Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä teen!? Työuupumus ja esimies uhkailee :(

Väsynyt
17.02.2020 |

Palasin juuri sairaslomalta takaisin töihin sillä olin vakavan työuupumuksen takia poissa pari kuukautta sairaslomalla. Olen käynyt terapiassa juttelemassa tilanteesta, elämäni on muilta osin kunnossa mutta työt stressaa ja masentaa, erityisesti eräs kollega joka kiusaa minua naisvihamielisillä kommenteilla. Toki muitakin naisia mutta minä olen hänen suosikkikohteensa.

Minulla on ollut sairasloman jälkeen massiivisia vaikeuksia selvitä töistäni, olen yrittänyt pitää taukoja eri aikaan kuin kiusaava kollega terapeuttini kehotuksesta kun en vaan jaksa ihmisiä. Tänään itkin työpisteelläni (oma huone, toimistoympäristö, en aiheuta mitään häiriötä kellekään) jolloin esimies marssi luokseni ja huusi minulle että jos en välittömästi lopeta pelleilyä ja muutu iloiseksi ja tuottavaksi itsekseni joka olin ennen, hän antaa minulle potkut. Työuupumus on kuulemma 'paskaa' ja minun vika että työkaveri kiusaa. Hän antoi minulle siis virallisen valituksen itkemisestä ja epäsosiaalisesta käytöksestä työajalla, tämä on hänestä asiatonta käytöstä.

Olen vaan niin väsynyt että olen harkinnut itseni tappamista. En voi irtisanoutua sillä saisin 3kk karenssin työkkäristä. Ei ole voimia hakea uusia töitä, olen vaan niin loppu. Palkan tarvitsen elämiseen, ei ole puolisoa eikä läheisiä jotka voisi auttaa.

Onko kukaan täällä selvinnyt tällaisesta tilanteesta? Mitä tekisitte asemassani?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäät nyt ihan ensimmäisenä sairaslomalle uudestaan. Et kuulosta työkykyiseltä ja tuo tilanne ihan varmasti pahentaa tilannettasi. Kerro tilanteesta työterveyshuollossa. Sinun ei nyt tarvitse jaksaa muuta. Tärkeintä on toipuminen. 

Sairaslomalle jääminen ei ole mikään kosto, vaan sanon niin sen vuoksi, että kuulostaa todella siltä, että uupumisesi ja tilanteesi vain pahenee, mikäli et jää. Olet varmaan palannut töihin liian aikaisin eikä tilannettasi olla otettu työpaikalla huomioon. Hyvä, että sinulla on terapia. Terapeutin ja työterveyshuollon kanssa voi jutella siitä, että miten jatkossa, kunhan voit vähän paremmin. Sinun ei tarvitse yrittää niin paljon. Olet varmasti tunnollinen työntekijä ja kuule, vaikka et olisikaan, olet arvokas. Muutos on aina mahdollinen ja nyt se ensimmäinen askel on jäädä kotiin, tänään tai viimeistään huomenna ja vaikka itkeä oikein kunnolla. Tulevaisuutta ei tarvitse tänään tietää sen pitemmälle, asiat järjestyvät varmasti. Rohkeutta, voimia ja valoa sinulle. 

Vierailija
22/46 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallinen tarina.

Työaikanako ap tälle palstalle kirjoittelee. Ja harvoin setämiehet nuoria naisia kiusaa, he päinvastoin pyrkivät pääsemään heidän suosioonsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäkö teet?

Tee sitä, mikä tuntuu parhaimmalta. Nuo henkiset ongelmat ovat sinulla olleet jo ennen ensimmäiseen työpaikkaan menoasi.

Vierailija
24/46 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä... Ymmärrän hyvin sen, että tuntuu siltä, että on pakko saada palkkaa ja kaikki maksaa ja... Onhan se totta. Joka kerran, kun olen itse jäänyt sairaslomalle, olen käynyt saman taistelun itseni kanssa, että enhän mä voi... Mutta jos tilanteen antaa pahentua, se vasta kalliiksi tuleekin, jos oma työkyky murentuu pitemmäksi ajaksi. 

Pahimmassa tapauksessa voit hakea toimeentulotukea ja se kattaa lääkkeet ja terapian. Kelan varassa eläminen on raskasta, mutta sieltäkin voi nousta. Ehkä terapeutin kanssa voi neuvotella myös maksusuunnitelmasta? 

En tiedä, tilanteesi koskettaa minua. Toivon koko sydämestäni sinulle hyvää ja parempia aikoja. Tilanne voi tänään näyttää pahalta, mutta se ei ole 'lopullinen' tilanne, ei mikään ole. Vuoden päästä ja aiemminkin elämä voi näyttää jo ihan erilaiselta. 

Vierailija
25/46 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taasko tämä ”Mitä teen”- tyyppi hakee neuvoja täältä. Hirveesti ongelmia yhdellä ainoalla ihmisparalla.

Täyttä roskaa hänen kirjoitelmansa, ontuvia perusteluja.

Vierailija
26/46 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat elämäsi haltuun, et lopeta sitä. 

Haet sairaslomaa, irtisanoudut, hoidat itseäsi kuntoon ja samalla haet uutta työtä. Elämäsi alkaa näyttää paremmalta jo sinä päivänä, kun kävelet firmasta ulos viimeisen kerran. 

Mitä nopeammin toimit, sitä vähemmällä pääset, toivut pikemmin, pahimmillaanhan nuo voivat jäädä päälle loppuiäksi ja sittenkö on kivaa, kun on eläkeläinen/toimeentulotuen varassa pakosti. 

Vierailija
27/46 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupeat heti hakemaan uutta työpaikkaa. Sen sijaan, että hoet ettet pysty ja jaksa, alat hokemaan että pystyn ja jaksan hakemaan uuden, paremman työpaikan. Välttele pikkufirmoja, niissä ei pääse hankalia yksilöitä karkuun vaikka kuinka yrittäisi.

Varmaan tiedätkin, että hakiessasi uutta työpaikkaa sinun tulee säveltää jotain sontaa itsesi kehittämisestä ja uusista haasteista jne. Älä mainitse sanallakaan uudelle pomolle ja työtovereille työpaikkakiusaamisesta. Ihan vain mielenkiinnosta alaa kohtaan halusit vaihtaa paikkaa.

Muista myös pitää huolta itsestäsi vapaa-aikana. Venyttele joka päivä, syö paljon kasviksia. Älä käytä alkoholia, se aiheuttaa ahdistusta.

Vierailija
28/46 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallinen tarina.

Työaikanako ap tälle palstalle kirjoittelee. Ja harvoin setämiehet nuoria naisia kiusaa, he päinvastoin pyrkivät pääsemään heidän suosioonsa.

Kyllä ne kiusaa. Omalle kohdalle osui myös varsinainen mulkvisti. Kun sitten irtisanouduin, mihin hän toki oli pyrkinyt, ei sekään olisi sopinut. Alkoi uhkailla, etten voi irtisanoutua nyt, koska firmassa sellaiset ajat, mutta puolen vuoden päästä voisin mennä. Sanoin, että menen just tasan heti, kun lakisääteinen irtisanomisaika on päättynyt ja se alkaa nyt. Sain naapurifirmasta lennosta uuden työpaikan ja hän yritti sinnekin sanoa, etteivät voi palkata minua. 

Vierailija
29/46 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä irtisanoudu. Soita heti työterveyshuoltoon. Vaikka teillä ei muka saisi sitä käyttää, niin soita sinne silti ja pyydä aika ja kerro siellä kaikki. Jos saat potkut työterveydessä käymisen vuoksi, niin vaadi kirjallisena potkujen syy, tarvitset sitä kun haet työkkäristä karenssin perumista. Ja tarvitset työkkärin karenssin perumista varten myös työterveyshuollon lausunnon siitä, että olet masentunut, työuupunut ja työpaikalla on kiusattu ja esimies ei ole auttanut uupumuksessa vaan uhkaillut ja antanut varoituksen itkemisestä.  

Vierailija
30/46 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet työnantajat eivät halua että työntekijät käyttävät työterveyttä, sillä se maksaa tosi paljon työnantajalle.

Usein tuo työterveys saattaa olla vain ns. paperilla, koska se on lakisääteinen.

Eikä pienillä työpaikoilla ole mitään kattavaa työsuojelu- tai luottamusmies syystemejä.

Vierailija
31/46 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, HR-pomo tässä. Huonot uutiset ensin: Todennäköisesti potkut saat, et voi pakottaa esimiestäsi pitämään sinua töissä ja jos nostat rähäkän, hän todennäköisesti kostaa sen sulle. Olemalla valittava alainen, ja kuormittamalla häntä kaikenmaailman kolmikantakeskusteluilla ja avin työsuojelutarkastuksilla NOPEUTAT potkuja entisestään, sillä tuosta hän vain raivostui.

Hyvät uutiset: ne todennäköisesti saamasi potkut ovat melko varmasti laittomat. Sillä annettu varoitus on melko varmasti laiton myös. Toisin kuin sanottiin ketjussa suullinen varoitus on aivan validi ja laillinen, mutta oleellista on se että onko sinulle annettu mahdollisuus tulla KUULLUKSI. Jos ns kuulemistilaisuutta ei ollut etkä saanut mahdollisuutta tulla kuulluksi niin koko varoitus on muotoseikan puuttumisen takia epävalidi.

Sulla on kolme vaihtoehtoa:

1. Kestät, kärsit ja pidät työpaikan, jos se on tärkeää

2. Kantelet ja valitat ja soittelet avit ja työterveyset, josta esimies raivostui ja antaa potkut. Sitten riitautat potkut ja saat aikanaan vahingonkorvausta 4-6 kk palkan verran.

3. Neuvottelet lähtöpaketin. Tämä on paras ratkaisu ja näin tekisin itse. Sanot että olet valmis neuvottelemaan kompensaatiopaketista jonka seurauksena suostut irtisanomaan itsesi. Tästä seuraa toki karenssi, mutta itse irtisanomispaketti aina laaditaan sellaiseksi että se kattaa elannon karenssin aikana. Esim tyyliin 4kk:n palkka ja vielä lisäkorvaus 3000e kertasummana.

Kaikkia em vaihtoehtoja olen hoitanut ja olen -ikävä kyllä - irtisanomisen ammattilainen. Sanon vuosikymmenten kokemuksella sen että valittaminen ja rähinä ei yleensä auta asiaa. Saat toki taistella oikeuksien puolesta, en sitä väitä, mutta koko ajan työterveyteen/työsuojeluun valittava henkilö joutuu aina ulkokehälle, mustalle listalle tai ensi tilassa irtisanotuksi. Tämän takia on tärkeä tietää asemasi ja keinosi mitä sulla on.

Vierailija
32/46 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienet työnantajat eivät halua että työntekijät käyttävät työterveyttä, sillä se maksaa tosi paljon työnantajalle.

Usein tuo työterveys saattaa olla vain ns. paperilla, koska se on lakisääteinen.

Eikä pienillä työpaikoilla ole mitään kattavaa työsuojelu- tai luottamusmies syystemejä.

Työuupumuksen ja työolosuhteiden selvittely kuuluu siihen lakisääteiseen. Flunssavastaanotot ja sellaiset ei kuulu.

Vierailija
33/46 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toipuminen ei välttämättä tapahdu ennen kuin ap tietää, ettei hänen tarvitse koskaan palata työtehtäviinsä ko. esimiehen alle. Siinä mielessä suosittelen irtisanoutumista, koska tuskin saa ikuista sairaslomaa. Toki jos onnistuu kasvattamaan nahkan esimiestä vastaan niin voi tietty jatkaa tuossa kunnes pääsee pois - mahdollisimman pian. 

Vierailija
34/46 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, HR-pomo tässä. Huonot uutiset ensin: Todennäköisesti potkut saat, et voi pakottaa esimiestäsi pitämään sinua töissä ja jos nostat rähäkän, hän todennäköisesti kostaa sen sulle. Olemalla valittava alainen, ja kuormittamalla häntä kaikenmaailman kolmikantakeskusteluilla ja avin työsuojelutarkastuksilla NOPEUTAT potkuja entisestään, sillä tuosta hän vain raivostui.

Hyvät uutiset: ne todennäköisesti saamasi potkut ovat melko varmasti laittomat. Sillä annettu varoitus on melko varmasti laiton myös. Toisin kuin sanottiin ketjussa suullinen varoitus on aivan validi ja laillinen, mutta oleellista on se että onko sinulle annettu mahdollisuus tulla KUULLUKSI. Jos ns kuulemistilaisuutta ei ollut etkä saanut mahdollisuutta tulla kuulluksi niin koko varoitus on muotoseikan puuttumisen takia epävalidi.

2. Kantelet ja valitat ja soittelet avit ja työterveyset, josta esimies raivostui ja antaa potkut. Sitten riitautat potkut ja saat aikanaan vahingonkorvausta 4-6 kk palkan verran.

3. Neuvottelet lähtöpaketin. Tämä on paras ratkaisu ja näin tekisin itse. Sanot että olet valmis neuvottelemaan kompensaatiopaketista jonka seurauksena suostut irtisanomaan itsesi. Tästä seuraa toki karenssi, mutta itse irtisanomispaketti aina laaditaan sellaiseksi että se kattaa elannon karenssin aikana. Esim tyyliin 4kk:n palkka ja vielä lisäkorvaus 3000e kertasummana.

Kaikkia em vaihtoehtoja olen hoitanut ja olen -ikävä kyllä - irtisanomisen ammattilainen. Sanon vuosikymmenten kokemuksella sen että valittaminen ja rähinä ei yleensä auta asiaa. Saat toki taistella oikeuksien puolesta, en sitä väitä, mutta koko ajan työterveyteen/työsuojeluun valittava henkilö joutuu aina ulkokehälle, mustalle listalle tai ensi tilassa irtisanotuksi. Tämän takia on tärkeä tietää asemasi ja keinosi mitä sulla on.

No onhan siinä se neljäs vaihtoehto, että lähtee vaan itse. Ei kukaan ole minkään systeemin vanki, ajatus siitä luo myös ahdistusta ja toivottomuutta. Ei ainakaan meillä tehty mitään paketteja, kyllä ne lähtevät muutenkin, jotka haluavat lähteä. Paketti tehdään vain, jos vahvasti itse haluaa työntekijästä eroon. 

Vierailija
35/46 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan siinä se neljäs vaihtoehto, että lähtee vaan itse. Ei kukaan ole minkään systeemin vanki, ajatus siitä luo myös ahdistusta ja toivottomuutta. Ei ainakaan meillä tehty mitään paketteja, kyllä ne lähtevät muutenkin, jotka haluavat lähteä. Paketti tehdään vain, jos vahvasti itse haluaa työntekijästä eroon. 

Apn esimies juurikin halusi eroon työntekijästä. Toki voi lähteä itse mutta silloin lähtee tyhjin käsin. Kuvaamissani vaihtoehdoissa lähtee edes jonkinlaisen rahatukun kanssa.

T. HR

Vierailija
36/46 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille jotka vastasitte asiallisesti! Kävin lääkärissä ja sain nyt huikeat 3 päivää saikkua! Esimies on ihan raivona kun töitä tulee ovista ja ikkunoista eikä setäkerho jaksa vaivautua tekemään mitään. Minä ja yksi toinen väsynyt nainen on tehty käytännössä kaikki hommat tähän asti.

Jotenkin lohduttaa kun kerrotte että kaikissa pikkupuljuissa on tällaista, alan työntämään hakemuksia isompiin yrityksiin välittömästi!

En usko että minusta halutaan eroon kun tosiaan teen töitä kuin pieni eläin, en uskalla edes kuvitella mitä esimies sanoo sinä päivänä kun irtisanoudun mutta useamman kuukauden palkat eropaketissa on aika epätodennäköinen vaihtoehto... Sen verran nihkeää toi palkanmaksu.

Ap

Vierailija
37/46 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat töistä pois, pyydä esimiestä irtisanomaan. Antoi jo laittoman(?) varoituksen, joten onnistunee. Siitä ei tule karenssia, jos irtisanomisen syyksi laitetaan oikeanlainen syy.

Vierailija
38/46 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai miten niin nihkeää palkanmaksu? Onko se väärin maksettu eikä korjata vaikka pyydät, vai eikö sitä makseta oikeana palkanmaksupäivänö vai mikä on? Kuulostaa suorastaan kuumottavan laittomalta.

Todella alkaa kiinnostaa missäpäin tämmöinen putiikki pyörii?

Liiton ap ihan itseksesi ja ilman että kerrot töissä kenellekään oman alasi ammattiliittoa! Maksa jäsenmaksut itse suoraan eikä mitään tietoa pomolle siitä.

Vierailija
39/46 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Setämies, naisviha, setämies, naisviha, masennus.

Tyypillinen meemimasentunut feministi. Tai ennemminkin trolli

Vierailija
40/46 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä suomalainen työelämä käsittämättömän julma. Olen ulkomailla tehnyt töitä enkä ole koskaan nähnyt näin raakaa kiusaamista kuin Suomessa. Täällä murretaan ihmisiä palasiksi.