Yli 1800e/kk lapsilisää
Tuttava perheemme sanoi että pärjäävät hyvin. Lestadiolaisia ja 10 lasta. Isä tekee päivätöitä ja äiti ollut aina kotona. Vaikea sanoa onko toi tuki suuri vai pieni...toisaalta heidän lapset eivät harrasta mitään ja syövät todella edullisesti lähinnä puuroa ja keittoja.
Onko teistä tuollainen tuki riittävä 10 lapsen perheelle?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Varmaan on, koska eivät saa harrastaa mitään ja tuskin vaatteetkaan on niin muodin mukaisia.
Kai jollekin riittää, meille ei. Perheemme kk-menot yli 5000 eli molemmilla vanhemmilla oltava hyvä palkka. Lapsia puolet vähemmän.
Ei voi pärjätä hyvin. Tuo 1800€ on pieni palkkakin. Kahden tuloilla ei monipäistä lapsilaumaa elätetä hyvin. Pitää karsia ruoasta, asumisesta, vaatteista harrastuksista eli kaikesta.
Mulla on jonkin verran lestadiolaisperheestä lähtöisin olevia ystäviä.
Heidän molemmat vanhempansa ovat olleet töissä ( vaikka esim. läheisimmän ystäväni perheessä on 13 lasta). Ja lapset ovat saaneet harrastaa, ja heitä on kannustettu erityisesti musiikkiharrastukseen.
Aivan liikaa tukea. Ei pidä lisääntymän, ellei itse kykene elättämään jälkikasvuaan.
Lapsilisät on lakkautettava.
Tiedän perheen jossa 14 lasta ja äiti ei ole ikinä ollut töissä.
1370 miljoonaa meni viime vuonna lapsilisiin.
Vierailija kirjoitti:
Aivan liikaa tukea. Ei pidä lisääntymän, ellei itse kykene elättämään jälkikasvuaan.
Sopii mulle. T. Hyvätuloinen äiti
Ps. Sit samalla lopetetaan sossulokkien ja työttömien hyysäys, se varmaan sopii myös sulle?
Itsellä on netto 1800e ja lapsia kaksi. Hyvä kun saan nämä jotenkin elätettyä.
Eli ei, suhteutettuna lapsilukuun tuo ei todellakaan ole paljon.
Vierailija kirjoitti:
Niin, saamme lapsilisää jotain 500, riittää kahteen kauppareissuun, sillä ei perhettä elätetä. Jää vielä se 5000 uupumaan kk-kuluista. Eli tarinan opetus: perheet elättävät itsensä, mutta eivät todellakaan sillä hikisellä lapsilisällä joka ei riitä yhtään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
1370 miljoonaa meni viime vuonna lapsilisiin.
Kuinkakohan miljoonaa tästä meni ei-suomalaisiin perheisiin.. kun suomalaisethan ei niitä lapsia edes tee.
Ei ole iso raha tuon kokoisen perheen käyttöön MUTTA on iso summa kun sen ajattelee yhteiskunnan maksamana kuukausittaisena tukena.
Ehkäisy käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopii mulle. T. Hyvätuloinen äiti
Ps. Sit samalla lopetetaan sossulokkien ja työttömien hyysäys, se varmaan sopii myös sulle?
Mistä niin päättelit?
/5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, saamme lapsilisää jotain 500, riittää kahteen kauppareissuun, sillä ei perhettä elätetä. Jää vielä se 5000 uupumaan kk-kuluista. Eli tarinan opetus: perheet elättävät itsensä, mutta eivät todellakaan sillä hikisellä lapsilisällä joka ei riitä yhtään mihinkään.
Niinpä, taas yksi naula arkkuun lapsilisille. Valtion budjetista se on aika iso lohkaisu.
/5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, taas yksi naula arkkuun lapsilisille. Valtion budjetista se on aika iso lohkaisu.
/5
No tuo lapsilisä on pieni menoerä valtiolle. Kyllä asumistuki on se mihin pitää puuttua. Se on miljardiluokan ongelma. Nuo isot perheet asuu omakotitaloissa ja maksavat itse asumisen. Toisin kuin monet muut.
Lapsille ei kännykkää tai harrastuksia
Halvat vaatteet ja vähän kierrätetään
Ruoka halvinta mahdollista
Äiti ei tartte muuta kuin saippuaa ja vähän vaatetta jotka kulutetaan puhki.
Sehän riippuu ihan perheen isän tuloista riittääkö se ja lapsilisät elämiseen. Oletan että vaatteet on kierrätetty lapselta toiselle, ruoka tehdään itse, asutaan jossain maaseudulla jossa asumiskulut on mitättömän pienet.
Lestojen vaatteet ovat aina kalliit ja muodinmukaiset. Saavat sitten kiusata muita.
Ruokaa on vain pienemmille. Isot syövät koulussa ja ottavat sieltä leipää mukaan iltapalaksi. Talo ja auto ovat isot.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan on, koska eivät saa harrastaa mitään ja tuskin vaatteetkaan on niin muodin mukaisia.
Vaatteet ovat viimeistä muotia. Lestadiolaiset auttavat toisiaan. Eipä siinäkään mitään menetä, jos ei voi osallistua taitoluisteluihin.