Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi uimahalleissa ja kuntosaleilla ei voi olla suihkuverhoja?

Vierailija
20.02.2020 |

Tai edes suihkuseiniä? En voi olla ainoa, joka kokee ne avoimet suihkut todella epämukaviksi. Siksi en nykyään käy uimahalleissa ja salin jälkeen suihkuttelen kotona.

Kommentit (138)

Vierailija
41/138 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on kautta aikojen peseydytty samoissa tiloissa yhdessä.

Kautta aikojen se on myös ollut kiusallista osalle ihmisistä. Moni teeskentelee, ettei ole, koska "suomalaisten nyt vaan pitää olla alasti yhdessä", mutta teikäläiset nakuilijat eivät koskaan välitä muiden epämukavuudesta. 

Vierailija
42/138 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä siellä uimahallin suihkussa teet, mitä pitää hävetä ja kätkeä muilta?

Kaikki ei halua näyttää alastonta kehoaan tuntemattomille. Mun alastoman vartalon näkeminen kuuluu vain mun miehen silmille. Ja ihan turha sanoa, ettei kukaan siellä pesutiloissa katsele. Totta kai katselee, vaikka vahingossa ohimennessään ja onhan ihminen utelias!

Onpa onni siis sinulle, ettei Suomessa toistaiseksi ole uimahallipakkoa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/138 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen alasti ja peseydyn. Meillä ei kotonakaan ole kadulle näkymää suihkusta vaikka en mitään erityistä salaile.

- ei ap

Ei uimahallin pesutiloistakaan kadulle näe eikä päinvastoin. Paikalla on vain muita samaa sukupuolta olevia alastomia kylpijöitä. Tilanne on kaikin puolin luonnollinen ja tasa-arvoinen.

Tasa-arvoinen kyllä, mutta ei luonnollinen. Ei sairaalassakaan tehdä samassa tilassa vaikkapa suolen tähystystä tai katetrointia useammalle ihmiselle vaikka kaikilla olisi sama toimenpide.

Kyllä ihminen voi näköjään vieraantua täydellisesti elämästä. Suomessa on kautta aikojen peseydytty samoissa tiloissa yhdessä. Jos peseytyminen on mielestäsi muuttunut yhtä intiimiksi ja erityiseksi asiaksi kuin suolentähystys, ehkä kannattaa sulkeutua sinne omaan yksiöön ja pysyä poissa yleisistä uimahalleista - niissä käyminen kun ei ole millään tavalla pakollista.

On monissa maissa, Suomessa myös ollut ryhmäorgioitakin kautta aikojen, mutta silti en osallistu niihin tai luokittele normiksi.

En käykään uimahalleissa.

Vierailija
44/138 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen alasti ja peseydyn. Meillä ei kotonakaan ole kadulle näkymää suihkusta vaikka en mitään erityistä salaile.

- ei ap

Ei uimahallin pesutiloistakaan kadulle näe eikä päinvastoin. Paikalla on vain muita samaa sukupuolta olevia alastomia kylpijöitä. Tilanne on kaikin puolin luonnollinen ja tasa-arvoinen.

Tasa-arvoinen kyllä, mutta ei luonnollinen. Ei sairaalassakaan tehdä samassa tilassa vaikkapa suolen tähystystä tai katetrointia useammalle ihmiselle vaikka kaikilla olisi sama toimenpide.

Kyllä ihminen voi näköjään vieraantua täydellisesti elämästä. Suomessa on kautta aikojen peseydytty samoissa tiloissa yhdessä. Jos peseytyminen on mielestäsi muuttunut yhtä intiimiksi ja erityiseksi asiaksi kuin suolentähystys, ehkä kannattaa sulkeutua sinne omaan yksiöön ja pysyä poissa yleisistä uimahalleista - niissä käyminen kun ei ole millään tavalla pakollista.

Tai sitten uimahalleja voitaisiin päivittää nykyaikaan, kerta nykyaikana moni ei halua olla alasti muiden seassa...

Vierailija
45/138 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vinkki sinulle, jolla on nyt ongelma tuon alastomuuden kanssa: etsi halli, jossa on yksityinen suihkuhuone ja ns. perhepukuhuone. Sellaisia kyllä on. Meidänkin hallissa on erillinen suihkuhuone, jonka oven saa kiinni, ja sitä voivat käyttää esim. vammaiset avustajansa kanssa tai muut erityistarpeiset hallin käyttäjät.

Jos et millään pääse tällaiseen halliin, voit käydä suihkussa kotona ennen lähtöäsi ja pukea uimapuvun yllesi pukutilojen vessassa. Voit siis käydä suihkussa myös uimapuku päällä (huolellisuutta se vaatii) ja siirtyä altaalle. Tätä ei tietenkään suositella, mutta jos trauma on todellinen, kaikki sen varmasti ymmärtävät. Pois lähtiessä sama juttu: huuhtelet itsesi uimapuku päällä ja käyt sitten kotona kunnon pesulla. Saunaan et toki voi uimapuvussa mennä.

Vierailija
46/138 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kannattaa kokeilla myös siedätyshoitoa: kun menet rennoin mielin halliin, huomaat että siellä on ihan kaikennäköisiä ihmisiä ja kaikki ihmisvartalot ovat OK.

Tämä kommentti poistaa tehokkaasti sen yleisen väittämän, etteivät ihmiset katsele toisiaan uimahalleissa vaan ovat siellä vain itseään varten. Nyt kuitenkin sinun mielestäsi sinne pitäisi mennä katselemaan erilaisia vartaloita. 

Vaikket menisi lainkaan katselemaan, on vähän vaikea olla huomaamatta muita, ellet ihan laput silmillä kulje. Sen verran ainakin kannattaa vilkuilla ympärilleen, ettei törmäile. Mutta ehkä sun kuitenkin kannattaa siirtyä jonkin muun harrastuksen pariin, kun tämä asia niin tuntuu vaivaavan?

Minä olen siirtynyt muiden harrastusten pariin jo nelisenkymmentä vuotta sitten, ole huoleti :). En ole koskaan käynyt aikuisiällä uimahallissa enkä mene. 

Mutta sinäkin vain vähättelet muiden ihmisten tuntemuksia ja ohitit pointtini ihan suoraan. Enpä kehuskelisi luonteellani, jos olisin sinä. 

Miksi asia sitten vaivaa sinua niin, jos et edes käytä uimahallia?

Vierailija
47/138 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ei ap

Tai sitten uimahalleja voitaisiin päivittää nykyaikaan, kerta nykyaikana moni ei halua olla alasti muiden seassa...

Tai sitten ne, jotka eivät halua olla alasti toisten seurassa, voisivat jättää vain menemättä uimahalliin. Eikö se olisi kaikkein yksinkertaisinta?

Vierailija
48/138 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ällöttää ajatuskin likaisista, haisevista ja todennäköisesti myös rumista suihkuverhoista yleisillä paikoilla.

Jokin väliseinä voisi olla ihan toimiva, toki lisäisi työmäärää koska sekin pitäisi pitää puhtaana. Olisitko valmis maksamaan väliseinästä maksamalla enemmän kuntosalilla tai uimahallissa käymisestä?

Itse maksaisin mieluusti vähän enemmän jos olisi uimahalli missä voi peseytyä ilman yleisöä. Tällä hetkellä en käy uimahallissa, mutta kävisin jos olisi mahdollisuus olla olematta alasti muiden seurassa.

Selittäkään minulle mikä hel**tti siinä on niin vaikeaa ja kamalaa peseytyä muiden ihmisten, tässä tapauksessa, naisten kanssa samoissa tiloissa? Tiedättekö, ei mikään ihme että naiset teidän elämä on vaikeaa ja raskasta kun tällainen asia on niin ahdistava, ihan ongelmaksi asti. Ei sille kai sitten mitään voi jos yläpää on tuollainen eikä sitä vaihtaa voi.

T. Mies joka pesee munansa rennosti toisten läsnäollessa.

Vierailija
49/138 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ei ap

Tai sitten ne, jotka eivät halua olla alasti toisten seurassa, voisivat jättää vain menemättä uimahalliin. Eikö se olisi kaikkein yksinkertaisinta?

Pidä sinä huoli siitä, että jatkossa tässä maassa ei enää peräänkuuluteta uimataidon perään. Ei enää mitään "tuhansien järvien maassa kaikkien on osattava uida" -kampanjoita. Pois koulujen liikuntatunneilta uimataidon opettelu. Sopisi minulle enemmän kuin hyvin. 

Vierailija
50/138 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeasti voi Suomessa olla aikuisia ihmisiä jotka ei kestä ajatusta muiden kanssa jaetusta pukuhuoneeta/suihkutilasta. Miten te selvisitte peruskoulusta läpi? Menittekö naimisiin ennen kuin annoitte puolison nähdä itsenne alasti? Laitatteko lapsenne yksin suihkuun/saunaan?

Mikä teitä vaivaa?

Vierailija
51/138 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kannattaa kokeilla myös siedätyshoitoa: kun menet rennoin mielin halliin, huomaat että siellä on ihan kaikennäköisiä ihmisiä ja kaikki ihmisvartalot ovat OK.

Tämä kommentti poistaa tehokkaasti sen yleisen väittämän, etteivät ihmiset katsele toisiaan uimahalleissa vaan ovat siellä vain itseään varten. Nyt kuitenkin sinun mielestäsi sinne pitäisi mennä katselemaan erilaisia vartaloita. 

Vaikket menisi lainkaan katselemaan, on vähän vaikea olla huomaamatta muita, ellet ihan laput silmillä kulje. Sen verran ainakin kannattaa vilkuilla ympärilleen, ettei törmäile. Mutta ehkä sun kuitenkin kannattaa siirtyä jonkin muun harrastuksen pariin, kun tämä asia niin tuntuu vaivaavan?

Minä olen siirtynyt muiden harrastusten pariin jo nelisenkymmentä vuotta sitten, ole huoleti :). En ole koskaan käynyt aikuisiällä uimahallissa enkä mene. 

Mutta sinäkin vain vähättelet muiden ihmisten tuntemuksia ja ohitit pointtini ihan suoraan. Enpä kehuskelisi luonteellani, jos olisin sinä. 

Oletko kuullut sellaisesta asiasta kuin empatia? Kyllähän asia tavallaan koskee minua, koska voisin käyttää uimahalleja, jos tietyt asiat siellä olisivat toisin. Ei sillä toki ole mitään suurta väliä minulle, voin olla uimattakin.

Mutta katsos, osaan katsoa asioita muiden ihmisten näkökulmasta. Olen köyhienkin puolella, vaikken itse ole köyhä. Tällainen asenne lienee sinulle täysin sopimatonta. Sinä taas olet minäminä-tyyppejä, jotka haluavat, että asiat menevät täysin vain oman mielesi mukaan.

Rakas empaattinen ihminen:

En ole suunnitellut uimahalleja, joten ne eivät ole minun mieleni mukaisia, mutta ymmärrän myös, miksi ne on suunniteltu sellaisiksi. On hyvä, että kuntataloudesta päättävät ihmiset eivät ole aivan yhtä empaattisia kuin sinä, koska jos muutaman herkän ihmisen vuoksi pitäisi alkaa remontoida kunnan uimahalleja (joiden suurin ongelma ja huoltokustannuksistakin iso osa muuten johtuu siitä, etteivät ihmiset peseydy kunnolla ja heidän irtohiuksensa ja laastarinsa tukkivat altaiden suodattimet), voisi veroprosentti olla nykyistäkin naurettavampi.

Ymmärrän toki, että osa ihmisistä kokee vaikka mitkä sosiaaliset tilanteet vaikeiksi. Tämä ilmiö on kasvussa, kun netti tekee meistä niin outoja. Sosiaalisten tilanteiden ahdistusta voi hoitaa siedättämällä, lääkityksellä ja joskus toki kannattaa vain pysyä pois niistä ahdistavimmista tilanteista.

Vierailija
52/138 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuullut sellaisesta asiasta kuin empatia? Kyllähän asia tavallaan koskee minua, koska voisin käyttää uimahalleja, jos tietyt asiat siellä olisivat toisin. Ei sillä toki ole mitään suurta väliä minulle, voin olla uimattakin.

Mutta katsos, osaan katsoa asioita muiden ihmisten näkökulmasta. Olen köyhienkin puolella, vaikken itse ole köyhä. Tällainen asenne lienee sinulle täysin sopimatonta. Sinä taas olet minäminä-tyyppejä, jotka haluavat, että asiat menevät täysin vain oman mielesi mukaan.

Säästäisit empatiasi oikeisiin asioihin.

Miksi ihmeessä sinä olet tässä ketjussa? Onko tämä uimahalliasia sinulle sydämen asia ja maailman tärkeintä, etkä kestä vastakkaisia mielipiteitä keskustelupalstalla? Aloittajahan on sinun mielipidettäsi vastaan. Kuitenkin koit, että sinulla on oikeus on suuri tarve tulla lyttäämään hänen mielipiteensä. Minä taas en mielestäsi jostain syystä saisi tulla kertomaan, että olen hänen kanssaan samaa mieltä. 

Oletpas lystikäs. Mene vaikka poimimaan ulos kukkia. Jospa se saisi mielesi vähän pirteämmäksi. 

Vierailija
53/138 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä, miksi tässä ketjussa vauhkoaa ihminen, joka ei edes käytä uimahalleja, mutta haluaisi silti suunnitella niihin muutoksia joidenkin neuroottisten ihmisten ehdoilla. Mikä idea siinä on? Vai onko tämä jonkun mielestä vain joku ”hauska” perjantaiaamupäivän provo?

Vierailija
54/138 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole suunnitellut uimahalleja, joten ne eivät ole minun mieleni mukaisia, mutta ymmärrän myös, miksi ne on suunniteltu sellaisiksi.

Minä ymmärrän ja moni muukin ymmärtää, miksi uimahallit ovat sellaisia kuin ovat. Sen ei kuitenkaan tarvitsisi johtaa ihmisten mollaamiseen ja vähättelyyn, kuten tässä ketjussa tapahtuu. 

"Kuinka te edes pystytte elämään?" -kommentit eivät ole mitään muuta kuin pilkkaa, eikä niillä saada ketään muuttamaan mieltään. 

Vierailija
55/138 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitähän sinä et voi tietää, katsovatko vai eivät ja miten paljon jos katsovat. Siellä uimahallissa katsojalla on ihan oikeus katsoa, ei hänen tarvitse laput silmillään kulkea. Jos se ei ole sinulle OK niin sitten sinun pitää pysyä poissa uimahallista. Uimahalli on niille ketkä siellä kykenevät käymään, simple as that.

Vierailija
56/138 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä, miksi tässä ketjussa vauhkoaa ihminen, joka ei edes käytä uimahalleja, mutta haluaisi silti suunnitella niihin muutoksia joidenkin neuroottisten ihmisten ehdoilla. Mikä idea siinä on? Vai onko tämä jonkun mielestä vain joku ”hauska” perjantaiaamupäivän provo?

Etkö ymmärrä lukemaasi? Onhan tuossa useampikin todennut, että voisivat käyttää uimahallia, jos siellä olisi enemmän yksityisyyttä käydä suihkussa. Miten sinusta maailmaa yleensä muutetaan? Voin kertoa, ettei ainakaan niin, että ne vain saavat päättää, joiden mielestä asiat ovat jo nyt aivan täydellisesti.

Miksi sinun pitää lukea tätä ketjua? Näithän jo otsikosta, mistä oli kyse. Olet eri mieltä asiasta, joten olisit aivan hyvin voinut olla avaamatta ketjua ja tulla kertomaan, että alastomuutta häpeilevät ihmiset ovat tyhmiä (tämähän sinun asenteesi on, eikö vain?).  

Vierailija
57/138 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiden pitäisi olla jotain mekaanisia suihkukaappeja, jotka maksavat jotain. Kyllä se kuitenkin tuolla on fiksuinta pitää kaikki paikat sellaisina, että bakteerit ja homeet eivät pääse pesimään mihinkään rakoihin, ja kaikki on helppoa pitää puhtaana.

Vierailija
58/138 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitähän sinä et voi tietää, katsovatko vai eivät ja miten paljon jos katsovat. Siellä uimahallissa katsojalla on ihan oikeus katsoa, ei hänen tarvitse laput silmillään kulkea. Jos se ei ole sinulle OK niin sitten sinun pitää pysyä poissa uimahallista. Uimahalli on niille ketkä siellä kykenevät käymään, simple as that.

Se, jolle vastasin suorastaan kehotti katsomaan, joten silloin on ihan syytä odottaa, että ihmiset katsovat, ja kuten tiedät, moni pysyy poissa uimahallista tämän takia. Kellään, ei edes sinulla, ole oikeutta vaatia, etteikö tätä tilannetta saisi muuttaa, tai haluta muuttaa. Jatkossa meillä saattaa hyvinkin olla uimahalleja, joissa toisia ei pääse katselemaan alasti. 

Vierailija
59/138 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole suunnitellut uimahalleja, joten ne eivät ole minun mieleni mukaisia, mutta ymmärrän myös, miksi ne on suunniteltu sellaisiksi.

Minä ymmärrän ja moni muukin ymmärtää, miksi uimahallit ovat sellaisia kuin ovat. Sen ei kuitenkaan tarvitsisi johtaa ihmisten mollaamiseen ja vähättelyyn, kuten tässä ketjussa tapahtuu. 

"Kuinka te edes pystytte elämään?" -kommentit eivät ole mitään muuta kuin pilkkaa, eikä niillä saada ketään muuttamaan mieltään. 

Kyllä se kuitenkin on niin, että jos ne nyt vaan menisi sinne halliin, niin huomaisivat, että ketään ei pahemmin kiinnosta tuijotella siellä suihkussa. Siitä oman kehon häpeämisestä on vain haittaa ja usein siihen ei ole mitään syytä. Uimahalleissa on muutenkin paljon vanhoja ihmisia, ja ylipainoisia. Toki siellä on niitä supertimmejä treenari uimareitakin, mutta kyllä sinne sopii kaikki sekaan ihan hyvin.

Vierailija
60/138 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ei ap

Minä en ainakaan halua maksaa penniäkään enempää uimisestani sen takia, että jotain toista ahdistaa pimpin pesu jos ei ole yksityiskoppia ja omaa saunaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme