Olen syrjäytynyt mutta superlahjakas ihminen...Kysy mitä vain haluat.
Koulussa oli aina yli ysin keskiarvo, ja menestyn lähes aina siinä mitä alan tekemään. Harrastan musiikkia, liikuntaa sekä pelaamista.
Ongelma vain on siinä, ettei juuri mikään kiinnosta minua. Olen ns. elämäntapatyötön, ja kuulen todella usein ihmettelyä suoraan tai välillisesti siitä miksi kaltaiseni ihminen ei tee mitään. En sovi lainkaan ihmisten stereotypiaan elämäntapatyöttömästä.
Näen kaikki asiat koko ajan vain sitä selvemmin mitä vanhemmaksi tulen, ja voin kertoa että maailma on todella epäoikeudenmukainainen paikka. Jotenkin ei edes kiinnosta "osallistua" yhteiskunnan toimintaan...
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa ap yrittäisit käyttää sitä superlahjakkuuttasi maailman hyväksi.Yrittäisit tehdä tästä paremman paikan, poistaa epäoikeudenmukaisuutta jne. Tässä mitattaisiin lahjakkuutesi taso ja arvo.
Vastaan sivullisena. Joskus ihmisen sisällä on palo tai se tulee jostakin. Aika voi auttaa. Mutta ei kannettu vesi kaivossa pysy.
On teoria, jonka mukaan hyvä ja paha on tasapainossa. Jos ap yrittää tehdä hyvää, yhtä paljon hän voi saada vahinkoa maailmassa.On länsimainen olettama, että aktiivinen toiminta saisi hyvää aikaiseksi maailmassa. Tämä voi olla väärä ajatus.
Siksi ap voi olla ihan järkevä, kun ei tee mitään erityistä.
Kyllä. Länsimaissa myös ajatellaan, että tulosta kyllä tulee jatkuvalla pakonomaisella yrittämisellä. Joskus parempaan tulokseen pääsee tekemättä mitään. Kulttuurissamme tulisikin arvostaa enemmän silkkaa joutenoloa.
Kerron ajatukseni tilanteestasi. Eräällä tuttavaperheelläni oli poika, joka asui vanhempiensa omakotitalon yläkerrassa melkein 25-vuotiaaksi asti. Kävi kyllä armeijan, mutta sen jälkeen ei mitään. Oli kai jotenkin masentunut, kun nukkui päivät pitkät. Vanhemmat olivat vain, että kyllä se siitä. He odottivat.
Eräänä päivänä poika sitten sanoi, että nyt hän tietää, mitä hän alkaa tekemään. Haki samoin tein opiskelemaan, pääsi ja muutti omilleen. Löysi tyttöystävän.
Joskus asiat vain ottaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat naisella jonka kelpuutat mutta jota et saisi?
Naista joka ei ole kiinnostava esimerkiksi jonkin/joidenkin seuraavista takia:
älykkyys/geneettinen ulkonäkö/luonne/jälkikasvu/huumorintaju/tyyliap
Oletko tavannut sellaisia naisia ja miksi ajattelet ettei sellainen nainen kelpuuttaisi sinua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa ap yrittäisit käyttää sitä superlahjakkuuttasi maailman hyväksi.Yrittäisit tehdä tästä paremman paikan, poistaa epäoikeudenmukaisuutta jne. Tässä mitattaisiin lahjakkuutesi taso ja arvo.
Vastaan sivullisena. Joskus ihmisen sisällä on palo tai se tulee jostakin. Aika voi auttaa. Mutta ei kannettu vesi kaivossa pysy.
On teoria, jonka mukaan hyvä ja paha on tasapainossa. Jos ap yrittää tehdä hyvää, yhtä paljon hän voi saada vahinkoa maailmassa.On länsimainen olettama, että aktiivinen toiminta saisi hyvää aikaiseksi maailmassa. Tämä voi olla väärä ajatus.
Siksi ap voi olla ihan järkevä, kun ei tee mitään erityistä.Kyllä. Länsimaissa myös ajatellaan, että tulosta kyllä tulee jatkuvalla pakonomaisella yrittämisellä. Joskus parempaan tulokseen pääsee tekemättä mitään. Kulttuurissamme tulisikin arvostaa enemmän silkkaa joutenoloa.
Totta. Jing ja Jang. Täysi ja tyhjä. Tasapaino. Länsimaissa on liikaa tekemistä ja aktiivisuutta, siksi ihmiset käyttävät päihteitä, kun hakevat tasapainoa. Vaikka parempaa lopputulokseen pääsisi rennommalla asenteella.
Käyn nyt kaupassa:
Vastaan kysymyksiin huomenna, jos en tänään ehdi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi ap voi olla ihan järkevä, kun ei tee mitään erityistä.Kyllä. Länsimaissa myös ajatellaan, että tulosta kyllä tulee jatkuvalla pakonomaisella yrittämisellä. Joskus parempaan tulokseen pääsee tekemättä mitään. Kulttuurissamme tulisikin arvostaa enemmän silkkaa joutenoloa.
Totta. Jing ja Jang. Täysi ja tyhjä. Tasapaino. Länsimaissa on liikaa tekemistä ja aktiivisuutta, siksi ihmiset käyttävät päihteitä, kun hakevat tasapainoa. Vaikka parempaa lopputulokseen pääsisi rennommalla asenteella.
Oletko mahdollisesti taolainen? Oma vastaukseni oli Lao tzen ja Chuang tzen innoittama ja löysin samaa henkeä aiemmasta kommentistasi.
Ei sota yhtä miestä kaipaa, sopii tähänkin. Sinulla ei ole ap mitään, mitä maailma jäisi kaipaamaan tai ei olisi korvattavissa. Tämäkin on lohdullinen ajatus. Eli teet mitä tahansa, se ei ole kovin tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko mahdollisesti taolainen? Oma vastaukseni oli Lao tzen ja Chuang tzen innoittama ja löysin samaa henkeä aiemmasta kommentistasi.
En ole sen enempää perehtynyt itämaisiin uskontoihin. Mutta tämä ajatus kaiken tasapainosta on mielenkiintoinen ja järkevä.
Minusta on toisaalta hyvä, että edes joku syrjäytynyt pitää itseään lahjakkaana ja minusta se voisi olla hyvä pohja lähteä rakentamaan jotain ja miettiä miten parantaisi elämäänsä. Itse taas täytän syrjäytyneen määritelmän, mutta en koe olevani mikään erityisen lahjakas ihminen ja itsetunto monesti todella huono. Jotain samankaltaisuutta koin musiikin ja soittamisen suhteen kuin sinäkin sillä olen soittanut paljon moniakin soittimia ja jotenkin musikaalinen ihminen olen. Muuten monissa aineissa ollut vaikeaa ja lukiokin meni hyvin epätasaisesti eri oppiaineiden kesken. Minulla on pitkä kiusaamistausta ja muutenkin olen yksinäinen ihminen. Senkin vuoksi koen välillä vaikeaksi pärjätä työelämässä ja jännitän paljon kaikkea. Tämän vuoksi kaikki työt ja opiskelualat eivät kunnolla sovi ja en koe pärjääväni missä töissä vaan. Opiskelemaan pääsy vaikeaa ja olen moneen paikkaan hakenut ja vieläkään en ole päässyt. Se kaikki ahdistaa välillä ja mietin toisaalta, että kun olen näin paljon ollut omillani niin miten enää edes kestän muiden seuraa niin paljon. Itse pidän itseäni vähän erikoisena ihmisenä. En siis tarkoita, että se olisi mikään hyvä asia, mutta jotenkin vaikeaa välillä olla muiden kaltainen. Tämä ehkä vielä lisää sitä ulkopuolisuudentunnetta ja sellaisia ihmisiä en tapaa usein joiden kanssa olisi paljon yhteistä. Ai niin piti kysyä jotain. Ehkä minuakin kiinnostaa mikä sinun tarinasi on ja miten koet muut ihmiset. Itse viihdyn kyllä muiden seurassa, mutta en vaan enää uskalla ja oikein osaa luontevasti toimia porukassa. Tämäkin syynä yksinäisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä olet opiskellut?
Liiketaloutta
Siis kauppaopistossa merkonomiksi. Vai jäikö sekin kesken?
Vierailija kirjoitti:
Ottaisitko mun ison ja paksun sisällesi?
En ole ap, mutta aika lahjakas kuitenkin, enkä ihan syrjäytynytkään. Voisin kokeilla.
m43
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä olet opiskellut?
Liiketaloutta
Siis kauppaopistossa merkonomiksi. Vai jäikö sekin kesken?
Ammattikorkeassa tradenomiksi.
Jäi kesken kun ei kiinnostusta löytynyt.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tavannut sellaisia naisia ja miksi ajattelet ettei sellainen nainen kelpuuttaisi sinua?
Olen tavannut ja tutustunut naisiin joihin olen ihastunut, mutta suhdetta ei muodostunut koska he eivät sitä halunneet.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tavannut ja tutustunut naisiin joihin olen ihastunut, mutta suhdetta ei muodostunut koska he eivät sitä halunneet.
ap
Käsitin että puhuit yleisellä tasolla kuvaamistasi naisista, että kyseisenlaiset naiset eivät halua jostain tuntemattomasta? syystä muodostaa parisuhdetta kanssasi. Jos Maikki ja Pirjo eivät halua, ei siis halua Sannakaan, vai?
Miksi liiton arkki vietiin etiopiaan?
Voi olla ihan mieltä vaan missä se on ja onko ollenkaan tallessa, mutta sinne se vietiin. Miksi?
Aloittaja vaikuttaa kovin ylimieliseltä mieheltä, saa sellaisen kuvan, että hän pitää itseään liian hyvänä tavallisten ihmisten joukkoon.
Yli ysin keskiarvo ei myöskään kerro mistään SUPERlahjakkuudesta. Minullakin muuten oli yli yksin ja välillä kympinkin keskiarvo lukuaineissa, mutta nyt aikuisena olen köyhä matalapalkkatyöläinen. En pidä itseäni superlahjakkuutena, jos sellainen olisin, niin eiköhän se jossakin saavutuksissani näkyisi, vielä ei ole näkynyt....
Vierailija kirjoitti:
Miksi liiton arkki vietiin etiopiaan?
Voi olla ihan mieltä vaan missä se on ja onko ollenkaan tallessa, mutta sinne se vietiin. Miksi?
Ohoh. En ole ap mutta kiinnostaisi minuakin keskustella liiton arkista! Ihan kuin olisin Raamatussa törmännyt kohtaan, että tulee aika x jolloin ei enää kysytä liiton arkin sijaintia tms.?
Oletko oikeasti superlahjakas, vai valehteletko itsellesi?
Koska oikeasti superlahjakas ihminen menestyisi ja tekisi näillä lahjoillaan jotain. Itselleensä valehteleva taas väittää olevansa lahjakas, mutta ei tee mitään ja sitten litania syitä miksi ei tee. Oikea syy siihen miksi ei tee on kuitenkin se, että tietää että muut näkisivät ettei tämä ihminen olekkaan superlahjakas, eli tämä valheellinen kupla ympärillä särkyisi.
Täällä on toinen lahjakas ja syrjäytynyt ihminen. Peruskoulussa keskiarvo oli yli yhdeksän, lukio käyty, useampi yliopistopaikka hankittu ja opintoja takana alemman korkeakoulututkinnon edestä. Olen ajautunut hankkimaan useamman yliopistopaikan, koska terveysongelmat, sekä fyysiset että psyykkiset, on estäneet minua pääsemästä osaksi porukkaa yliopistolla. Mielenterveysongelmia ollut teinistä lähtien, ja niiden taustalla on todella vaikeita kokemuksia. Olen yrittänyt hakea apua niihin, mutta kunnollista apua tuntuu olevan tosi vaikea saada. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, ja en tiedä pääsenkö koskaan työelämään. Haluaisin tehdä jotain kyvyilläni, auttaa muita, tehdä maailmasta paremman paikan jne., mutta tuntuu että mistään ei tule oikein mitään, koska olen menettänyt kyvyn olla toisten ihmisten kanssa.
On länsimainen olettama, että aktiivinen toiminta saisi hyvää aikaiseksi maailmassa. Tämä voi olla väärä ajatus.
Siksi ap voi olla ihan järkevä, kun ei tee mitään erityistä.