Kesälomakuukaudet: miten ne jakautuu omassa työssäsi?
Milloin pidät kesälomasi ja kuinka pitkän? Jos teillä pitää jakaa työntekijöiden kesken kesälomakuukaudet niin minä kesän kuukausista teillä lomat pidetään? Milloin aikaisintaan ja milloin viimeisintään?
Olen hoitoalalla ja meitä vakituisiakin vaaditaan nyt pitämään kesälomia sekä toukokuun että syyskuun puolella. Olen vahvasti sitä mieltä, että nuo eivät mitään kesälomakuukausia ole ja perheellisenä minulla ei tulisi olemaan päivääkään kesälomaa muun perheen kanssa yhtä aikaa, mikä syö motivaatiota pahasti! Teen valmiiksi 3-vuorotyötä, joten olen paljon poissa muun perheen ollessa vapailla ja nyt vielä lomat saisin pitää lomakauden ulkopuolella. Alan vaihto houkuttaa koko ajan enemmän tämänkin vuoksi- tuntuu, että työlle täytyy uhrata koko elämä.
Kommentit (43)
Meillä kiertää kesä-, heinä- ja elokuu. Jos haluaa, loman saa myös touko- tai syyskuussa. Pienehkö teollisuusyritys, alle 20 työntekijää. Yksi lapsellinen on yrittänyt kitistä järjestystä vastaan, mutta saatiin ruotuun.
Raksalla töissä, en muista olisinko ikinä kymmenen vuoden aikana saanut pitää koko kesälomiani kesän aikana. Kesä on kiireisintä aikaa, talvella lähes aina lomautukset. Eivät yleensä anna kesällä pitää kahta viikkoa pidempää, kerran sain pitää kolme. Tosin en muutenkaan pitäisi koko neljää viikkoa kerralla, mut olishan se kiva kesän aikana saada pitää koko loma. Saan kuitenkin pitää lomani aina heinäkuun viimeisestä viikosta eteenpäin -kuten olen toivonutkin.
Olen yksityisyrittäjä, lomailen kun voin. Pystyn kuitenkin usein rytmittämään arkeani siten, että jos aamua aukeaa kauniina ja aurinkoisena, pidän työkoneen kiinni ja painun jäätelölle.
Apteekissa usein just noin, toukokuun alusta syyskuun loppuun välillä lomat. Ja ne sit kiertää niin ettei yhden tarvi aina ottaa niitä "huonoja" viikkoja. Toisaalta usein löytyy joku joka ottaa vapaaehtoisesti ne alku/loppupään viikot, eikä kaikki halua koko neljää viikkoa putkeen.
Meillä pakkojaksotetaan lomat joko 1+3 tai 2+2 viikkoa. Ihan perse systeemi. Esimiehet ja päälliköt saavat tietenkin lomailla 4vkoa putkeen.
Meillä on pidettävä kaikki neljä viikkoa tuona aikana eli en voi ”päättää” olla pitämättä lyhyempää kuin neljän viikon lomaa kesälomien aikana.
Minä lomalleen kun ei ole tilinpäätöstä
Ohiksena ihmettelen mikä ihmeen villitys Suomessa on, että lomaa on PAKKO pitää kesällä??? Oi, miksi??
Kun on monia ketkä EI halua, ja lomailee mieluummin talvella. Tosi mälsää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalla itsekin, mutta ei meillä työnantaja velvoita ketään pitämään 2-4 viikon lomia touko- tai syyskuussa. Toki pitää pitää esim. viikko syyskuussa ja vaikka 3 viikkoa kesäkuussa. Siis pitääkö teillä pitää koko pitkä kesäloma touko- tai syyskuussa eli esim. sen 3 viikkoa?
Toukokuussa voi alkaa n. puolen välin aikaan ja syyskuussa menee syyskuun puoleen väliin niin, että seuraavalla viikolla voi alkaa jo jonkun syysloma....
Niin eli toukokuussa alkaa ja kestää kesäkuun puoleenväliin? Tai elokuun puolessa välissä alkaa ja kestää syyskuulle? Tuohan on ihan normaalia. Eri juttu, jos alkaa 1.5. ja siitä 3-4 viikkoa tai 1.9. ja siitä 3-4 viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena ihmettelen mikä ihmeen villitys Suomessa on, että lomaa on PAKKO pitää kesällä??? Oi, miksi??
Kun on monia ketkä EI halua, ja lomailee mieluummin talvella. Tosi mälsää
No Kesällä on yleensä parhaat ilmat pitää lomia. Toisaalta silloin on myös eniten kaikkea tekemistä.
Koulu. Opettajilla kesä, heinä ja puolet elokuusta. Kanslialla (minä) heinäkuu. Ja aina heinäkuu, ei valinnanvaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on monia ketkä EI halua, ja lomailee mieluummin talvella. Tosi mälsääNo Kesällä on yleensä parhaat ilmat pitää lomia. Toisaalta silloin on myös eniten kaikkea tekemistä.
Tämä ei mielestäni ole syy siihen , että jokaisen on lomailtava tuolloin. Eikö oikeasti voisi antaa vähän vapautta niiden lomien suhteen ja jakaa koko vuodelle? Loppuisi se ikuinen itku lomien pitämisen vaikeudesta, Kun kaikki on lomailtava tiettynä, ja melko lyhyenä, aikana.
Monet kun tuppaa matkustamaan, ja se on parasta tehdä talvella
Ison koulun keittiössä töissä. Loma juhannuksesta eteenpäin 4 viikkoa, mutta lomautusta toukokuusta elokuun puoliväliin. Ja syyslomaviikko, ja jouluna 2-3 viikkoa ja talviloma
Vierailija kirjoitti:
Meillä pakkojaksotetaan lomat joko 1+3 tai 2+2 viikkoa. Ihan perse systeemi. Esimiehet ja päälliköt saavat tietenkin lomailla 4vkoa putkeen.
Koska se on eri asia, vähän kuin asepalvelus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on monia ketkä EI halua, ja lomailee mieluummin talvella. Tosi mälsääNo Kesällä on yleensä parhaat ilmat pitää lomia. Toisaalta silloin on myös eniten kaikkea tekemistä.
Tämä ei mielestäni ole syy siihen , että jokaisen on lomailtava tuolloin. Eikö oikeasti voisi antaa vähän vapautta niiden lomien suhteen ja jakaa koko vuodelle? Loppuisi se ikuinen itku lomien pitämisen vaikeudesta, Kun kaikki on lomailtava tiettynä, ja melko lyhyenä, aikana.
Kyseessähän on vuosiloma, minkä voi kai pitää milloin tahansa seuraavan lomankertymisvuoden aikana. Suurin osa vaan haluaa pitkän loman kesällä ja lyhyemmän talvella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessähän on vuosiloma, minkä voi kai pitää milloin tahansa seuraavan lomankertymisvuoden aikana. Suurin osa vaan haluaa pitkän loman kesällä ja lyhyemmän talvella.
Lain mukaan on pakko pitää kaksi viikkoa 1.5.-30.9. välillä. Aivan älytön laki kyllä.
Päiväkodissa töissä. Lomakausi on 2.5.-30.9. Käytännössä suurin osa lomailee heinäkuussa tai juhannuksesta elokuuhun. Yleensä sijaiset hoitavat heinäkuun työt, eivät ole kovin haluttua hommaa olla päivystävässä päiväkodissa töissä jossa vaihtuu koko ajan työkaverit ja lapset. Periaatteessa päivystysvuoro kiertää mutta käytännössä ei.
Meillä on 20 lomapäivää vuodessa eli neljä täyttä viikkoa, jotka saa pitää melkein milloin haluaa. Pääsääntöisesti lomaa saa pitää kerrallaan kaksi viikkoa. Meidän sesonkiaikoina ei yleensä voi lomailla, ei ainakaan kauaa eikä montaa ihmistä kerralla (joulu, alennusmyynnit).
Pidän juhannuksena viikon loman ja loppukesästä kaksi, josta saa normivapaapäivien ja pyhäpäivän kanssa kikkailemalla 2,5 viikkoa putkeen.
Tämän vuoden lomapyynnöt kehotettiin laittamaan heti alkuvuodesta ja nopeat syö hitaat. Jos tietty määrä ihmisiä on jo tehnyt lomapyynnöt elokuun ekalle viikolle ja ne on hyväksytty, niin muiden pyynnöt voidaan evätä.
Palkattomia vapaapäiviä voi anoa myös, kunhan väkeä on töissä tarpeeksi tekemään tarvittavat tunnit.
Minulla on lomaa kahdeksan viikkoa. Lisäksi vaihdoin lomarahat kolmeen ylimääräiseen lomaviikkoon. Voin pitää lomani milloin halua. Kesällä 6-7 viikkoa, loput talvella.
Tyttäreni on hoitoalalla. Heidän työpaikallaan esimies määrää lomat eikä puhettakaan lomarahojen vaihtamisesta vapaaksi. Harmittaa hänen puolestaan.
Meillä toivotaan, että työntekijät pitäisivät lomansa juhannuksen ja elokuun puolivälin välillä, koska silloin yhteistyötahot ovat lomilla ja siksi ei ole kovin paljon tekemistä.
Vaihdoin itse työpaikkaa viime vuonna, joten minulla on palkallista lomaa vain 2,5 viikkoa. Työaikasaldoja kertyy kolmisen päivää (maksimi mitä saa kerryttää) ja lisäksi otan 2-3 viikkoa palkatonta. Luultavasti aloitan lomani juhannusviikolta ja pidän sitten ne 5-6 viikkoa putkeen.