Olen lievästi kehitysvammainen, kysy mitä haluat!
Asiattomiin en vastaile mut jos asiallinen niin kyllä!
Kommentit (72)
Käytkö töissä? Onko sinulla kumppani?
Vierailija kirjoitti:
Millainen vamma? Mistä tullut/aiheutunut? Millä lailla haittaa elämää (vai haittaako).
Miten tämän nyt selittäisi. Lievä kehityshäiriö. Esim minulla oppimisessa vaikeuksia, tarvitsen tukea ja ohjausta enemmän, en pysty tekemään samoja mitä esim muut. Haaveilin joskus sairaanhoitajan ammatista täysin mahdoton toteuttaa. Haaveilin lukiosta,tanssiharrastuksesta (ei onnistu käsien takia) kaverien saaminen hankalaa. Haittaa mutta olen oppinut pikku hiljaa hyväksymään itseni tälläisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen vamma? Mistä tullut/aiheutunut? Millä lailla haittaa elämää (vai haittaako).
Miten tämän nyt selittäisi. Lievä kehityshäiriö. Esim minulla oppimisessa vaikeuksia, tarvitsen tukea ja ohjausta enemmän, en pysty tekemään samoja mitä esim muut. Haaveilin joskus sairaanhoitajan ammatista täysin mahdoton toteuttaa. Haaveilin lukiosta,tanssiharrastuksesta (ei onnistu käsien takia) kaverien saaminen hankalaa. Haittaa mutta olen oppinut pikku hiljaa hyväksymään itseni tälläisenä.
Unohdin vastata kysymykseen mistä aiheutunut. Äitini joi odotusaikana minua odottaessa.
Vierailija kirjoitti:
Käytkö töissä? Onko sinulla kumppani?
Olen kuntouttavassa työtoiminnassa, on, olen pitkässä parisuhteessa ja meillä on lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Sotketko ihmissuhteita?
Ei kuulu tapoihini.
Kuinka kumppanisi suhtautuu asiaan?
Oletko tiennyt että olet erilainen aina vai oletko saanut diagnoosin vasta aikuisiällä?
Millaisena näet tulevaisuutesi?
Onko sinulla ystäviä ja jos on, niin miten he suhtautuvat?
Eipä taida olla lievästikään kehitysvammaisen kirjoittamaa.
Kyse on jo tosi alhaisesta älykkyydestä ja mikään aloittajalta ei viittaa tähän. On aivan loogista ja jopa hyvin muotoiltua suomen kieltä
En tiedä onko tämä asiallinen kysymys, en pahalla siis tarkoita.
Mutta onko lapsillenne periytynyt jotain kehitysvammaisuutesi vuoksi? Vai ovatko terveitä?
Itsekin ihmettelin ap:n hyvää kirjoitustaitoa. Tiedän lievästi kehitysvammaisia ja heidän kirjallinen ilmaisunsa on heikkoa alakouluikäisen tasoa.
Ja sille joka kyseli onko lapsille periytynyt jotain: jos ap:n ongelmat johtuvat äidin juomisesta raskausaikana niin eiväthän ne tietenkään periydy.
Onko päätäsi kuvattu? Miten diagnoosi tehtiin? Onko muita diagnooseja?
Miksi kannatat nykyhallitusta/äänestät punavihreitä?
Kehitysvamma ei tarkoita huonoa kielellistä ilmaisua. Esim cp-vamma on kai kehitysvamma ja tiedän tyypin joka tästä vammasta huolimatta kirjoittaa sujuvaa kieltä ( ja usemapaakin) varpaiila.
Kuinka lievästi? Näkyykö naamasta? Periytyykö?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko tämä asiallinen kysymys, en pahalla siis tarkoita.
Mutta onko lapsillenne periytynyt jotain kehitysvammaisuutesi vuoksi? Vai ovatko terveitä?
Fas ei periydy.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Kehitysvamma ei tarkoita huonoa kielellistä ilmaisua. Esim cp-vamma on kai kehitysvamma ja tiedän tyypin joka tästä vammasta huolimatta kirjoittaa sujuvaa kieltä ( ja usemapaakin) varpaiila.
Joo mutta ap sanoi että oppimisessa vaikeuksia ja se yleensä tarkoittaa myös jonkinasteisia vaikeuksia lukemisessa ja kirjoittamisessa.
Missä raja menee että on ns. normaali, lievästi kehitysvammainen tai kehitysvammainen?