Aloitin vaatekaappien siivouksen - viitsiikö joku tsempata?
Kunnianhimoinen tavoite on käydä kaikki vaatteet läpi, katsoa mitä ei tarvitse ja varmistaa, että tarvittavat ovat kaikki omilla paikoillaan. Turhista voi sitten hankkiutua eroon.
Tavoitteeseen haluan päästä, mutta homma itsessään ei niin innosta.
Vinkkejä tsemppaukseen?
Kommentit (30)
Tsempit!
Vaatevaraston siivoaminen on ihana elämään järjestystä, hallintaa ja tilaa luova meditaatiomenetelmä.
Nykyisessä asunnossani vaatteita on kolmessa kaapissa (vaatehuoneessa, makuuhuoneen kaapissa, sitten vielä työhuoneen kaapissa roikkuu muutama harvemmin käytetty juhlaleninki ja asusteita). Pyrin käymään vaatevarastot läpi 1 - 2 kertaa vuodessa. Minusta on ihanaa, kun saan aikaiseksi heittää turhaan tilaa vievät virheostokset kaapeistani jonnekin muualle: ensin kyselen kavereilta, kelpaako vaate jollekin; jos ei, vien sen Uffiin, Pelastusarmeijalle tai SPR Konttiin. Rikkinäiset tietysti käytän maalausrätteinä tai siivousrätteinä tai vien lumppukeräykseen. Muutaman kerran minulla on ollut kirppispöytä muutaman kuukauden, ja onhan siinä oma viehätyksensä, mutta mun tavaroista ei nykyään tule niin paljon pois vietävää ja myytävää, että kirppispaikan vuokraaminen juuri kannattaisi, ainakaan yksin.
Siivouksen jälkeen vaatteeni ovat järjestyksessä, siistejä, ja ennen kaikkea tiedän mitä minulla on ja mikä missäkin on. Pukeutuminen on helppoa, vaikkapa kiireessäkin.
Siivous prosessinakin on aika kivaa, kun kavereiden, siskon ja tyttärien kanssa tulee viestiteltyä: kenelle kelpaa, haluutko tään, kelpaako. Kavereilta yms. en ikinä pyydä rahaa vaatteistani. Mikä ei kelpaa enää mulle, siitä ei kaverinkaan tarvitse maksaa.
En osta paljon vaatteita, eli kierto vaatteissani ei ole suuren suuri. Mutta tykkään pitää vaatevarastoni kunnossa, (vaikkakin pienenä).
Hyvä AP! Minulla on suunnitteilla sama urakka, saa nähdä saisinko jo tänään aloitettua.
Kannattaa kysyä paikalliselta turvakodilta, tarvitsevatko he jotain tiettyä, jos haluaa että menee varmasti käyttöön. Hopelle voi viedä myös siistikuntoisia vaatteita. Useimmiten tulee lahjoitettua vaan noihin UFFin keräyslaatikoihin. Vien joskus myös tuohon lähikirkolle, siellä on lahjoituslaatikko, mistä ihmiset poimivat käyttöön. Lastenvaatteet saadaankin kierrätettyä perhekerhon kautta.
kaikki roskiin mitä et ole vuoteen käyttänyt, toimii aina,kaikessa,tavaroissa yms .
ja nillittäjille,ton roskiin-sanan tilalle voi laittaa iha mitä haluaa, esim kierrätys , myynti yms.
Vierailija kirjoitti:
kaikki roskiin mitä et ole vuoteen käyttänyt, toimii aina,kaikessa,tavaroissa yms .
ja nillittäjille,ton roskiin-sanan tilalle voi laittaa iha mitä haluaa, esim kierrätys , myynti yms.
Voihan sitä myös keksiä itselleen vaikka sellaisen säännön että läpsäyttää itseään poskelle joka aamu herätessä. Ihan yhtä järkevää ja perusteltua.
Minun nähdäkseni karsinnassa pitää miettiä ensisijaisesti sitä, että montako kappaletta samaa tarkoitusta olevaa kapinetta on, ja mitä niistä käyttää mieluiten.
On sulaa hulluutta heittää menemään sopiva ja kaunis iltapuku vain siksi, ettei ole käyttänyt sitä vuoteen. Sen sijaan jos omistaa kaksi iltapukua, voi niistä huoletta antaa pois sen, josta pitää vähemmän - tai vaikka molemmat, jos kumpikin on liian pieni.
Kannattaa myös muistaa, että tavaran määrä on aina suhteessa säilytystilaan määrään. Jos kaapit ovat käytettävän väljät, voi siellä huoletta säilyttää ylimääräisiäkin kappaleita. Monet vaatteet ovat kuluvaa tavaraa.
Oletko käyttänyt kyseistä vaatetta viimeisen vuoden aikana? Jos et heitä pois. Kierrätyskeskus ja Kontti hyviä lahkoituskohteuta
Nukkainen, reikäinen vaate jota ei kehtaa käyttää kuin kotoiluun? Pois vaan ellet jaksa kursia
Kaappiin tilaa ja pikkutienestejä jos jaksat nettikirppistelyä, kirpputoripöytäpaikkaa tai vaikkapa kerätä ison läjän vaatteita syrjään toukokuulle jolloin kuun lopussa Siivouspäivä ja saa kadulla luvan kanssa myydä
Mun on tänään ollut tarkoitus aloittaa vaatekaappien raivaus..mutta mä en pääse millään alkuun :(
Vierailija kirjoitti:
Mun on tänään ollut tarkoitus aloittaa vaatekaappien raivaus..mutta mä en pääse millään alkuun :(
Haepa sukkalaatikko siihen viereesi. Kaada kaikki sukat laatikosta pois ja pistä pois kaikki rikkinäiset ja parittomat ja sellaiset, mitä et käytä. Esim. itselläni on vain mustia housuja - jätin vain mustia sukkia. En koskaan käyttänyt valkoisia saati kirjavia sukkia.
Sitten taittelet sukat siististi laatikkoon ja ihailet lopputulosta. Sen jälkeen käyt vaikkapa alusvaatteiden kimppuun samalla metodilla.
Kun olet päässyt vauhtiin, käyt paidat ja housut ja muut läpi. Olet jo luopumisen alussa ja pystyt luopumaan niistä "ihan kivoista" joita et kuitenkaan koskaan käytä. Liian pienet vaatteet joko pois kokonaan tai erilliseen kassiin/laatikkoon ja jonnekin muualle pois arkivaatteiden joukosta. Hae sieltä jostain, jos joskus laihdut. Tai sitten seuraavalla kaapinsiivouskierroksella pistät ne pois, kun et edes muista mitä vaatteita siellä on.
Mä en jaksa viedä mihinkään uffille. Heitän suoraan sekajäteroskikseen. Bite me.
Hyviä neuvoja tähän mennessä! Sellainen vain, että 1 vuosi käyttämättömänä on mielestäni liian lyhyt aika. Perättäiset kesät ja talvet saattavat vaihdella paljonkin. Kylmänä kesänä ei ehkä tule ollenkaan käytettyä hellemekkoja, mutta ei se tarkoita että ne kannattaisi heittää pois - seuraava kesä voi olla hyvinkin taas hellekesä. Sama talvien kanssa - nyt on sadekelit ja leuto talvi, mutta viime vuonna talvella oli kunnon lumet ja pakkaset. Ihan mahdoton sanoa, millainen talvi on taas ensi vuonna.
Paljonko teillä on vaatteita, jos niistä liian pienistäkin voi säästää 10 (!!!) ihaninta? Oma oletukseni oli että niitä pieniä on tyyliin parit farkut ja muutama muu, ei kokonaista vaatekaapillista.