Miksi uimahalleissa ja kuntosaleilla ei voi olla suihkuverhoja?
Tai edes suihkuseiniä? En voi olla ainoa, joka kokee ne avoimet suihkut todella epämukaviksi. Siksi en nykyään käy uimahalleissa ja salin jälkeen suihkuttelen kotona.
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Ei oikeasti voi Suomessa olla aikuisia ihmisiä jotka ei kestä ajatusta muiden kanssa jaetusta pukuhuoneeta/suihkutilasta. Miten te selvisitte peruskoulusta läpi? Menittekö naimisiin ennen kuin annoitte puolison nähdä itsenne alasti? Laitatteko lapsenne yksin suihkuun/saunaan?
Mikä teitä vaivaa?
Eiköhän omat lapset ja kumppani ole täysin eri asia kuin tuntemattomat tai perheen ulkopuoliset.
Itse saunon ja käyn pesulla 12 vuotiaan tyttären, 9 vuotiaan poikani tai miesystäväni kanssa. Erikseen siis jonkun heidän kanssa, miesystävä saunoo minun kanssani, poikien kanssa tai yksin. 14v esikoispoikani ei enää ole minun kanssani vuosiin saunonut emmekä ole alasti toistemme seurassa muutenkaan. Alkaa kyllä tuo 9 vuotiaskin poika olla siinä rajalla, että ei huvita äitiä alasti nähdä ja tytärkin alkanut nauttia yksin saunomisesta vaikka ei minun seurassa koe vaikeaksi ollakaan.
Peruskoulussa en käynyt suihkussa vaan pesin kasvot ja kainalot vessassa.
Uimahallissa kävin toisten kanssa suihkussa, mutta 15 vuotiaana koulun uimahallireissu oli sen verran traumaattinen kokemus, että jäi viimeiseksi. Pari opettajaa ja uimahallin työntekijä seisoivat rivissä suihkujen edessä tuijottamassa, kun nuoret peseytyy ja huutelivat ohjeita kuinka alapää pitää pestä ja kenen pitää pestä lisää itseään ja milläkin tavalla. Poistuin takaisin pukuhuoneeseen koska tilanne oli epäterve. Opettajat eivät puuttumistani huomanneet ja hetken kuluttua sain peseytyä rauhassa ja mennä uimaan säilyttäen ihmisarvoni.
Itse veikkaan puhtaanapitoa syyksi. Se nimittäin maksaa. Mitä hankalammat tilat, enemmän väliseiniä, saati sitten verhoja ja muita liikkuvia osia.
Kyllähän niissä yleensä on väliseinät. Seinäkkeillä täällä luultavasti tarkoitettiin jotain näköestettä siihen suoraan eteen.
Seinäke suihkuista myös omat tunnelit suoraan saunaan, jotta sinne pääsee katseilta suojassa.
Bussipysäkeille myös suihkuverhot. Sielläkin tuntemattomat vilkuilevat.
nykyaikana puhtaanapito olisi helppoa: painepesuri. käy nopeasti ja tulee puhdasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ällöttää ajatuskin likaisista, haisevista ja todennäköisesti myös rumista suihkuverhoista yleisillä paikoilla.
Jokin väliseinä voisi olla ihan toimiva, toki lisäisi työmäärää koska sekin pitäisi pitää puhtaana. Olisitko valmis maksamaan väliseinästä maksamalla enemmän kuntosalilla tai uimahallissa käymisestä?
Itse maksaisin mieluusti vähän enemmän jos olisi uimahalli missä voi peseytyä ilman yleisöä. Tällä hetkellä en käy uimahallissa, mutta kävisin jos olisi mahdollisuus olla olematta alasti muiden seurassa.
Kanssauimarit eivät ole yleisöäsi, vaikka narsismisi takia siltä ehkä vahvasti tuntuisikin.
Syyt verhottomuuteen onkin jo lueteltu tässä ketjussa hyvin.
Mm. meidän uimahallissamme on invakoppeja ja muita, joissa on käytössä ihan oma pesutila, ja siinä ovi jonka saa lukkoon. Näitä ei tarvitse mitenkään erikseen vuokrata, koska tavaroita sinne ei voi jättää, vaan ne on tarkoitettu ainoastaan pesulla käyntiin vammaisille, ja muille, joille suihkussakäynti normipuolella tuottaa hankaluuksia. Näihin hankaluuksiin tottakai voidaan laseka myös epämukavuus alastiolemisessa paikassa jossa on muitakin.
Vierailija kirjoitti:
nykyaikana puhtaanapito olisi helppoa: painepesuri. käy nopeasti ja tulee puhdasta.
Millä sä luulet että uimahalleissa pestään? :D :D Hammasharjalla kontaten? :D :D
Seuraavaksi voisitkin kokeilla pestä suihkuverhoa painepesurilla. Ilmeisesti mielikuvitus eikä elämänkokemus riitä arvaamaan miten sellainen onnistuisi :D :D
Eiköhän määrätä kaikille ihmisille sellaiset mustat merirosvolaput silmille ettei kukaan näe mitään niin ei voi vilkuilla toisia missään tilanteessa.
Nettiin voi laittaa omia kuviaan koko maailman nähtäväksi mutta uimahallissa pitäisi olla väliseinät. Haistakaa nyt...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kotoa tullessa pukee puhtaat uimahousut ja käy suihkussa. Sitten menee saunaan uimahousuissa ja käy uimassa. Uinnin jälkeen käy suihkussa mutta ei enäö saunassa. Miksi pitäö olla alasti?
Olen tavallaan samaa mieltä. Yomahousuista on pesty kloorit ja muut puhdistusaineet pois, niin ne ei saunassa höyrysty myrkyiksi. Mutta jos yksi on uimahousuissa, niin sitten on moni muukin ja useat suoraan altaasta.
Toisaalta se alapesu pitäisi tehdä juuri ennen uimaan menoa.
Ja naisilla hiukset kiinni.
Mitä jos naisen hiukset ei yllä ponnarille?
Miksi miehellä pitkät hiukset saa olla auki?
Sellaset baariovet, en muista minkä nimiset ne on joiden "läpi" voi kävellä. Olisko saluunaheiluriovet? Olis vaikka keskiosa vartalosta piilossa niin sais rauhassa pestä "rotteloaan".
No kyllä voi kaikki olla vaikeaa kun oikein yrittää. Huh huh...
Tositaiseksi kaikissa uimahalleissa, joissa olen käynyt, on ollut väliseinät. Missä esimerkiksi helsingissä on sellainen uimahalli, missä ei ole väliseiniä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ällöttää ajatuskin likaisista, haisevista ja todennäköisesti myös rumista suihkuverhoista yleisillä paikoilla.
Jokin väliseinä voisi olla ihan toimiva, toki lisäisi työmäärää koska sekin pitäisi pitää puhtaana. Olisitko valmis maksamaan väliseinästä maksamalla enemmän kuntosalilla tai uimahallissa käymisestä?
Minä käyn 20e/kk halpissalilla, ja kyllä löytyy suihkuseinät.
Yöööh, tuohon hintaan ei muuten varmasti asianmukaisesti siivota kyllä. En kyllä itse menisi muuten kuin ehkä kumisaappaat jalassa... T. Siivooja, saleilla/uimahallissakin työskennellyt
Mitään verhoja/kokonaan peittäviä seinämiä ei ole yleensä ihan siitä syystä että a.) Niiden rakentaminen/laitto maksaa ja b.) ylläpito maksaa. Vie paljon vähemmän siivoojan aikaa putsata tuollainen avomallin suihkutila joka esim. uimahalleissa on, kuin sellainen jossa jokainen suihkutila pitää käydä erikseen läpi. Myös välisiivoukset päivän aikana onnistuvat paremmin kun yhdellä vilkaisulla näkee, mihin tarvitsee panostaa + sellaisen ison avoimen tilan pyyhkäisee puhtaaksi samassa ajassa kun mitä pyörisi parissa eri kopissa ovien tai verhojen takana.
Voitaisiinhan toki nostaa lippujen hintoja ja panostaa tähän että saadaan yksilöllinen pesurauha kaikille mutta miksi ihmeessä? Luksusta kaipaava menee sinne luksussalille jossa on asianmukaisesti siivotut yksityiset pesutilat ja uimahallissa kävijä vuokraa itselleen sen tilaussaunan yksityisine pukuhuoneineen ja pesutiloineen.
Miksi kaikkien pitäisi maksaa lisää siitä hyvästä että marginaalissa oleva porukka on niin häveliästä että tarvitsee yksityisiä pesutiloja, kun tällä häveliäällä porukalla on kuitenkin myös mahdollisuus ne yksityisemmät tilat itselleen halutessaan saada?
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän määrätä kaikille ihmisille sellaiset mustat merirosvolaput silmille ettei kukaan näe mitään niin ei voi vilkuilla toisia missään tilanteessa.
Nettiin voi laittaa omia kuviaan koko maailman nähtäväksi mutta uimahallissa pitäisi olla väliseinät. Haistakaa nyt...
En mä sinne nettiin mitään alastonkuvia laita. Enkä edes alusvaate/bikini/uikkarikuvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn 20e/kk halpissalilla, ja kyllä löytyy suihkuseinät.
Yöööh, tuohon hintaan ei muuten varmasti asianmukaisesti siivota kyllä. En kyllä itse menisi muuten kuin ehkä kumisaappaat jalassa... T. Siivooja, saleilla/uimahallissakin työskennellyt
Mitään verhoja/kokonaan peittäviä seinämiä ei ole yleensä ihan siitä syystä että a.) Niiden rakentaminen/laitto maksaa ja b.) ylläpito maksaa. Vie paljon vähemmän siivoojan aikaa putsata tuollainen avomallin suihkutila joka esim. uimahalleissa on, kuin sellainen jossa jokainen suihkutila pitää käydä erikseen läpi. Myös välisiivoukset päivän aikana onnistuvat paremmin kun yhdellä vilkaisulla näkee, mihin tarvitsee panostaa + sellaisen ison avoimen tilan pyyhkäisee puhtaaksi samassa ajassa kun mitä pyörisi parissa eri kopissa ovien tai verhojen takana.
Voitaisiinhan toki nostaa lippujen hintoja ja panostaa tähän että saadaan yksilöllinen pesurauha kaikille mutta miksi ihmeessä? Luksusta kaipaava menee sinne luksussalille jossa on asianmukaisesti siivotut yksityiset pesutilat ja uimahallissa kävijä vuokraa itselleen sen tilaussaunan yksityisine pukuhuoneineen ja pesutiloineen.
Miksi kaikkien pitäisi maksaa lisää siitä hyvästä että marginaalissa oleva porukka on niin häveliästä että tarvitsee yksityisiä pesutiloja, kun tällä häveliäällä porukalla on kuitenkin myös mahdollisuus ne yksityisemmät tilat itselleen halutessaan saada?
No eihän sen sellainen kokonaan suljettu koppi tarvi olla. Väliseinät, jotka on päältä ja alhaalta auki vähintään ja siihen mahdollisesti ovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä sä luulet että uimahalleissa pestään? :D :D Hammasharjalla kontaten? :D :D
Seuraavaksi voisitkin kokeilla pestä suihkuverhoa painepesurilla. Ilmeisesti mielikuvitus eikä elämänkokemus riitä arvaamaan miten sellainen onnistuisi :D :D
missä kirjoitin mitään suihkuverhojen pesemisestä painepesurilla. Ja ei. kaikissa uimahalleissa ei ole käytössä painepesuria, niin yllättävääkin kun se voi olla. suihkuseinäkkeet tai seinät voi sen sijan pestä hyvinkin nopeasti painepesurilla, joten näin ollen vetoomukset siitä, että on niin vaikea pitää puhtaana, voi hylätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kotoa tullessa pukee puhtaat uimahousut ja käy suihkussa. Sitten menee saunaan uimahousuissa ja käy uimassa. Uinnin jälkeen käy suihkussa mutta ei enäö saunassa. Miksi pitäö olla alasti?
Olen tavallaan samaa mieltä. Yomahousuista on pesty kloorit ja muut puhdistusaineet pois, niin ne ei saunassa höyrysty myrkyiksi. Mutta jos yksi on uimahousuissa, niin sitten on moni muukin ja useat suoraan altaasta.
Toisaalta se alapesu pitäisi tehdä juuri ennen uimaan menoa.
Ja naisilla hiukset kiinni.Mitä jos naisen hiukset ei yllä ponnarille?
Miksi miehellä pitkät hiukset saa olla auki?
Kaikkien pitkät hiukset on oltava kiinni. Jos ei ylety, ratkaisu on uimalakki! Myös pitkähiuksisille paras vaihtoehto on käyttää uimalakkia.
Vierailija kirjoitti:
se, että haluaa omaa yksityisyyttä yleisissä pesutiloissa ei välttämättä merkitse sitä, että ollaan liian häveliäitä tai sitä, että häpeillään omaa kehoa. Meidän uimahallissa ei ole mahdollisuutta saada yksityisiä pesutiloja tai pukuhuonetta.
Miksi uimahallin siivoojat ovat naisia? Katselevat kulliani kun olen suihkussa. Väittävät etteivät katso mutta ei sitä melkein puoliväliin reittä ulottuvaa mustaa lihakimpaletta voi olla huomaamatta. Haluaisin itsekin uimahallin siivoojaksi mutta naisten puolelle. M36v