Vääntäkää minulle rautalangasta miten niin naisen euro on 0,84€
En edelleenkään ymmärrä. Kun nainen menee vaikka ruokakauppaan töihin niin hän saa minimissään TESsin minimin. Myös mies saa minimissään saman TESsin saman minimin.
Maksaako naiset ruokakaupan perunoista enemmän kuin miehet vaikka hintalapussa lukee 1€/kg vai mitä ihmettä..
Kommentit (197)
Asia on suhteellisen yksinkertainen.
Naisten on vaikeampi saada ylennyksiä, joista tulee isompaa palkkaa. Naisia on myös edelleen yritysten johtoportaassa aika vähän. Miesten on helpompi päästä "parempiin" tehtäviin ja silloin myös palkka nousee.
TESin minimi on vain niille, jotka ovat vasta aloittaneet työssä. Vähitellen tapahtuu muutos siihen suuntaan, että miehet nousevat johtaviin asemiin, naiset taas jäävät siihen entiseen työhön. Ikälisät toki tulee naisillekin.
Tiedän itse tapauksen, jossa naisella oli kokemusta 3 vuotta ja miehellä puoli vuotta. MIehelle annettiin ylennys ja palkankorotus, vaikka hän ei ollut ehtinyt oikein edes perehtyä työhönsä. Naiselle sitä ei edes tarjottu. Tällaista tapahtuu paljon.
Tämä on ihan tutkittu asia, jos oikeasti haluat tietää niin aiheesta löytyy tutkimustietoa ihan googlettamalla. Hiukan epäilyttää tämä sun kysymyksenasettelu, haluatko oikeasti käydä keskustelua ja millaiset "rautalankaselitykset" kelpuutat.
Vierailija kirjoitti:
Naisten on vaikeampi saada ylennyksiä, joista tulee isompaa palkkaa. Naisia on myös edelleen yritysten johtoportaassa aika vähän. Miesten on helpompi päästä "parempiin" tehtäviin ja silloin myös palkka nousee.
TESin minimi on vain niille, jotka ovat vasta aloittaneet työssä. Vähitellen tapahtuu muutos siihen suuntaan, että miehet nousevat johtaviin asemiin, naiset taas jäävät siihen entiseen työhön. Ikälisät toki tulee naisillekin.
Tiedän itse tapauksen, jossa naisella oli kokemusta 3 vuotta ja miehellä puoli vuotta. MIehelle annettiin ylennys ja palkankorotus, vaikka hän ei ollut ehtinyt oikein edes perehtyä työhönsä. Naiselle sitä ei edes tarjottu. Tällaista tapahtuu paljon.
Tämä on ihan tutkittu asia, jos oikeasti haluat tietää niin aiheesta löytyy tutkimustietoa ihan googlettamalla. Hiukan epäilyttää tämä sun kysymyksenasettelu, haluatko oikeasti käydä keskustelua ja millaiset "rautalankaselitykset" kelpuutat.
Mistähän voisi johtua se, että naisia on johtoportaissa vähän? Voisiko kyse ollakin henkisistä kyvyistä kuten esimerkiksi vaikka yhteistyökyvyistä joka on johtohommissa hyvin oleellinen taito. Katso nyt vaikka mitä naisvaltainen hallituskin sekoilee.
Itsellänikin on kokemusta naisvaltaisista työpaikoista jossa nainen oli pomona. Kovin oli kurja paikka työskennellä. Ainaskin näin miehenä. Naisille varmaan paratiisi. Huonoa henkilöstöjohtamista ja kehitysehdotukset otettiin vastaan sanomalla "yritätkö neuvoa miten minun tulisi tehdä työni". Ei, en minä sitä. Kunhan vain ilmaisin että ei ole mitään järkeä antaa jalka paketissa olevalle naiselle ylimääräistä Sunnuntai tuplaliksatyövuoroa koska eihän hän pysty edes kunnolla seisomaan ja terveitä työkykyisiä olisi tarjolla. Terveille sitten tarjottiin vapaapäivälle normiliksalla Lauantaivuoroa.
Vaikka työnantajasta riippuvainen. Olen naisvaltaisella alalla kunnalla, mies miesvaltaisella alalla valtiolla. Samaa exceliä väännämme molemmat. Minulla maksetaan 2350 ja miehelle 4400. En ymmärrä miksi, koska voisin hoitaa mieheni työt koska tahansa ja hän minun. Munalisä on poikkeuksellisen korkea.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka työnantajasta riippuvainen. Olen naisvaltaisella alalla kunnalla, mies miesvaltaisella alalla valtiolla. Samaa exceliä väännämme molemmat. Minulla maksetaan 2350 ja miehelle 4400. En ymmärrä miksi, koska voisin hoitaa mieheni työt koska tahansa ja hän minun. Munalisä on poikkeuksellisen korkea.
Kunnalla ja valtiolla usein tuppaa olemaan eri palkat. Eri työnantaja. Ymmärrätkö?
Suurin osa palkkaerosta johtuu siitä, että naisvaltaisilla alilla paökka on pienempi. Lisäksi miehet tekevät enempi työtunteja vuodessa.
Ensimmäiseen voidaan vaikuttaa rohkaisemalla tyttöjä eri ammatteihin, toinen onkin jo vaikeampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnalla ja valtiolla usein tuppaa olemaan eri palkat. Eri työnantaja. Ymmärrätkö?
En ymmärrä jos samaa työtä tehdään. Siinä ei pitäisi sukupuolien eikä työnantajien vaikuttaa. Samasta työstä sama palkka, ymmärrätkö?
Työkaverin (mies) palkka 3800 e. Täysin sama työ. Mun (nainen) 3200.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän voisi johtua se, että naisia on johtoportaissa vähän? Voisiko kyse ollakin henkisistä kyvyistä kuten esimerkiksi vaikka yhteistyökyvyistä joka on johtohommissa hyvin oleellinen taito. Katso nyt vaikka mitä naisvaltainen hallituskin sekoilee.
Itsellänikin on kokemusta naisvaltaisista työpaikoista jossa nainen oli pomona. Kovin oli kurja paikka työskennellä. Ainaskin näin miehenä. Naisille varmaan paratiisi. Huonoa henkilöstöjohtamista ja kehitysehdotukset otettiin vastaan sanomalla "yritätkö neuvoa miten minun tulisi tehdä työni". Ei, en minä sitä. Kunhan vain ilmaisin että ei ole mitään järkeä antaa jalka paketissa olevalle naiselle ylimääräistä Sunnuntai tuplaliksatyövuoroa koska eihän hän pysty edes kunnolla seisomaan ja terveitä työkykyisiä olisi tarjolla. Terveille sitten tarjottiin vapaapäivälle normiliksalla Lauantaivuoroa.
Tuon tekstin alapeukuttaja ilmeisesti palkkaisi omaan firmaansa tuplapalkalle mieluummin henkilön jonka työteho on vamman takia 50% kuin henkilön jonka työteho on 100%. Sitten vielä ihmettelet miksi ei johtohommat kutsu. Hei haloo oks valoo. Ding Dong, pim pom onko ketään kotona.
Koska nainen itse hakeutuu ensin matalapalkka-alalle ja itkee sitten matalaa palkkaansa.
Totuus se vaan on karvas kalkki niellä.
Ei se olekaan, muualla kuin feministien aivopesuun uskovilla omissa mielikuvissaan.
Jos mies on trukkikuski 5 vuoden kokemuksella ja nainen on myös trukkikuski samalla kokemuksella samassa työpaikassa niin palkka on sama 👍 Ei voi verrata sairaanhoitajaa ja rakennusmestaria keskenään 🤔
Vierailija kirjoitti:
Työkaverin (mies) palkka 3800 e. Täysin sama työ. Mun (nainen) 3200.
-sama työhistoria?
-sama koulutus?
-samat vastuut?
-samat työtunnit?
-sama titteli?
-sama määrä vuosia firmassa?
Juu, saahan sitä selittää, kuinka saa naisena pienempää palkkaa, kunhan unohtaa faktat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä jos samaa työtä tehdään. Siinä ei pitäisi sukupuolien eikä työnantajien vaikuttaa. Samasta työstä sama palkka, ymmärrätkö?
Työnantajalla on oikeus määrittää työstä maksettava palkka. Toisella on varaa maksaa enemmän kuin toisella. Olisihan se hienoa, että samasta työstä saa saman palkan, mutta kun asiat eivät ole niin yksinkertaisia. Itseäni ainaskin korpisi tehdä tehokkaammin töitä kuin joku lusmu jos saan kuiteskin saman palkan kuin lusmu.
Samasta työstä tulee sama palkka - oli tekijä mies tai nainen. Sitten jos tulee kannustimia tai tulospalkkiota, niin totta kai mies saa enemmän, kun järjestään tekee huomattavasti enemmän ja tehokkaammin hommia. Toki jos tekijöiltä itseltään kysytään, niin naiset tekevät niin mahdottoman paljon kaikkea tärkeää.
Osakeyhtiöt haluavat tehdä voittoa ja palkkaavat varmasti parhaat mahdolliset tekijät johtopaikoille. Jos parhaat vaihtoehdot tuppaavat olemaan miehiä, niin sitten ovat. Ei sinne väkisin pidä naisia mennä palkkaamaan viemään yhtiötä turmioon.
Naisista ei ole johtajiksi.
Vaikkapa siten että minä tienaan mieheni ansioista 82%. Molemmilla saman tason koulutus, oma työkokemukseni 5v pidempi.
Arvaatte varmaan että itse naisvaltaisella alalla ja mies miesvaltaisella. Eli minun euroni on 0,82€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon tekstin alapeukuttaja ilmeisesti palkkaisi omaan firmaansa tuplapalkalle mieluummin henkilön jonka työteho on vamman takia 50% kuin henkilön jonka työteho on 100%. Sitten vielä ihmettelet miksi ei johtohommat kutsu. Hei haloo oks valoo. Ding Dong, pim pom onko ketään kotona.
Alapeukuista päätellen ketään ei ole kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kaupankassalla olevalle 18-vuotiaalle miehelle pitää maksaa samaa palkkaa kuin 50-vuotiaalle ikänsä kaupan kassalla istuneelle naiselle?
Lisäksi sinä olet luultavasti joku kirjastontäti, kun miehesi taas joku vastuuinsinööri.
Vierailija kirjoitti:
Teillä on eri työnantaja ja eri työehtosopimus.
Taidat olla ihan oikealla palkkatasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vaikkapa siten että minä tienaan mieheni ansioista 82%. Molemmilla saman tason koulutus, oma työkokemukseni 5v pidempi.
Arvaatte varmaan että itse naisvaltaisella alalla ja mies miesvaltaisella. Eli minun euroni on 0,82€.
Palkkaa ei makseta koulutuksesta, johon sinäkin vetoat.
Muutenkin on aivan turhaa heitellä sinun mallisi mukaisia vertailuja, koska pelkkä palkka ja koulutuksen taso on laiskaa argumentointia
Tuo on vain uskonnollinen mantra mitä hoetaan fanaatikkojen keskuudessa.