Siskoni olettaa että meillä on varaa tulla häihin kesällä ulkomaille
Kohde tyyliin Amsterdam. 3 yötä menisi minimissään ja sitten vielä lahjat ja vaatteet...2 aikuista ja 2 lasta. Ei mitään mahdollisuukdia kyllä kun edes tonni ei riitä mihinkään. Lähemmäs 3 tonnia pitäisi olla ja kun on jo kesäkuussa kesätyöpalkat kilahtaa tileille vasta heinäkuussa. Sit päästään ehkä lintsille ja Tallinnan risteilylle. Sisko suutuin kun jouduimme sanomaan että emme pääse. Lahjan lähetän toki.
Kommentit (380)
Jos tämä on aito aloitus, nyt kannattaisi ottaa siihen siskoon yhteys.
Hän ei välttämättä sitä häähumussaan tajua, mutta totuus on se että sinä olet hänen siskonsa ja rahasi ovat tiukilla, haluaisit kuitenkin ilmeisesti osallistua häihin?
Eli voit selittää tilanteen, ja häneltä ihan kysäistä, löytyisikö yöpaikkaa paikan päältä yhdeksi-pariksi yöksi, niinkuin joku totesikin, viettävätkö he hääyön kotonaan, vai mahtuisiko sinne yksi henkilö kun kerran vanhempannekin punkkaavat olohuoneessa?
Miehen tutuilta ja sukulaisilta saattaa löytyä, jos heiltä kysyy. Kyse on kuitenkin erityistapauksesta.
Myös lentojen suhteen voit kysyä, tietääkö hän esim. mistä niitä löytää halvalla tms. Kyllä fiksu sisko jo tajuaisi tuossa kohtaa kun kerrot rahatilanteestasi, että hänen on ostettava ne lennot, jos mielii sinua häissään nähdä. Jos olet hänelle oikeasti niin tärkeä, niin lentojesi hinta voidaan lisätä hääbudjettiin.
Luulen että siskosi on edellen siinä uskossa että olette tulossa tai jättämässä tulematta nelihenkisenä perheenä. Puhu hänelle ja tuo esiin että olisit tulossa ihan keskenäsi, kun vaan käytännön asiat saadaan järjestettyä. Todella paljon helpompaa maksaa yhden henkilön lennot ja majoittaa yksi ihminen, kuin neljä, joista kaksi on lapsia.
Lento on tosiaan lyhyt ja siitä kyllä selviät vaikka et muuten tykkäisi reissata yksin. Jos Suomesta ei lähde häihin muita sukulaisia/ystäviä (mikä olisi kyllä vähän outoa) niin sitten matkustat yksin, seikkailumielellä. Paikan päällä taksiin/uberiin ja sitten oletkin jo tuotapikaa tuttujesi seurassa.
Toinen vaihtoehto on tuo minkä joku toikin esille että voitte lähteä perheen voimin matkaan vaikka autolla ja kiertää samalla muitakin kiinnostavia paikkoja Euroopassa. Siinähän teillä on kesälomareissu, ja varmasti erilainen ja mielenkiintoisempi kuin edelliset. Vaikea keksiä kesälomarahoille parempaa käyttökohdetta kuin ilahduttaa siskoa ja samalla lomailla uusissa paikoissa perheen kanssa.
Eli keinot löytyvät kyllä, jos halua on.
Ää, en todellakaan lähtisi. Jo ihan täällä Suomen sisällä toiseen kaupunkiin lähteminen ärsyttää ja stressaa, jonka vuoksi olemme kahdet häät jättäneet väliin. Lisäksi tulee aina hankkia koiralle hoitopaikka eikä sekään mitenkään ilmaista ole. Tulevalle kesälle on yksi hääjuhla tiedossa, viereisessä kaupungissa ja tällä kertaa ajatuksena mennä, koska lapset ovat jo hieman isompia. Kesällä ovat 3, 4, 6 ja 8 vuotiaita. Mun mielestä häät on muutenkin jo melko last season...
Ei nyt millekään rivi-häävieraalle, mutta kai nyt omasta siskosta voi pitää sen verran huolta ja tarjota vieraanvaraisuutta että lennot maksaa ja majapaikan järjestää? Jos siis yksinään lähtee reissuun.
Jos on niin tärkeää että toinen on paikalla, maksaa viulut. Sisältäen myös ruoat ja liikkumisen etc.
Kun kerran järjestää häät niin ei se halpaa lystiä ole, siskon kulut ovat vain pisara meressä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä nyt haukutaan sisarta siitä ettei halua matkustaa siskonsa häihin, en kyllä ymmärrä miksi joku kuvittelee että ihmiset haluavat laittaa satasia tällaiseen reissuun vaikka onkin oma sisko kyseessä. Miksi hääpari ei voi järjestää kaksia juhlia, Suomessa omat bileet niille jotka eivät pääse häihin. Tiedän että joku niin tehnytkin, ihan hienot juhlat olleet ja tunnelma hyvä. Hääparin tehtävä on satsata juhliin eikä vieraiden.
Meidän tuttavamme tekivät juuri näin; molemmissa maissa juhlat.
Suomalaisille sukulaisille ja ystäville huomattavasti hankalampi päästä juhliin. Olisi reilumpaa järjestää juhlat myös Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin siirtyminen jostain ei niin lentokentän läheltä 50-100 ja viikonloppulennot la aamu ja su ilta on ehkä 300 per pää
Saapuminen kohteeseen ja ruokailu. Hääpaikalle siirtyminen. Majoitus, vai onko niin hankalassa paikassa että ensin yö lentokentänllä ja toinen hääpaikkskunnslla?
Siirtyminen takaisin kentälle, jos ri lähellä niin puoli päivää. Jne...Häissä on ruoka, hotellissa aamiainen. Ottaa loput eväinä tai hakee Lidlistä. Suomessakin on syötävä eli käyttää sen mitä täälläkin käyttäisi.
Harvassa keski-eurooppalaisessa hotellissa enää aamiainen kuuluu hintaan. Viimeksi kolme reissua juurikin Amsterdamiin oli kaikki sellaisia, että aamiainen piti maksaa erikseen. Viimeisimmässä 15e/hlö. Tämä nyt omakohtainen esimerkki, olen kyllä lukenut aloituksen ja tajuan, että ap EI ole menossa Damiin.
Tuo "Damiin" lentäminen ärsyttää.
t. keskieurooppalainen
Hirveän työlästä ja kallista lähteä jonnekin häihin ulkomaille. Ei tulisi kuuloonkaan, että lähtisin.Käytän rahan johonkin omaan juttuun tai matkaan tai menen käymään myöhemmin minulle sopivana ajankohtana. Häitä tulee ja menee, moni liitto päätyy eroon. En noista niin perusta. Ei kai työssä käyvä edes jaksa noin isotöisiä juttuja vapailla ilman kovia ponnisteluja. Lahja lähetettynä saa riittää. Omat tarpeet etusijalle, ja pitää jonkinlainen inhimillisyys olla, mitä voi toiseltakaan vaatia. Jämäkästi sanot ja liikoja selittelemärttä ettet tule. Lähetät lahjan ja sitten unohdat koko jutun. Kauhea homma hankkia vielä matkalle vaatteet tai lähtä jotain lainattaviä rättejä sovittelemaan. Ihan kuin arkielämässä ei olisi muutenkin tarpeeksi työtä ja laskuja.
Ap, eipä tarvitse toisaalta valittaa, että siskosi pitää teitä köyhinä ja katselee nenänvartta pitkin.
Voit sitten häiden jälkeen hyödyntää tätä teemaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin vaatteissa voi säästää. Lainaa vaikka juhla-asut, kun niitä ei kannata uusia hankkia muutenkaan yksiin juhliin. Lahjan kanssa voi keksiä myös jonkun luovan ratkaisun, itse tekemällä tms.
Halpalennot ei maksa paljoa, ja entäs joku airb&b-majoitus? Ja riittäähän sinne yksikin yö? Ja entäs jos reissuun lähtisi vain sinä ja miehesi? Tai toinen lapsi ja sinä?Ja tämä vaatteiden lainaaminen tapahtuu mistä?
Vaatelainaamo, kaveri, sisko, serkku, pikkuserkku, työkaveri... Paikalliselta netin roskalavalta ja puskaradiosta voi kysellä ilmaiseksi. Onhan noita vaihtoehtoja, kun ei oo uusavuton.
Ymmärrän hyvin ettet ap ole menossa. Meilläkin nelihenkinen perhe ja aikuiset käyvät töissä. Saamme kuitenkin vähemmän kuin mediaanipalkan ja asumiskulumme ovat korkeat (Hki). Olemme pystyneet säästämään rahaa niin että pääsemme kaikki esim. Tukholman risteilylle tai Tallinnan matkalle (1-2 yötä hotellissa) kerran vuodessa. Tuollaiseen ulkomaille häihin lentämiseen ei todellakaan olisi varaa. Niitä ”paria sataa” ei niin vain löydy. Vaihtoehto tietysti olisi että mitään perhereissua ei tänä vuonna tule kun äiti matkustaa siskon häihin. Valitsisin itse toisin.
Onko kaupunki yhtään sellainen että voisitte yhdistää perheloman siihen samaan yhteyteen?
Ymmärsin, että lomarahanne tulevat seuraavassa kuussa mutta lapsistakin olisi varmisti ihana mennä ulkomaille.
Meilläkin on kolme lasta ja ollaan ihan työssäkäyviä ihmisiä ja on tiukkaa rahasta.
Mutta kyllä Meistä sekä lapsista on ihanaa käydä jossain reissussa ja olla yötä hotellissa.
Eikä paikan päälläkään kaiken tarvitse olla mitenkään huippukallista.
Voi mennä esimerkiksi piknikille puistoon. Omat eväät ja juomat mukaan kaupasta. Jossain hotelleissa saa ihan all-in clucive ja sieltä saa eväätkin mukaan. Eikä ne oikean tarjouksen kohdalla ole paljoa kalliimpia kuin tavallinen huonekaan.
Yleisissä lasten leikkipaikka puistoissa voi käydä. Rannalla. (Minusta ihaninta!)
Laitoin tämän ehdotuksen koska minulla ei ole siskoa ja mielikuvitus siskoni häihin matkustaisin kyllä hinnalla millä hyvänsä.
Söisin vaikka kaksi kk nuudelia lounaaksi, kotona. Ja nuudeleita kannattaa lapsillekin pakata mukaan jos lähdette eikä ole all-in clussivea.
Sanot, että mies ei saa lomaa eikä lasten kanssa ole kiva matkustaa, joten menet yksin (saat varmaan majoituksen ilmaiseksi) ja ostat parin sadan lahjan/lahjakortin. Halvat lennot voi heti varata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me saatiin kutsu suomalaisen pariskunnan häihin välimerelle. Ei menty, koska häät oli syyskuussa lasten loma-aikojen ulkopuolella (lapset kutsuttu myös). Itse olisi pitänyt maksaa matkat ja majoitukset.
Mielestäni jos tuollaiset häät pitää, niin hääpariskunnan olisi pitänyt vähintäänkin ilmoittaa, että majoitus tarjotaan häävieraille siinä ja siinä hotellissa neljäksi vuorokaudeksi. (Jos olisivat olleet tosi fiksuja, niin olisivat tarjonneet lennotkin, varsinkin kun kyseessä oli erittäin varakkaiden vanhempien lapsi.) Lisäksi kutsussa olisi pitänyt ilmoittaaa sopivien reittilentojen aikatauluja, jotta vieraiden olisi ollut helppo haarukoida pääseekö paikalle vai ei.
Jos pitää ökyhäät, niin sitten pidetään ökyhäät. Jos pitää normihäät, niin sitten ne voi olla normihäät. Mutta jos koittaa pitää lkyhäät normihäiden kustannuksella, niin se on noloa järjestävälle taholle.
Itse pidin häät italiassa, koska mies on sieltä kotoisin. Olisi kyllä kalliiksi tullut, kun olisi kaikki pitänyt lennättää sinne. Vähintään 10 000€ olisi lisähintaa tullut. Ei kiitos.
Kyseessä oli Erittäin Varakas perhe, tän suurehkon kaupungin tulolistojen kärjessä vanhemmat viimeiset monta vuotta. 50 hengen häät, 500€/vieras olisi ollut 25k€. Heille pikkuraha.
Osta Interrail kortti ja mene junalla! Hae mekko UFF:ltä tai ompele. Kaavat saat kirjastosta ilmaiseksi, eikä kangas paljon maksa. Majoitu B&B tai hostellissa, jos ei siskolla onnistu.
Itse olen käynyt useammat häät ulkomailla. Ei ne välttämättä tule kalliiksi.
Mikä voi olla tärkeämpää kuin oman siskon häät ? Risteily Tallinnaan 😀
Sit Suomessa mietitään, että miksi ei olla perheiden/suvun kesken tekemisissä? Jos ei edes mennä siskon häihin!!
Voihan ap lähteä vanhemman lapsen kanssa. Puoliso käy sitten nuoremman lapsen kanssa Tallinnassa. Problem solved!
Minulla on hyvät välit siskoon ja vanhempiin. Ollaan aina asetettu toisten tarpeet etusijalle. Perheen kesken ei aina tarvitse huvittaa, jaksaa eikä olla rahaa tehdä jotain. Toinen on tärkeä riippumatta siitä miten tekee, eikä valinnat tälläisissä asioissa muuta mitään. Voi sitten tulla kylään kun aidosti sitä haluaa, ja ollaan molemmat iloisia asiasta silloin kun sopii. Läheisiä kohtaan pitää löytyä ymmärrystä ja me ei haluta aiheuttaa stressiä tälläisistä asioista.
Kannustetaan tekemään omanlaisia valintoja, koska painostaminen herättäisi jo syyllisyyttä.
"Sit Suomessa mietitään, että miksi ei olla perheiden/suvun kesken tekemisissä? Jos ei edes mennä siskon häihin!!"
Jos on lämpimät välit niin varmaan voi kieltäytyä. Eiköhän se yhteydenpito synny molemmin puolin ilman häitäkin. Jos ei kunnollisia välejä ole, eikä hirveästi välitetä pitää yhteyttä, niin tuskin häät sitä muuttaa.
Mieti vielä kirjoitti:
Onko kaupunki yhtään sellainen että voisitte yhdistää perheloman siihen samaan yhteyteen?
Ymmärsin, että lomarahanne tulevat seuraavassa kuussa mutta lapsistakin olisi varmisti ihana mennä ulkomaille.
Meilläkin on kolme lasta ja ollaan ihan työssäkäyviä ihmisiä ja on tiukkaa rahasta.
Mutta kyllä Meistä sekä lapsista on ihanaa käydä jossain reissussa ja olla yötä hotellissa.
Eikä paikan päälläkään kaiken tarvitse olla mitenkään huippukallista.
Voi mennä esimerkiksi piknikille puistoon. Omat eväät ja juomat mukaan kaupasta. Jossain hotelleissa saa ihan all-in clucive ja sieltä saa eväätkin mukaan. Eikä ne oikean tarjouksen kohdalla ole paljoa kalliimpia kuin tavallinen huonekaan.Yleisissä lasten leikkipaikka puistoissa voi käydä. Rannalla. (Minusta ihaninta!)
Laitoin tämän ehdotuksen koska minulla ei ole siskoa ja mielikuvitus siskoni häihin matkustaisin kyllä hinnalla millä hyvänsä.
Söisin vaikka kaksi kk nuudelia lounaaksi, kotona. Ja nuudeleita kannattaa lapsillekin pakata mukaan jos lähdette eikä ole all-in clussivea.
Hyvä idea tuo lomareissu samana yhteyteen. Sen vain voi estää raha tai se, ettei töistä ole lomaa tuolloin. Haluan muuten sanoa, että ne pienet nuudelipussit ovat kalliita. Katsopa tavallisen makaronin kilohintaa ja vertaa nuudeleihin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo "Damiin" lentäminen ärsyttää.
t. keskieurooppalainen
Miksi?
Ihan varmasti kohteesta, jos ei ole minikulä, löytyy hostelli .
Itse reissasin nuorena monta krt poikaystävän luo maata pitkin Tanskaan.
Otin mukaan kotoa näkkileipää, kurkkuja, juustohöylän, minipullon, jossa oli tiivistemehua , keksejä ainakin.
Olen ollut polttareissa, joissa osallistujat tulivat kauempaa. Kysyivät vinkkejä majoitukseen ja kerroin jos patja lattialla riittää ja puuro aamiaiseksi, tervetuloa.
Sain uusia ystäviä, joiden kanssa olen vieläkin tekemisissä.
Lentolippu on kulu, jota ei saa pois. Hostellissa on keittiö. Ota nuudeleita mukaan kotoa ja osta kaupasta tomaattimurskaa ja tonnikalaa. Ja riisikakkuja. Saat vatsan täyteen.
Itse pidin häät italiassa, koska mies on sieltä kotoisin. Olisi kyllä kalliiksi tullut, kun olisi kaikki pitänyt lennättää sinne. Vähintään 10 000€ olisi lisähintaa tullut. Ei kiitos.