Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nykyajan suomalaisten outo tapa vastaa takaisin, tätä harrastaa myös asiantuntijat ja lääkärit. Raivostuttavaa.

Vierailija
15.02.2020 |

Tässä abstrakti esimerkki.
Sanotaan vaikka että sinulla on ongelma, johon olet käyttänyt jo A,B ja C vaihtoehto. Olet myös yrittänyt etsiä ratkaisua paikasta X.

Viimein löydät ihmisen joka voi sinua auttaa ja jolla on oikeasti sitä oikeeta tietämystä ongelmaan. Kerroin hänelle täsmälleen tätä. Niin han vastaa vastaamalla täsmälleen sitä samaa tietoa kun mikä kysymyksessä oli.

Eli "en saanut apua A,B,C, X vaihtoehdosta"
Hän vastaa: " Oletko kokeillut saada apua A,B,C,X vaihtoehdosta?".

Keskustelu ei mene yhtään mihinkään, sitten kun vastaat että tulin nimenomaan TÄSTÄ kysyy koska muut vaihtoehdot eivät toimineet, niin sitten ollaan hiljaa. Huomasin että kommunikointi ei ole Suomessa jatkuvaa eikä mee yhtään mihinkään.

Miksi ei se henkilö voi vastaa että "ahaa nyt kun olet noita kokeillut niin siirrytään tähän.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko mieleen, ettei se asiantuntijakaan tiedä enempää?

Vierailija
2/23 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo helppoo.

Vierailija
4/23 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tein juuri pari päivää sitten aloituksen. 

https://www.vauva.fi/keskustelu/3663632/aargh-menee-hermo-tyhmiin-asiak…;

.

Vierailija
5/23 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntija ei saa selostuksestasi mitään selvää. Hanki ensin apua itseilmaisuun, jos saat jonkun ymmärtämään itseäsi sen verran että ymmärtää mitä tarvitset, tai jotain.

🤯

Vierailija
6/23 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu mutta kun juttelee iäkkään ihmisen kanssa, niin tätä ei esiinny. Heillä on kommunikointi taidot tallessa.

Mielestäni ihmiset ovat robottimaisia,laiskoja ja jopa yksinkertaisia nykyään, ei ymmärretä jatkuvuutta eikä tilanteentajua. Jos ei tiedetä niin sivistynyt ihminen vastaisi takaisin että " en nyt kyllä osaa auttaa sinua".

Vierailija
7/23 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiiä. Osa ei kyllä yhtään kuuntele mitä puhuu. Yksi hoitsu sai tehtäväkseen kollegaltaan varata mulle ajan lääkäriin asiasta x. Se halus jutella aiheesta moneen kertaan ja ihmettelin sen perinpohjaisuutta kun kyseli ummet lammet. Kerroin useampaan kertaan ongelmasta x johon tarvitsin lääkäriä. Kun pääsin lääkäriin se ei tiennyt mitään asiasta x, eikä muka tämä tentannut hoitsukaan ollut edes kuullut. Ei kuulemma voi kaikkea muistaa. Olisi pitänyt älytä kysyä miksi olettivat mun olevan siellä. Sitten olikin tosi työlästä saada lääkäri lukemaan papereista että kyllä, kollegansa oli halunnut tutkimusta asiasta x...

Vierailija
8/23 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin voi sanoa tämän, eikä toistaa papukaijana niitä samoja asioita, mitä apua hakemaan tullut on jo kertonut. Kyllä tuossa on kyse joko asennevammasta tai ylipääsemättömästä typeryydestä. Itse en voisi käyttää tuommoista taktiikkaa jo senkään takia, että pidän itseäni älykkäänä ja osaan kuunnella ihmisiä. Eli kuulen, mitä he sanovat, ja pyrin vastaamaan järkevästi siihen, mitä kysytään.

Selvä?

Vierailija
9/23 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et osaa selittää asiaasi tarpeeksi selkeästi ja lyhyesti. Kukaa ei saa selvää jos selittelet asian monimutkaisesti ja polveilevasti.

Kaikki riippuu myös asiantuntijan osaamisesta ja ammattitaidosta. Nimike asiantuntija ei takaa aina laatua, ja lääkäritkin ovat eri tasoisia.

Mutta jos sinulle sattuu jatkuvasti tätä, niin syy miksei keskustelua ja apua löydy, on tavassasi kertoa asiasi tai ongelmasi toiselle.

Miksi suomalaiset aina syyttävät toisia omasta epäonnistumisesta?

Niinkuin ap:kin tekee.

Vierailija
10/23 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis joku outo tapa vastaa takaisin, ei suinkaan se henkilö, jolta kysyit?

En ole koskaan törmännyt moiseen. En tosin ole kysynyt lääkäreiltä ja asiantuntijoilta heidän harrastuksistaan, joten pitääpä seuraavalla kerralla urkkia vähän tätä puolta eikä keskittyä vain omaan ongelmaan.

Vierailija
11/23 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkki selkeän yksinkertainen ja tuttua minullekin. 

Ensin koettaa selvittää itse ja koostaa kaiken sen, mitä voi oma-aloitteisesti tehdä. 

Tosin, jos joku ehdottaa minulle samat vaihtoehdot pyydän perustelemaan miksi hän ehdottaa uudelleen sitä mitkä olen omasta mielestäni jo selvittänyt. Joskus voin ilahtua perusteluista myönteisesti, sillä olen saattanut vaihtoehdossa A ohittaa pienen ja silti tärkeän yksityiskohdan. Sellaisen, minkä vain kokeneempi asiantuntija on käytännössä huomannut ja miksi kohta A ei minulla sujunutkaan. 

Jos taas käymme uudelleen kaiken sen, minkä jo tiedän, en lopeta keskustelua ennen kuin saan ohjeen kenen puoleen seuraavaksi käännyn, Totean selkeästi, että aha, sinä et nyt oman toimenkuvasi  puitteissa osaa asiaani ratkaista, joten annatko ohjeet kenen puoleen seuraavaksi käännyn. Suurin osa kykenee vielä sen neuvomaan sekä parhaimmillaan auttamaan niin, että myös tavoitan hierarkiassa seuraavan "tietäjän".

Kommunikointi on suoraan riippuvainen minun aktiivisuudestani ja luovasta ajattelusta. Ihmiset ovat usein laiskoja ja miettivät vain, miten pääsevät helpolla tilanteesta. Keskittyvät säilyttämään arvonsa ja kasvonsa kuin ratkomaan tilannettani luovasti. En sen takia erityisesti hermostu, vaan odottelen kärsivällisesti että toinen tajuaa ettei tajua mistään. 

Joskus olen joutunut nostattamaan myrskyn, että toinen tajuaa väistyä. Se lähtee ihan siitä, että nimenomaan toinen suuttuu ja uhkailee pomolla , juristeilla jne. Silloin näyttää hyvältä ja tiedän lopultakin saavani sellaisen paikalle, joka voi oikeasti vaikuttaa asiaani. Kamalaa psykologista voimankäyttöä, mutta me olemme todella laiskaa kansaa ja parasta on vain potkia perseelle niin paljon kuin kehtaa. Keinot potkimiseen tietysti peitetään kohteliaan ja iloisen hymyn taakse.

Vierailija
12/23 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo tapa VASTATA takaisin. Siis ei VASTAA vaan VASTATA.

t. pilkkunipo

Vierailija
13/23 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen tietysti täytyi varmistaa, että olet kokeillut niitä keinoja, joita väität toimimattomiksi. Aina löytyy niitä ihmisiä, jotka menevät vastaanotolle sanoen ”a, x ja b eivät minulla toimi” ja perustelevat tämän pelkällä mutulla tai ennakkoluuloilla. Varsinkin terveydenhuollon vastaanotolla se kommunikoinnin selkeys ja yksiselitteisyys on kriittisen tärkeää.

Vierailija
14/23 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuako siis ärsyttää, että suomalaiset vastaavat takaisin kysymällä samaa minkä olet jo todennut?

Vierailija
15/23 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin paljon tää! Lääkäritkin googlaavat vastaukset jokaiseen vaivaan, minäkin voisinolla lääkeri ellei ammattia gatekeepattaisi keinotekoisesti

Vierailija
16/23 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntija ei saa selostuksestasi mitään selvää. Hanki ensin apua itseilmaisuun, jos saat jonkun ymmärtämään itseäsi sen verran että ymmärtää mitä tarvitset, tai jotain.

🤯

Asiantuntija ei ole asiantuntija, ellei ymmärrä tavallisen tallaajan kysymyksiä ja ongelmia. Juuri niihin vastaaminen on hänen työtään.

Vierailija
17/23 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin voi sanoa tämän, eikä toistaa papukaijana niitä samoja asioita, mitä apua hakemaan tullut on jo kertonut. Kyllä tuossa on kyse joko asennevammasta tai ylipääsemättömästä typeryydestä. Itse en voisi käyttää tuommoista taktiikkaa jo senkään takia, että pidän itseäni älykkäänä ja osaan kuunnella ihmisiä. Eli kuulen, mitä he sanovat, ja pyrin vastaamaan järkevästi siihen, mitä kysytään.

Selvä?

En pidä itseäni edes älykkäänä, mutta en kehtaisi minäkään käyttää papukaijametodia. Kun törmäsin tähän hoitajien ja lääkärien kanssa, se tuli todella yllätyksenä. Miten korkeakoulutettu ihminen voi kuvitella, että tällä tavalla autetaan ihmisiä. Toki voi olla, ettei vaikka valvomisen vuoksi ole enää kunnolla työkykyinen, mutta en silti osannut kuvitella, miten laaja ongelma ammattikunnassa on.

Vierailija
18/23 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, sama. Kävin psykan puolen lääkärillä omasta mielestäni pääongelmani unettomuus. Meidän keskustelu oli tuollaista.

Sitten kommentoitu, että mun ilmeily ei elä keskustelun mukana, kun se oli samaa jankkausta A B C ja X, no mutta A B C ja X. Ja tajusin, että joudun maksaa yksityisestä lääkäristä 200e, että saan ne unilääkkeet.

Vierailija
19/23 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinuako siis ärsyttää, että suomalaiset vastaavat takaisin kysymällä samaa minkä olet jo todennut?

😑

Arvaapa ilmeestäni?

Vierailija
20/23 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n esimerkki oli kyllä harvinaisen selkeä ja looginen ja sain heti kiinni mitä ap tarkoitti. Itse olen huomannut monesti aivan samaa. Ihan tällä palstallakin, kun teen aloituksen, että minulla on ongelma X ja olen jo koittanut ratkaista sitä tavoilla A, B ja C, mutta siinä onnistumatta, niin osaisiko joku neuvoa toisen ratkaisutavan, joka toimisi. No aloituksestani voi tulla useiden sivujen ketju, jossa yksi toisensa jälkeen tulee neuvomaan minua kokeilemaan niitä tapoja A, B ja C. Joita siis olen jo kokeillut eikä ne toiminut. Ja kun toistan, että jo aloitukseen kirjoitin, että niitä olen jo kokeillut ja kysyn jotain uutta keinoa, niin minut haukutaan, että aloittajalle ei sitten mikään kelpaa ja ompa hankala tyyppi kun lyttää kaikki ideat. Elävässä elämässä tähän törmää koko ajan.

Syy on varmaan se, että ihmiset ei jaksa kuunnella yhtään eikä miettiä mitä heille oikein kerrottiin vaan on vain kamala kiire päästä paasaamaan ääneen niitä omia ajatuksiaan.