Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesälomakuukaudet: miten ne jakautuu omassa työssäsi?

Vierailija
19.02.2020 |

Milloin pidät kesälomasi ja kuinka pitkän? Jos teillä pitää jakaa työntekijöiden kesken kesälomakuukaudet niin minä kesän kuukausista teillä lomat pidetään? Milloin aikaisintaan ja milloin viimeisintään?
Olen hoitoalalla ja meitä vakituisiakin vaaditaan nyt pitämään kesälomia sekä toukokuun että syyskuun puolella. Olen vahvasti sitä mieltä, että nuo eivät mitään kesälomakuukausia ole ja perheellisenä minulla ei tulisi olemaan päivääkään kesälomaa muun perheen kanssa yhtä aikaa, mikä syö motivaatiota pahasti! Teen valmiiksi 3-vuorotyötä, joten olen paljon poissa muun perheen ollessa vapailla ja nyt vielä lomat saisin pitää lomakauden ulkopuolella. Alan vaihto houkuttaa koko ajan enemmän tämänkin vuoksi- tuntuu, että työlle täytyy uhrata koko elämä.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kesälomakausi nyt yleensäkin ole vuosilomalain mukaan toukokuun alusta (tarkalleen 2.5. alkaen) syyskuun alkuun?

Vierailija
2/43 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä alle 15 hengen firmassa. Meillä aikalailla on kaikki saanut pitää lomat kun haluaa, kunhan ilmoittaa ajoissa/kokoaika on vähintään pari henkeä töissä. Mietä on perheellisiä ja perheettömiä, mutta sopivasti on toiveet menny ristiin ja kaikki saaneet lomailla itselleen tovottuina aikoina edes osittain. Itse pidän yleensä vähän osissa omasta toiveestani ja loppukesästä - tänä vuonna syyskuussa häiden takia, mutta mielummin muuten kyllä vähän aiemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosilomalain mukaan kesälomakausi alkaa 2.5. ja päättyy 30.9., joten vaatimus perustuu siihen.

Vierailija
4/43 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen tiimissä, jossa on 3 jäsentä. Pomolle on ihan sama, milloin pidämme lomamme, kuhan noudatamme seuraavia sääntöjä: 1) jokainen lomailee 1.5.-30.9. välillä. 2) lomaa on vähintään 2 viikkoa putkeen jokaisella. 3) Vähintään 1 henkilö on joka arkipäivä klo: 9-16 töissä.

Noiden ehtojen puitteissa neuvottelemme keskenämme. Tähän mennssä homma on pelannut hyvin ja ensi kesä on jo viides tällä samalla systeemillä.

Vierailija
5/43 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tietoinen loma-aikalaista. Haluaisin tietää, miten sitä eri aloilla toteutetaan. Ja kuinka tiukasti siinä pysytään? Koska omalla alallanikin asiassa on melkoista hajontaa.

Vierailija
6/43 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hoitoalalla toukokuun alusta syyskuun loppuun. Vaihdellaan niitä loma-aikoja että kukin saa välillä olla "hyvät" kuukaudet..

Vierailija
7/43 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kunnallinen perhepäivähoitaja.

Meillä on aina saanut lomansa juuri silloin, kun itse on halunnut. Varahoidot pitää tietysti järjestellä ja toivotaankin että hoitolasten lomat osuisi edes suunnilleen hoitajan lomien kanssa päällekkäin. Melkein kaikki pitävät lomansa (4-6 viikkoa) heinäkuussa.

Mulla taas on aina ollut hoitolapset keskenään aivan eri aikoihin lomalla, joten joku kuitenkin joutuu menemään varahoitoon. Pyydän siis lomani itselleni sopivaan aikaan. Mutta koska en ole perheellinen, voin hyvin olla lomalla kesä-heinäkuun jälkeen. Tämänkin viikon olen töissä, kun muu tiimi talvilomailee.

Vierailija
8/43 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalla itsekin, mutta ei meillä työnantaja velvoita ketään pitämään 2-4 viikon lomia touko- tai syyskuussa. Toki pitää pitää esim. viikko syyskuussa ja vaikka 3 viikkoa kesäkuussa. Siis pitääkö teillä pitää koko pitkä kesäloma touko- tai syyskuussa eli esim. sen 3 viikkoa?

Vierailija
9/43 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kesälomakuukaudet kesäkuusta elokuuhun. Vakituisilla vuorokesinä kesäkuussa, seuraavana vuonna heinäkuussa jne. tai voi toivoakin ajankohtaa. Itse olen ollut määräaikainen/sijainen monta vuotta, mutta en saa edelleenkään osallistua lomakiertoon. Lomailen muille kelpaamattomilla jämäviikoilla siellä täällä pitkin kesää. Ellei lomiani ole laitettu tietämättäni maksuun, jolloin en lomaile ollenkaan.

Vierailija
10/43 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käsityöalalla pienessä yrityksessä. Pidän lomapäiviä pitkin kesää menojeni ja säiden mukaan. Koko kesä tuntuu lomalta, kun vähän väliä on lomalla.

Vierailija
11/43 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoala. Kiertävät lomat toukokuulta syyskuulle. Pomppii niin ettei tule kahta vuotta putkeen ns. huonoa loma-aikaa. Keskenään saadaan vaihdella. Surkeaahan se on olla syyskuussa lomalla mutta mitäpä tässä ei Suomen talouden eteen tekisi! Itsellä oli ekaluokkalainen yksin kesän kun oma loma oli syyskuussa, kukaan ei vaihtanut. En muuten vaihda enää minäkään. Lomani tiedän loppuelämäksi milloin alkaa ja loppuu, sen mukaan suunnitelmat sitten.

Vierailija
12/43 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhannuksesta kuusi viikkoa lomalla. Järjestössä töissä ja aika vapaasti voidaan töitten mukaan suunnitella lomat. Valtaosa on heinäkuun lomalla.

Vierailija
13/43 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei onneksi oteta noita kesäkuukausia niin vakavasti, ja onneksi porukka suht yhteistyössä päättää, siellä about 50:50 ketkä haluaa aina heinäkuun sen 4-5vko sekä ne ketkä ei halua muutamia päiviä pidempää lomia kesällä. Perfect!

Vierailija
14/43 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Touko- ja kesäkuusaa on hyviä äkkilähtöjä.

Minusta ihmiset on turhan fiksoituneet heinäkuuhun, on asennekysymys, että itsellä on hyvä loma.

Vierailija
15/43 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksityisellä ja meillä on jo kauan ollut kiertävät lomat toukokuusta syyskuuhun eli 4vk.

Nyt omalle kohdalleni sattuu toukokuun. Ja kun sijaisia ei palkata, käyn kesken loman pari päivää töissä, kun kaikkia töitä ei voi tehdä etu- tai jälkikäteen.

Ihan hyvä systeemi.

Vierailija
16/43 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalalla itsekin, mutta ei meillä työnantaja velvoita ketään pitämään 2-4 viikon lomia touko- tai syyskuussa. Toki pitää pitää esim. viikko syyskuussa ja vaikka 3 viikkoa kesäkuussa. Siis pitääkö teillä pitää koko pitkä kesäloma touko- tai syyskuussa eli esim. sen 3 viikkoa?

Toukokuussa voi alkaa n. puolen välin aikaan ja syyskuussa menee syyskuun puoleen väliin niin, että seuraavalla viikolla voi alkaa jo jonkun syysloma....

Vierailija
17/43 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ihmiset on turhan fiksoituneet heinäkuuhun, on asennekysymys, että itsellä on hyvä loma.

Mutta kun perheessä on kolme koululaista niin tilanne muuttuu. Heinakuussa ei tarvitse loman olla, kunhan nyt kesä-elokuun välillä. Vanhin lapsi menee lukion kolmannelle, eikä ensi syksynä kyllä kannata olla viikkoja pois, viikkoakaan koulusta pois... Oma lomani on siis elokuun puolivälistä syyskuun puoleenväliin.Yhtäkään yhteistä lomapäivää lasten kesälomalle ei siis satu. Jos reissua suunnittelee niin siinä tapauksessa kaikki lapset ovat vähintään viikon koulusta syksyllä pois.

Vierailija
18/43 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lomalla kesä,heinä ja elokuustakin vielä muutaman päivän.

Juu,olen ope

Vierailija
19/43 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei äkkilähdöt auta, jos puolison loma aina heinäkuussa.

Vierailija
20/43 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se menee aika pitkälle kesäkuukausien ajalle, toki pyydetään toiveita. Mutta kesäsijaiset on yleensä alan opiskelijoita, ja yleensä töissä kesäkuusta elokuun puoliväliin. Minulla on hiukan eri tilanne, koska meitä samaa työtä tekeviä on vain kaksi, niin me sovitaan keskenään miten pidetään lomat. Toki pomo antaa jonkinlaiset aikaikkunat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä