Miksi uimahalleissa ja kuntosaleilla ei voi olla suihkuverhoja?
Tai edes suihkuseiniä? En voi olla ainoa, joka kokee ne avoimet suihkut todella epämukaviksi. Siksi en nykyään käy uimahalleissa ja salin jälkeen suihkuttelen kotona.
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä siellä uimahallin suihkussa teet, mitä pitää hävetä ja kätkeä muilta?
Olen alasti ja peseydyn. Meillä ei kotonakaan ole kadulle näkymää suihkusta vaikka en mitään erityistä salaile.
- ei ap
Ei uimahallin pesutiloistakaan kadulle näe eikä päinvastoin. Paikalla on vain muita samaa sukupuolta olevia alastomia kylpijöitä. Tilanne on kaikin puolin luonnollinen ja tasa-arvoinen.
Tasa-arvoinen kyllä, mutta ei luonnollinen. Ei sairaalassakaan tehdä samassa tilassa vaikkapa suolen tähystystä tai katetrointia useammalle ihmiselle vaikka kaikilla olisi sama toimenpide.
Kyllä ihminen voi näköjään vieraantua täydellisesti elämästä. Suomessa on kautta aikojen peseydytty samoissa tiloissa yhdessä. Jos peseytyminen on mielestäsi muuttunut yhtä intiimiksi ja erityiseksi asiaksi kuin suolentähystys, ehkä kannattaa sulkeutua sinne omaan yksiöön ja pysyä poissa yleisistä uimahalleista - niissä käyminen kun ei ole millään tavalla pakollista.
Tai sitten uimahalleja voitaisiin päivittää nykyaikaan, kerta nykyaikana moni ei halua olla alasti muiden seassa...
Tai sitten ne, jotka eivät halua olla alasti toisten seurassa, voisivat jättää vain menemättä uimahalliin. Eikö se olisi kaikkein yksinkertaisinta?
Pidä sinä huoli siitä, että jatkossa tässä maassa ei enää peräänkuuluteta uimataidon perään. Ei enää mitään "tuhansien järvien maassa kaikkien on osattava uida" -kampanjoita. Pois koulujen liikuntatunneilta uimataidon opettelu. Sopisi minulle enemmän kuin hyvin.
Ahdistujien oma valinta se taito sujuvasta hukkumisesta. Uimataito kuuluu normaaleihin taitoihin ja sitä on syytä opettaa peruskoulussa. Jos mimmit valitsevat olla menemättä uimaopetukseen, sen kun hukkuvat. Ei tämä maa tyhmiä ahdistujia kaipaa.
Jos pyörällä ajo ahdistaa, ei tietysti opi ajamaan pyörällä. Se ei ole pakollista. Mutta sitten kannattaa pysytellä poissa satulasta. Ei se sen kummempaa ole.
Jos vanhemmilla on vaikeuksia mennä uimahalliin, lapsensa voi koettaa opettaa uimaan rannalla kesäaikaan. Se uimataito on kuitenkin vanhempien vastuulla. Ihan pienet lapset harvoin häpeilevät itseään niin, ettei uimakouluun meno onnistuisi, joten opetuksen voi aina ulkoistaa myös ammattilaisille.
Jos kotoa tullessa pukee puhtaat uimahousut ja käy suihkussa. Sitten menee saunaan uimahousuissa ja käy uimassa. Uinnin jälkeen käy suihkussa mutta ei enäö saunassa. Miksi pitäö olla alasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kannattaa kokeilla myös siedätyshoitoa: kun menet rennoin mielin halliin, huomaat että siellä on ihan kaikennäköisiä ihmisiä ja kaikki ihmisvartalot ovat OK.
Tämä kommentti poistaa tehokkaasti sen yleisen väittämän, etteivät ihmiset katsele toisiaan uimahalleissa vaan ovat siellä vain itseään varten. Nyt kuitenkin sinun mielestäsi sinne pitäisi mennä katselemaan erilaisia vartaloita.
Vaikket menisi lainkaan katselemaan, on vähän vaikea olla huomaamatta muita, ellet ihan laput silmillä kulje. Sen verran ainakin kannattaa vilkuilla ympärilleen, ettei törmäile. Mutta ehkä sun kuitenkin kannattaa siirtyä jonkin muun harrastuksen pariin, kun tämä asia niin tuntuu vaivaavan?
Minä olen siirtynyt muiden harrastusten pariin jo nelisenkymmentä vuotta sitten, ole huoleti :). En ole koskaan käynyt aikuisiällä uimahallissa enkä mene.
Mutta sinäkin vain vähättelet muiden ihmisten tuntemuksia ja ohitit pointtini ihan suoraan. Enpä kehuskelisi luonteellani, jos olisin sinä.
Miksi asia sitten vaivaa sinua niin, jos et edes käytä uimahallia?
Oletko kuullut sellaisesta asiasta kuin empatia? Kyllähän asia tavallaan koskee minua, koska voisin käyttää uimahalleja, jos tietyt asiat siellä olisivat toisin. Ei sillä toki ole mitään suurta väliä minulle, voin olla uimattakin.
Mutta katsos, osaan katsoa asioita muiden ihmisten näkökulmasta. Olen köyhienkin puolella, vaikken itse ole köyhä. Tällainen asenne lienee sinulle täysin sopimatonta. Sinä taas olet minäminä-tyyppejä, jotka haluavat, että asiat menevät täysin vain oman mielesi mukaan.
Rakas empaattinen ihminen:
Ymmärrän toki, että osa ihmisistä kokee vaikka mitkä sosiaaliset tilanteet vaikeiksi. Tämä ilmiö on kasvussa, kun netti tekee meistä niin outoja. Sosiaalisten tilanteiden ahdistusta voi hoitaa siedättämällä, lääkityksellä ja joskus toki kannattaa vain pysyä pois niistä ahdistavimmista tilanteista.
Aivan. Tilanne olisi aika paljon erilainen jos te naiset lähtisitte tapaamaan ihmisiä livenä ja löisitte sen luurin ja instanne kiveen paskaksi. Tottakai ahdistutte ties mistä kun imette itseenne paineita kokoajan netin kautta.
Vähän ohis mutta tykkään käydä katselemassa naisia uimahallissa ja kotona sitten masturboin näitä naisia ajatellen, kaikkihan niin tekee.
Vierailija kirjoitti:
Luotetaan siihen, että ihmiset häpeilevät sen verran, etteivät ole suihkussa liian pitkään?
Ymmärtääkseni uimahalleissa pidetään isompana ongelmana sitä, että ihmiset eivät peseydy tarpeeksi huolellisesti ennen altaaseen menoa. Jotkut pahimmillaan vaan kastautuvat nopeasti. Väitän, että yksityisyys parantaisi allashygieniaa. Harva haluaa suorittaa esim. alapesua kovin huolellisesti muiden katseiden alla.
Vierailija kirjoitti:
Jos kotoa tullessa pukee puhtaat uimahousut ja käy suihkussa. Sitten menee saunaan uimahousuissa ja käy uimassa. Uinnin jälkeen käy suihkussa mutta ei enäö saunassa. Miksi pitäö olla alasti?
Saunaan ei saa mennä uima-asussa. Ja huolellinen peseytyminen, erityisesti kainalot, alapesu, jalat ja hiukset, on ehdottoman tärkeää. Kotona voi käydä suihkussa etukäteen tai alapesun voi hoitaa uimahallin vessassa bideellä jos kovin ujostuttaa.
Itse aktiivisena uimarina toivoisin ennen kaikkea, että ihmiset ymmärtäisivät käyttää uimalakkia tai ainakin pestä hiukset ennen altaaseen menoa ja laittaa ne todella tiukasti kiinni. Katsokaapa joskus huviksenne, miltä ne veden alla olevat suodattimet näyttävät! Ne ovat täynnä karvoja ja usein lähes tukossa ihmisten hiuksista. Sukeltaessa suuhun voi mennä vieraan ihmisen hiuksia ja ne takertuvat myös ihoon ja sormien väliin. Yäk!
Onneksi tulee tämä sensitiivisyys niin jokaisella on pian oma lukittava pukukoppi ja suihkukoppi. Voi nuohota röörinsä kenenkään katselematta.
Mä en myöskään koe omimmaksi itsekseni jyñssätä haarukkaa Tatjana-lauman edessä.
En käy saunassa tuntemattomien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saunaan ei saa mennä uima-asussa. Ja huolellinen peseytyminen, erityisesti kainalot, alapesu, jalat ja hiukset, on ehdottoman tärkeää. Kotona voi käydä suihkussa etukäteen tai alapesun voi hoitaa uimahallin vessassa bideellä jos kovin ujostuttaa.
Itse aktiivisena uimarina toivoisin ennen kaikkea, että ihmiset ymmärtäisivät käyttää uimalakkia tai ainakin pestä hiukset ennen altaaseen menoa ja laittaa ne todella tiukasti kiinni. Katsokaapa joskus huviksenne, miltä ne veden alla olevat suodattimet näyttävät! Ne ovat täynnä karvoja ja usein lähes tukossa ihmisten hiuksista. Sukeltaessa suuhun voi mennä vieraan ihmisen hiuksia ja ne takertuvat myös ihoon ja sormien väliin. Yäk!
No ne on vaan hiuksia. Kuollutta keratiinia. Ei kai niitä kukaan nyt ehdoin tahdoin halua suuhunsa, mutta vähiten ällöttävä asia ne ovat siinä, kun kymmeniä toisilleen tuntemattomia perseitä lilluu samassa vedessä. Kaikki se nestemäinen, mikä ruumiista liukenee veteen, on ällöttävämpää. Toki on muistettava, että toisten nivushiki ja peppumehu harvemmin sairastuttavat muita. Oikea ongelma lienevät sairauksia ja flunssia levittävät bakteerit ja virukset sekä sieni-infektiot. Niiden leviämistä ei oikein suihkuttelukaan estä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ne on vaan hiuksia. Kuollutta keratiinia. Ei kai niitä kukaan nyt ehdoin tahdoin halua suuhunsa, mutta vähiten ällöttävä asia ne ovat siinä, kun kymmeniä toisilleen tuntemattomia perseitä lilluu samassa vedessä. Kaikki se nestemäinen, mikä ruumiista liukenee veteen, on ällöttävämpää. Toki on muistettava, että toisten nivushiki ja peppumehu harvemmin sairastuttavat muita. Oikea ongelma lienevät sairauksia ja flunssia levittävät bakteerit ja virukset sekä sieni-infektiot. Niiden leviämistä ei oikein suihkuttelukaan estä.
No joo, bakteereja ja viruksia on kuitenkin aivan kaikkialla - bussissa, kaupassa, virastossa, työpaikalla... Sieniä taas voi torjua käyttämällä sandaaleja ja kuivaamalla pesty iho huolella. Itse käytän uimasandaalien lisäksi käsidesiä hyvin kuivattuihin jalkoihin uinnin jälkeen, enkä ole onneksi saanut jalkasientä vaikka uin monta kertaa viikossa.
Mutta ne hiukset! Jos ne on sun mielestä mitätön ongelma, et ole selvästi katsonut koskaan suodattimia altaan päässä! Viimeksi kun kävin myöhään illalla uimassa, katsoin ensin että joku on tipauttanut karvahatun uima-altaaseen. Sitten tajusin, että hiuksiahan ne.
Ei muuten ole mikään pikkujuttu myöskään kustannusten näkökulmasta. Huoltoa tarvitaan paljon, kun allas on täynnä karvaa ja laastareita.
Olen samaa mieltä. Joko suihkuseinät tai seinäkkeet, jotka toisivat edes vähän intimiteettisuojaa. Minulla on pari pitkää arpea toisessa kyljessä lähellä rintaa ja olen totaalisen kyllästynyt kyylä-ämmiin, jotka oikein pysähtyvät tuijottamaan niitä, jonka jälkeen katse siirtyy rintoihin (olettavat, että arvet on silikoneista. minulla muutenkin eppäillään olevan implantit, koska kuulemma kenelläkään ei voi olla noin roikkumattomia rintoja kuin minulla). Sen jälkeen tiirataan jalkoväliä että onko vielä posliinikin.Ja jotkut typerykset sitten tosiaan vielä kommentoivat. Ihmiset eivät vain osaa käyttäytyä yleisissä suihkutiloissa.
Minut on lapsena opetettu siihen, että jos olet alastomien ihmisten kanssa samassa tilassa, katso heitä silmiin.ilmeisesti kaikki eivät ole saaneet huomaavaisuuskasvatusta. Tällaisista syistä johtuen en vain enää käy yleisissä uimahalleissa tai sellaisilla kuntosaleilla, joissa ei ole otettu yksityisyydensuojaa huomioon.
sama juttu sitten siisitimityöntekijöitä kohtaan. naisena en haluaisi, että yleisissä suihkutiloissa huseeraa miehiä siistimässä tiloja ja voisin olettaa että moni mies toivoo niinikään ettei miesten puolella huseeraa naissiistijät.
Saisi rauhassa homostella. Joku sellainen darkroom voisi olla myös hyvä lisä.
Suihkuseinät pitäisi pestä parikertaa päivässä. Tuskinpa pestään. Jos ajattelette, kuinka ihminen pesee itseään ja likavesi jää seiniin muhimaan, niin mielummin otatte seinättömän.
Olen Virossa törmännyt niihin seiniin ja ne on aina ollut likaisia.
Joissain uimahalleissa on, harvoissa tosi. Esim Leppävaaran maauimalan sisäsuihkussa on kaikenlaista seinää joka välissä, se on ihan älytön sokkelo. Altaalle mennään sen labyrinrin yhden seinän takaa, ihan samanlainen kuin kaikki muutkin seinät eikä mitään opasteita kuten nuolta tai oikein kylttiä jossa lukisi "altaalle."
Vierailija kirjoitti:
Olen tavallaan samaa mieltä. Yomahousuista on pesty kloorit ja muut puhdistusaineet pois, niin ne ei saunassa höyrysty myrkyiksi. Mutta jos yksi on uimahousuissa, niin sitten on moni muukin ja useat suoraan altaasta.
Toisaalta se alapesu pitäisi tehdä juuri ennen uimaan menoa.
Ja naisilla hiukset kiinni.
Enpä ole uimahallissa käynyt sitten kouluaikojen pakollisten liikuntatuntien. Vaihdoin yleensä uikkarin hallin vessassa ja kävin nopeasti se päällä suihkussa ennen altaaseen menoa, kuitenkin opetuksen jälkeen opettaja pakotti kaikki pesulle saunan kautta ja sinnehän ei uimapuvussa ollut mitään asiaa. Enpä muista kokeneeni mitään yhtä nöyryyttävää kuin istua alasti kiusaajien kanssa saunassa.
Onneksi nykyään salilta pääsee suoraan kotiin suihkuun, ei tarvitse norkoilla pukuhuoneessa saati suihkussakaan muiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus kertoo aloittajasta enemmän kuin arvaatkaan
Aivan, terapian tarpeessa.
Kannattaa olla sinut oman itsensä kanssa.
Siksi koska niitä ei tarvita eivätkä ne kuulu suomalaiseen perinteiseen peseytymiskulttuuriin. Pysy pois jos ei kelpaa.
En käy uimahallissa ihan siitä syystä, että rintasyöpäleikkauksen jäljiltä on rintakehällä sellainen näkymä, että sitä tuijotetaan. Isot arvet, tautuoidut nännit ja silikonipallukat, jotka liikkuvat ylös alas lihasten jännittyessä. Ette arvaa, miten tökeröitä ihmiset osaavat olla. Toisaalta tietty haluaisin peseytyä kunnolla enkä olla uikkarit päällä jokin syöpäseuran merkki uikkareissa. Kuntosalilla riisuudun ja pukeudun niin, että seison selin muihin kaapin oven peittäessä näkymää osaltaan. Suihkussa käyn sitten kotona.
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska niitä ei tarvita eivätkä ne kuulu suomalaiseen perinteiseen peseytymiskulttuuriin. Pysy pois jos ei kelpaa.
Eiköhän noiden seinien puuttumisesta joku ulkosuomalainen kansanryhmä pahoita mielensä ja silloinhan ne tehdään. Heidän maksamillaan verorahoilla toki.
Ahdistujien oma valinta se taito sujuvasta hukkumisesta. Uimataito kuuluu normaaleihin taitoihin ja sitä on syytä opettaa peruskoulussa. Jos mimmit valitsevat olla menemättä uimaopetukseen, sen kun hukkuvat. Ei tämä maa tyhmiä ahdistujia kaipaa.