Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko skitsofrenia oikeasti jokin trauma jonka käsittely mennyt pieleen?

Vierailija
20.02.2020 |

Minulla ei itsellä ole mitään diagnoosia mutta olen vierestä seurannut ja tullut ajatelleeksi. Esim. kontrolloiva kiintymyssuhde ja muutenkin erikoista ajattelua perheessä, emotionaalisen hylkäämisen tunne. Myös minä olen joutunut altistumaan elämässäni noille, mutta se ei ole ehkä ollut niin hienovaraista vaan suorempaa ja olen osannut pistää jonkun puolustuksen päälle tai suuttua. Tuntuu että tämä oireileva ihminen on luottaessaan antanut satuttaa jotenkin sitä minuutta, jota minä puolestani olen jostain syystä kyennyt suojaamaan. Ja toisaalta kun hänen kanssaan puhuu, siis kuin normaalille ymmärtävälle ihmiselle, ei hän vaikuta niiiin erikoiselta. Mutta kun hän saa myös alentavaa kohtelua ja uskoo sen.. voiko se olla vaikuttamatta. En tykkää edes siitä, että lääkkeitä syötetään niin paljon. Kemiallisilla aineilla yritetään parantaa henkisiä asioita, joopa joo.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Skitsofreniasta ei tiedetä tarpeeksi ja sen takia kaikenlaisia huuhaateorioita esiintyy siellä täällä. Kannattaa ottaa selvää, asiallista tietoa löytyy esimerkiksi terveyskirjastosta ja skitsofreniainfosta. Skitsofrenia on vakava aivosairaus ja sitä ei vanhemmat ole lapselleen aiheuttaneet. Jos näin olisi, maailmassa olisi varmasti enemmän skitsofreniaa sairastavia.

Siinä tapauksessa ihan pieniä vauvoja pitäisi syntyä skitsofrenian kanssa?

Tavallaan syntyykin kun alttius on geeneissä vaikka tauti puhkeaakin vasta myöhemmin.

Vierailija
22/56 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Skitsofreniasta ei tiedetä tarpeeksi ja sen takia kaikenlaisia huuhaateorioita esiintyy siellä täällä. Kannattaa ottaa selvää, asiallista tietoa löytyy esimerkiksi terveyskirjastosta ja skitsofreniainfosta. Skitsofrenia on vakava aivosairaus ja sitä ei vanhemmat ole lapselleen aiheuttaneet. Jos näin olisi, maailmassa olisi varmasti enemmän skitsofreniaa sairastavia.

Siinä tapauksessa ihan pieniä vauvoja pitäisi syntyä skitsofrenian kanssa?

Toki heitä syntyy se altistava geenimuunnos keskushermostossaan, kuten sinulla on lukuisia eri sairauksille altistavia perintötekijöitä, mutta sairaus puhkeaa vasta altistavan tekijän läsnäollessa. Ei tiedetä, mikä se on, mutta on epäilty esim. jotain virusinfektiota, kuten narkolepsiassa. Ei sekään puhkea itsekseen sikainfluenssarokotteesta, vaan tarvitsee olla perinyt se altistava perimämuunnos.

Meistä jokainen kantaa näitä aikapommeja, mutta yllättävän harvoin ne sitten laukeavat. Syöpä on yksi esimerkki myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun siskolla joo. Ja hänen äitisuhteensa oli todella tiivis ja kontrolloiva. Siinä

Vaiheessa kun piti itsenäistyä sairastui. Olen itse onnekas siinä mielessä että äitini ei pitänyt minusta ja jätti minut oman onneni nojaan kasvamaan. Ei helppoa sekään mutta Sisareni osa surullinen. Lääkkeillä muutettu hänet ihan muodottomaksi möykyksi ja aivotoiminnot hidastuneet.

Keittiöpsykaa. Skitsofrenia puhkeaa tyypillisesti varhaisessa aikuisuudessa. Se ei liity itsenäistymiseen mitenkään, paitsi siten ajoittuu samaan aikaan.

Skitsofrenia kuitenkin saattaa oireilla jo ennen varsinaista puhkeamista. Siskosi oireet ovat voineet olla tiiviin äitisuhteen taustalla. Ennen taudin puhkeamista potilailla on usein jo ahdistusta, pelkoja tms. enemmän kuin muilla. Hän on oireiden takia ehkä etsinyt äidistä enemmän turvaa.

On totta, että neuroleptit ovat rajuja lääkkeitä. Skitsofrenia kuitenkin ihan jo sinällään aiheuttaa kognitiivisten kykyjen heikkenemistä ja ihan aivokuvissa näkyvää aivokatoa.

On aika surullista, miten vähän ymmärrät lähiomaisesi sairautta ja ilmeisesti vieläpä syytät äitiäsi siitä!

Olet ilmeisesti skitsofreniaan sairastuneen äiti? Voisitko itse jättää nyt toisen kokemuksesta syyllistämisen?

En, vaan miniä. Lisäksi olen lukenut aiheesta ja keskustellut siitä tietävien kanssa. Kukaan asiantuntija ei enää kymmeniin vuosiin ole ajatellut, että skitsofrenia johtuu vanhemmista!

Vanhempien syyllistäminen lasten mielisairauksista ja neurologisesta poikkeavuudesta ei ole mikään pikku juttu, vaan todella satuttavaa ja epäreilua henkistä väkivaltaa.

Jos vanhempien heikot esitykset kasvattajina aiheuttaisivat psykooseja, täällähän varmaan puolet porukasta vähintään näkisi pikku ukkoja.

Vierailija
24/56 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun siskolla joo. Ja hänen äitisuhteensa oli todella tiivis ja kontrolloiva. Siinä

Vaiheessa kun piti itsenäistyä sairastui. Olen itse onnekas siinä mielessä että äitini ei pitänyt minusta ja jätti minut oman onneni nojaan kasvamaan. Ei helppoa sekään mutta Sisareni osa surullinen. Lääkkeillä muutettu hänet ihan muodottomaksi möykyksi ja aivotoiminnot hidastuneet.

Ajatella, jos voit AIHEUTTAA tuon lapselle, TÄYSIN LAILLISESTI.

Mun käsitys on myös, että skitsofrenia johtuu ylikontrolloivasta, narsistisesta äidistä. Hän ei kunnioita vauvan haluja, vaan on tunkeileva, esim. pakottaa katsekontaktiin. Häiriintynyt kohtelu pilaa vauvan aivot, ja sitten lääkkeillä se yritetään peittää. Skitsofrenia on käsittääkseni trauma, josta lapsen äiti ei anna mahdollisuutta eheytyä - hän haluaa pitää lapsen mielessä tiukassa otteessaan, määrätä mitä saa sanoa ja jopa ajatella. 

Sun käsitys on ihan puutaheinää. Skitsofrenia on erittäin voimakkaasti perinnöllistä, eli geeneissä. 

Vierailija
25/56 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni osa skitsofreniasta liittyy perinnöllisiin tekijöihin. Kiintymyssuhdetyylillä ja sen sellaisilla tuskin on kovin suurta merkitystä. Kyse on enemmän neurobiologisesta ongelmasta, eli skitsofrenia on pitkälti dopaminergisen järjestelmän häiriö ja siksi hoitona toimii kohtalaisesti antagonistit. Skitsofrenia ja esimerkiksi masennus eroaa siinä, että masennus on jaksoittaista, skitsofrenia on kehittyvä ja hiljalleen paheneva. Syntymekanismeista esimerkiksi toksoplasmoosin osuus on mielenkiintoinen https://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Kissa-saattaa-aiheuttaa-omistajalle…

Vierailija
26/56 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni osa skitsofreniasta liittyy perinnöllisiin tekijöihin. Kiintymyssuhdetyylillä ja sen sellaisilla tuskin on kovin suurta merkitystä. Kyse on enemmän neurobiologisesta ongelmasta, eli skitsofrenia on pitkälti dopaminergisen järjestelmän häiriö ja siksi hoitona toimii kohtalaisesti antagonistit. Skitsofrenia ja esimerkiksi masennus eroaa siinä, että masennus on jaksoittaista, skitsofrenia on kehittyvä ja hiljalleen paheneva. Syntymekanismeista esimerkiksi toksoplasmoosin osuus on mielenkiintoinen https://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Kissa-saattaa-aiheuttaa-omistajalle…

Pieni osa?

https://www.sciencedaily.com/releases/2017/10/171005103313.htm

"Largest twin study pins nearly 80% of schizophrenia risk on heritability"

Vierailija
27/56 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keittiöpsykaa. Skitsofrenia puhkeaa tyypillisesti varhaisessa aikuisuudessa. Se ei liity itsenäistymiseen mitenkään, paitsi siten ajoittuu samaan aikaan.

Skitsofrenia kuitenkin saattaa oireilla jo ennen varsinaista puhkeamista. Siskosi oireet ovat voineet olla tiiviin äitisuhteen taustalla. Ennen taudin puhkeamista potilailla on usein jo ahdistusta, pelkoja tms. enemmän kuin muilla. Hän on oireiden takia ehkä etsinyt äidistä enemmän turvaa.

On totta, että neuroleptit ovat rajuja lääkkeitä. Skitsofrenia kuitenkin ihan jo sinällään aiheuttaa kognitiivisten kykyjen heikkenemistä ja ihan aivokuvissa näkyvää aivokatoa.

On aika surullista, miten vähän ymmärrät lähiomaisesi sairautta ja ilmeisesti vieläpä syytät äitiäsi siitä!

Olet ilmeisesti skitsofreniaan sairastuneen äiti? Voisitko itse jättää nyt toisen kokemuksesta syyllistämisen?

En, vaan miniä. Lisäksi olen lukenut aiheesta ja keskustellut siitä tietävien kanssa. Kukaan asiantuntija ei enää kymmeniin vuosiin ole ajatellut, että skitsofrenia johtuu vanhemmista!

Vanhempien syyllistäminen lasten mielisairauksista ja neurologisesta poikkeavuudesta ei ole mikään pikku juttu, vaan todella satuttavaa ja epäreilua henkistä väkivaltaa.

Jos vanhempien heikot esitykset kasvattajina aiheuttaisivat psykooseja, täällähän varmaan puolet porukasta vähintään näkisi pikku ukkoja.

Rakkautta ihminen tarvitsee kasvaakseen. Jos sitä ei ole saanut kuten olisi tarvinnut, miksi sitä vaihtoehtoa ei saisi edes ajatella vaan mieluummin vaikka kieltää totuus ettei kenellekään vaan tule paha mieli? Sitä kautta sitä voisi lähteä korjaamaan toisin kuin syöttää pää lääkkeitä täyteen.

Vierailija
28/56 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani sairastui skitsofreniaan miltei heti alettuaan poltella hippitupakkaa. Tuskin oli traumoja.

Ikävä kuulla. Hänellä oli kyseiselle sairaudelle alttius. Kasvatin itselleni kannabista ja ennen kiinnijäämistäni kerkesin polttamaan sitä useita kilogrammoja. En sairastunut psykoosiin enkää skitsofreniaan.

Mitäs alapeukuttelette? Jos olisin suhteutettuna juonut yhtä paljon alkoholia niin olisin jo kuollut. Mut hei se on laillista! JEEEEEEEE!

Vierailija
29/56 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakkautta ihminen tarvitsee kasvaakseen. Jos sitä ei ole saanut kuten olisi tarvinnut, miksi sitä vaihtoehtoa ei saisi edes ajatella vaan mieluummin vaikka kieltää totuus ettei kenellekään vaan tule paha mieli? Sitä kautta sitä voisi lähteä korjaamaan toisin kuin syöttää pää lääkkeitä täyteen.

että ei kai se lapsen tehtävä ole ylläpitää äidin minäkuvaa..

Vierailija
30/56 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni osa?

https://www.sciencedaily.com/releases/2017/10/171005103313.htm

"Largest twin study pins nearly 80% of schizophrenia risk on heritability"

Riskistä, ei skitsofreniasta https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5480258/

Vierailija
31/56 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko että on ihan ok jättää yksi lapsi vaille äidin huolenpitoa ja turvaa. Lapsuudessani esimerkiksi oikeasti syntymäpäiviäni ei Aina juhlittu koska juhlittiin jo siskon juhlat ihan vasta.

Äitini oli hullu manipuloija joka piti sisartani ihmeellisenä ja vähätteli minua. Valitettavasti ihmiset joilla ei ole mitään kokemusta elämästä keksivät näitä psykologian teorioita ja kirjoittavat oppikirjoja sitten.

Uskon myös että sairaus on perinnöllinen. Äitini kahjo suhde siskooni sai sisareni sairastumaan. Epigenetiikalla on ihmeellinen voima.

Vierailija
32/56 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksinkertainen riski kissan takia kuulostaa paljolta, mutta jos vertaat sitä skitsofreniariskiin silloin kun lähisukulaisella on skitsofrenia niin huomaat että tuo on perinnöllisyyteen verrattuna kovin pieni riski.

Vierailija
33/56 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksinkertainen riski kissan takia kuulostaa paljolta, mutta jos vertaat sitä skitsofreniariskiin silloin kun lähisukulaisella on skitsofrenia niin huomaat että tuo on perinnöllisyyteen verrattuna kovin pieni riski.

Riippuu miten asiaa katsoo https://www.hindawi.com/journals/np/2016/2173748/

eli jos ympäristötekijät ovat sen 50 % jossa kissa näyttelee, mahdollisesti myös epigenomin kautta kohtalaista riskiä, niin onhan se turha riski. Toisaalta CRISPR-CAS9 kehittyy, joten kun nuo locit on löydetty, voidaan ne tiedossa olevat geenit kytkeä pois, ellei sitten ole polygeenisiä sellaisia.

Vierailija
34/56 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosin voi saada myös jos puhuu liian avoimesti kokemuksistaan, esim. siitä mitä herkät ihmiset näkee( henkien näkeminen ym).

Sehän lasketaan virallisesti harhojen näkemiseksi.

Vierailija
35/56 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatella, jos voit AIHEUTTAA tuon lapselle, TÄYSIN LAILLISESTI.

Mun käsitys on myös, että skitsofrenia johtuu ylikontrolloivasta, narsistisesta äidistä. Hän ei kunnioita vauvan haluja, vaan on tunkeileva, esim. pakottaa katsekontaktiin. Häiriintynyt kohtelu pilaa vauvan aivot, ja sitten lääkkeillä se yritetään peittää. Skitsofrenia on käsittääkseni trauma, josta lapsen äiti ei anna mahdollisuutta eheytyä - hän haluaa pitää lapsen mielessä tiukassa otteessaan, määrätä mitä saa sanoa ja jopa ajatella. 

Tämä on niin kuvaus mun äidistä ja sairastuneesta siskosta. Edelleenkin siskoni soittaa äidille monta kertaa päivässä, ei tietenkään mitään järkevää sano kun on aivan brainless mutta äiti sitten edelleenkin antaa hänelle ohjeita.

Vierailija
36/56 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän osa on parantunutkin skitsofeniasta. Tosin huonosti siihen saa mitään oikeaa hoitoa.

Vierailija
37/56 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Diagnoosin voi saada myös jos puhuu liian avoimesti kokemuksistaan, esim. siitä mitä herkät ihmiset näkee( henkien näkeminen ym).

Sehän lasketaan virallisesti harhojen näkemiseksi.

Jos voi, on kyse puoskaroinnista. Psykoottisiin tiloihin voi päästä vaikka rajun tulehduksen seurauksena.

Vierailija
38/56 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä minun näkökulma oli nyt ei-biologinen. Uskon että kyse on henkisestä asiasta ja näiden jopa vaikuttavan tai näkyvän myös siinä biologiassa.

ap

Vierailija
39/56 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu miten asiaa katsoo https://www.hindawi.com/journals/np/2016/2173748/

eli jos ympäristötekijät ovat sen 50 % jossa kissa näyttelee, mahdollisesti myös epigenomin kautta kohtalaista riskiä, niin onhan se turha riski. Toisaalta CRISPR-CAS9 kehittyy, joten kun nuo locit on löydetty, voidaan ne tiedossa olevat geenit kytkeä pois, ellei sitten ole polygeenisiä sellaisia.

Tuossa tuoreemmassa ja toistaiseksi suurimmassa kaksostutkimuksessa kuitenkin periytyvyys oli 79% eikä 50%.

Vierailija
40/56 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofreniaakin on niin monenlaista. Katatoninen skitsifrenia on kiehtova muoto, sitähän ei paljoa näe enää länsimaissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä