Itseäni ainaskin korpisi tehdä tehokkaammin töitä kuin joku lusmu jos saan kuiteskin saman palkan kuin lusmu.
Valtion ja kuntien palkkarahat tulevat veronmaksajilta joten kummallakaan ei pitäisi olla varaa maksaa enempää tai vähempää samasta työstä.
Onko sama koulutus? Yhtä pitkä kokemus? Pystyykö tuloksia/tuottavuutta vertailemaan?