Miten pääsen huomenna töihin kun ei ole varaa bussilippuun
Sosiaalitoimesta anottu ja kaverin lainaama 20 e vippi piti saada muttei kaveria ole näkynyt. Puhelimessa ei yhtään rahaa, yli tunnin matka julkisilla, ei rahaa, ei mitään. Mistä keksin 20 e että pääsen töihin. Olin juuri saikullakin enkä haluaisi olla poissa...Mitä ihmettä teen?
Kommentit (76)
Teen ihan yhtä raskasta työtä fyysisesti. Pyöräilen työmatkat. Minusta on ihanaa hikisenä töiden jalkeen pyöräillä ulkoilmassa, sateisessakin. saa happea ja rentoutuu. Ai niin, en lähde viime tipassa eli ei tartte polkea peräsuolipitkällä.
Vierailija kirjoitti:
Niin mikä oli ongelma? 14km ei ole matka eikä mikään pyörällä, jos rahat ovat ihan oikeasti loppu.
Se vie tuhottomasti energiaa. Ja jos ei ole varaa ostaa bussilippua niin tuskin on varaa ostaa ruokaakaan jotta saa hukatun energian takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Eli umpikuja. Taidan ajaa sen pyörän jostain sillalta alas.
Älä viitsi. Usko itseesi. Olet vahva ja jaksava. Kyseessä on yksi päivä, joka vaatii paljon, eikö. Ensi viikolla jo saat palkan.
Kun mikään neuvo ei kelpaa, on mahdotonta olla avuksi.
Vierailija kirjoitti:
Kumma kun kukaan ei auta kun itse tarvitsee. Itse kun auttaa muita niin kyllä kiitellään. Ap
Auta ihan vain itse itseäsi (ensisijaisesti), älä näe vaivaa muiden asioista, äläkä odota mitään vastapalveluksia pyytäessäsi tai pyytämättäkään.
Ehkä onkin totta mitä ärrän myyjä kertoi kun halusin ostaa vuosilipun ja hinnaksi tuli 600e: "Eihän kenelläkään ole tommosia rahoja!"
ihme kyllä rahat oli tilillä. Vaikkei kuulemma pitäisi olla mahdollista.
Toisaalta paikallisissa kaupoissa ei juurikaan myydä lihoja, pelkkää punaista olutta. Nimenomaan paikallisten ostokyvyn mukaan. Pitää mennä itkseen jos haluaa lihaa, sitä ei oikein saa mellunmäestä tai kontulasta.
Ja kanaa en laske lihaksi.
Osta seuraavasta palkasta kuukausikortti tai sarjaliput. Niin kaikki normaaliälyiset säännöllisesti julkisilla töissä käyvät tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mikä oli ongelma? 14km ei ole matka eikä mikään pyörällä, jos rahat ovat ihan oikeasti loppu.
On se, olen joskus tehnyt tuollaisia matkoja. Teen hyvin raskasta fyysistä työtä ja enää en ole niin nuorikaan. Ap
Jos et ole enää kovin nuori, miten et vieläkään ole oppinut elämään niin, että rahat riittävät työmatkakuluihin?
Miten sinusta sitten on tullut täydellinen? Jaapa nyt viisautesi kun on näemmä varaa mollata jossain vauvapalstalla. Ap
Mieluusti jaan! Katsos joka kuukausi tilille tulee palkka, joka on noin saman suuruinen. Maksan pakolliset laskut, lasken budjetin siitä paljonko tarvitsen tärkeisiin maksuihin myöhemmin (esim. bussilippuun jotta pääsen töihin) enkä käytä näitä rahoja muuhun - esim lainaamalla kaverille 20e. Loppurahat käytän ruokaan ja muuhun elämiseen.
Mun pysäkiltä nousi jossain vaiheessa usein bussiin nainen, joka pysäkillä kyseli, että ei kellään olis lainata muutamaa euroa, kun liksa ei ole tullut tilille ja hänellä ei ole varaa bussilippuun ja töihin pitäis päästä. Mä lainasin pari kertaa, mutta kun tästä kerjäämisestä tuli tapa, lakkasin lainaamasta - tokikaan lainoja ei koskaan maksettu takaisin. Pari kertaa joku maksoi omalla matkakortillaan tai mobiililipullaan tälle matkan, kolikoitakin sai ihmisiltä. Ja aina tuo sama selitys, että liksa ei ole tullut tilille. Joskus pääsi tuolla selityksellä bussiin ilmaiseksi. Ja tätä oli melkein joka viikko.
Kerran hermostuin, että miten voi olla jatkuvasti ongelmia palkanmaksussa, pitäisikö asia ottaa puheeksi työnantajan kanssa tai ostaa matkakortille arvoa tai kautta sen verran pidemmäksi aikaa sitten kun se liksa tulee, että riittää pari päivää yli seuraavan oletetun liksapäivänkin, jos liksa on aika myöhässä. Nainen alkoi huutaa sylki roiskuen, että ei hänen pienestä palkastaan pysty sellaisia maksamaan, ei ole hänen vikansa... Mä totesin, että ei ole mun ongelma - mun pieni palkkani riittää juuri ja juuri omiin kuluihini, kuten omaan matkakorttiini, enkä ole millään lailla velvollinen maksamaan toistenkin matkalippuja. Etenkin kuin noita "lainoja" ei koskaan maksanut takaisin. Nainen urputti jotain itsekseen koko bussimatkan takapenkillä.
Ainiin, kerran tämä sama nainen alkoi bussissa huutaa jollekin, että ei saa lukea bussissa ilmaisjakelulehteä, kun hänelle tulee siitä painomusteen hajusta migreeni.
Tätä naista ei olekaan nyt näkynyt pariin kuukauteen. Ehkä sille lakattiin maksamasta liksaa kokonaan.
släpp kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi että, kun joku nyt antaisi rahaa ap:n tilille. Eikö kukaan olisi niin ystävällinen?
Täällä ei rahaa kerjätä! Fakta on niin!
Tämä ei liity aiheeseen, mutta muistan, miten joku kertoi palstalla hirveästä makeanhimosta ja toinen palstalainen laittoi rahaa tälle makeaa kaipaavalle:D
Vierailija kirjoitti:
släpp kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi että, kun joku nyt antaisi rahaa ap:n tilille. Eikö kukaan olisi niin ystävällinen?
Tämä ei liity aiheeseen, mutta muistan, miten joku kertoi palstalla hirveästä makeanhimosta ja toinen palstalainen laittoi rahaa tälle makeaa kaipaavalle:D
No silloin onkin ollut kyseessä todellinen hätätilanne. XD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen matka. Pyörä? Kävellen?
Tuossa yllä luki "yli tunnin matka julkisilla".
Mullakin on tunnin matka julkisilla vaikka matka 10 km (ja omalla autolla 15 min ovelta ovelle)...
Vierailija kirjoitti:
släpp kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulin tästä niin onnelliseksi, parasta mitä olen kuullut koko viikkona :D
Me sittenkin välitetään toisistamme.
Jos töihin on PAKKO mennä, niin sitten menee pyöräillen ja kärsii nälästä. Juo paljon vettä, se helpottaa vähän. Töissä voi yrittää pummata pari euroa työkaverilta niin paluumatkalla kaupasta saa kauraryynejä tai makaroneja sillä.
Ymmärrän kyllä että sairastuminen voi viedä pienen budjetin nollaan ilman että olisi ollut mitenkään holtiton rahankäytöltään. Sairastaminen syö rahaa Suomessakin. Mutta sitä en ymmärrä että siinä tilanteessa menee vielä lainaamaan rahaa toiselle ihmiselle. Itsekkyyttä peliin, hei.
Se meni kyllä niin päin, että minä lainasin muille rahoja ja jouduin tähän pisteeseen. No ei saa kukaan enää mitään. Ap