Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Venlafaxin loppui ja sain vuorokauden sisällä niin pahat vieroitusoireet että

Vierailija
15.02.2020 |

jouduin lähettämään lapseni apteekkiin. Yksi kokonainen laatta lääkettä piti olla kaapissa, mutta en löytänyt sitä mistään. En päässyt sängystä ylös, pyörrytti niin paljon. Jokainen liikahdus aiheutti päässä sähköiskumaisia räpsähdyksiä joissa näkö pimeni ja liikuin nykivästi ja horjahdellen. Äänet ikäänkuin kaikuivat ja oma ääneni oli puuromaista. Itkin kun tunsin etten hallitse itseäni. Muutama tunti lääkkeen oton jälkeen olo alkoi normalisoitumaan. Olen syönyt lääkettä yli kymmenen vuotta suurimmalla annostuksella. Lääkäri on ollut sitä mieltä että voin huoletta syödä sitä vaikka loppuelämäni traumaattisen lapsuuteni takia.

Muutamia kertoja on ollut todellinen hätä näiden vuosien aikana kun lääkettä ei ole jostain syystä ole ollut saatavilla. Menetän toimintakykyni täysin ja se on todella pelottavaa. Syyt jonka vuoksi olen ollut masentunut ovat poistuneet ja haluaisin lopettaa lääkityksen. Muutamia kertoja olen yrittänyt, mutta viekkarit ovat olleet niin massiivisia että olen aloittanut lääkkeen uudelleen. Edes hallittu, murunen kerrallaan, lopetus ei ole toiminut.

Olen yh joten pitäisi pysyä toimintakykyisenä lopetuksen aikana. Syön lääkettä enää vain välttääkseni lopetusoireet. Mikä avuksi?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla venlojen lopetus kesti pidempään kuin mitä lääkettä ehdin käyttää... Silti tuli sähköiskuja päähän, huimausta, muistan kun kauppareissulla kesti yli tunti kun vaan huojuin hyllyjen välissä.

Ja joo, vieroitusoireita ne on. Käytännössä on vaan päätetty että lääkeaineen vieroitusoireita kutsutaan lopetusoireiksi.

Vierailija
22/25 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla viimeiset sähköiskut tulivat kolmisen vuotta lopetuksen jälkeen, itse lopettaminen loivennuksineen vei lähes saman ajan eikä lääke edes auttanut masennukseen ainakaan positiivisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne vieroitusoireita ole vaan lopetusoireita. Näillä on suuri ero. Vieroitusoireiksi kutsutaan sellaisen aineen lopettamista joka aiheuttaa riippuvuutta. Masennuslääke kuten venla ei aiheuta riippuvuutta. Siksi siinä on kyse vain lopetusoireista. Korjaan vain koska on niin ärsyttävää kun jotkut väittää että masennuslääkkeistä tulee riippuvaiseksi, ei todellakaan tule. Toki niitä voi tarvita loppuelämän mutta ei ne aiheuta riippuvuutta sen enempää kuin joku verenpainelääke tai migreenilääke.

Mene päivystykseen ja kysy sieltä muutaman tabletin jos oikeasti et kestä. Huomenna sitten päivystävään apteekkiin.

Ihan sama käyttäjän kannalta mitä nimitystä oireista käytetään

Vierailija
24/25 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsutaanko 2 vuotta kestänyttä vieroitushelvettiä myöskin lopetusoireiksi,kyseessä fenlafaxin. En ole onnistunut tör,äämään  tutkimustuloksiin siitä että mieliala lääkkeet eivät aiheuta riippuvuutta,olen elämäniaikana lopettanut tupakan,alkoholin,alproxin,mutta nää venlan vieroitusoireet ovat kauheimpia.

Vierailija
25/25 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne vieroitusoireita ole vaan lopetusoireita. Näillä on suuri ero. Vieroitusoireiksi kutsutaan sellaisen aineen lopettamista joka aiheuttaa riippuvuutta. Masennuslääke kuten venla ei aiheuta riippuvuutta. Siksi siinä on kyse vain lopetusoireista. Korjaan vain koska on niin ärsyttävää kun jotkut väittää että masennuslääkkeistä tulee riippuvaiseksi, ei todellakaan tule. Toki niitä voi tarvita loppuelämän mutta ei ne aiheuta riippuvuutta sen enempää kuin joku verenpainelääke tai migreenilääke.

Mene päivystykseen ja kysy sieltä muutaman tabletin jos oikeasti et kestä. Huomenna sitten päivystävään apteekkiin.

Osaatko kertoa, mikä neurobiologinen ero on lopetusoireilla ja vieroitusoireilla? Sama asiahan se on, käytät ainetta johon hermosto on neurobiologisesti mukautunut ja kun lopetat, saat oireita. Vai tuleeko esimerkiksi ADHD-lääkkeenä käytetystä amfetamiinista lopetusoireita ja laittomasta amfetamiinista vieroitusoireita vain siksi, että niitä käytetään eri tarkoituksiin eri annostuksilla? Käytännössä kemiallinen kaava ja vaikutusmekanismi ovat hyvin lähellä toisiaan. Tuo lopetusoireista puhuminen on pelkkää sematiikkaa, kun halutaan erottaa huumeet ja lääkkeet toisistaan. Tosiasiassahan tällaista erontekoa ei voi tehdä. Monet keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet ovat huumeita ja ero lääkkeiden ja huumeiden välillä syntyy siitä, että kaikilla neurokemiallista riippuvuutta aiheuttavilla lääkkeillä ei ole suurta väärinkäyttöpotentiaalia  (niiden käytöstä ei saa kiksejä, joita huumeiden käyttäjät tavoittelevat). 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän