Mitä teen!? Työuupumus ja esimies uhkailee :(
Palasin juuri sairaslomalta takaisin töihin sillä olin vakavan työuupumuksen takia poissa pari kuukautta sairaslomalla. Olen käynyt terapiassa juttelemassa tilanteesta, elämäni on muilta osin kunnossa mutta työt stressaa ja masentaa, erityisesti eräs kollega joka kiusaa minua naisvihamielisillä kommenteilla. Toki muitakin naisia mutta minä olen hänen suosikkikohteensa.
Minulla on ollut sairasloman jälkeen massiivisia vaikeuksia selvitä töistäni, olen yrittänyt pitää taukoja eri aikaan kuin kiusaava kollega terapeuttini kehotuksesta kun en vaan jaksa ihmisiä. Tänään itkin työpisteelläni (oma huone, toimistoympäristö, en aiheuta mitään häiriötä kellekään) jolloin esimies marssi luokseni ja huusi minulle että jos en välittömästi lopeta pelleilyä ja muutu iloiseksi ja tuottavaksi itsekseni joka olin ennen, hän antaa minulle potkut. Työuupumus on kuulemma 'paskaa' ja minun vika että työkaveri kiusaa. Hän antoi minulle siis virallisen valituksen itkemisestä ja epäsosiaalisesta käytöksestä työajalla, tämä on hänestä asiatonta käytöstä.
Olen vaan niin väsynyt että olen harkinnut itseni tappamista. En voi irtisanoutua sillä saisin 3kk karenssin työkkäristä. Ei ole voimia hakea uusia töitä, olen vaan niin loppu. Palkan tarvitsen elämiseen, ei ole puolisoa eikä läheisiä jotka voisi auttaa.
Onko kukaan täällä selvinnyt tällaisesta tilanteesta? Mitä tekisitte asemassani?
Kommentit (46)
Teet ilmoituksen työsuojeluun ja esimiehen esimiehelle.
Pyydä varoituksen perusteet kirjallisena niin sinulla on todistusaineistoa esimiehen harjoittamasta kiusaamisesta työkkäriin karenssin poistamiseksi ja oikeuteen kun viet laittomat pitkut käräjille. Ja soita heti työterveyteen ja kerro mistä sait varoituksen ja miten sinun uupumusta ei pomo huomioi ollenkaan.
Haloo. Nyt kovat vastakeinot käyttöön. Kenellekään ei voi antaa varoitusta siksi, että hän on masentunut tai työuupunut. Varaat ajan työterveyshuollosta, kerrot tilanteesi ja kysyt sieltä apua. Sitten soitat työsuojeluvaltuutetulle ja kerrot tilanteen. Olethan sinä saanut varoituksen kirjallisesti, siinä on asiaton peruste ja syy riitauttaa asia tarvittaessa oikeudessa asti. Sitten otat työsuojeluvaltuutetun mukaasi ja menette yhdessä tuon esimiehen pomon pakeille.
Asia olisi vaikeampi jos et olisi saanut sitä varoitusta. Hyvä että sait, sen perusteella pistät nyt prosessin pystyyn.
Menet takaisin sinne työterveyteen ja kerrot, miten töihin palaamisesi on sujunut. Sieltä järjestetään sitten neuvottelut tuon esimiehenkin kanssa, niin että hän ymmärtää millaita kohtelua uupumuslomalta palaava tarvitsee, jotta pystyy palaamaan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä varoituksen perusteet kirjallisena niin sinulla on todistusaineistoa esimiehen harjoittamasta kiusaamisesta työkkäriin karenssin poistamiseksi ja oikeuteen kun viet laittomat pitkut käräjille. Ja soita heti työterveyteen ja kerro mistä sait varoituksen ja miten sinun uupumusta ei pomo huomioi ollenkaan.
Varoitusta ei voi yleensä edes tehdä suullisesti, se on kirjallinen ja siinä on aina perustelut. Muutoin se ei ole virallinen varoitus. Ja sitä ei voi antaa kiukuspäissään tuosta vaan, vaan se annetaan niin, että työntekijä kutsutaan tapaamiseen ja kutsuttaessa kerrotaan, mitä on tulossa.
Minä sain vain suullisen varoituksen, en tiedä onko esimies kirjannut mitään ylös. En usko.
Mua itkettää tää tilanne kun voimia on se tasan nolla ja tiedän että taistella pitäisi.
Esimiehelläni ei ole esimiestä, hän omistaa tämän firman. Tiedän myös että tilanne on laiton siltä osin että työterveyttä ei meillä ole. Tai on paperilla muttei me saada käyttää sitä. Yksi ihminen kerran vuosia sitten kävi työterveyshuollossa ja sai mystisesti potkut sen jälkeen. Maksan itse terapiani suosiolla.
Ap
Yhteys työsuojeluun, luottamusmieheen ja ammattiliittoon. Pidä kirjaa tilanteista, joissa sinua kohdellaan huonosti. Jos et kuulu mihinkään liittoon, liity heti. Ja sitten työterveyteen ja lisää sairauslomaa. Työterveydellä voi myös olla keinoja puuttua tilanteeseen.
Älä tee lopullisia ratkaisuja tässä kriisitilanteessa. Vika ei ole sinun, monille tapahtuu valitettavasti samanlaisia asioita, ja siitä voi selvitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varoitusta ei voi yleensä edes tehdä suullisesti, se on kirjallinen ja siinä on aina perustelut. Muutoin se ei ole virallinen varoitus. Ja sitä ei voi antaa kiukuspäissään tuosta vaan, vaan se annetaan niin, että työntekijä kutsutaan tapaamiseen ja kutsuttaessa kerrotaan, mitä on tulossa.
Suullinen varoitus on virallinen varoitus mutta yhtä tyhjän kanssa, jos sitä ei kukaan muu ole kuulemassa ja on kyllä muutenkin. Suullisesti voi varoitella vaikka kuinka eikä se vaikuta mihinkään.
Kirjallinen varoitus on taas eri asia ja siihen kannattaa kutsua luottamusmies ja tässä tapauksessa työsuojeluvaltuutettu ja työtwrveydestäkin joku asiantuntija paikalle, eikä allekirjoita mitään ennen heidän neuvojaan.
Mikä oli diagnoosi sairaslomalle, koska Työuupumus ei ole käypä syy. Sillä perusteella ei saa sairaslomaa.
Avin työsuojelu? Tuskin teillä tuommoisessa firmassa luottareita tai ts-valtuutettuja on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suullinen varoitus on virallinen varoitus mutta yhtä tyhjän kanssa, jos sitä ei kukaan muu ole kuulemassa ja on kyllä muutenkin. Suullisesti voi varoitella vaikka kuinka eikä se vaikuta mihinkään.
Kirjallinen varoitus on taas eri asia ja siihen kannattaa kutsua luottamusmies ja tässä tapauksessa työsuojeluvaltuutettu ja työtwrveydestäkin joku asiantuntija paikalle, eikä allekirjoita mitään ennen heidän neuvojaan.Mikä oli diagnoosi sairaslomalle, koska Työuupumus ei ole käypä syy. Sillä perusteella ei saa sairaslomaa.
Työuupumuksen perusteella saa sairaslomaa, mutta ei palkallista.
Toisaalta totta on että lääkärit yleensä kirjoittavat sellaisen diagnoosin, jolla saa tarvitsemansa loman palkallisena. Itselleni laitettiin "Sopeutumishäiriö", joka on eräänlainen akuutti stressireaktio.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain vain suullisen varoituksen, en tiedä onko esimies kirjannut mitään ylös. En usko.
Mua itkettää tää tilanne kun voimia on se tasan nolla ja tiedän että taistella pitäisi.
Esimiehelläni ei ole esimiestä, hän omistaa tämän firman. Tiedän myös että tilanne on laiton siltä osin että työterveyttä ei meillä ole. Tai on paperilla muttei me saada käyttää sitä. Yksi ihminen kerran vuosia sitten kävi työterveyshuollossa ja sai mystisesti potkut sen jälkeen. Maksan itse terapiani suosiolla.
Ap
Ok, noita pikkupuljuja... Valitettavasti tilanne on siis lähes toivoton. Ehdottaisin alkamaan heti hakea toista työpaikkaa. Ja jos ahdistaa liikaa, lähde pois vaikka karenssiakin uhmaten, koska muuten voit joutua taas pitkälle lomalle ja töihin paluusta tulee entistä vaikeampaa. Ei Suomessa nälkään ja viluun kuole karenssillakaan, toimeentulotuki viimesijaisena turvaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sinä et ole työkykyinen.
Sain sairaslomaa terveyskeskuksesta masennus-diagnoosilla.
Meillä on työsuojeluvaltuutettu mutta se on juuri se minua kiusaava setämies. En kuulu mihinkään liittoon, tämä on ensimmäinen työpaikkani ja periaatteessa vähän ikään kuin olin kuullut että jotain ongelmia tässä firmassa on ollut ja esim. äitiyslomalainen on irtisanottu mutta kun olet vastavalmistunut eikä ole työkokemusta niin ajattelin että olen tässä hetken ja haen sitten muita töitä. En uskonut että alle vuodessa menen tähän kuntoon ettei voimat riitä :(
Pelottaa niin paljon, tarvitsen palkan sillä opintolainaa on yhä runsaasti ja lääkkeet ja terapia maksaa!
Ap, niin väsynyt ja nurkkaan ajettu
Vierailija kirjoitti:
Meillä on työsuojeluvaltuutettu mutta se on juuri se minua kiusaava setämies. En kuulu mihinkään liittoon, tämä on ensimmäinen työpaikkani ja periaatteessa vähän ikään kuin olin kuullut että jotain ongelmia tässä firmassa on ollut ja esim. äitiyslomalainen on irtisanottu mutta kun olet vastavalmistunut eikä ole työkokemusta niin ajattelin että olen tässä hetken ja haen sitten muita töitä. En uskonut että alle vuodessa menen tähän kuntoon ettei voimat riitä :(
Pelottaa niin paljon, tarvitsen palkan sillä opintolainaa on yhä runsaasti ja lääkkeet ja terapia maksaa!Ap, niin väsynyt ja nurkkaan ajettu
Eikö siellä ole muuta työtä kuin palstailla.
Siis provoilla.
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa niin paljon, tarvitsen palkan sillä opintolainaa on yhä runsaasti ja lääkkeet ja terapia maksaa!Ap, niin väsynyt ja nurkkaan ajettu
Saat kyllä hoitoa julkisesta terveydenhuollosta, et tarvitse palkkaa siihen.
Opintolainankin takaisinmaksun saa helposti "hyllylle" jos tulee työttömyyttä tai muita taloudellisia vaikeuksia. Se ei ole mikään sellainen asia, minkä takia kannattaisi uhrata terveytensä paskassa firmassa.
Et kai ole Valtorissa töissä, kuulostaa tutulta johtamiselta.
Haet lisää sairaslomaa. Tällä kertaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Haet lisää sairaslomaa. Tällä kertaa enemmän.
Ja käytät tämän sairasloman uuden työpaikan hakemiseen, jos vain jaksat. Menet tarvittaessa yksityiseen terveydenhuoltoon hankkimaan sairasloman, jos et muuten saa.
Älä missään nimessä irtisanoudu itse! Jos sitten saat potkut jollain verukkeella, voit riitauttaa asian. Ainakaan et saa karenssia vaan sulle joudutaan maksamaan irtisanomisajan palkka.
Niin ja siis lisään että kiusaava kollega on luonnollisesti esimieheni bestis, heillä on oikein bromance, kumpikin on 50+ naisvihamielisiä setämiehiä.
Ap