Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei kukaan varoittanut, että raskaus tuhoaa terveyden? Enkä nyt puhu repeämistä

Vierailija
14.02.2020 |

Koska repeämistä varoitetaan ja tiesin, että niistä saattaa jäädä loppuelämäksi tiettyjä ongelmia. Mutta kukaan ei varoittanut (siis edes raskausoppaissa eikä vastaavissa varoitettu), että voi tulla muutakin. Päivittäinen jatkuva selkäkipu vatsalihasten erkauman takia, ja lääkäri sanoi, että erkauma on sellainen, että sen voi korjata vain kirurgisesti eikä leikkausta tehdä ennen kuin lapsiluku on täynnä. Karpaalitunnelisyndrooma molemmissa käsissä, ja sen vuoksi päivittäinen kipu ja puutuneisuus ja nekin voi korjata vain kirurgisesti. Ja noudatin kaikkia raskausajan ohjeita, olin normaalipainoinen ja hyväkuntoinen ennen raskautta.

Kommentit (322)

Vierailija
41/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet lihava ja sokerit korkealla niin saat ison lapsen. Tästä varmasti puhuttiin neuvolassa!

Itsellä yli nelikiloisia vauvoja ja olen normaalipainoinen.

4 kilonen ei ole iso vauva. Terveisin 4 950 g "sokerilapsi"

Jäikö peruskoulu kesken... yli nelikiloinen.

Vierailija
42/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt äkkiä varaamaan aika asiantuntevalle ja osaavalle fysioterapeutille! Ei tarvitse odotella leikkausta, koska molempiin saat apua fyssarilta. Jos ei muuta niin vähintäänkin oireet lievenevät oikeanlaisella harjoittelulla.

Itse palauduin raskaudesta täysin ennalleni, mutta osasin treenata jo raskausaikana ohjeiden mukaisesti oikein sekä syviä vatsalihaksia että lantionpohjanlihaksia. Tavalliset vatsalihasliikkeet vain pahentavat erkaumaa.

Hienoa, että sinä palauduit. Mutta kuten kerroin, niin noudatin raskausaikana vatsalihasten fysioterapiaohjeita. Ja raskauden jälkeen olen käynyt kolmella eri lääkärillä selvittämässä asiaa. Myös fysioterapiassa. Erkaumani on sellainen, että se ei parane ilman leikkausta. Tiedän kyllä, että osalla lievä erkauma saattaa parantua jumppaamalla. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet lihava ja sokerit korkealla niin saat ison lapsen. Tästä varmasti puhuttiin neuvolassa!

En ollut lihava eikä ollut sokerit koholla. Sain geneettisistä syistä ison lapsen. Lapsiveden määräänkään en voinut vaikuttaa. 

Ap

Vierailija
44/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika umpiossa olet ollut, jos et tiennyt riskeistä.
Karpaalitunnelisyndrooma ei johdu raskaudesta!

Olet lukenut väärää kirjallisuutta. Kuten jo aiemmin kommentoitiin.

Ei kaikista riskeistä voi mitenkään valistaa.

Kyllä vain johtuu raskaudesta. Toki se voi johtua muustakin. Mutta myös raskaus aiheuttaa sen joillekin. 

Ap

Vierailija
45/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus laukaisi hormonaalisen migreenin. Aivan mahtavaa kun kuukaudesta viikko menee kovassa migreenissä ja pahoinvoidessa. Enpä tätäkään osannut etukäteen odottaa. Migreeni vie aivan toimintakyvyttömäksi kohtauksen alkaessa mutta onneksi lääkkeillä sentään menee ohi tunnin parin kuluessa mutta saattaa palata muutaman tunnin päästä takaisin.

Vierailija
46/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4 kilonen ei ole iso vauva. Terveisin 4 950 g "sokerilapsi"

Jäikö peruskoulu kesken... yli nelikiloinen.

4 kiloinen ei siltikään ole iso lapsi, vaikka sun koulus ois kesken jäänyt. Ja nykyään yli 4 kiloinen vauva ei todellakaan ole harvinainen aivan terveellä äidillä. Ja koska radia hoidetaan eivät sokerivauvatkaan ole isoja (kokemus 3,2 kg, 3,8 kh ja 4,1 kg radivauvoista). Olet kuunnellut tai lukenut vanhaa tietoa.

Vierailija
47/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että oikein elämästä pitäisi sinua varoittaa ilman että itse pidät silmät ja korvat auki kasvaessasi osaksi yhteiskuntaa?

Missä niin väitin, että minua olisi pitänyt pyytämättä tulla varoittamaan? Kirjoitin, että luin ennen raskautta kaikenlaista raskauskirjallisuutta ja opassivuja ja vastaavia ja niistä olisin toivonut saavani tietoa aiheesta. Ap

Vierailija
48/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, entä jos sinulle olisi kerrottu että hyvin hyvin pienelle prosentille voi jäädä tuo rannekanava oireyhtymä niin että se vaatii leikkaushoitoa, niin miten se auttaisi sinua nyt? Et olisi tehnyt lapsia?

Vierailija
49/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa treenata niitä lihaksia sekä ennen raskautta, raskauden aikana että raskauden jälkeenkin. Etenkin raskauden jälkeen tehtävä fyysinen työ oman kropan ylläpitoa varten on erittäin tärkeä vaihe ja tätä monesti laiminlyödään milloin minkäkin tekosyyn varjolla! Hyvässä kunnossa oleva äiti on myös jaksavampi vanhempi eikä arkikaan tunnu silloin niin kuormittavalta. Vatsalihasten erkauma saadaan ainakin osittain kurottua umpeen ilman leikkaustakin, mutta siihen pitää käyttää aikaa ja nähdä vaivaa, eli treenata keskivartaloa ja vatsalihaksia. Onhan se nyt selvä, että lapsen saaminen aiheuttaa muutoksia kehossa eikä niiltä todennäköisesti välty yksikään lapsen maailmaan saattanut. Kehon huolto on avain toimivaan arkeen!

Vatsalihaksia ei saa treenata raskausaikana. Ainoastaan poikittaista vatsalihasta saa.

Lähde?

Häh, mikä helkkarin "lähde"? Kyllä tää on ihan yleistä tietoa, jota jaetaan. Etsi itse lähde, jos kiinnostaa. Omassa liikuntaharrastuksessani olen kuullut tämän personal trainerilta ja fysioterapeutilta. Riittääkö tämä?

Vierailija
50/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, entä jos sinulle olisi kerrottu että hyvin hyvin pienelle prosentille voi jäädä tuo rannekanava oireyhtymä niin että se vaatii leikkaushoitoa, niin miten se auttaisi sinua nyt? Et olisi tehnyt lapsia?

En tuntisi oloani petetyksi, jos olisin ennen raskautta osannut henkisesti valmistautua siihen, että raskaus voi aiheuttaa päivittäiset kivut vuosiksi. En osaa näin jälkikäteen sanoa, olisiko se tieto vaikuttanut päätökseeni että haluanko yrittää saada lasta. Ap

Vierailija
51/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tuntisi oloani petetyksi, jos olisin ennen raskautta osannut henkisesti valmistautua siihen, että raskaus voi aiheuttaa päivittäiset kivut vuosiksi. En osaa näin jälkikäteen sanoa, olisiko se tieto vaikuttanut päätökseeni että haluanko yrittää saada lasta. Ap

Mutta kerroit että tiesit että raskaus voi aiheuttaa repeämiä jotka vaikuttavat elämään loppuajan, miten tämä eroaa siitä? Olisiko ollut parempi että olisit revennyt pahasti ja saanut vaivat siitä kun sen kerran tiesit? En ymmärrä ajatuksenjuoksuasi.

Vierailija
52/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikesta mahdollisesta ruvetaan erikseen varoittamaan pitää sitten varoittaa ihan kaikesta.

Sikiöseulonnat: juu kyllähän "kaikki" periaatteessa tietävät että niissä seulotaan potentiaalisia kehitysongelmia tai sairauksia mutta kuinka moni oikeasti pysähtyy miettimään että vaikkapa "Hermostoputken sulkeutumishäiriöiden (NTD = anenkefalia [aivottomuus] + spina bifida [selkärankahalkio] + enkefaloseele [aivotyrä]) kokonaisesiintyvyys vuosina 2000–2014 oli 9,7/10 000 syntynyttä lasta”. Että ajattele ap sinulla olisi ollut mahdollisuus saada joku näistä lapsista! Kuinka paljon tästä varoiteltiin! Lähinnähän suurin osa luulee että Downia seulotaan eikä huomioida näitä vakavampia. Itse olen muuten anenkefalia-lapsen äiti (lapsi toki syntyi kuolleena valitettavasti, anenkefalia-lapset lähestulkoon aina kuolevat jo ennen syntymää). Siltikään en koe että vaikka juuri tällainen osui kohdalleni raskaudessa niin sitä pitäisi erityisesti varoitella kaikille. Sama on muissakin trisomioissa jotka ovat hyvin paljon vakavampia kuin Down. Trisomia 13 ja 18. Kuinka monelle on varoiteltu etukäteen että tällaiseenkin on mahdollisuus.

Jos nyt sitten lähdettäisiin varoittelulinjalle niin samantien voitaisiin varoitella että ”tänäkin päivänä joku kuolee tieliikenteessä, oletko se juuri sinä, näin voi käydä, varoitamme sinua!”.

Niin ikävältä kun se omalta kohdalta tuntuukaan että kuuluu jossain asiassa siihen epäonnisten pieneen joukkoon niin jos kaikesta mahdollisesta kerrotaan ihmisille etukäteen niin se aiheuttaa vaan turhia pelkotiloja. Sinäkin olisit ap saanut sitten tietoa kaikesta mahdollisesta. Nuo hermoston kehitysongelmat. Trisomiat 13 ja 18. Kohtukuoleman kokee 170 perhettä vuodessa - huom huom ap se voit olla juuri sinä ja sinun perheesi!

Suon mielelläni rauhallisen ja iloisen raskauden kaikille ja murehditaan vasta sitten jos jotain ikävää tulee kohdalle. Sen vuoksi ei kannata kuitenkaan antaa tietoa (=pelotella) muita. Koska pelottelua se käytännössä on jos jokaisesta potentiaalisesta pienestäkin ongelmasta kerrotaan etukäteen.

Tiedätkös muuten ap että lapsena kuolemaan johtavia NCL sairauksia esiintyy Suomessa huomattavan paljon verrattuna maailmaan. Kannattaisiko sinulle ja kaikille muille siis kertoa että hei muuten, huokaise helpotuksesta noin siinä vaiheessa kun lapsesi on 10v - sitten voit olla aika lailla varma ettei lapsellasi ole INCL tai JNCL tai muuta NCL tautia joka tappaa lapsesi. Olisiko kiva ruveta tutkimaan joka ikistä tautia joka lapsellasi - sillä terveenä syntyneenä - voikin piilevästi olla.

Niin mutta kyllä pitää kertoa kun jollain se saattaa olla todellisuutta??? Niinkö?

Vierailija
53/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kerroit että tiesit että raskaus voi aiheuttaa repeämiä jotka vaikuttavat elämään loppuajan, miten tämä eroaa siitä? Olisiko ollut parempi että olisit revennyt pahasti ja saanut vaivat siitä kun sen kerran tiesit? En ymmärrä ajatuksenjuoksuasi.

En kertonut aloituksessa mitään repeämistäni, jos huomasit. Sain kyllä niitä. Mutta koska osasin niihin ennakkoon henkisesti varautua, niin en tunne oloani niistä katkeraksi. Aloitus koski niitä vaivoja, joista ei juurikaan puhuta. Repeämistä puhutaan ja niistä ihmiset tietää. Ap

Vierailija
54/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

n. 17 % nykyvauvoista Suomessa on yli 4 kiloisia.

https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/80414/Tr06_10.pdf?sequenc…

Noin joka kymmenennellä odottavalla äidillä veren sokeripitoisuus lisääntyy siinä määrin, että hänellä todetaan raskausdiabetes.

https://www.diabetes.fi/diabetes/raskausdiabetes

Ja kaikki diabetesvauvat eivät ole yli 4 kiloisia.

Eli yli 7 % terveiden äitien vauvoista on yli 4 kiloisia. Näin helppoa on ottaa asioista selvää jos HALUAA.

Vierailija
55/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikesta mahdollisesta ruvetaan erikseen varoittamaan pitää sitten varoittaa ihan kaikesta.

Sikiöseulonnat: juu kyllähän "kaikki" periaatteessa tietävät että niissä seulotaan potentiaalisia kehitysongelmia tai sairauksia mutta kuinka moni oikeasti pysähtyy miettimään että vaikkapa "Hermostoputken sulkeutumishäiriöiden (NTD = anenkefalia [aivottomuus] + spina bifida [selkärankahalkio] + enkefaloseele [aivotyrä]) kokonaisesiintyvyys vuosina 2000–2014 oli 9,7/10 000 syntynyttä lasta”. Että ajattele ap sinulla olisi ollut mahdollisuus saada joku näistä lapsista! Kuinka paljon tästä varoiteltiin! Lähinnähän suurin osa luulee että Downia seulotaan eikä huomioida näitä vakavampia. Itse olen muuten anenkefalia-lapsen äiti (lapsi toki syntyi kuolleena valitettavasti, anenkefalia-lapset lähestulkoon aina kuolevat jo ennen syntymää). Siltikään en koe että vaikka juuri tällainen osui kohdalleni raskaudessa niin sitä pitäisi erityisesti varoitella kaikille. Sama on muissakin trisomioissa jotka ovat hyvin paljon vakavampia kuin Down. Trisomia 13 ja 18. Kuinka monelle on varoiteltu etukäteen että tällaiseenkin on mahdollisuus.

Jos nyt sitten lähdettäisiin varoittelulinjalle niin samantien voitaisiin varoitella että ”tänäkin päivänä joku kuolee tieliikenteessä, oletko se juuri sinä, näin voi käydä, varoitamme sinua!”.

Niin ikävältä kun se omalta kohdalta tuntuukaan että kuuluu jossain asiassa siihen epäonnisten pieneen joukkoon niin jos kaikesta mahdollisesta kerrotaan ihmisille etukäteen niin se aiheuttaa vaan turhia pelkotiloja. Sinäkin olisit ap saanut sitten tietoa kaikesta mahdollisesta. Nuo hermoston kehitysongelmat. Trisomiat 13 ja 18. Kohtukuoleman kokee 170 perhettä vuodessa - huom huom ap se voit olla juuri sinä ja sinun perheesi!

Suon mielelläni rauhallisen ja iloisen raskauden kaikille ja murehditaan vasta sitten jos jotain ikävää tulee kohdalle. Sen vuoksi ei kannata kuitenkaan antaa tietoa (=pelotella) muita. Koska pelottelua se käytännössä on jos jokaisesta potentiaalisesta pienestäkin ongelmasta kerrotaan etukäteen.

Tiedätkös muuten ap että lapsena kuolemaan johtavia NCL sairauksia esiintyy Suomessa huomattavan paljon verrattuna maailmaan. Kannattaisiko sinulle ja kaikille muille siis kertoa että hei muuten, huokaise helpotuksesta noin siinä vaiheessa kun lapsesi on 10v - sitten voit olla aika lailla varma ettei lapsellasi ole INCL tai JNCL tai muuta NCL tautia joka tappaa lapsesi. Olisiko kiva ruveta tutkimaan joka ikistä tautia joka lapsellasi - sillä terveenä syntyneenä - voikin piilevästi olla.

Niin mutta kyllä pitää kertoa kun jollain se saattaa olla todellisuutta??? Niinkö?

Olin erittäin tietoinen esim. sikiön trisomia ja anenkefaliariskeistä (down-riskin lisäksi) jo ennen raskauttani. Luin niistä kirjallisuutta ja selvittelin riskilukuja ja sitä että millä seulontamenetelmällä niitä saadaan milläkin tarkkuudella todettua. Ja pohdin etukäteen myös sitä, että jos minulla riski toteutuisi niin miten suhtautuisin mahdolliseen raskauden keskeytykseen jne. Minun mielestä noista asioista pitää olla tietoinen ja niihin pitää voida varautua etukäteen henkisesti. Ap

Vierailija
56/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi syyllistää asiasta ketään muuta kuin itseäsi! Olet itse tehnyt päätöksen hankkiutua raskaaksi eikä se silloin ole neuvolan tai yhteiskunnan vika tai aiheesta kirjoittaneiden vika. Olet ihan itse voinut lukea ja opiskella sen verran kirjallisuutta kuin sitä on ollut tarjolla ja niiden tietojen pohjalta päättänyt kuitenkin lisääntyä. Et voi ulkoistaa vastuuta, joka sinun on itse otettava. Viestiesi perusteella et välttämättä olisi edes sopinut vanhemmaksi, kun pelkkä asennoitumisesi asioihin on noin epäkypsällä tasolla. Toivottavasti et kaada tuota negatiivista moskaa lapsesi viattomille hartioille!

Vierailija
57/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

n. 17 % nykyvauvoista Suomessa on yli 4 kiloisia.

https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/80414/Tr06_10.pdf?sequenc…

Noin joka kymmenennellä odottavalla äidillä veren sokeripitoisuus lisääntyy siinä määrin, että hänellä todetaan raskausdiabetes.

https://www.diabetes.fi/diabetes/raskausdiabetes

Ja kaikki diabetesvauvat eivät ole yli 4 kiloisia.

Eli yli 7 % terveiden äitien vauvoista on yli 4 kiloisia. Näin helppoa on ottaa asioista selvää jos HALUAA.

Jep. Minä pyysin itselleni varmuuden vuoksi sokerirasituskokeet raskausaikana (neuvola ei olisi laittanut minua niihin, koska en ollut riskiryhmässä). No tulos oli, että minulla on sokerit ok eikä ole radia. Silti sain ison vauvan. Syy geeneissä. Ap

Vierailija
58/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi syyllistää asiasta ketään muuta kuin itseäsi! Olet itse tehnyt päätöksen hankkiutua raskaaksi eikä se silloin ole neuvolan tai yhteiskunnan vika tai aiheesta kirjoittaneiden vika. Olet ihan itse voinut lukea ja opiskella sen verran kirjallisuutta kuin sitä on ollut tarjolla ja niiden tietojen pohjalta päättänyt kuitenkin lisääntyä. Et voi ulkoistaa vastuuta, joka sinun on itse otettava. Viestiesi perusteella et välttämättä olisi edes sopinut vanhemmaksi, kun pelkkä asennoitumisesi asioihin on noin epäkypsällä tasolla. Toivottavasti et kaada tuota negatiivista moskaa lapsesi viattomille hartioille!

Vai niin.

Aloitukseni koski sitä, että näistä raskauden aiheuttamista terveysongelmista pitäisi puhua enemmän ja avoimemmin ja niistä pitäisi olla kirjallisuudessa enemmän mainintoja. Siitä teet päätelmän, että en sovi äidiksi. Mutta hienoa!

Hyvää jatkoa sinulle kuitenkin.

Ap 

Vierailija
59/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko hetkeäkään etteikö kirjallisuudessa olisi mainittu ap:n ongelmista etukäteen. Ap oli luultavasti vain niin keskittynyt vauvaan että ei niin kiinnostanut se että ongelmia voi tulla myös äidille, ei vain lapselle.

Vierailija
60/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kommentti on hyvä esimerkki siitä, miten avoin keskustelu ongelmista yritetään vaientaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi