Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä teen!? Työuupumus ja esimies uhkailee :(

Väsynyt
17.02.2020 |

Palasin juuri sairaslomalta takaisin töihin sillä olin vakavan työuupumuksen takia poissa pari kuukautta sairaslomalla. Olen käynyt terapiassa juttelemassa tilanteesta, elämäni on muilta osin kunnossa mutta työt stressaa ja masentaa, erityisesti eräs kollega joka kiusaa minua naisvihamielisillä kommenteilla. Toki muitakin naisia mutta minä olen hänen suosikkikohteensa.

Minulla on ollut sairasloman jälkeen massiivisia vaikeuksia selvitä töistäni, olen yrittänyt pitää taukoja eri aikaan kuin kiusaava kollega terapeuttini kehotuksesta kun en vaan jaksa ihmisiä. Tänään itkin työpisteelläni (oma huone, toimistoympäristö, en aiheuta mitään häiriötä kellekään) jolloin esimies marssi luokseni ja huusi minulle että jos en välittömästi lopeta pelleilyä ja muutu iloiseksi ja tuottavaksi itsekseni joka olin ennen, hän antaa minulle potkut. Työuupumus on kuulemma 'paskaa' ja minun vika että työkaveri kiusaa. Hän antoi minulle siis virallisen valituksen itkemisestä ja epäsosiaalisesta käytöksestä työajalla, tämä on hänestä asiatonta käytöstä.

Olen vaan niin väsynyt että olen harkinnut itseni tappamista. En voi irtisanoutua sillä saisin 3kk karenssin työkkäristä. Ei ole voimia hakea uusia töitä, olen vaan niin loppu. Palkan tarvitsen elämiseen, ei ole puolisoa eikä läheisiä jotka voisi auttaa.

Onko kukaan täällä selvinnyt tällaisesta tilanteesta? Mitä tekisitte asemassani?

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, HR-pomo tässä. Huonot uutiset ensin: Todennäköisesti potkut saat, et voi pakottaa esimiestäsi pitämään sinua töissä ja jos nostat rähäkän, hän todennäköisesti kostaa sen sulle. Olemalla valittava alainen, ja kuormittamalla häntä kaikenmaailman kolmikantakeskusteluilla ja avin työsuojelutarkastuksilla NOPEUTAT potkuja entisestään, sillä tuosta hän vain raivostui.

Hyvät uutiset: ne todennäköisesti saamasi potkut ovat melko varmasti laittomat. Sillä annettu varoitus on melko varmasti laiton myös. Toisin kuin sanottiin ketjussa suullinen varoitus on aivan validi ja laillinen, mutta oleellista on se että onko sinulle annettu mahdollisuus tulla KUULLUKSI. Jos ns kuulemistilaisuutta ei ollut etkä saanut mahdollisuutta tulla kuulluksi niin koko varoitus on muotoseikan puuttumisen takia epävalidi.

Sulla on kolme vaihtoehtoa:

1. Kestät, kärsit ja pidät työpaikan, jos se on tärkeää

2. Kantelet ja valitat ja soittelet avit ja työterveyset, josta esimies raivostui ja antaa potkut. Sitten riitautat potkut ja saat aikanaan vahingonkorvausta 4-6 kk palkan verran.

3. Neuvottelet lähtöpaketin. Tämä on paras ratkaisu ja näin tekisin itse. Sanot että olet valmis neuvottelemaan kompensaatiopaketista jonka seurauksena suostut irtisanomaan itsesi. Tästä seuraa toki karenssi, mutta itse irtisanomispaketti aina laaditaan sellaiseksi että se kattaa elannon karenssin aikana. Esim tyyliin 4kk:n palkka ja vielä lisäkorvaus 3000e kertasummana.

Kaikkia em vaihtoehtoja olen hoitanut ja olen -ikävä kyllä - irtisanomisen ammattilainen. Sanon vuosikymmenten kokemuksella sen että valittaminen ja rähinä ei yleensä auta asiaa. Saat toki taistella oikeuksien puolesta, en sitä väitä, mutta koko ajan työterveyteen/työsuojeluun valittava henkilö joutuu aina ulkokehälle, mustalle listalle tai ensi tilassa irtisanotuksi. Tämän takia on tärkeä tietää asemasi ja keinosi mitä sulla on.

No onhan siinä se neljäs vaihtoehto, että lähtee vaan itse. Ei kukaan ole minkään systeemin vanki, ajatus siitä luo myös ahdistusta ja toivottomuutta. Ei ainakaan meillä tehty mitään paketteja, kyllä ne lähtevät muutenkin, jotka haluavat lähteä. Paketti tehdään vain, jos vahvasti itse haluaa työntekijästä eroon. 

Jos ap jää työttömäksi niin alkaa te tlimiston ja läheisten kiusaaminen. Miksi et ole töissä, senkin laiskuri.

Vierailija
42/46 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae heti lisää sairauslomaa ja sen aikana etsi itsellesi uusi työ. Tuonne et jää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänitä kaikki tapahtumat, jotta saat todisteita. Hanki vaikka joku sanelukone, jos äänittää koko ajan. Sillä.pääset jo pitkälle.

Vierailija
44/46 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos teille jotka vastasitte asiallisesti! Kävin lääkärissä ja sain nyt huikeat 3 päivää saikkua! Esimies on ihan raivona kun töitä tulee ovista ja ikkunoista eikä setäkerho jaksa vaivautua tekemään mitään. Minä ja yksi toinen väsynyt nainen on tehty käytännössä kaikki hommat tähän asti.

Jotenkin lohduttaa kun kerrotte että kaikissa pikkupuljuissa on tällaista, alan työntämään hakemuksia isompiin yrityksiin välittömästi!

En usko että minusta halutaan eroon kun tosiaan teen töitä kuin pieni eläin, en uskalla edes kuvitella mitä esimies sanoo sinä päivänä kun irtisanoudun mutta useamman kuukauden palkat eropaketissa on aika epätodennäköinen vaihtoehto... Sen verran nihkeää toi palkanmaksu.

Ap

Voi kuule, on tosiaankin kokemusta työskentelystä pikkupuljussa, jossa omistaja oli hirviö. Erona vain se, että hänellä ei ollut tuollaista bestistä, joka kiusasi mukana. Kamala mitkä flashbackit tulivat tästä ketjusta. Itse hain ja pääsin opiskelemaan ja häivyin firmasta. Voimia ap: lle, ymmärrän mitä käyt läpi!

Vierailija
45/46 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa todella tutulta tämä juttu. Olenkohan ollut samassa yrityksessä töissä? Tsemppiä ap. Sinä et tosiaankaan ole mikään trolli vaan näitä puljuja on yllättävän paljon Suomessa.

Vierailija
46/46 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaavassa tilanteessa oma sairauslomani kesti vuoden. Voi olla, että pitkät sairaslomat joidenkin lääkäreiden mielestä vain pahentavat tilannetta. Itse koin, että vasta saikun lopulla alkoi puhti palata ja kykenin keskittymään muuhunkin kuin Aku Ankan lukemiseen. Poissaoloni aikana tehtiin organisaatiouudistus ja pääsin pois kiusaajan kynsistä. Olin jo laittanut työpaikkahakemuksia, mutta asia ratkesi vähän kuin itsestään.

Ammattiliittoon kannattaa kuulua monestakin syystä.