Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei kukaan varoittanut, että raskaus tuhoaa terveyden? Enkä nyt puhu repeämistä

Vierailija
14.02.2020 |

Koska repeämistä varoitetaan ja tiesin, että niistä saattaa jäädä loppuelämäksi tiettyjä ongelmia. Mutta kukaan ei varoittanut (siis edes raskausoppaissa eikä vastaavissa varoitettu), että voi tulla muutakin. Päivittäinen jatkuva selkäkipu vatsalihasten erkauman takia, ja lääkäri sanoi, että erkauma on sellainen, että sen voi korjata vain kirurgisesti eikä leikkausta tehdä ennen kuin lapsiluku on täynnä. Karpaalitunnelisyndrooma molemmissa käsissä, ja sen vuoksi päivittäinen kipu ja puutuneisuus ja nekin voi korjata vain kirurgisesti. Ja noudatin kaikkia raskausajan ohjeita, olin normaalipainoinen ja hyväkuntoinen ennen raskautta.

Kommentit (322)

Vierailija
221/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti, voinko nähdä jossain listan pysyvistä terveysongelmista, joita raskaus voi aiheuttaa? Siis jonkun terveydenhuollon tahon julkaiseman eikä mitään iltapäivälehden artikkelia. Joo, haittoja ei tule kaikille, mutta ei tule lääkkeiden tai tupakoinninkaan, ja silti niistä kerrotaan kattavasti. Olisin luullut, että tällainen tieto olisi osa perusterveydenhuoltoa.

Lääkkeiden ja tupakoinnin haitat eivät ole vertailukelpoisia raskaanaolemisen kanssa.  

Kiitos tiedosta. Onko mitään erityistä syytä kuitenkaan pimittää tunnettuja haittoja raskaana olevilta tai raskautta suunnittelevilta? Luulisi että lääketiede on ehtinyt selvittää raskauteen ja synnytykseen liittyviä ongelmia huomattavasti pidempään kuin tupakointiin tai lääkkeisiin liittyviä. Tavallisen kansalaisen saataville tällaista tietopakettia ei kuitenkaan internetinkään aikakautena katsota tarpeelliseksi tarjota. Foliohattu alkaa kiristää.

https://www.terveyskyla.fi/naistalo/raskaus-ja-synnytys/raskausajan-ong…

Onhan tuota tietoa netissä vaikka kuinka paljon. Minkä verran sitten naiset yleensä lähestyvät raskautta mahdollisten ongelmien kautta? En tiedä, itse en halunnut edes tietää, mitä kaikkea voi tapahtua. Luotin siihen, että asiat sujuvat hyvin, olinhan suomalaisen terveydenhuollon piirissä.

Joo, olisi pitänyt tarkentaa, että tarkoitin enemmänkin pitkään raskauden ja synnytyksen jälkeenkin jatkuvia terveyshaittoja. Minusta näistä ja niiden yleisyydestä löytyy todella huonosti tietoa. Saa toki linkittää. Se, että pitkäaikaisista terveyshaitoista kerrotaan avoimesti, ei tarkoita, että asiaa lähestytään ongelmien kautta. Lääkkeiden haitoista kertominen ei tarkoita, että lääkehoitoa lähestytään ongelmien kautta. Ja jos haitat todella ovat niin harvinaisia, yleisyyden kertomisen ei pitäisi vähentää kenenkään raskautumisintoa.

Vierailija
222/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen näistä ollut tietoinen. Lisäksi alatiesynnytys voi pahimmillaan aiheuttaa elinikäisen pidätyskyvyttömyyden tai vammauttaa lapsen, ja sektio voi aiheuttaa muun muassa elinikäiset vatsakivut kiinnikkeiden tai hermovaurion vuoksi. Sen lisäksi että sekä äiti että lapsi voi kuolla synnytykseen. Ei nämä mitään salatietoa ole, sen kun ottaa selvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tieteen tulisi pikkuhiljaa tehdä asioille jotain.

Minkä verran olet perehtynyt esim. erkaumaan ja karpaalitunnelisyndroomaan? Kumpaakaan ei oikein voisi estää tieteen keinoin. Ja molempiin on kehitetty kyllä kirurgiset hoidot, vaikkakin lääkärini sanoi että erkaumassa leikkauksen hoitotulos ei ole varma. Ap

Minulle tuli karpaalitunnelisyndrooma ilman raskautta.

Vierailija
224/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina on idareita, joille mikään informaatio ei mene perille, etenkään elopainon ylimäärän haitallisuutta koskeva.

Raskaus ei kenenkään terveyttä pilaa, vaan läski, liikkumattomuus ja viiden edestä syöminen.

Kuka helvetti käyttää sanaa "idari"?? Jostain ulipalstalta? 

Kyllä se on vanhaa slangia.

Vierailija
225/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen muinoin, kun mua alkoi vauvaluume vaivata, luin mm. Aaveeta ja kaksplussaa ja sain kyllä kaiken tarvittavan tiedon aiheesta. Voi olla että nykyään ei sellaisia ketjuja ole, kun suurin osa täällä on jotain persuveloja.

Vierailija
226/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onneksi teidän äidit ovat uskaltaneet raskautua, mutta mistä tuollainen ihmeellinen valitus.

Ennen jopa synnytykseen saattoi kuolla!

Kyllä niihin kuollaan Suomessa vielä nykyäänkin.

Hyvin harvinaista Suomessa.

Joka vuosi useampi synnyttäjä kuolee synnytykseen. Joten ei ole hyvin harvinaista.

Vierailija
227/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi tehty jo sata vuotta sitten paljonkin, jos miehet synnyttäisi. "Naiset kun aina valittaa turhista ja pienistä". !Se on vaan se naisen osa, siihen pitää alistua eikä kitistä".

Vierailija
228/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi tehty jo sata vuotta sitten paljonkin, jos miehet synnyttäisi. "Naiset kun aina valittaa turhista ja pienistä". !Se on vaan se naisen osa, siihen pitää alistua eikä kitistä".

Tuo on muutenkin hyvin syvällä lääketieteessä.

Naiset saa ihan tutkitusti huonompaa hoitoa, vähemmän kivunlievitystä jne. 

Mieheni oli ihan järkyttynyt siitä miten huonoa hoitoa esim. itse sain verrattuna siihen, se ei aluksi uskonut sitä, mutta näki sitten vierestä miten se menee.

Vierailija
229/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuullisen erkauman saa kyllä ahkeralla jumpalla, sekä välttelemällä vääriä liikkeitä, kurottua umpeen. Mutta sitä jumppaa pitää suorittaa loppuelämän ajan. Ainoa varsinainen "paranemiskonsti" on leikkaus.

Vierailija
230/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa a.. ei mulle kyllä jäänyt mitään merkkejä lapsista, paitsi tissit ovat vähän pienemmät nykyään.. olen tosin laihempikin kuin ennen lapsia. Suurimmalle osalle ei varmaan jää mitään.

laskeumia voi tulla vasta vanhemmalla iällä. tulee niitä kyllä synnyttämättömillekin

Ei kaikkia ikääntymiseen liittyviä juttuja voi raskauteen liittää.

Vierailija
231/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riskeistä olisi varmasti hyvä puhua enemmän. Kaikille ei kuitenkaan tule mitään, joten maltti kannattaa pitää ettei mene aiheettomaksi pelotteluksi.

Itselläni oli jonkin verran liitoskipuja raskausaikana, mutta ei mitään muuta. Toivuin synnytyksen jälkeen nopeasti, eikä muistoksi jäänyt edes yhtään arpea. Erkauma parantui itsekseen muutamassa kuukaudessa. Lantionpohjan lihakset eivä tunnu ihan samanlaisilta kuin ennen synnytystä, joskus jännittää aivastaa kun rakko on täynnä, mutta ei muita ongelmia. En ole treenannut kyseisiä lihaksia mitenkään, ehkä pitäisi.

Kukaan tuttuni ei myöskään ole kertonut että heille olisi jäänyt raskaudesta terveysongelmia, mutta varmaksi ei voi tietää, ihmiset eivät aina kerro kaikista asioistaan.

Ainakin omalle keholleni raskaus ja synnytys sopi hyvin.

Vierailija
232/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erkaumaa saa parannettua kyllä myös hyvän ja osaavan fysioterapeutin avulla. Aika (ensimmäiset kk synnytyksen jälkeen) korjaa myös. Vatsalihasliikkeiden teko turhan aikaisin synnytyksen jälkeen pahentaa erkaumaa. On omakohtaista kokemusta.

Ongelma on, ettei neuvolasta aina osata ohjata äitiysfysioterapiaan. Ja oma kokemukseni on, että yksityisen fyssarin puoleen kannattaa kyllä kääntyä, koska kunnallisessa antoivat kaikki ne liikkeet tehtäväksi kuin kaikille muillekin. Ei toiminut ainakaan minulla. Olemme yksilöitä.

Vierailija
233/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, mutta olisiko se tieto muuttanut ap:n kohdalla yhtään mitään, jos hän ei nyt kaikista riskeistä tietoisena ole valmis korjauttamaan vaivaa koska haluaa vielä synnyttää lisää lapsia? Nythän kyseessä sentään on leikkauksella hoidettavat vaivat. Voi tulla myös sellaisia, jopa invalidisoivia vaivoja joihin ei ole olemassa mitään hoitoa. Jos ei nämäkään ap:ta pelota pois lisälasten hankinnasta, niin mitä oleellista tieto erkauman ja rannekanavasyndrooman mahdollisuudesta olisi hänellä muuttanut?

Vierailija
234/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on muutenkin hyvin syvällä lääketieteessä.

Naiset saa ihan tutkitusti huonompaa hoitoa, vähemmän kivunlievitystä jne. 

Mieheni oli ihan järkyttynyt siitä miten huonoa hoitoa esim. itse sain verrattuna siihen, se ei aluksi uskonut sitä, mutta näki sitten vierestä miten se menee.

Naisten kipukynnys on matalampi kuin miesten, mutta silti naisia hoidetaan huonommin.

Vierailija
235/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riskeistä olisi varmasti hyvä puhua enemmän. Kaikille ei kuitenkaan tule mitään, joten maltti kannattaa pitää ettei mene aiheettomaksi pelotteluksi.

Itselläni oli jonkin verran liitoskipuja raskausaikana, mutta ei mitään muuta. Toivuin synnytyksen jälkeen nopeasti, eikä muistoksi jäänyt edes yhtään arpea. Erkauma parantui itsekseen muutamassa kuukaudessa. Lantionpohjan lihakset eivä tunnu ihan samanlaisilta kuin ennen synnytystä, joskus jännittää aivastaa kun rakko on täynnä, mutta ei muita ongelmia. En ole treenannut kyseisiä lihaksia mitenkään, ehkä pitäisi.

Kukaan tuttuni ei myöskään ole kertonut että heille olisi jäänyt raskaudesta terveysongelmia, mutta varmaksi ei voi tietää, ihmiset eivät aina kerro kaikista asioistaan.

No esimerkiksi minä en ole kertonut kenellekään, että kärsin päivittäisistä kivuista. Tai että minut voi korjata vain leikkauksella. Mieheni on ainoa joka tietää eikä hänkään tiedä kuinka kovia ne kivut koko ajan on. En tunne tarvetta puhua tästä ihmisille. Ystäväni varmasti luulee kaikki, että minulle ei jäänyt mitään vikaa. Ap

Vierailija
236/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se ap vikisee. Pyöräytä ne loput lapset heti niin pääset pikimmiten leikkaukseen siinä se.

Vierailija
237/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut koko ketjua, mutta olisiko se tieto muuttanut ap:n kohdalla yhtään mitään, jos hän ei nyt kaikista riskeistä tietoisena ole valmis korjauttamaan vaivaa koska haluaa vielä synnyttää lisää lapsia? Nythän kyseessä sentään on leikkauksella hoidettavat vaivat. Voi tulla myös sellaisia, jopa invalidisoivia vaivoja joihin ei ole olemassa mitään hoitoa. Jos ei nämäkään ap:ta pelota pois lisälasten hankinnasta, niin mitä oleellista tieto erkauman ja rannekanavasyndrooman mahdollisuudesta olisi hänellä muuttanut?

Sen, että olisin osannut henkisesti varautua ennakkoon. Nyt nämä kivut tuli minulle yllättäen ja järkytyksenä. Tuntuu että ne on lähes jonkunlainen traumakokemus minulle, koska yllättäen raskaus jätti minulle päivittäiset kovat kivut jopa yhä nyt kaksi vuotta myöhemmin. Jos olisin tiennyt, että esim. 5 %:lla käy näin, niin olisin etukäteen käynyt sen päässäni läpi ja varautunut siihen että niin saattaa käydä eikä se olisi silloin ollut sellainen järkytys. Ap

Vierailija
238/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi minä en ole kertonut kenellekään, että kärsin päivittäisistä kivuista. Tai että minut voi korjata vain leikkauksella. Mieheni on ainoa joka tietää eikä hänkään tiedä kuinka kovia ne kivut koko ajan on. En tunne tarvetta puhua tästä ihmisille. Ystäväni varmasti luulee kaikki, että minulle ei jäänyt mitään vikaa. Ap

Ehkäpä tässä on vastaus otsikon kysymykseen. Haluat että asiasta puhutaan enemmän, mutta et itsekään ole kertonut kenellekään.

Vierailija
239/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä tässä on vastaus otsikon kysymykseen. Haluat että asiasta puhutaan enemmän, mutta et itsekään ole kertonut kenellekään.

En koskaan valita muistakaan terveysongelmistani ystävilleni. Haluan, että tästä aiheesta puhutaan julkisesti enemmän ja että terveydenhuollon tahot validoi julkisesti nämä vauriot ja niiden olemassaolon. Sen sijaan en kaipaa sitä että kaverit toisilleen valittaa vaivoistaan. Ap

Vierailija
240/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Minäkin sain palleatyrän ja vaikean refluksin. Ei kukaan tämmöisestä varoittanut...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi