Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä onnellisempaan elämään

Vierailija
19.02.2020 |

Pieniä, helppoja. Kertokaa. Ei pervoille kiitos.

Kommentit (156)

Vierailija
101/156 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritä kiinnittää huomiota elämän pieniin positiivisiin juttuihin. Esim rauhallinen tuokio hyvän kahvin kanssa, ensimmäiset kevätkukat, kun joku pitää ovea auki, söpö koira. Ehkä kuulostaa turhalta ja vähäpätöiseltä, mutta elämässä näitä onnen pisaroita on paljon enemmän kuin suuria huippuja, jos keskittyy odottamaan vaan niitä poikkeushetkiä moni hyvä pienempi menee ohi ja pahimmillaan tuntuu ettei niitä ole ollenkaan.

Mun mies on todella kohtelias ja pitää aina ovea auki kaikille. MUTTA jos tämä henkilö ei huomaa tai noteeraa häntä niin ärsyyntyy aivan liikaa. Olen yrittänyt sanoa että eikö sen kohteliaisuuden pointti voisi olla että sulle tulee myös itselle parempi mieli eikä joku kiitosten kalastelu. Ja oikeasti suurimman osan aikaa ihmiset hymyilee tai kiittää. Joskus ei välttämättä huomaa tai on huono päivä. Itse oletan aina asiat parhain päin jos ei ole minulle siitä haittaa, seurauksena olen aika onnellinen suurimman osan aikaa. Mieheni taas on aika v-ttuuntunut jostain joka päivä.

Vierailija
102/156 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen jättäessä maailma lähes romahti.

Kävin juttelemassa ammattiauttajan kanssa ja hän ehdotti teen listan teoista, asioista, jotka saa minut iloiseksi.

Teen näitä päivittäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/156 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karsi elämästäsi mielipahaa aiheuttavat ihmiset. Pidä koti siistinä ja pukeudu hyvin ( en nyt tarkoita mitään merkkivaatteita).

Vierailija
104/156 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee vain sitä mitä rakastat ja tee työtä oppimisen ja kasvamisen eteen. Armoa itselle, muille ja apua toisille niin pääset tässä elämässä taivaaseen.

Iloinen Harhailija.

Vierailija
105/156 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä luota narsisti -arkkitehteihin. Ne tuhoavat elämäsi. Tampereella on arkkitehti, joka tekee sitä jatkuvasti naisille.

Vierailija
106/156 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakasta niin paljon kuin mahdollista ja laita hyvä kiertämään.

Vierailija
107/156 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runkkaa enemmän!

Vierailija
108/156 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakkaus.

Rakkaus??? Onko Suomessa vielä todellista rehellistä rakkautta???

Vierailija
109/156 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli nelikymppisenä ja monenlaista mielenterveysongelmaa lähelläni nähneenä sanoisin, että hämmästyttävän usein onnellisen elämän avaimet on ne jo alakoulun terveystiedontunnilla (tai mikä se nykyään on) opitut asiat: Syö viisi kertaa päivässä terveellistä ruokaa (paljon hedelmiä, vihanneksia, marjoja, täysjyvää, hapanmaitotuotteita, rasvaista kalaa), pidä vuorokausirytmi selkeänä ja nuku noin 8 tuntia yössä, ulkoile ja liiku joka päivä, ja harrasta kolme kertaa viikossa sellaista liikuntaa, jossa tulee vähän hiki ja hengästyttää.

Kun nuo asiat ovat kunnossa, seuraava askel on hankkia kiinnostava harrastus ja pitää yhteyttä ystäviin ja sukulaisiin (ihmisiin jotka ilahduttavat sinua ja tuntuvat mukavilta) ainakin kerran viikossa. 

Tiedän, että moni masentunut tuhahtaa esimerkiksi ohjeelle terveellisestä ruoasta ja liikunnasta, mutta kyläl ne ihan tutkimustulosten mukaankin ovat todella tehokkaita mielenterveyslääkkeitä.  

Vierailija
110/156 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poista some sovellukset puhelimestasi.

Vierailija
111/156 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat oppini:

Omaa aikaa itseni kanssa

Huuh huh, luin kiireellä että "omaa aikaa anoppini kanssa", mietin että eipä tuo omaa onnellisuuttani lisäisi.

Vierailija
112/156 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtenä aamuna kolasin lunta selkä hiessä ja ehkä pikkusen ärsyyntyneenä auran jättämästä lumivallista. Sitten pysähdyin, kun tulin ajatelleeksi, ettei se ole takuuvarmaa, että minulle koskaan tulee enää toista näin hyvää päivää elämässäni. Ja jatkoin päivää kiitollisena kaikesta siitä tavallisesta elämästä mitä sinä päivänä oli. Oli niin paljon hyvää: oma koti, kaunis talvipäivä, rakkaat lapset ja puoliso, ystävien yhteydenottoja ja kaikkea semmoista, mitä kaipaisi todella paljon, jos niitä ei olisi. Eli mikään muu ei muuttunut sinä päivänä kuin oma ajatus, silti oli paljon antoisampi ja onnellisempi olo.

Nämä on hienoja oivalluksia. Käytän tätä usein esim. maanantaiaamuisin, kun oikein tympii nousta sängystä aamuviideltä ja aloittaa työviikko. Muistan niitä hetkiä, kun joku läheinen on juuri kuollut ja olen ajatellut, että antaisin ihan mitä vain, että saisin elää sitä tavallista arkea juuri nyt, kun kaikki on hyvin ja tavallisesti ja surutonta. Muistan, että se hetki on nyt, mistä joskus antaisin kaikkeni. Tavallinen, suruton arki ilman tuoreita menetyksiä on upeaa eikä koskaan kiveen hakattua, mutta juuri nyt minä voin nauttia tästäkin.

Vierailija
113/156 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Ota Jeesus elämääsi. Mikään muu ei anna niin syvää rauhaa ja merkitystä elämälle kuin oikea usko.

- Pyhitä lepopäivät kerran viikossa = älä touhua vaan rukoile ja käy kirkossa, tms.  Antaa kummasti energiaa seuraavaan viikkoon.

- Liiku luonnossa säännöllisesti, ajatus kirkastuu.

- Hanki mielenkiintoinen harrastus. Opi uusia tieto/taitoja. Tee vaikka sukututkimus.

- Pidä yllä hyviä ihmissuhteita. Hanki uusi ystävä.

- Keskity välillä muiden ihmisten hyvinvoinnin edistämiseen, omien voimiesi mukaan.

- Älä vaadi elämältä, tai itseltäsi/muilta liikoja. Onnellisuus koostuu pienistä asioista.

- Jos mahdollista, käy välillä pienellä retkellä, esim. naapurikunnassa. Tai tutustu kunnolla omaan kaupunkiisi/kuntaasi. Osallistu vapaaehtoistoimintaan.

- Aloita taide-, kirjallisuus-, käsityö-, tai musiikkiharrastus. Luovuus on ihmisessä rajaton ja antaa sisältöä elämään.

Vierailija
114/156 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vaimo, ylivoimaisesti tärkein päätös jonka mies tekee elämässään.

Vierailija
115/156 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtenä aamuna kolasin lunta selkä hiessä ja ehkä pikkusen ärsyyntyneenä auran jättämästä lumivallista. Sitten pysähdyin, kun tulin ajatelleeksi, ettei se ole takuuvarmaa, että minulle koskaan tulee enää toista näin hyvää päivää elämässäni. Ja jatkoin päivää kiitollisena kaikesta siitä tavallisesta elämästä mitä sinä päivänä oli. Oli niin paljon hyvää: oma koti, kaunis talvipäivä, rakkaat lapset ja puoliso, ystävien yhteydenottoja ja kaikkea semmoista, mitä kaipaisi todella paljon, jos niitä ei olisi. Eli mikään muu ei muuttunut sinä päivänä kuin oma ajatus, silti oli paljon antoisampi ja onnellisempi olo.

Nämä on hienoja oivalluksia. Käytän tätä usein esim. maanantaiaamuisin, kun oikein tympii nousta sängystä aamuviideltä ja aloittaa työviikko. Muistan niitä hetkiä, kun joku läheinen on juuri kuollut ja olen ajatellut, että antaisin ihan mitä vain, että saisin elää sitä tavallista arkea juuri nyt, kun kaikki on hyvin ja tavallisesti ja surutonta. Muistan, että se hetki on nyt, mistä joskus antaisin kaikkeni. Tavallinen, suruton arki ilman tuoreita menetyksiä on upeaa eikä koskaan kiveen hakattua, mutta juuri nyt minä voin nauttia tästäkin.

Näin juuri, kiitollisuus on avain onneen. Eikä kukaan ulkopuolinen voi määrittää sitä, mistä itse saat olla kiitollinen, olipa se isoa tai pientä. Joskus suurin onnellisuus asuu pienessä matalassa majassa.

Vierailija
116/156 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vertaa itseäsi/elämääsi muihin ihmisiin. 

Vierailija
117/156 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hanki tinnitusta itsellesi. Se voi nimittäin pilata hyvän onnellisenkin elämän, kokemusta on.

Tinnitus on jatkuvaa korvan soimista joka voi vaikuttaa negatiivisesti elämänlaatuun, keskittymiseen, nukkumiseen. Joillakin vaiva on niin paha, että se on ajanut ihmisiä itsemurhaankin

ja voi rajoittaa elämää. Se ei välttämättä koskaan parane ja kestää koko loppuelämän. Siltä pystyy välttymään, ainakin siltä osin jos sen aiheuttaa kova meteli. Käytä korvatulppia tai muuta riittävää kuulonsuojausta isossa metelissä kuten klubit, keikat ja festarit tai äänekkäiden koneiden käyttö. Yllättävissäkin paikoissa desibelit

voi nousta korville haitallisille lukemille kuten äänekkäät elokuvat. Korvatulppia kannattaa pitää alusta loppuun asti kun on isoa ääntä.

Vältä isojen kaiuttimien lähellä oloa keikoilla. Anna pitkäkestoisessa melussa leporaukoja korville. Vältä äkillisiä isoja ääniä ja pamauksia lähellä korvaa. Käytä laadukkaita kuulokkeita joita ei tarvi pitää isolla ja pidä aina volyymeja turvallisilla lukemilla ja älä kuuntele liikaa kuulokkeilla putkeen ilman taukoja. Korvat myös tarvitsevat lepoa melun jälkeen ja jatkuva usein toistuva pitkäkestoinen melualtistus on huonoksi. Itse valitettavasti tein yhden pahan virheen ja sain tinnituksen.

Ihmetyttää, että monesta asiasta meitä varoitellaan mutta melun haitoista ei niinkään usein vaikka sen seuraukset voi olla tosi ikäviä elämälle.

Vierailija
118/156 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä omia onnen avaimia:

Jooga ja meditaatio, ei niin väliä millaista (ei kannata stressata onko paras ja hienoin suuntaus) kunhan tuntuu itsestä hyvältä. Itselle hatha-jooga ja meditaatio yleensä joku sydänmeditaatio tms, kuuntelen ohjattuja netistä.

Jokin liikuntamuoto säännöllisesti mikä tuntuu itsestä hyvältä. Itse tykkään tanssia vapaata tanssia ja pyöräillä sekä kävellä metsässä.

Terveellinen ruokavalio, johon ei liity kasapäin kieltoja. Kohtuudella kaikkea.

Tietoisuus siitä miten käytän omaa aikaani ja voimavarojani. Esim jos tunnen, että joku ihminen jatkuvasti vie enemmän kuin antaa, alan rajoittamaan kommunikaatiota hänen kanssaan. Tämän opetteleminen on ollut vaikeaa. Muutenkin omien rajojen tunnistaminen ja ilmaiseminen on yksi parhaita taitoja joita voi opetella.

Vaikeiden tunteiden hyväksyminen ja kohtaaminen. Elämä ei voi olla aina paratiisia ja ilotulituksia. On ihan okei, että joskus ketuttaa, surettaa, on yksinäinen olo tms. Paljon helpompaa on jos pystyy olemaan näiden tunteiden kanssa, eikä yritä päästä niistä eroon. Ajatuksena "huomaan olevani surullinen, se on ihan okei". Tunteet kuitenkin tulevat ja menevät. Meditaatio voi auttaa tämän opettelussa.

Itsemyötätunto ja lempeys. Tämä on ehkä kaikkein merkittävin yksittäinen juttu. Oon oppinut että vaikeat tilanteet on ihan tarpeeksi vaikeita ilman, että itse soimaan itseäni tyyliin "taas menin mokaamaan voi hitto kun oon niin huono kaikessa". Pyrin puhumaan itselleni enemmän näin: "äh voi vitsi onpa ärsyttävää että en onnistunut. Tosi ymmärrettävää että harmittaa. Täytyy vaan koittaa uudelleen, kyllä se sujuu kun harjoittelee" tms. Just niin kuin puhuisi kannustaen vaikka lapselle tai ystävälle. Aluksi hankalaa, mutta harjoittelemalla helpottuu :)

Hyviä neuvoja.

Kiitos paljon :)

Vierailija
119/156 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata koskaan takertua mihinkään, varsinkaan aineelliseen.

Talo ja tavarat on semmoisia jotka voivat sinulta hävitä, vaikka kuinka olisit tehnyt töitä niiden eteen. Joskus on pakko myydä talo ja muuttaa muualle. Joskus joku (sukulainenkin jopa) vie röyhkeästi jotain sinulle kuuluvaa tavaraa.

Kun päättää, ettei kiinny liikaa mihinkään tuommoiseen, on vapaampi ja onnellisempi.

Parisuhdekin voi päättyä, vaikka miten olisi kuvitellut sitä elämän loppuun kestäväksi. Siitäkin on päästävä yli, ja paremmin pääsee, kun ei mielessään ripustaudu toiseen ihmiseen liikaa.

Tärkeimpiä asioita elämässä ovat aineettomat hyvät: musiikki, luonto, jos saa pitää terveytensä. Jos on internet, sieltä löytää paljon kaunista taidetta. Ilmaisia ohjeita käsitöihin on tarjolla, kokeile jotain uutta käsityötä. Tai tuunaa jokin huonekalu.

Vierailija
120/156 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläimet jos ei allergiaa ja jaksaa hoitaa niitä sekä rahaa niihin ja niiden hoitoon, ellei hoida sit vaan läheisten eläimiä sekä ole niiden kanssa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä