***MAALISMASUT MA-KE***
Uutta pinoa uuteen viikkoon..
Ja edellinen:
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Kommentit (65)
Kiva kuulla että on täällä toinenkin samalla lasketulla ajalla :)
En tiedä onko tästä nyt mitään apua tuohon kun kyselit opiskelusta... Mutta itsellä on lähes sama tilanne. Opinnot alkavat 11.8, joten ehtisin käydä koulua semmoisen puoli vuotta, ennen kuin jään mammalomalle (mikäli kaikki sujuu hyvin <3)
En yhtään osaa, enkä taida halutakaan ajatella, mitä sukulaiset toteaa kun ilmoitankin melkein heti jääväni mammalomalle koulusta. Kuitenkin, täytyy vaan muistaa, ettei sillä ole mitään merkitystä, mitä ne muut lapsen tulosta tuumaa, kun itse tietää miten toivottu ja odotettu tämä masuasukki on. Toki pahalta tuntuu jos jotain ikävää kommenttia tulee, mutta eipä se meidän elämään taikka vauvan tuloon vaikuta millään tavalla.
Voi kyllä olla, että niitä ihmettelijöitä riittää muutenkin kuin vain sukulaisissa, varsinkin meillä kun myös mies on opiskelija. Mutta kun itse tietää, mikä on elämässä tärkeää, ei siinä kenellekään ole selityksen velkaa tekemisistään. Eipä meidän elämässä mitään epänormaalia pitäisi olla, naimisissa on oltu puolitoista vuotta, joten eiköhän tässä vaiheessa ole jo aika tavallista hankkia ensimmäistä lasta!
Nykyään vaan tuntuu, että lapset pitäisi hankkia mahdollisimman myöhään. Minä se en usko tuohon ajatteluun :)
ultrapäivää huomisille ultraan menijöille.
Ja onnittelut jo siellä käyneille!
Eka neuvola oli sitten tänään. Eihän siellä ihmeitä ollut, huima määrä lippuja ja lappuja tuli mukaan.
Taisi joku mainitakin, mutta oli ihana Vau-kirjan kirja, josta voi seurata raskautta ja jopa dvd.
Ei viisi vuotta sitten vaan tuollaisia ollut!
Paino näytti kaksi kiloa enemmän, kuin kotona. Laittoi sen pienemmän raskauden alkupainoksi ja nyt on sitten tullut jo (muka) kaksi kiloa lisää...
Hyviä neuvolakäyntejä ja vointeja kaikille!
AnniHelena rv 9+1
Mökki lomailu-viikko takana ja ihan kivasti meni. Ilmat suosivat. Ja ihmeekseni kukaan kavereista ei kysellhyt miksen juo. Oltiin otettu linjaksi ettei kerrota jos joku ei kysy. Pikkasen harmitti kyselymättömyys. Odotellaan varmaan tuonne rv12 ultraan asti ennen kuin tullaan "ulos kaapista".
Oireita on vaihtelevasti: öklötystä, väsytystä, vilutusta, närästystä, ei välttämättä joka päivä. Tissit kipeänä jatkuvasti ja välillä nippailee ala masusta.
Paino noussut kahdessa viikossa 3kg KÄÄK Nyt pitäsi saada syömingit ruotuun pika-vauhdilla. Vaaka luak alkoi nimittäin jo ysilllä.
Ylihuomenna olis mun eka neuvola, on n.vkoa aikaisemmin kuin meillä normaalisti, kun ruikutin aikaa varatessa ettei ensi viikko käy työn takia.
T:Vacsuli rv 6+4 (ehkä)
Eilen illalla alkoi tosiaan verinen vuoto, joka tuntui ensin loppuvan, mutta jatkui sitten taas yön läpi ilmeisesti, koska ylös noustessa hulahti pönttö ihan punaiseksi. Aiemmin koko ajan jotenkin kipeänä olleet rinnat eivät enää särje yhtään, vaikka niitä puristelisi. Selkää särkee kuin kuukautisissa.
Olen niin järjettömän surullinen, enkä kyyneleiltä meinaa nähdä kirjoittaa. Tätä lasta oli yritetty jo pian vuosi, ja toivottu paljon paljon pitempään. ymmärrän, että keskenmeno johtuu hyvinstä syistä, mutta eipä se paljoa nyt lohduta, kun tietenkin toivoin, ettei tällä pienellä olisi sellaisia syitä ollut.
Tiesin kertoessani raskaudesta, että mahdollisesti joudun kertomaan myös keskenmenosta. Olen semmoinen suupaltti, että aina tykkään kertoilla ilot ja surut, mutta eipä montaa tätä surullisempaa ja jotenkin hävettävää asiaa ole kerrottavana.
Katsoin aamulla kalenteria, johon olin jo kirjoittanut synttärini kohdalle vko 26 ja tammikuulle, että olen varmaan jo aika iso ja piirtänyt norsun kuvan. No enpä sitten olekaan. Eikä häissä pieni jälkikasvu kuljekaan mukana. Ja voi, miehen vanhemmille pitää kertoa. Palauttaisinkohan sen vauvanpeiton jonka sain.
Tänään on ultra 10:40, mutta tiedän jo mitä siellä sanotaan.
Eilen illalla alkoi tosiaan verinen vuoto, joka tuntui ensin loppuvan, mutta jatkui sitten taas yön läpi ilmeisesti, koska ylös noustessa hulahti pönttö ihan punaiseksi. Aiemmin koko ajan jotenkin kipeänä olleet rinnat eivät enää särje yhtään, vaikka niitä puristelisi. Selkää särkee kuin kuukautisissa.
Olen niin järjettömän surullinen, enkä kyyneleiltä meinaa nähdä kirjoittaa. Tätä lasta oli yritetty jo pian vuosi, ja toivottu paljon paljon pitempään. ymmärrän, että keskenmeno johtuu hyvinstä syistä, mutta eipä se paljoa nyt lohduta, kun tietenkin toivoin, ettei tällä pienellä olisi sellaisia syitä ollut.
Tiesin kertoessani raskaudesta, että mahdollisesti joudun kertomaan myös keskenmenosta. Olen semmoinen suupaltti, että aina tykkään kertoilla ilot ja surut, mutta eipä montaa tätä surullisempaa ja jotenkin hävettävää asiaa ole kerrottavana.
Katsoin aamulla kalenteria, johon olin jo kirjoittanut synttärini kohdalle vko 26 ja tammikuulle, että olen varmaan jo aika iso ja piirtänyt norsun kuvan. No enpä sitten olekaan. Eikä häissä pieni jälkikasvu kuljekaan mukana. Ja voi, miehen vanhemmille pitää kertoa. Palauttaisinkohan sen vauvanpeiton jonka sain.
Tänään on ultra 10:40, mutta tiedän jo mitä siellä sanotaan.
Mun sydän hakkaa tuhatta ja sataa sun/teidän puolesta. Voimia kovasti, vaik nyt just tohon olotilaan ei varmaan mikään auta. Ei tähän voi muuta kun megahaleja ja sympatioita lähettää. En löydä sanoja enempää, mutta täälä taustalla teitä ajattelen...
Tänne kuuluu yhä jatkuvaa kuvotusta. Ei esikoisesta kyllä tälläistä ollut, jospa sitten oliskin tulossa tyttö tällä kertaa?! Aamuisin pyörryttää ja erityisesti illalla on paha olo. Jatkuvasti pitäis syödä jotain ja olen kyllä selkeesti lihonut, mutta vaa'alle en ole nyt uskaltanut. Eilen meinasin pyörtyä kaupassa ja poika oli vielä sylissä, piti soittaa mies hakemaan meidät kun en uskaltanut jatkaa matkaa.
Tuli sitten kerrottua miehen äidillekin tulokkaasta ja taisi vähän yllättyä, mutta tosi positiivisesti suhtautui, lämpimästi onnitteli! Vähän pelättiin mitä kommenttia tulee, kun just oli miehen siskolle ehdotellut aborttia (5. lapsi tulossa). Oli kuulemma jo katsellut, että taidan odottaa. Eli se siis taitaa tosiaan näkyä, vaikka vasta rv 8+4! Neuvolaa täällä saa odotella vielä viikon ja yritän rohkaistua kertomaan miehen isovanhemmillekin vauvasta, että sais hoitoapua neuvolan ajaksi, kun tosiaan mulle sanottiin että parempi jättää 9kk kotiin siksi aikaa. Erityisen innolla en neuvolaan mene, kun th on sama kuin viimeksi. Vau-kirja, dvd ja paljon muuta materiaalia on tallessa edellisestä odotuksesta, kun siitä tosiaan niin vähän aikaa vasta.
Huoh, tää on taas näitä kitinäaamuja, ettei mitään saa tehtyä. Äsken poika sekotti tv:n ja joka paikkaan se kyllä ehtii, nyt oppinut nousemaan seisomaan ja taas muksahti alas. Joten jatkan toisella kertaa.
Luulen, että pidin sitä kädessä suihkussa.
miten ikäviä uutisia! Onneksi pääset sinne ultraan, saat jotain varmistusta.
Ystävälläni oli hirmuinen verenvuoto alkuraskaudessa. Verta tuli aivan järkyttävät määrät. Selvisi, että oli ollut kaksoset, joista toinen tuli ulos.
Toinen kaveri on nyt kaksi vuotias.
Harvinaista, mutta mahdollista.
Itselläni on ollut ennen esikoista alkuraskauden km, viikolla 6+. Aika pian sen jälkeen raskauduin uudelleen. Niin kuulemma usein käy.
Voimia ja jaksamista ultrakäynnille.
AnniHelena rv 9+2
Virvaliekille: onnea ultraan, toivottavasti kaikki on kuitenkin kunnossa.. Kun olette jo isovanhemmille kertoneet niin on teillä onneksi myös tukijoukkoja jos pahasti käy.. Muistuttaa taas itseäkin että aika alussa kaikki ollaan..
Täällä: On nyt tullut parille kaverille kerrottua, eilen oli "pakko" nurista huonoa oloa ja väsymystä jollekin, kun ei ois mikään maistunu ja väsytti aivan sairaasti.. Nyt sitten aamulla nukuttiinkin tyttöjen kanssa pitkään. Saas nähä miten huomen käy kun työt alkaa ja aamuherätykset. Eilen tuli ekaa kertaa huono olo, joskus aamupäivällä kun olin jumpalle menossa, mutta meni veden kanssa taas ohi. Enpä paljoa ennen oottelekkaan, muistaakseni tokasta tuli vasta joskus 8 vkon paikkeilla myös enempi, sellainen kestokarpula..
Joku kirjoitti että kolmas ois pahin.. ehkä itellä ainakin eniten pelkoja nyt. Ja tullut jos mieleen sekin että miten ehtii sairaalaan jos synnyttään asti pääsee, kun eikös ne aina tuu nopsemmin.. ekassa meni mulla n.12 tuntia mut tokassa vajaa 3, kun käynnistettiin vedet päästämällä. Eli voi tulla kiire, meillä kun on sitten synnärille joku 60 km matkaa..
No tälläsiä mietteitä täällä, pakko kai alkaa mmiettiä lounasta uuniin tai hellalle vaikkei yhtään huvita...
tanja rv 6+6 ja typyt
Tiedän ihan tasan tarkkaan miltä sinusta tuntuu! tänä vuonna jo kaksi km kokeneena...se suru on niin valtava...ultrassahan kaikki vasta kyllä varmistuu...
Ihan tuli itku silmään, kun tuli omatkin jutut mieleen...sanaton...yritän jatkaa töitä...lähetän sinulle jättimäisen halin ja rutistuksen...
Äiti1983 rv 7+6
Eli tänään saatu plussa tikkuun ja menkkojen mukaan la olisi maaliskuun viimeinen päivä. Mutta viikon verran piti menkkojen olla myöhässä, että tuo plussa tuli.. Siitä ajattelinkin, että tämä kierto olisikin ollut pitempi, että kuuluisinkin oikeasti tuonne huhtikuulle.. Mutta kirjoittellen tähän teidän pinoon nyt vielä, ennenkuin olen viisaampi...
Minulle toista ja miehelle esikkoa odotellaan! Tyttö täytti juuri viime viikolla 5 vuotta ja on jo ehtinyt sisarusta pitkään toivomaan!
Oon käynyt jo viikon aikana keskusteluja lukemassa toivoa täynnä ja huomasin, että puhetta on ollut opiskeluista. Mulla on kanssa opiskelut kesken, ehdin noin puolet käymään, ennenkuin jään nyt toivon mukaan äippälomalle.. Mutta ala kiinnostaa niin, ettei ole aikomustakaan jättää opintoja kesken! Vaikka tiedän kyllä että oma äitini saa "hepulin" kun kesken opiskelujen vauvaa hankitaan...
Lopuksi Virvaliekille voimia surussa, vielä pieni toivo on, että ei lopussa olekaan! Mutta jaksamisia jokatapauksessa!
Sofi ehkä siis rv 5+0
Olin ihan innoissani tulossa kuulumisia kertomaan, mutta lukasin onneksi ensin muitten juttuja. Olen tosi pahoillani Virvaliekki sun tilanteesta!!! Se on varmasti raskas paikka. Itse en ole keskenmenoa kokenut mutta kaikkihan sen pelon kanssa alkuraskauden elää, ja voin vain kuvitella olotilan jos pelko osoittautuukin todeksi... Voimia!!!
Aikamoista kohtalonivaa, että itse olin juuri tulossa kertomaan kuulumisia ultrasta, joka tehtiin ihan samaan aikaan... Melkein hävettää kertoa että kaikki oli hyvin...
Siellä se köllötti. Pää paikoillaan ja pieni sydän pompotteli päättäväisesti. Menin ultraan ihan epäuskoisena ja epäilin tuulimunaa kun viikolla 5+2 näkyi vain sikiöpussi. Lääkäri otti mitat ja sanoi, että vastaa viikkoja 6+3. Kuukautisten mukaan olis 7+2, mutta omienkin laskujen mukaan tuo 6+3 on luultavasti lähempänä totuutta. Koska meillähän oli varmat päivät... niinpä niin... Mitkä varmat päivät? Ei näytä sellasia olevankaan.
No, mutta ihan onnellisena odottelen... Vaikka menikin kaikki suunnitelmat ihan uusiksi.
Piiperö rv 7+2 (tai 6+3)
Käytiin tosiaan ultrassa, ja siinä näkyi tyhjä istukka vain. Lääkäri epäili vähän kohdun ulkopuoleistakin raskautta, vaikka istukka nyt olikin kohdun sisällä. Alkio oli tullut jo ulos, että ehkä se tosiaan oli se jonka näin kädellä.
Olen itkenyt niin paljon etten enää jaksaisi. Olo on ollut tosi heikko, enkä meinannut jaksaa kävellä autolta lääkäriin. oksensin vähän ennen sitä ja paljon sen jälkeen, en tiedä johtuiko itkemisestä vai järkytyksestä vai keskenmenosta vai kaikesta yhdessä.
Nyt täytyy parin päivän päästä käydä kätilöopistolla tarkistamassa onko kaikki tullut ulos. Toivottavasti on, koska en tahtoisi mitään lääkkeitä enkä varsinkaan kaavintaa.
Toisaalta on aika rauhallinen olo, mutta toisaalta meinaa alkaa koko ajan itkettää, kun joutuu jättämään ne kauan toivotut unelmat taakse. Ei tule minulle isoa mahaa, en pääse tuntemaan kuinka se potkii, eikä meille tule maalisvauvaa.
Siirryn takaisin kuumeilijoihin. Onnea kaikille.
Virvaliekki: Voin jakaa tunteesi. Tänään sain itse kädelleni sen pienen verisen möykyn, jonka myötä katosi meidän haaveemme maalisvauvasta.
Toivottavasti prosentuaaliset keskenmenot ois jo tästä ketjusta hoidettu ja te muut saisitte jatkaa odotustanne rauhallisin mielin.
nau
Todella surullista! Tsemppiä toipumiseen ja kun aika on kypsä niin ehkä onni hymyilee teillekin jälleen....
t. Mirabella rv 7+2
Niin, eli mullakin sitten eilen illalla tuli TAAS pyyhkiessä vuotoa, tällä kertaa ihan punaista. Ei tullut kuitenkaan yön aikana lisää ja tänään se on ollut pyyhkiessä taas ruskeaa. Soitin myös äitille, joka on viiden lapsen äiti ja hän sanoi että hänellä on kans ollu joka raskaudessa ja minua odottaessa se vuoto kesti kauiten. Silloin hänen kätilöystävänsä oli sanonut että istukka todennäköisesti vuotaa kiinnittyessään. Että se voi kiinnittyä vanhaan arpikohtaan jolloin se vuotaa sitte enemmän.
Tän lisäks soitin neuvolaan ja kysyin että pitäiskö mennä ultraan tms, mutta se sano että polilla ultraavat vasta kun vuoto on runsasta ja on kipuja.
Mulla on ARMOTON pahoinvointi ja senkin takia toivon että masussa on joku etten turhaan kärsi tästä olosta.
Täytyy nyt vaan tarkkailla jatkuuko vuoto vielä, lisääntyykö ja tuleeko kipuja.
Sellasta mietin, että eikös keskeytyneessä keskenmenossa kuitenkin lopu raskausoireetkin aikast pian?
TOVIOTAAN ETTÄ MEILLÄ VUOTAJILLA ON KAIKKI KUNNOSSA!! :O)
Lootuska ja viikot ois sitte jotaan 6+ ööööö 4?
Tiedän sen tunteen, en sano tietäväni sitä miltä just teistä tuntuu, mutta voin sanoa sen että se oli se teidän enkeli vauvanne, se ei lohduta, vituttaa vaan enemmän kun olis halunnu just sen vauvan. Mitkään sanat tai teot ei teitä lohduta. Mutta tieto siitä että teillä on ihmisiä jotka välittää, se jo auttaa jaksamaan eteen päin.
Mä olen kokenut tuon keskenmenon jo liian monta kertaa, toivon sydämestäni etten sitä itse joudu kokemaan enää. Meillä on nyt yritystä takana 2 ja ½ vuotta ja nyt on 7 raskaus menossa ja yksi synnytys. Mä olen kokenut niin kaavinnat, lääkkeelliset kuin spontaanit keskenmenot ja mikään niistä ei ole helppoa. Tässä vaiheessa voin sanoa että se kipu helpottaa, joskus mutta koskaan se ei unohdu, ei edes sitten kun te ne nyytit syliinne saatte. Ja uskokaa, kyllä te ne saatte, sen aika ei vain ollut nyt. Voimia ja jaksamisia molemmille kovasti!
sitten vähän omaa ).(
Sain tänään soitettu sinne neuvolaan, vihdoin ja viimein. Ens viikon torstaina tehdään ultra kun raskauden alkamiskohdasta on hieman epäselvyyttä. Mulla on edelliset kk olleet toukokuussa mutta tiedän etten ole silloin raskautunut. Mutta tilanne onkin nyt se että jos raskaus onkin alkunsa saanut tuolloin, viikkoja olisi jo 12 ja siirtyisinkin sitten tuonne helmikuisiin. Niitä on nyt joko 12 tasan tai 7+5 jolloin LA olisikin maaliskuussa. Tänään mulla oli ehkä ensimmäinen sellainen huono olo päivä, ei mikään järjetön huonous mutta välillä se etova olo nosti päätään. Ja ensimmäisen kerran mulle tuli olo että olen VARMA siitä että siellä jotain on. Se tuli autoa ajaessa kun kotiin koulusta ajelin... Siinä matkalla se vaan yhtäkkiä putkahti päähän että kyllä tämä nyt sitä on. Piste.
Katsoskellaan sitten mitä tuleman pitää.
Sitten tuolla kyseltiin siitä opiskelusta niin mä olen kanssa yksi opiskelija ja opiskelen aikuiskoulutuskeskuksessa ja siis niin että ei mitään kesälomaa, ei niin minkäänlaista. Hassua tässä tekee sen että olen esikoista odottaessa jäänyt äitiyslomalle kyseisestä ammattiopinnosta ja sama toistuu toivottavasti nyt :D
Nyt ehdin kuitenkin suorittaa opinnot suuntautumiseen asti valmiiksi. Ei olisi sitten enää kuin erikoistuminen.
Mutta tämäpä tältä erää
Buam ja kirppu 12 tai 7+5
Viikonlopusta on selvitty, onneksi. Eilen alkoi huimaus ja voimattomuus helpottaa, ja illalla pääsin jo pienelle kävelylle. Se sitten auttoikin kummasti, kun sai vähän raikasta ilmaa. Taisi lopulta olla jo siksikin huono olo, kun ei päässyt pariin päivään ollenkaan ulos.
Tänään pientä yökkäilyä oli aamulla, muuten ollut yllättävän hyvä fiilis koko päivän. Toki vatsaa karvastelee ja vessassa pitää edelleen juosta jatkuvasti, mutta se nyt ei tunnu missään viikonlopun kamaluuteen verrattuna.
Kävin muuten ostamassa Multitabs Raskaus Närästys-pureskelutabletteja tähän vääntelyyn, mutta sitten luin pakkausselosteen: "Valmisteen on osoitettu olevan turvallinen ja tehokas toisen ja kolmannen raskauskolmanneksen aikana."
Pitäisikö tuosta nyt sitten ymmärtää, että se on turvallinen ja tehokas ERITYISESTI 2. ja 3. raskauskolmanneksen aikana, vai AINOASTAAN silloin?! :(
Enkai minä uskalla niitä vielä napsia kun noin lukee! Onko muut törmänneet samaan valmisteeseen? Pitänee huomenna soittaa TK:hon ja kysyä että uskaltaako niitä ottaa vai ei. Jos ei kukaan täältä ehdi vastata :)
Tää on kyllä jo noloa, mutta piti käydä ostamassa ensimmäiset mammahousut, kun tuo maha on niin turvoksissa :D En voi kuvitellakaan että tavallisia housuja pystyisin pitämään, painavat ja sattuvat mahaan! Eikä töihinkään missään verkkareissa viitsi mennä ;) Asiaa toki selittänee se, että mulla on tuota mahaa jo omasta takaa ihan riittävästi, siihen vielä turvotukset päälle niin kyllä siinä mammahousuja tarvii :D
Tuuli-Tyttö ja Wau 5+2