Palkkapäivä
Paljonkos tuli tilille? Itselläni 2459,58€ ja olen hoitaja. Oletko tyytyväinen palkkaasi? Itse olisin, jos tuo raha tulisi säännöllisestä päivätyöstä.
Kommentit (101)
Miksi sairaanhoitajien palkoista pitää aina puhua pelkkänä kulueränä. Maksetaanhan monien muidenkin palkat verovaroin. Sitäpaitsi terveydenhuollon työntekijät tuottaa paljon tälle yhteiskunnalle, jos mietitään ihmisten työkyvyn säilyttämistä ja palauttamista.
Terveydenhuollon tuottoa on toki vaikea seurata, koska siitä ei konkreettisesti kilahda rahaa suoraan valtion kassaan, mutta pitkällä tähtäimellä työ on erittäin tuottavaa. Tämä usein unohdetaan.
Ja aloittajan palkka ei todellakaan ole sairaanhoitajien peruspalkka, miksi pitää yrittää provosoida ihmisiä sairaanhoitajien palkankorotuksia vastaan? Mulla on myös ehkä aika epäsuosittu mielipide, mutta sairaanhoitajien palkkoja voisi porrastaa työnkuvan mukaan. Ensihoitajat, terkkarit ja kätilöt kouluttautuu pidempään (4-4,5 vuotta) ja työnkuva on usein tosi erilaista kun vaikkapa sisätautien sairaanhoitajan. Myös sairaanhoitajien työnkuvat keskenään on todella erilaisia paikasta riippuen. En siis yritä vähätellä kenenkään työn vaativuutta, mutta kyllä joillekin voisi maksaa peruspalkkaa enemmän kun toisille ottaen huomioon työnkuvan ja koulutuksen. Ainakin minun mielestäni, saa olla eri mieltä😅
Netto 1728 € Olen tyytyväinen, 60% työajalla. Merkonomi.
Just tein budjettia tälle vuodelle. Nettotulo on keskimäärin tuo joka kk. Yksin asuvana pakolliset menot kk n. 950 € (asumiskulut, puhelin, netti, ay-maksut, vakuutukset, oma ja lemmikin ruoka, bussikortti, spotify).
Loput mihin sattuu esim. viime vuonna säästöön/sijoituksiin kk keskimäärin 265€, ulkomaan lomiin käytin 170, vaatteet 50.
Just sopivasti sellaiseen elämään kuin haluan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sairaanhoitajien palkoista pitää aina puhua pelkkänä kulueränä. Maksetaanhan monien muidenkin palkat verovaroin. Sitäpaitsi terveydenhuollon työntekijät tuottaa paljon tälle yhteiskunnalle, jos mietitään ihmisten työkyvyn säilyttämistä ja palauttamista.
Terveydenhuollon tuottoa on toki vaikea seurata, koska siitä ei konkreettisesti kilahda rahaa suoraan valtion kassaan, mutta pitkällä tähtäimellä työ on erittäin tuottavaa. Tämä usein unohdetaan.
Ja aloittajan palkka ei todellakaan ole sairaanhoitajien peruspalkka, miksi pitää yrittää provosoida ihmisiä sairaanhoitajien palkankorotuksia vastaan? Mulla on myös ehkä aika epäsuosittu mielipide, mutta sairaanhoitajien palkkoja voisi porrastaa työnkuvan mukaan. Ensihoitajat, terkkarit ja kätilöt kouluttautuu pidempään (4-4,5 vuotta) ja työnkuva on usein tosi erilaista kun vaikkapa sisätautien sairaanhoitajan. Myös sairaanhoitajien työnkuvat keskenään on todella erilaisia paikasta riippuen. En siis yritä vähätellä kenenkään työn vaativuutta, mutta kyllä joillekin voisi maksaa peruspalkkaa enemmän kun toisille ottaen huomioon työnkuvan ja koulutuksen. Ainakin minun mielestäni, saa olla eri mieltä😅
Ja haluaisin vielä lisätä tähän sen, että hoitajien on jatkuvasti lisäkoulutettava itseään ja joskus koulutukset on maksettava itse, mikä maksaa paljon. Esimerkiksi työterveyshoitajan koulutus (15op) maksaa 3900 euroa ja se on lähtökohtaisesti kustannettava itse, ellei käy hyvä tuuri ja työnantaja suostu maksamaan sitä. Jos tätä koulutusta ei hanki 2 vuoden sisällä työterveyshoitajana aloitettuaan, ei työtään saa enää jatkaa. Jostain pitäisi siis saada säästettyä myös näitä lisäkoulutuksia varten. Tokikaan kaikki koulutukset ei maksa noin järjettömästi, mutta halusin nostaa tämän esille.
"Aloittaja " unohti" kertoa että hän sai helmikuun palkan mukana myöskin joulunajan sunnutailisät. Eli ollut töissä Jouluaaton, molemmat joulupäivät, Uuden vuoden aaton sekä Uuden vuoden päivän,loppiaisen sekä useita sunnuntaita vielä maksettu 2.2 20 asti......:))
Ja mikäs olikaan tammikuun nettopalkka ?! Ilman lisiä, koska lisät maksettiin vasta nyt . Ehkä n. 1700 e!!"
Olen hoitaja. Helmikuun nettopalkka oli 2450 sisältäen joululisät. Tammikuun nettopalkka oli 2470, koska sen palkan yhteydessä maksettiin lisät kahden työvuorolistan ajalta. Se vaihtelee tuleeko lisät yhdeltä vai kahdelta työvuorolistalta.
1600 ja hilut. Lh, ei lisiä. Ei naurata.
no.900e osa-aikatyö kun enempää tunteja ei alallani ole juuri nyt tarjolla.
Melkein 1800 e näytti tulevan, jippii! Olen varhaiskasvatuksen opettaja/kasvatustieteiden maisteri pääaineena varhaiskasvatus.
3000. Asiantuntijahommissa työskentelen. Teen paljon töitä, matkustan ja joskus iltaisin ja viikonloppuisin. Palkkani on ihan riittävä muttei ylisuuri. Yksin asuminen on kallista kun ei voi jakaa vuokraa.
"Melkein 1800 e näytti tulevan, jippii! Olen varhaiskasvatuksen opettaja/kasvatustieteiden maisteri pääaineena varhaiskasvatus."
Yliopistokoulutus, ei ole kyllä hurraamista. Lähihoitajakin saa yli 44 tuhatta vuodessa, jos tekee viikonloppuja ja yövuoroja, mutta siinä on tietenkin oma vaivansa.
Vierailija kirjoitti:
"Melkein 1800 e näytti tulevan, jippii! Olen varhaiskasvatuksen opettaja/kasvatustieteiden maisteri pääaineena varhaiskasvatus."
Yliopistokoulutus, ei ole kyllä hurraamista. Lähihoitajakin saa yli 44 tuhatta vuodessa, jos tekee viikonloppuja ja yövuoroja, mutta siinä on tietenkin oma vaivansa.
No ei varmana saa 😅
Vierailija kirjoitti:
Parastahan tässä on se, että se epäpätevävänä vakaopena työskentelevä ”hyvä tyyppi” saa saman verran. Ja senhän huomaa.
Pääkaupunkiseudun varhaiskasvatuksen tilanne on katastrofi, 30 % opettajista epäpäteviä!
Hiukan yli 1800e käteen. Laborantti. Ihan ok päivätyöstä.
Ja mikäs olikaan tammikuun nettopalkka ?! Ilman lisiä, koska lisät maksettiin vasta nyt . Ehkä n. 1700 e!!"
Vuorotyössä, jossa tehdään öitä, viikonloppuja ja juhlapyhiä ei tunneta palkkaa ilman lisiä.
Ainoa lisätön palkka tulee kesäloman jälkeen ja sekin noin kuukauden viiveellä, koska lisät tulee jälkikäteen.
Vierailija kirjoitti:
3100 käteen ,erikoislääkäri joka ei päivystä, koulutusta takana 12 vuotta. Mies insinööri, jonka bruttopalkka 1200 vähemmän, käteen 2900. Koulutus ei oikeasti kannata Suomessa.Mutta onneksi molemmilla työ tuntuu mielekkäältä. Vrt Postin pääjohtaja, palkka 32 000 eur/KK. Mimmonen koulutus hänellä mahtaa ollakaan?
Ai ihan 1200e bruttopalkassa ero ja netossa 200e? Joopajoo, ihan varmasti.
Postin pääjohtajalle taas maksetaan siitä, että hän johtaa firmaa, jonka liikevaihto on 1 647 000 000 euroa. Voi sitä palkkaa kyseenalaistaa, mutta ei siinä vaiheessa enää formalista tutkinnosta makseta.
Vierailija kirjoitti:
2378 euroa. Olen sairaanhoitaja ja tässä tilissä maksettiin joulu- ja uuden vuoden lisät.
Sitten jotkut kehtaavat valittaa huonosta palkasta. Kyllä muutkin kuin hoitajat tekevät vuorotyötä. Käteen jää silti alle 2000e. Hoitajilla hyvät lisät. En itse kehtaisi valittaa huonosta. Vaihda alaa jos luulet saavasi helpommalla enemmän. N. 5v opiskelu ala kuin ala olet keskikastissa. Pitäisi hoitajien kouluttautua kunnolla niin ehkä ymmärtää palkka puheet. Hoitajan koulutus ei ole niin vaativa, että kuuluisi enemmän kuin muille duunareille
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se ihannetapauksessa menisi alalla kuin alalla, että vaativampaa työtä tekevät saisivat isompaa palkkaa. Minäkin saan saman verran palkkaa kuin työkaverini, vaikka toimenkuvani on kaksi kertaa laajempi ja tehtäväni paljon vaativampia. Olemme samalla nimikkeellä.
Tonni, palkka 2 krt kuussa. Tuosta tonnista ylityökorvauksia vajaa parisataa. 2-vuorotyö +5 asteen kylmätilassa
Noin 600e. 480e tuosta tuli kahdesta 6h päivystysvuorosta terveysasemalla ja 120 e jotain lisiä tms siitä, kun olin tammikuussa 2 viikkoa terveyskeskuksessa töissä. Olen 6vsk lääketieteen opiskelija.