Miten kaikki voi olla miehen rahaa?
Mies tekee viikonlopputöitä ja lomillakin töitä. Itse olen meidän lasten kanssa, enkä voi tehdä ylimääräisiä hommia, kun se maksaa liikaa laittaa lapset hoitoon. Silti kaikki saadut rahat on miehen omia. Onko näin?
Kommentit (107)
Ei. Puolet kuuluu sinulle, koska mahdollistat miehen ylimääräiset työt hoitamalla yhteisiä lapsia.
No todellakaan ei.
Olen itse painvastaisessa tilanteessa, eli mina teen toita ja mies on kotona eika tienaa talla hetkella mitaan. (Ei saa edes tukia.)
Totta kai meidan rahat on yhteiset, kun kerran talouskin on yhteinen kun yhdessa asutaan.
Mies sitten huolehtii koko huushollin pyorityksesta, silla "ei tietenkaan voida odottaa, etta viela toitten paalle joutuisit kotona toihin".
Ei kukaan pakota hoitamaan lapsia. Lapset voi viedä hoitoon ja itsekin töihin tienaamaan, ei tarvi kärkkyä toisen vaivalla ansaitsemia rahoja.
treffit kirjoitti:
No todellakaan ei.
Olen itse painvastaisessa tilanteessa, eli mina teen toita ja mies on kotona eika tienaa talla hetkella mitaan. (Ei saa edes tukia.)
Totta kai meidan rahat on yhteiset, kun kerran talouskin on yhteinen kun yhdessa asutaan.
Mies sitten huolehtii koko huushollin pyorityksesta, silla "ei tietenkaan voida odottaa, etta viela toitten paalle joutuisit kotona toihin".
Saa ruokaa ja muut pakolliset? Se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan pakota hoitamaan lapsia. Lapset voi viedä hoitoon ja itsekin töihin tienaamaan, ei tarvi kärkkyä toisen vaivalla ansaitsemia rahoja.
Jos lapset vie hoitoon, niin sitten lastenhoitaja on oikeutettu puoleen ansioista, koska mahdollistaa työnteon lapsia hoitamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapset vie hoitoon, niin sitten lastenhoitaja on oikeutettu puoleen ansioista, koska mahdollistaa työnteon lapsia hoitamalla.
Se maksaa, joka vie, sen verran kuin hoito maksaa. Kukaan ei pakota viemään hoitoon. Noi on kaikki omia valintoja. Toisten rahoja ei kärkytä.
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
No todellakaan ei.
Saa ruokaa ja muut pakolliset? Se riittää.
Mitka "pakolliset"? Jos mennaan vaikka shoppailemaan niin totta kai katsellaan ja ostetaan molemmille vaatteita tarpeeseen. Lomamatkat maksan mina, haluan ehdottomasti lomailla miehen kanssa. Jos haluaa menna kavereita tapaamaan, laitan tililleen rahaa etta voivat kayda ulkona syomassa ym ym. Jos mennaan ulos syomaan (mita tehdaan usein), mina maksan.
Lisaksi tietysti puhelinliittymat, pakolliset vakuutukset ja mita naita nyt on. Mita nyt normaaliin elamiseen tarvii.
Sitten kun saa toita, saa alkaa maksamaan puolet asumiskuluista (pl. asuntolainan lyhennys, sen maksan tietysti mina kokonaan kun talo on minun) ja osallistua ruokakuluihin jne.
Onko lastesi kanssa viettämä aikasi sinulle työtä, josta sinun tulisi saada palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Onko lastesi kanssa viettämä aikasi sinulle työtä, josta sinun tulisi saada palkkaa?
Eli ehdotat, että olen vaan lasten kanssa ja jätän muut hommat miehelle?
Ja taas tulee mieleen kysymys, että miksi ihmeessa ihan kaikkien on pakko lisääntyä?
Sullahan kiva mies on. Olet kotiorja.
Eläkkeellä miehesi käy yksinään golfaamassa ja sinä matkustat Keravalle.
Lapsetkin oppii, että mutsi raataa ilmaiseksi ja isi omistaa koko roskan.
Perheellisenä miehenä hän tietenkin maksaa perheen kuluja. Ja erityisen paljon nyt kun sinä itse ap, et ole ollenkaan työelämässä. Ja jos tekee noin paljon töitä; arjet, pyhät ja lomat, niin tottahan miehen itsensäkin pitää tuosta raatamisesta saada extraa.
Toisin sanoen, hän voi tai saa ostaa itselleen jotain sellaista, mistä on kauan unelmoinut, mutta siihen ei ole ollut aikaisemmin rahaa.
Perheitä on monenlaisia, joillakin kaikki rahat ovat yhteisiä, toiset ovat taas hyvin tarkkoja mitä kuluja maksavat perheessä ja voivat jopa tinkiä perheen kuluista, jotta oma rahavarasto lisääntyisi. Ja joskus on niinkin, ettei toinen puoliso osaa käyttää rahaa taloudellisesti, vaan tuhlailee.
Oletko ap äiityslomalla vai vanhempienvapaalla, vai miksi olet vain kotona lasten kanssa?
Mitä tuloja sinulla itselläsi on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä muut hommat? Kotitöitäkö tarkoitat? Ei kukaan muukaan niistä palkkaa saa.
Kyllä sun kuuluisi saada provoista provikat.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Puolet kuuluu sinulle, koska mahdollistat miehen ylimääräiset työt hoitamalla yhteisiä lapsia.
Ei tietenkään kuulu puolet vaan työpanosta vastaava osuus. Tässä on huomioitava kuinka helpolla nainen pääsee kun ei tarvitse käydä töissä. Kotitöiden hoitaminen ja lasten vahtiminen ei ole rankkaa eikä se ole myöskään jatkuvaa kokopäivätyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se maksaa, joka vie, sen verran kuin hoito maksaa. Kukaan ei pakota viemään hoitoon. Noi on kaikki omia valintoja. Toisten rahoja ei kärkytä.
Se maksaa, joka tarvitsee jonkun hoitamaan omia lapsiaan eli aloituksen tapauksessa mies.
Todellisuus realisoituu avioerossa: omaisuus puoliksi.
Yhtä hyvin periaatetta voi noudattaa jo nyt, niin ei ehkä ajauduta eroon.
Yhteinen huusholli, yhteiset lapset, yhteiset rahat.
No ei ole sillä avopuolisoillakin on elatusvelvollisuus vaikkei lapsiakaan olisi. Paremmin tienaavan pitää maksaa isoimmat laskut ja jakaa harrasterahaa puolisollekkin. Mutta jos tuommoiseen systeemiin suostuu ettei puoliso paljoa suostu jakamaan tai ei mitään pahimmassa tapauksessa kumppanilleen niin eihän sille voi mitään. Ota ero ja elatusmaksu laskut miehelle niin huomaa että se vasta kalliimmaksi tuleekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ehdotat, että olet koko päivän kotona sotkemassa, ja mies tulee raskaan työpäivän jälkeen kotiin siivoamaan sun sotkujasi?
No ei ainakaan meillä.