Ovikello soi. Et odota vieraita. Avaatko oven?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Asun omakotitalossa ja näen keittiön ikkunasta, kuka oven takana on. Avaan aina. Jos tosin näkisin, että ovella on joku sekopää moottorisaha kourassaan, silloin en avaisi.
Eli et avaisi, jos siellä olisi joku metsätyöläinen kyselemässä jotain puunkaatoon liittyviä asioita?
Olen nelikymppinen mies enkä avaa ovea jos en odota vieraita. Tiedä mitä jehovan todistajia jne. siellä on.
Avaan. Asun rauhallisella omakotialueella.
N45
En avaa, enkä edes mieti, kuka siellä on.
Kaikki, joille avaan oven, ovat asiasta ennakkoon sopineet. Asun kerrostalossa, ulko-oven vieressä summeri. Ei nykyisin kaupustelijoita. En halua, että puolitutut talon asukkaat ym rupeavat hyppäämään kotonani. Kotini on linnani.
Nainen 71v
En avaa tuntemattomille oveani. Panikoin jo siitäkin, kun posteljooni kolauttaa postiluukkuani, viskatessaan postini sisälle. 🤯
Katson intercomista kuka on ovella. Useimmiten on joku paketti jonka olen tilannut.
En avaa ovea. Viimeksi kun avasin oven kaulin kädessä niin siellä olikin poliisi sakkoja toimittamassa. Meinasi saada kaulimesta päähän. En kuitenkaan voi sille mitään että pelkään oven takana olevan joku vieras tuntematon hyypiö joka käy päälle.
Pakkohan se. Voi olla huoltomies, voi olla vesivahinko yläkerran asunnossa ja tilanteeseen reagoitava. Hullua olisi olla avaamatta.
Yleensä en avaa jos en odota ketään. Tutut soittaa aina puhelimella "tuu avaamaan" jos ovat oven takana, sitten vasta menen. :D
Useimmiten jehovia tai jotain kerjäyslappumiehiä täällä, en jaksa. Totta puhuen olen kotona harvoin sellaisissa vaatteissa että edes kehtaisin avata, ilman rintsikoita jne...
N28
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klonkku kirjoitti:
En tod avaa ovea jos ei ole summeria soitettu ja vaikka olisi summeria soitettu niin en vastaa siihen.
Koskaan ei voi tietää kuka siellä oven toisella puolella on. Avaat oven ja pesismaila läsähtää naamaan. Miksi ottaa riski? Sukupuolella ja iällä ei ole mitään väliä. Olen ihminen. Kaunis ihminen.Onpas Suomessa kovasti rikollisuutta. Mina avaan oven vaikka olisi kaupustelija, ei se mitaan maksa. Asun USAssa eika yhtaan pelota.
Usassa saa kantaa asetta, Suomessa ei. Suomessa ei saa edes puolustautua jos sinua yritetään lyödä. Pitää vain kiltisti laittaa kädet selän taakse ja ottaa vastaan. Itsensä puolustamista joutuu maksamaan sadoista aina tuhansiin euroihin riippuen kuinka raskaat nyrkit on.
Saa kantaa asetta jos on luvat kunnossa. Mutta ei taalla menna ovelle pistooli ojossa vaikka naytat niin luulevan.
Usassa saa kantaa asetta lantiolla. Ei Suomessa saa siviili kantaa asetta lantiolla. Usassa on perustuslaissa määräys että jokaisella ihmisellä on oikeus turvata omaa henkeänsä mon ami.
Vierailija kirjoitti:
En avaa tuntemattomille oveani. Panikoin jo siitäkin, kun posteljooni kolauttaa postiluukkuani, viskatessaan postini sisälle. 🤯
Meillä on onneksi taloyhtiössä postilokerot eteisessä, ei tarvitse pelätä postinkakajaa. Inhottaa että oven takan kulkee vieraita, nousee aina niskavillat pystyyn ja sydän pysähtyy 😰
Kurkkaan kuka ovella on. Jos on naapuri tai tuttu, niin avaan oven, jos ei niin ovi pysyy kiinni.
n28
Ei ovisilmää, joten ei voi katsoa kuka ovella. En avaa, olen mahdollisimman hiljaa ja odotan ovikellon soittajan lähtevän pois.
Tosin olin kiitollinen kun naapuri avasi oven ja lainasi puhelintaan kun mulla jäi avain kotiin eikä puhelin mukana...
Mä vastaan aina puhelimeen, oli numero mikä tahansa, ja avaan tietysti oven jos joku soittaa kelloa. En tajua miksi jotkut ovat niin hysteerisiä tällaisten asioiden kanssa. Asun Helsingin keskustassa, yksin, 55 vuotias nainen.
Vierailija kirjoitti:
Mä vastaan aina puhelimeen, oli numero mikä tahansa, ja avaan tietysti oven jos joku soittaa kelloa. En tajua miksi jotkut ovat niin hysteerisiä tällaisten asioiden kanssa. Asun Helsingin keskustassa, yksin, 55 vuotias nainen.
Jatkan vielä, on mulla ovisilmä, mutta en ikinä edes muista sitä käyttää. Avaan vaan.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sen koskaan voi tietää mikä mielipuoli murhaaja hutaa siellä oven takanaan olevansa poliisi tai naapurin mummo. Parempi vain pitää ovi kiinni ja olla avaamatta. Näin on parempi ja turvallisempaa.
Sinäkö se olit? Sori, en avannut. Olin juuri menossa suihkuun.
Avaan. Nainen 56 vuotta.
Eivät ihmiset niin pelottavia ole, etten uskaltaisi. Tai sitten olen vain rohkea. Voihan siellä olla vaikka naapuri, joka tarvitsee jotakin apua. Joskus on ollutkin, ja joskus olen itse tarvinnut.
Asun kerrostalossa. Joskus harvoin samassa portaassa asuva saattaa soittaa ovikelloa yllättäen. Kaupustelijat yms. erottaa siitä, että ovikello kilahtaa useamman oven kohdalla.
Saa kantaa asetta jos on luvat kunnossa. Mutta ei taalla menna ovelle pistooli ojossa vaikka naytat niin luulevan.