Näkyykö skitsofrenia naamasta?
Kommentit (52)
Joskus ihmisillä on toljottava katse humalan tai väsymyksen takia. Kumpikin lamaa keskushermostoa neuroleptien lailla. Sitä sitten yrittää kompensoida hinaamalla kaihtimet todella ylös, jottei silmät lupsahda kiinni.
Katsokaa itseänne peilistä sellaisena hetkenä, "terveet", tai ottakaa vaikka selfie.
En ole ikinä ollut väkivaltainen muita kuin itseäni kohtaan. Enkä sitäkään vuoden 1994 jälkeen, kun yritin itsaria. Elämä teki aika kipeää silloin, sittemmin on ollut paljon hyvää.
Tarkoitan sanoa, että älkää pelätkö, minua tai elämää. Hyvää yötä.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut mielialalääkkeet aiheuttavat pupillien laajemista. Silmät on kuin huumeidenkäyttäjillä, vaikka onhan ne jonkin sortin huumeita nekin.
Totta. Esimerkiksi venlafaksiini on tällainen pupilleja laajentava mielialalääke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut mielialalääkkeet aiheuttavat pupillien laajemista. Silmät on kuin huumeidenkäyttäjillä, vaikka onhan ne jonkin sortin huumeita nekin.
Totta. Esimerkiksi venlafaksiini on tällainen pupilleja laajentava mielialalääke.
Onko tämä joku yleinen ominaisuus? Itselläni oli ihan normaalit pupillit venlan aikana.
Vierailija kirjoitti:
1/3 suomalaisista syö
Kyllähän se näkyy naamasta ja selvästi.. Meillä Kiinassa osataan laitta heti skitot suljetulle osastolle,kunha he vain näkyvät jossain kasvontunnistuskameroissa.
Ei näy... olen hoitanut todella paljon skitsofreenikoita ja vain muutamista huomaa ulkoisesti että ovat psyykkisesti sairaita. He ovat hieman jähmeitä ja osa on ylipainoisia koska lääkitys lisää syömistä. Kuitenkin monesti skitsofreenikon jutut voivat olla aika lennokkaita tai pukeutuminen erikoista, niistä saattaa tunnistaa. Jos lääkitys on vahva, ihminen saattaa olla vähän unenpöpperöinen. Mutta muuten ei kasvoista voi suoraan kyllä päätellä... tiedän esimerkiksi erään sairaanhoitajan, joka on ollut suljetulla pitkään hoidossa psykoosin vuoksi ensitsellä työpaikallani ja nyt hän työskentelee samassa työssä kuin minä... onneksi hän ei muista minua, oli niin harhainen että ei varmasti voikaan muistaa. Mutta hänellä on hyvä lääkitys niin hän kykenee tekemään töitä. On tosin vähän äkkipikainen, sairaus näkyy siinä ikävä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1/3 suomalaisista syö
Tämä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä joku yleinen ominaisuus? Itselläni oli ihan normaalit pupillit venlan aikana.
Minulle lääkäri sanoi ennen lääkkeen käytön aloitusta, että ei kannata pelästyä pupillien laajenemista, joten siinä mielessä se saattaa olla yleinen sivuvaikutus. Tosin sitä kesti ainakin minulla vain lääkkeen aloittamisen ajan.
Ainakin minun tuntemillani(2) on aika ilmeettömät kasvot.