Miksi pohjoissuomalaiset vihaavat eteläsuomalaisia niin paljon?
Olen itse kotoisin Järvenpäästä. Sain vastikään uuden työkaverin, joka on kotoisin Kemijärveltä ja asuu pk-seudulla. Hän ei muuta teekään kuin haukkuu helsinkiläisiä ja eteläsuomalaisia, kaikki on aina huonosti ja mitään ei osata. Mistä tällainen katkeruus ja viha kumpuaa, en ymmärrä, kertokaa?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät vihaa. Jollakin yksittäisellä ihmisellä voi olla omia ongelmia, jotka projisoi vaikka sitten eteläsuomalaisiin. Aloitus ei edes pyrkinyt pohdiskelemaan, vaan lisäämään vastakkainasettelua.
Tuntuu aika monella olevan noita ongelmia joita projisoi eteläsuomalaisiin. Kun lukee esim. Ilta-Sanomien keskusteluja, aina jotkut alkavat haukkua eteläsuomalaisia ja etenkin helsinkiläisiä kaikesta pahasta mitä on.
Luullaan että etelässä ollaan ituhippejä, vegaaneja, punavihersokeita jne jne.
Ja mitä vihattavaa on ituhipeissä ja vegaaneissa?
Suomi Kajaanista pohjoiseen, ei kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä enemmistö vihaa, mutta totta kai se ärsyttää, kun eteläsuomalaiset kuvittelevat tietävänsä lappilaisista ja Lapista enemmän kuin paikalliset. Vain koska ovat käyneet turistimatkoilla siellä.
Lisäksi eteläsuomalaiset myyvät Lapin maita ja vesiä kuin pimppaaja hvoran reikiä. Ja siihen päälle huutavat, miten itse verorahoillaan on nekin maksaneet.
Tässä se on sanottu. Asuessani pohjoisessa, niin kuulin aika usein kuinka "etelän herrat varastavat pohjoiselta". Mitä milloinkin, mutta enimmäkseen silloin se oli sähköä. "Etelän herrat" ei maksa pohjoiselle tarpeeksi mitä sieltä yleensä sitten tuottavatkaan. Ja etelästä käsin on yksi Suomen, mutta pohjoisessa kyllä näkivät, että on Etelä-Suomi ja Pohjois-Suomi erikseen.
(Tällä kommentilla en ota kantaa asiaa kummankaan puolella.)
Pohjoisen kosket on valjastettu sähköntuotantoon, samoin tekoaltaat. Vientiyritysten tehtaat ovat pohjoisessa, mutta pääkonttori Helsingissä... joka ohjaa verokertymiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et viitsisi yleistää!
Terveiset RovaniemeltäRovaniemeltä löytyi yllättäen enemmän vihaajia vuodessa kuin muutoin koko elämäni aikana. Naapuritalossa asui myös muualta tullut, tappoi itsensä kun ei kestänyt rovaniemeläisten vihaa. Lähdin sitten itsekin takaisin sinne missä vihataan vähemmän. Porot olivat kyllä mukavia :)
Rovaniemi ollut pitkään Suomen rikollisin paikkakunta (turvattomuuteen vaikuttavia rikoksia) eikä asukkaat uskaltaneet liikkua iltaisin ulkona.
Pahimmat viharyöpyt itse uusimaalaisena olen saanut kokea pohjois-savolaisilta tyypeiltä. Lapista tiedän monia hyviäkin tyyppejä. Kaikilla heistä luonne on karu. Huumorintaju Lapissa on hyvin erilainen kuin etelä-suomessa. Parhaiten viihdyn itse uusimaalaisten, varsinais-suomalaisten ja hämäläisten seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Pahimmat viharyöpyt itse uusimaalaisena olen saanut kokea pohjois-savolaisilta tyypeiltä. Lapista tiedän monia hyviäkin tyyppejä. Kaikilla heistä luonne on karu. Huumorintaju Lapissa on hyvin erilainen kuin etelä-suomessa. Parhaiten viihdyn itse uusimaalaisten, varsinais-suomalaisten ja hämäläisten seurassa.
😄 Millainen on karu luonne?
Itse olen Lapista ja kyllä tunnistan tuon etelän ihmisten dissaamisen. Eteläläisiä pidetään ylimielisinä ja avuttomina.
Molemmissa (etelä vs pohjoinen) hyvät ja huonot puolensa ja asennevammansa, itse olen nykyisin varmaan sekoitus molempia, toivottavasti asennevammaton. Etelään halusin elämäni rakentaa.
silti kaikki stadilaiset ovat jostain maalta
Inhoan etelä suomalaisia koska ne ovat niin olevinaan ja parempia kun me pohjois suomalaiset maalla asuvat.
Lähinnä se on pikemminkin ärsyyntymistä kuin vihaa ja ehkä jopa kulttuurien törmäystä. Esim. pohjoisessa naureskellaan sille, että etelässä 100km on jo hurjan kaukana. Työkaveri oli hankkimassa koiraa ja pentue sijaitsi 200km päässä. Hän kävi usein päiväseltään katsomassa pentua, ja kertoessaan tämän etelässä asuvalle kaverillensa tämä kaveri oli ihmetellyt, miten hän saattoi päiväseltään ajaa 400km pelkän koiranpennun vuoksi. Tai kun helsinkiläinen voihkii bussin/sporan/metron mennessä ohi, että seuraava tulee vasta 5 minuutin päästä. Pohjoisessa seuraava bussi tulee hyvällä tuurilla seuraavan kerran tunnin päästä. Yksi kavereistani opiskelee Lahdessa, ja usein häneltä kuulee, miten paljon hänen helsinkiläiset kaverinsa voivottelevat, miten pitkä matka heidän on käydä kotona Helsingissä. Myös sekin aiheuttaa maakunnista kotoisin olevissa huvittuneisuutta, miksi helsinkiläinen hyppää puolen kilometrin matkan takia sporaan, vaikka sen matkan kävelisi jopa nopeammin kuin mitä menee ruuhkassa odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et viitsisi yleistää!
Terveiset RovaniemeltäRovaniemeltä löytyi yllättäen enemmän vihaajia vuodessa kuin muutoin koko elämäni aikana. Naapuritalossa asui myös muualta tullut, tappoi itsensä kun ei kestänyt rovaniemeläisten vihaa. Lähdin sitten itsekin takaisin sinne missä vihataan vähemmän. Porot olivat kyllä mukavia :)
Ystäväni opiskeli Lapin yliopistossa ja muutti Rollosta takaisin Ouluun heti kasvatustieteen kandiksi valmistuttuaan. Teki maisterin tutkinnon ja rustaa nyt myös väikkariä Oulun yliopistoon. Ei jaksanut lappalaisten Oulua + muuta Suomea koskevaa vihaa.
Itsekin olen syntyperäinen Oululainen ja asunut myös Kemissä, siellä vihattiin myös ihan kaikkialta muualta tulleita. Onneksi palasin takaisin kotiin, täällä voi hengittää eikä kukaan vihaa ja kyttää.
Vierailija kirjoitti:
Inhoan etelä suomalaisia koska ne ovat niin olevinaan ja parempia kun me pohjois suomalaiset maalla asuvat.
Kulunut klisee !
Kun menen Etelä -savossa mökillä kauppaan kukaan ei pysty sanomaan olenko Raumalta, Joensuusta, Närpiöstä vai Vuosaaresta ainakaan niin kauan kuin pidän suuni kiinni. En ole kertaakaan törmännyt tyyppiin , joka esim.autoa pysähköidessään ilmoittaisi kuuluvasti " Olen helsinkiläinen , väistykää te alempi arvoiset".
Kaikki Salpausselän yläpuolella tykkää huonoa etelän vetelistä. Ollaan sössöttävää väkeä, jotka emme osaa mitään käytännön asioita, etenkään ajaa autolla lumioloissa, rosvoamme pohjoisen joet kaloista ja energiasta. etelän väkeä pitää yrittää kusettaa mennen tullen ja ottaa rahat pois. Savon seutu on erityisen ikävää.
No on kyllä ihme höpötystä täällä, että jopa oululaisia vihattaisiin Rovaniemellä. Eiköhän se ole persoonasta kiinni tämäkin asia. Mulla ainakin on ystäviä ympäri Suomen.
Etelässä on mukavia ihmisiä, mutta täytyy sanoa että jos palkkaisin ihmisen näkemättä muuta kuin mistä on kotoisin, pohjoinen voittais etelän 100-0. Etenkin pohjanmaalaisten kohdalla.[/quote]
Tää on totta, ainaki omasta kokemuksesta. Sivulauseessa kun maininnut työhaastatteluissa etelässä, että lapista oon kotoisin, niin kysytty heti että millon voit alottaa.
Ai niin, lapin ihmiset on lappilaisia, ei lappalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelänvetelä tulee hiihtolomalla tänne pohjoiseen pätemään!
Etelän vetelät tulee teille sinne kausitöihin kun itse ette ole työkykyisiä.
Jos vähän ottaa siideriä niin se on oma asia 💪
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😄 Millainen on karu luonne?
Itse olen Lapista ja kyllä tunnistan tuon etelän ihmisten dissaamisen. Eteläläisiä pidetään ylimielisinä ja avuttomina.
Molemmissa (etelä vs pohjoinen) hyvät ja huonot puolensa ja asennevammansa, itse olen nykyisin varmaan sekoitus molempia, toivottavasti asennevammaton. Etelään halusin elämäni rakentaa.
Karulla luonteella tarkoitin tässä sitä, että ollaan kovia tekemään, ei valiteta pienestä, kuljetaan pitkiä matkoja luonnossa. Karuun luonteeseen lappilaisilla miehillä kuuluu usein myös runsas alkoholin käyttö ja melankolia. Ovat kyllä avuliaita ja vieraanvaraisia kun heihin tutustuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Koska ne paalaavat rahaa etelässä ja tulevat tänne ajelemaan MEIDÄN teitä!”
(Jotka on toki kustannettu Helsingissä kerätyillä verorahoilla, mutta sinne asti landepaukun kansantaloustieteen tuntemus riitä).
Ja Helsingin muualle jaettavat verorahat on kerätty ympäri maata. Jos ne kierrätetään Helsingin kautta, se ei tee niistä helsinkiläisten rahoja. Mutta tsadilaisten kansantaloustiede ei riitä niin pitkälle. Muu Suomi (lande) pärjää ilman Helsinkiä, mutta Helsinki ei pärjää ilman muuta Suomea.
Älä puhu soopaa. Jokainen pääkaupunkilainen maksaa 1600€ euroa valtionosuuksina maakuntiin, jota käytetään mm. kiteeläisten työmatkakulujen maksamiseen. Ihan jokainen vauvasta vaariin maksaa tuon, joten se siitä maakuntien pärjäämisestä.
Voisi kokeilla pari vuotta ilman valtionosuuksia ja katsoa montako kuntaa olisi sitten vararikossa. Utsjoelle 6000€ per asukas vuonna 2019, Kitee 4000€, jne
""Korkeimmat valtionosuudet/asukas menevät Lappiin ja Kainuuseen sekä Pohjois-Savoon. Niissä valtionosuus muodostaa ison osan kunnan kaikista tuloista, esimerkiksi Ranualla se on noin 60 prosenttia.""
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et viitsisi yleistää!
Ystäväni opiskeli Lapin yliopistossa ja muutti Rollosta takaisin Ouluun heti kasvatustieteen kandiksi valmistuttuaan. Teki maisterin tutkinnon ja rustaa nyt myös väikkariä Oulun yliopistoon. Ei jaksanut lappalaisten Oulua + muuta Suomea koskevaa vihaa.
Itsekin olen syntyperäinen Oululainen ja asunut myös Kemissä, siellä vihattiin myös ihan kaikkialta muualta tulleita. Onneksi palasin takaisin kotiin, täällä voi hengittää eikä kukaan vihaa ja kyttää.
Lappi on kyllä niin outo paikka. Vissiin aasialaisten ja brittiläisten turistien mukanaan tuomat rahavirrat ovat tehneet ylimieliseksi.
Tämän koronaviruksen aiheuttamat hävyttömät kommentit taas sen todistivat: Lapissa ei tiedetä mitään niin huonoa ja halveksuttavaa kuin eteläsuomalainen. Vaikka osa esim. iltapäivälehtien julistamasta "Pohjoisen menoliikenteestä" olikin matkalla Keski-Suomeen, Pohjanmaalle, Itä-Suomeen yms., niin itsekeskeiset lappilaiset luulevat eteläsuomalaisten olevan tulossa juuri heidän vaivaisia tuntureitaan katsomaan.
Turkulaisia olen kuullut moitittavan, mutta muuten en ole tietoinen, että eteläsuomalaisia vihattaisiin. Turussa ei ole muuta vikaa kuin turkulaiset, eikö se näin ole?