Että alkaa ottaa päähän nämä työtöntä lähestyvät rekryfirmat: tule ilmaiseksi töihin 5 kuukaudeksi
Saat mahtavan etulyöntiaseman!
Taas tuli tuollainen eilen. On erikseen junioriohjelma vastavalmustuneille ja senioriohjelma kokeneille. Yhtä kaikki teet 4-5 kk ilmaistyötä jollekin yritykselle omalla alallasi, koulutustasi vastaavassa työssä. Palkkaa ei tipu mutta työttömyyskorvauksen saat pitää.
Vähän kuin työkokeilu mutta härskimpi, kun pitää jo olla sopiva pätevyys ja mieluusti pitkä kokemuskin.
Kommentit (197)
Tässä esimerkki Ecamin rekrykoulutuksesta asiantuntijoille ja toimihenkilöille. Ensin pitää itse hankkia työharjoittelupaikka (eli siis se, missä teet asiantuntijatyötä ilmaiseksi) ja tämän jälkeen voi hakea ”koulutukseen”. ”Koulutus” tapahtuu verkossa, joka sisällöltään omaan silmään vaikuttaa aika turhalta käsienheiluttelulta, mutta on varmasti kustannustehokas Ecamin näkökulmasta. Myös lupaukset 75-90% työllistymisestä kuulostaa omaan korvaan aivan hatusta vedetyltä. Tehkää omat johtopäätöksenne:
ECAM Consulting Oy:n rekrytointiohjelma painottuu yritystyöskentelyyn. Tutustu sisältöön:
ECAMin rekrytointiohjelma antaa sinulle tärkeän myyntiargumentin työnhakuprosessissa. Hakemalla ohjelmaan saat alkuhaastattelussa valmennuksen työnhakutaitojesi ja -välineistön kehittämiseksi. Sen jälkeen ehdotamme sinua sopiviin yritysten toimeksiantoihin. Tällöin olet ehdottamamme 4-6 hakijan joukossa tai saatamme sopivaan toimeksiantoon lähettää pelkästään Sinun paperisi työnantajalle. Osumaprosenttisi voittaa nousee huomattavasti. Ohjelman lopussa teet jatkosuunnitelmat yhteistyölle isäntäyrityksen kanssa. Pitkän aikavälin työllistymistaso on ollut 75-90 %.
Lisätiedot
Ohjelma on suunnattu työttömille ja työttömyysuhanalaisille työnhakijoille kaikissa ikäryhmissä: pidemmän työkokemuksen omaaville senior-tehtävätason henkilöille sekä nuorille vastavalmistuneille junior-henkilöille.
Yritysten antamat toimeksiannot kohdentuvat kaikkiin toimialoihin sekä kokoluokaltaan pk-yrityksistä pörssiyhtiöihin.Tehtävämääritystä ei ole rajoitettu ja tehtävänimikkeesi voi olla esim. sihteeri, markkinointiassistentti, markkinointipäällikkö, graafikko, tekninen myyjä, erilaiset insinööritehtävät, ict-sektorin tehtävät, kirjanpitäjä, reskontranhoitaja, talouspäällikkö, toimitusjohtaja.
Mikäli osaamisesi kohdentuu toimihenkilötehtävien ulkopuolelle, asiakasyrityksemme etsivät usein myös autonkuljettajia, varastomiehiä, tuotantotyöntekijöitä jne.
Ennen hakemuksen jättämistä pyydämme sinua tutustumaan kohtaan "HAKEUTUMINEN".
TE-palveluihin hakemus jätetään vasta sitten, kun olet päässyt sopimukseen isäntäyrityksen kanssa ja sinut on hyväksytty koulutusohjelmaan, joten ethän tee sitä aiemmin.
Koulutusohjelma kestää 90 arkipäivää (n 4,5 kk) ja se sisältää 10 lähi- tai verkko-opetuspäivää. Koulutusohjelma painottuu yritystyöskentelyyn, jonka aikana pääset osoittamaan osaamistasi.
Monipuolisten lähiopetuspäivien aikana voit päivittää teoriaosaamistasi ja luoda uusia kontakteja. Ohjelman ajan työskentelet koulutussopimuksella. Tavoitteena on ohjelman jälkeen työllistyminen yhteistyöyritykseen, jonka etsimme rekrytointiohjelmaa varten.
Lähi-ja verkko-opetuskokonaisuus on uudistettu palvelemaan täysipainotteisesti yritysten työtehtävissä menestymistä pääteemana itsensä johtaminen -kokonaisuus.
Lähi-ja verkko-opetuksen aiheet:
- oman osaamisen tuotteistaminen ja myyminen
- ihminen organisaatiossa
- itsensä johtaminen
1. itsensä johtaminen
2. motivaatio työkentässä
3. aika itsensä johtamisessa
4. stressi tulostekijänä
5. työn merkitys itselleni
6. minä ja tulevaisuus
7. minä osaajana
8. kosmeettinen äly menestystekijänä
9. kannustekeinot työelämässä
10. erilaiset työareenat
11. esimiestyö
12. tavoiteasetanta työelämässä
13. esimiestyön keinovalikko
14. laatuajattelu työelämässä
15. palvelun merkitys menestystekijänä
Vierailija kirjoitti:
Työharjoittelu ja työkokeilu ovat aivan eri asioita.
Työkokeilut olivat työharjoitteluita ainakin vuoteen 2014 asti. En tiedä milloin muuttuivat työkokeiluiksi.
Ne työnhakuvalmennukset ovat yksi suuri huijaus myös. Te-keskus halusi ostaa minulle sellaista yksilövalmennuksena. Siellä nuori kloppi luki mulle suoraan tietokoneen ruudulta te-keskuksen sivuilta avoimia paikkoja 🙄 Ja arvattavasti nosti varsin hyvää tuntipalkkaa. Verorahoja tuollaiseen sontaan...
Työtön FM
Rekrytoivat koulutukset ja vastaavat työllistymisinstrumentit on ehkä hieman turhaan parjattuja...
Kyseisiä koulutuksia järjestävät firmat ovat te-palveluille ja rahoittaville tahoille vastuussa siitä, että tarpeeksi korkea prosentti koulutettavista myös työllistyy koulutuksen jälkeen, muuten loppuu hommat.
Työkokeilut on sit ihan asia erikseen, niitä käsittääkseni käytetään esim. vaikeasti työllistettävien kanssa ja kuntouttavana ilman mitään kovin realistisia työllistämispyrkimyksiä.
Rekrykoulutuksen on suhteellisen nopea työllistymiskanava esim. alanvaihtajalle opiskelun sijasta. Näähän lähtee pääasiassa siitä lähtökohdasta että koulutuksen aikana koulutettavat ei jostain syystä (puutteellinen työkokemus, osaaminen vaatii päivittämistä, alanvaihto...) ole vielä niin tuottavia että tekisivät talolle oman palkkansa. Rekrytoivat yritykset pääasiassa pienemmästä päästä olevia pk-firmoja.
Oon ollut itse mm. näitä järjestävässä lafkassa aiemmin hommissa, enkä näe ollenkaan mahdottomana että itse hyödyntäisin vastaavaa väylää esim just alanvaihdon yhteydessä tai vaikka pidemmän työttömyysjakson (lasten kanssa kotona tms.) jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Rekrytoivat koulutukset ja vastaavat työllistymisinstrumentit on ehkä hieman turhaan parjattuja...
Kyseisiä koulutuksia järjestävät firmat ovat te-palveluille ja rahoittaville tahoille vastuussa siitä, että tarpeeksi korkea prosentti koulutettavista myös työllistyy koulutuksen jälkeen, muuten loppuu hommat.
Työkokeilut on sit ihan asia erikseen, niitä käsittääkseni käytetään esim. vaikeasti työllistettävien kanssa ja kuntouttavana ilman mitään kovin realistisia työllistämispyrkimyksiä.
Rekrykoulutuksen on suhteellisen nopea työllistymiskanava esim. alanvaihtajalle opiskelun sijasta. Näähän lähtee pääasiassa siitä lähtökohdasta että koulutuksen aikana koulutettavat ei jostain syystä (puutteellinen työkokemus, osaaminen vaatii päivittämistä, alanvaihto...) ole vielä niin tuottavia että tekisivät talolle oman palkkansa. Rekrytoivat yritykset pääasiassa pienemmästä päästä olevia pk-firmoja.
Oon ollut itse mm. näitä järjestävässä lafkassa aiemmin hommissa, enkä näe ollenkaan mahdottomana että itse hyödyntäisin vastaavaa väylää esim just alanvaihdon yhteydessä tai vaikka pidemmän työttömyysjakson (lasten kanssa kotona tms.) jälkeen.
Paitsi ettei noista ole kaikille mitään hyötyä. Jokunen saattaa työllistyä ja loput ohjataan jälleen kurssilta toiselle. Olen samaa mieltä mitä yksikin tuolla etusivulla sanoi: ei tänne kannata jäädä, jos omaat yhtään rahkeita johonkin niin paljon muuhunkin.
"
- itsensä johtaminen
1. itsensä johtaminen
4. stressi tulostekijänä
6. minä ja tulevaisuus
7. minä osaajana
10. erilaiset työareenat
11. esimiestyö
15. palvelun merkitys menestystekijänä"
VMP
Vierailija kirjoitti:
Esim. tuo tässä ketjussa mainittu pulju nimenomaan edellyttää että sulla on koulutus ja pätevyys tehtävään. Mihin ihmeessä tarvitaan jopa puolen vuoden ilmaistyöjaksoa?
Vierailija kirjoitti:
"
- itsensä johtaminen
1. itsensä johtaminen
4. stressi tulostekijänä
6. minä ja tulevaisuus
7. minä osaajana
10. erilaiset työareenat
11. esimiestyö
15. palvelun merkitys menestystekijänä"VMP
Tuota höpölöpöä ne kaikki työnhakuvalmennukset on.
Vierailija kirjoitti:
No jotkut ansiosidonnaiset päivärahat ovat melko hulppeita, sehän riippuu aivan siitä mikä ammatti ja millaisessa työssä on ollut ennen kuin pistetty yt-neuvotteluissa ulos talosta.
Samaa mieltä ja kannatan ansioturvalle kattoa ja keston lyhentämistä, mutta työstä pitää silti maksaa oikeaa palkkaa eikä työttömyysturvaa.
Vierailija kirjoitti:
"
- itsensä johtaminen
1. itsensä johtaminen
4. stressi tulostekijänä
6. minä ja tulevaisuus
7. minä osaajana
10. erilaiset työareenat
11. esimiestyö
Siis kuka näitä on keksinyt... :-D varmaan sama kaveri, joka on luonut nuo oikein raikkaat ja modernit nettisivut!
Vierailija kirjoitti:
Ei nuo ole työkkärin tarjoamia, vaan rekryfirmojen ansaintalogiikkaa.
Mutta toisaalta, ihan vastavalmistuneelle, jolla ei ole juuri työkokemusta, niin tuohan käy aivan preppauskurssista, saa alkeet työelämään, ja monta kertaa itsevarmempi ja osaavavampi kuin että olisi vaan työttömänä ja vähän masentuneena kotosalla.
Saahan siitä kuitenkin tuo työttömyys päivärahan.
Ihminen käy töissä saaden työttömyyspäivärahaa. Se *facepalm* sekä *huutonauruhymiö*
Vierailija kirjoitti:
Sitten jaksetaan mediassa ihmetellä aivovuotoa. Itse sanoisin reilusti heipat tälle maalle ja lähtisin etsimään kunnollista palkkaa maksavaa työnantajaa. Ai niin, lisäisin vieläpä syntyvyyttä jossain toisessa maassa :D
Tämäpä juuri. Suomessa työttömyys on melkein pahinta mitä ihminen voi tehdä mutta se ei haittaa, että vie työpanoksensa, kulutuksensa ja tulevat veronmaksajat ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
"
- itsensä johtaminen
1. itsensä johtaminen
4. stressi tulostekijänä
6. minä ja tulevaisuus
7. minä osaajana
10. erilaiset työareenat
11. esimiestyö
VMP? Vara Mies Palvelu vai Vttu Mitä Paskaa?
Vierailija kirjoitti:
Osallistuin aikoinani akateemisten työllisyyskoulutukseen, jota mainostettiin aikaisemman kurssin hyvillä työllistymislukemilla. Meidän kurssiltamme työllistyi yksi ja hänkin omia väyliään. Itse sain lisäksi muutaman viikon lomasijaisuuden ja muut eivät mitään. Vetäjä oli aivan käsi ja käytti myös epäasiallista kieltä, mistä firman toimari pesi kätensä kertomalla alentuvasti että työttömät nyt tarvitsevat välillä ravistelua. Kiinnostaisi tietää mihin vastuuseen lafka muka joutui ja millä sanktioilla. Palautetta toki annoimme työkkärillekin.
.
Lahteen avattiin jokunen vuosi takaperin uusi rautakauppa ja sinne oli joku ihmeen rekrytointijakso, en nyt muista kuinka kauan, mutta siis ideana oli ottaa sinne määräajaksi porukkaa näyttämään kyntensä ilmaiseksi ja tämän määräajan jälkeen parhaat sitten palkattiin.
Tätähän tietysti markkinoitiin loistavana tilaisuutena päästä ihan käytännössä näyttämään omat kyvyt ja taidot.
Hei ! Tule näyttämään meille oma osaamisesi. Ilmaiseksi raatamaan kuukausitolkulla.
Toki sinullakin on varmaan laskuja maksettavana ja ehkäpä haaveilet perheestä.
Mutta mitä se meitä kiinnostaa. Haluamme vain hyödyn.
Haistakaa jo pasca hyväksikäyttäjät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jotkut ansiosidonnaiset päivärahat ovat melko hulppeita, sehän riippuu aivan siitä mikä ammatti ja millaisessa työssä on ollut ennen kuin pistetty yt-neuvotteluissa ulos talosta.
Samaa mieltä ja kannatan ansioturvalle kattoa ja keston lyhentämistä, mutta työstä pitää silti maksaa oikeaa palkkaa eikä työttömyysturvaa.
Tiedätteko oikeasti paljonko se ansiosidonnainen on? Ei nimittäin ole kovin hulppea kellään, koska leikkuri iskee suht alhaisilla tuloilla (ts. pienipalkkainen voi saada ansiosidonnaista esim. 60% palkasta, keskituloinen 45%, ja hyvätuloinen 35%).
Esim. 6000e palkka tienannut saa ansiosidonnaista brutto 2400e, josta nettona jää luokkaa 1600-1700e. Onko se sitten kovin hulppeaa? Ei vielä mun kirjoissa, kun käytännossä esim. sinkkujen ollessa kyseessä se pienempää tonnin ansiosidonnaista saava saa päälle asumistukea ja toimeentulotukea, eikä lopullinen nettoero ole juuri mitään.
Vierailija kirjoitti:
Hei ! Tule näyttämään meille oma osaamisesi. Ilmaiseksi raatamaan kuukausitolkulla.
Toki sinullakin on varmaan laskuja maksettavana ja ehkäpä haaveilet perheestä.
Mutta mitä se meitä kiinnostaa. Haluamme vain hyödyn.
Haistakaa jo pasca hyväksikäyttäjät.
Luonnollisesti sinulle aiheutuu myös kuluja käydessäsi meillä ilmaiseksi töissä , esim bussikortti 60e.
Lisäksi olet poissa aktiivisessa työnhaussa kunnon palkkatöistä, kun olet meillä ilmaiseksi "näyttämässä kyntesi" raataen. Mut hei elämä on.
Ja mitä se meitä kiinnostaa millä te taloudellisesti pärjäätte. Olette kuulkaas etuoikeutettuja kun pääsette raatamaan juuri meille , ottakaa se työssäoppimisena, vetelykset.
Jos olisin työtön niin voisin mennä johonkin teknologiafirmaan "harjoittelemaan" mutta NDA:ta en suostuisi allekirjoittamaan. Siellä voisi olla jotain kiinnostavaa tietoa jatkossa hyödynnettäväksi.
Ei se noin yksiselitteistä ole. Täällä oli edellisen kevään yo työkokeilussa kaupan kassalla ja teki täsmälleen samaa työtä kuin muut. Kauppias alkoi maksaa palkkaa vasta 4 kk:n jälkeen kun huomasi ettei pärjää jos ko. henkilö lopettaa. Hassua että esim. kesätyöntekijänä hän olisi saanut heti palkkaa.