Uskaltaisitko lähteä matkalle, jos passisi olisi voimassa enää vain paluun jälkeisen päivän.
Kohde maan säännöt tarkistin ja siellä ei ole vaatimusta passin pidemmälle voimassaololle.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Sullahan ei tarvi olla kuin kuumetta lentokentällä, niin joudut karanteenniin. Mites sitten ilman passia kotiin tulet?
Lääkärintodistuksella ja vanhalla passilla.
Jos lento perutaan huonon sään vuoksi niin sulla ei ole voimassa olevaa passia seuraavalle päivälle. Tai jos sairastut. Tai kone on ylibuukattu ja jäät matkasta. Olimme syksyllä Briteissä ja jokaiselta perheenjäseneltä kysyttiin passit kentällä mennessä ja tullessa.
Käytännössä vaatimus siitä että passi on voimassa jonkunaikaa matkan jälkeen on mitätön sellaisissa paikoissa joissa ei tarvita viisumia sillä rajan voi ylittää hetken mielijohteesta
Vierailija kirjoitti:
Aina mulla on passi katottu ihan Euroopan sisäsilläkin matkoilla. Ite en haluis ottaa mitään riskiä joten en lähtis tollasella passilla. Kerran olenkin joutunut ottamaan sen normaalia lyhyemmällä toimitusajalla olevan passin minkä pystyi noutamaan vain lentokentän poliisilta (siis normaali 5v passi, mutta kalliimmalla hinnalla tuli parissa päivässä).
Ei ketään kiinnosta passi Eu-alueella. Tässä viimeisen vuoden aikana reissannut paljon ja kertaakaan en ole passia näyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sullahan ei tarvi olla kuin kuumetta lentokentällä, niin joudut karanteenniin. Mites sitten ilman passia kotiin tulet?
Lääkärintodistuksella ja vanhalla passilla.
Ei onnistu. Lähetystöön on mentävä passia hakemaan. Maksaa hirveästi, plus vielä kulut majoituksista ja uusista lennoista. Matkavakuutuksesta saa ehkä lentojen hinnat takaisin, mutta ei varmasti passinhankkimiskuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lähtenyt vanhentuneellakin passilla. Matkustin toki EU:n sisällä eikä passeja yleensä tarkasteta missään rajalla.
Ok, onkohan siitä vanhentuneesta passista mitään hyötyä, jos tulee tarkastus :O
Ollaan menossa Britteihin, ehkäpä sielläkään vielä ei tarkastuksia.
-ap
Asuin aikanaan Briteissä ja mua ei kerran meinattu päästää takaisin maahan ulkomaillta palatessani, kun passi oli vanhenemassa parin päivän sisällä. Luulisin, että maassa käyville vielä tarkemmat tarkastukset.
Lääkärintodistuksellako sitä maan rajoja ylitellään? Enpä ole ennen moista kuullutkaan.
Kyllä se taitaa ihan matkustajan omalla vastuulla olla, että omistaa voimassaolevan passin?
Älä lähde sinne itseäsi hölmöksi tekemään!
Vierailija kirjoitti:
Lääkärintodistuksellako sitä maan rajoja ylitellään? Enpä ole ennen moista kuullutkaan.
Kyllä se taitaa ihan matkustajan omalla vastuulla olla, että omistaa voimassaolevan passin?
Älä lähde sinne itseäsi hölmöksi tekemään!
Kyse ei ollut siitä, onko passi voimassa (on voimassa matkan ajan)tai onko rajoilla tarkastuksia.
Mutta jankkaukseksihan tämä meni, pettämätön palsta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lähtenyt vanhentuneellakin passilla. Matkustin toki EU:n sisällä eikä passeja yleensä tarkasteta missään rajalla.
Ok, onkohan siitä vanhentuneesta passista mitään hyötyä, jos tulee tarkastus :O
Ollaan menossa Britteihin, ehkäpä sielläkään vielä ei tarkastuksia.
-ap
Viimeksi, kun kävin Briteissä (2018) passi piti näyttää neljä kertaa ennen kuin pääsin maahan, pois päästäkseen riitti kaksi eri kertaa. Todellakin tarkistetaan passi,
Vierailija kirjoitti:
Iso-Britannia ei ole missään vaiheessa ollut Schengen-maa eli siellä on tarkastettu tähänkin saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso-Britannia ei ole missään vaiheessa ollut Schengen-maa eli siellä on tarkastettu tähänkin saakka.
Matkustan usein Englanti-Suomi väliä ja AINA tarkistetaan
En usko että tuo on mikään ongelma. Useimpiin maihin passin tulee olla voimassa oletettua matkaa pidemmän ajan (esim. 6kk). Koska sitä ei eu:n kansalaisilta vaadita, en jaksaisi stressata yhtään. Ei siellä kovin pahaan pulaan joutuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustan usein Englanti-Suomi väliä ja AINA tarkistetaan
Niinhän minä sanoin. Ei ole Schengen-maa joten toisin kuin EU-maissa yleisesti ottaen, siellä on tarkastettu jo ennen Brexitiä.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä vaatimus siitä että passi on voimassa jonkunaikaa matkan jälkeen on mitätön sellaisissa paikoissa joissa ei tarvita viisumia sillä rajan voi ylittää hetken mielijohteesta
Voi sen viisumirajankin ylittää hetken mielijohteesta!
Britit ei oo Schengen aluetta. Siellä on aina tarkastukset, oli Brexit tai ei.