Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun vanhemmat puhuu lässyttäen lapsilleen, miksei voi puhua normaalilla äänellä, hyvä esimerkki...

Vierailija
21.02.2020 |

Inhottaa, kun kuulee aikuisen käyttävän lapselle. Miten lapsi oppii puhumaan normaalisti, kun vanhemmat lässyttää liiderilaaderi-puhetta?

Hyvä esimerkki: hiihtokeskuksen hissijonossa isä lässytti lapselleen ällöttävällä lässytysäänellä: "sieltä se ankkurihissi tulee, ankkuri kankkuri". Lapsi alkaa lässyttää perään taukoamatta ääliömäisellä lässytyksellä: "ankkuri kankkuli, ankkuli kankkuli, ankkuli kankkuli...". Hyi että, tuota ankkuli kankkuli lässytystä joutui kuuntelemaan jonossa lähistöllä olevat. Oksettavaa lässytystä. Tuo JessicaJenniina tuskin olisi oppinut niin kuvottavaa lässyttävää puhetyyliä, jollei isä olisi opettanut. Opettakaa ne kersanne puhumaan lässyttämättä!

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla tavalla lapset muuten oppivat puhumaan ja ääntämään. Yhdessä psykologian kirjassa mikä sisälti kasvatusoppia oli, että lapsille (ja varsinkin vauvoille) sellainen oikeen kunnon lässytys opettaa niitä huomaamaan eri äänenpiirteet tai jotakin vastaavaa, oppivat näin nopeammin puhumaan.

On se varmasti tietämättömälle ärsyttävää kuunnella.

Vierailija
22/28 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoivapuhe on hyväksi lapsen kielen kehitykselle. Kaikki valistuneet vanhemmat ja puheterapeutit tietävät tämän. Nyt tekin tiedätte, joten täällä ei ole enää mitään keskusteltavaa.

Lapsen kehitystä voi kehittää muutenkin, kuin lässyttämällä. Minä en ole ikinä lässyttänyt lapselleni, vaan lukenut, laulanut ja puhunut laajasti erilaisista asioista, jotka lasta on sillä hetkellä kiinnostanut. 3-vuotiaani on hyvä puhumaan, omistaa laajan sanavaraston, sosiaalinen, iloinen ja energinen. Jos kolauttaa itsensä johonkin, niin silloin tietysti puhun lempeästi, mutta en todellakaan lässytä. Sanojen erilaisuutta voi opetella erinomaisesti runojen ja laulun kautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuvitteleeko vanhemmat, että ikävä asia muuttuu kivaksi, kun käytetään lässynläänimityksiä, esim nyt laitetaan kurikset(?) jalkaan??!

Vierailija
24/28 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lapsia, joten en osaa siltä kannalta kommentoida, mutta tuli mieleen että ehkä tuolle ei vaan voi mitään? Nimittäin minä puhun kissoilleni juuri tuolla tavalla. Mahdotonta lässytystä, höpötystä ja sanojen vääntelyä. Ei sitä vaan voi välttää kun ne kertakaikkiaan ovat niin ultrasöpöjä, pehmeitä, pyöreitä, karvaisia pallukoita ja ihanat nassut. Joten se on sitten sitä "Pumpuli humpuli, äitin oma rumppapumppa, tulepas tänne niin otetaan aamunannaa (=aamulääke). Voisin olettaa että monet vanhemmat kertakaikkiaan pitävät lapsiaan niin ihanina että puhe sitten lipsahtaa lässytyksen puolelle.

Vierailija
25/28 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen loruttele ja sanoilla leikkiminenhan nimenomaan edistää lukemaan oppimista ja monipuolistaa puhumista. Itse en oikein ole loruttelija, mutta päiväkodissa sitä aika paljon tekevät.

Vierailija
26/28 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minua ole koskaan häirinnyt tuo pikkulapsille "lässyttäminen".

Mutta mitä mieltä olette siitä, kun jotkut asiakaspalvelijat puhuvat aikuisille asiakkaille samaan tapaan?

Esim. vaatekaupassa. En ole siitä pahastunut, pistänyt vaan merkille. Itsestäni ei ehkä tuntuisi luontevalta puhua aikuisille niin. Ystävälliseltä se toki kuulostaa ja on paljon parempi kuin viileä asiakaspalvelu, mutta silti vähän hassua.

En pidä siitä että aspa: lässyttää, teennäistä. Toinen mikä on _kamalaa_ kun jotkut hoitajat puhuu vanhuksille kuin pikkulapsille, todella noloa.

Vierailija
27/28 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole lapsia, joten en osaa siltä kannalta kommentoida, mutta tuli mieleen että ehkä tuolle ei vaan voi mitään? Nimittäin minä puhun kissoilleni juuri tuolla tavalla. Mahdotonta lässytystä, höpötystä ja sanojen vääntelyä. Ei sitä vaan voi välttää kun ne kertakaikkiaan ovat niin ultrasöpöjä, pehmeitä, pyöreitä, karvaisia pallukoita ja ihanat nassut. Joten se on sitten sitä "Pumpuli humpuli, äitin oma rumppapumppa, tulepas tänne niin otetaan aamunannaa (=aamulääke). Voisin olettaa että monet vanhemmat kertakaikkiaan pitävät lapsiaan niin ihanina että puhe sitten lipsahtaa lässytyksen puolelle.

Tutkittua, että eläimet "rakastaa" kun niille lässytellään jne. Itsekin tuota harrasta.  :)

Vierailija
28/28 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulatavasti lapsi joka oppii leikkimään kielellä oppii monipuolisemman ja rikkaamman sanavaraston ja osaa lukea ja kirjoittaa paremmin kuin ne jotka ei ole saaneet kielellä leikkiä. Jos lapsen kanssa ei höpsötellä ja jutella niin silloin lapsi oppii huonommin. Asia on juuri päinvastoin kuin tosikko aapee olettaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän