Miksi pohjoissuomalaiset vihaavat eteläsuomalaisia niin paljon?
Olen itse kotoisin Järvenpäästä. Sain vastikään uuden työkaverin, joka on kotoisin Kemijärveltä ja asuu pk-seudulla. Hän ei muuta teekään kuin haukkuu helsinkiläisiä ja eteläsuomalaisia, kaikki on aina huonosti ja mitään ei osata. Mistä tällainen katkeruus ja viha kumpuaa, en ymmärrä, kertokaa?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Koska pohjoiset on syöpäläisiä aina vaan kinuamassa lisää sosiaaliturvaa sinne kuolevaan maaseutuun. Ovat katkeria koska ovat saamattomia luusereita ja juoppoja.
Mielummin pohjoisen juoppo kuin etelän pirih***a
Sama kokemus. Lapissa on vttuilun kulttuuri, kuka onnistuu ilkeilemään toiselle pahimmin voittaa. Etelässä ollaan ystävällisiä ja kohteliaita toisille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
En yritä yleistää. Olen tavannut ihmisiä jopa niin etelästä kuin Oulusta ja he ovat myös suorastaan vihanneet helsinkiläisiä. En vaan ymmärrä miksi. -AP
Ihmettelen miksi kaikkien pitäisi muuttaa Helsinkiin ja ne jotka eivät muuta, oletetaan olevan jotenkin kateellisia?
Jostain syystä en viihdy Helsingissä tai yleensäkään pääkaupunkiseudulla. Kiirettä, likaa, melua, ruuhkia ihan liikaa ja epäviihtyisä ja kalliita neukkukuutioita.
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus. Lapissa on vttuilun kulttuuri, kuka onnistuu ilkeilemään toiselle pahimmin voittaa. Etelässä ollaan ystävällisiä ja kohteliaita toisille ihmisille.
Etelä-Lappi rajana kehä 3?
Vierailija kirjoitti:
Eivät vihaa. Jollakin yksittäisellä ihmisellä voi olla omia ongelmia, jotka projisoi vaikka sitten eteläsuomalaisiin. Aloitus ei edes pyrkinyt pohdiskelemaan, vaan lisäämään vastakkainasettelua.
Tuntuu aika monella olevan noita ongelmia joita projisoi eteläsuomalaisiin. Kun lukee esim. Ilta-Sanomien keskusteluja, aina jotkut alkavat haukkua eteläsuomalaisia ja etenkin helsinkiläisiä kaikesta pahasta mitä on.
Luullaan että etelässä ollaan ituhippejä, vegaaneja, punavihersokeita jne jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät vihaa. Jollakin yksittäisellä ihmisellä voi olla omia ongelmia, jotka projisoi vaikka sitten eteläsuomalaisiin. Aloitus ei edes pyrkinyt pohdiskelemaan, vaan lisäämään vastakkainasettelua.
Tuntuu aika monella olevan noita ongelmia joita projisoi eteläsuomalaisiin. Kun lukee esim. Ilta-Sanomien keskusteluja, aina jotkut alkavat haukkua eteläsuomalaisia ja etenkin helsinkiläisiä kaikesta pahasta mitä on.
Luullaan että etelässä ollaan ituhippejä, vegaaneja, punavihersokeita jne jne.
Minkä takia Helsingin kouluissa on sitten kasvisruokapäivä, jollei vihreillä olisi niin vahvaa asemaa siellä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne on niin lyhyitä?
Maaston takia.
Kuka syö nykyään poronlihaa viikottain oulusta etelään katsottuna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska pohjoiset on syöpäläisiä aina vaan kinuamassa lisää sosiaaliturvaa sinne kuolevaan maaseutuun. Ovat katkeria koska ovat saamattomia luusereita ja juoppoja.
Mielummin pohjoisen juoppo kuin etelän pirih***a
Millä logiikalla kumpikaan? Idiootin?
Vierailija kirjoitti:
Kuka syö nykyään poronlihaa viikottain oulusta etelään katsottuna?
Aika usein poroa syön, jos on pakko lihaa syödä, vaikkei kukaan katsoisi Oulusta etelään. Mä katson lautaseen tässä Uudellamaalla. Poroa saa lähikaupasta.
Mitä väliä mitä jotkut tunturine*kerit ajattevat.
Vierailija kirjoitti:
Kulttuurishokki. Joillekin se jää päälle pysyvästi. Ja koskee samalla laills myös ihmisiä jotka muuttaa etelästä pohjoiseen. Mulla oli yksi työkaveri tällainen. Haukkui pohjoisen ihmisiä ja samalla valitti miten vaikeaa on löytää ystäviä täältä. No kuka nyt sellaisen kanssa aikaa vapaalla vietäisi .
Toiset ihmiset sitten taas sopeutuu ympäristöön kuin ympäristöön helposti ja viihtyy. Yhdet vaan on joustavampia kuin toiset.
Järjen ääni. Suurin osa ihmisistä ei kykene sopeutumaan. He haukkuvat tässä ketjussa joko pohjoista tai etelää.
Etelänvetelä tulee hiihtolomalla tänne pohjoiseen pätemään!
Vierailija kirjoitti:
”Koska ne paalaavat rahaa etelässä ja tulevat tänne ajelemaan MEIDÄN teitä!”
(Jotka on toki kustannettu Helsingissä kerätyillä verorahoilla, mutta sinne asti landepaukun kansantaloustieteen tuntemus riitä).
Tälläisen kusipäisen asenteen takia. (Joillain on valitettavasti mielikuva, että etelässä kaikki olisi yhtä aivovammaisia.)
Vierailija kirjoitti:
Etelän vetelät tulee teille sinne kausitöihin kun itse ette ole työkykyisiä.
Vierailija kirjoitti:
Et viitsisi yleistää!
Terveiset Rovaniemeltä
Rovaniemeltä löytyi yllättäen enemmän vihaajia vuodessa kuin muutoin koko elämäni aikana. Naapuritalossa asui myös muualta tullut, tappoi itsensä kun ei kestänyt rovaniemeläisten vihaa. Lähdin sitten itsekin takaisin sinne missä vihataan vähemmän. Porot olivat kyllä mukavia :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelän vetelät tulee teille sinne kausitöihin kun itse ette ole työkykyisiä.
Etelässä on mukavia ihmisiä, mutta täytyy sanoa että jos palkkaisin ihmisen näkemättä muuta kuin mistä on kotoisin, pohjoinen voittais etelän 100-0. Etenkin pohjanmaalaisten kohdalla.
Tämä on selkeästi pohjoisen asukkaan LUULo, miten MUKA eteläiset asian näkevät. Palveluiden tasapuolinen tarjoaminen haja-asutusalueille aiheuttaa keskustelua, mutta ei kukaan noin kärjistetysti ajattele. Usein se palvelun tarjoaja on se kaupunki. Jos kaupunki priorisoi rahansa muualle kuin kyläkoulun, niin ei se etelän vika ole.